Jump to content

Hvor mye vind skal til før du legger deg landfast?


Wasco

Recommended Posts

De fleste foretrekker vel å gå når sjøen er speilblank og fin.

Rauaraddel.... :wink:

 

Alt mellom bris og kuling er bra...

Mer vind går greit, men liker det ikke når jeg er alene ombord, slik som jeg stort sett er....

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Om det er greit å komme helskinnet ut av havn og vinden ikke kommer rett i trynet men akten for tvers så reiser vi gjerne når det blåser opp mot storm , er vinden rett i mot og det er endel bølger så tror jeg nok jeg setter trivselgrensen på 15ms om vi er på ferie selv om vi nok reiser ut da også.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er vanskeligt å gi ett generellt svar på for det avhenger av så mye. Men føler stiv kuling er den absolutte grense for hva som kan føles noenlundet "forsvarligt", men trives best i vind maks laber bris, dersom det skal gå litt unna iallefall (snakker her i fjord og området rundt Krosfjord i Hordaland, og ikke havet) Båten min er forøvrig i kategori C som så mange andre på størrelsen, dvs Skjermet kyst, maks liten kuling og "gjennomsnitt" (sinifikant) bølgehøyde på maks 2 meter.

Link to post
Share on other sites

Stiller dette spørsmålet fordi jeg har en diskusjon med en person som påstår at det er helt uansvarlig å legge ut med en fritidsbåt når det blåser over 10 m/s.....og at det ikke er noen småbåtførere som legger ut hvis det blåser mer en dette...

 

Denne påstanden har jeg herved avlivet.... :flag:

 

Selv liker jeg godt at det er litt bevegelse i skuta når jeg først er utpå :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Alt er relativt. Etter å ha seilt uttaskjærs, hvor man ikke kan gå til land selv om det blåser opp mot storm, får man et eget forhold til vind bølger og ikke minst båten.

 

Skal jeg ut med jeepen og kona ser jeg på trærne. Beveger de seg så blir vi hjemme.

 

Ringer derimot en kompis og sire at han ligger der- og-der og det er Det partiet ombord! Da kler jeg meg etter forholdene og drar. Kan ikke tenke meg noe vær på østlandet som ville få meg til å tenke e-e--kanskje ikke alikavel i dag.

Link to post
Share on other sites

Stiller dette spørsmålet fordi jeg har en diskusjon med en person som påstår at det er helt uansvarlig å legge ut med en fritidsbåt når det blåser over 10 m/s.....

 

Hils og fortell at han tar feil. 20kn. bare frisk seilevind!!! Et rev i storseil og genoa2.

Link to post
Share on other sites

Kommer an på farvannet, men for åpne strekk med kjærring og unger så ligger vi ved land om det er liten kuling eller mer... grensen for oss er ved rundt 10-11 m/s

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det hender at jeg får lignende spørsmål i forbindelse med praksisturer for kurs; noen engstelige sjeler ringer og spør om det virkelig blir noen praksistur siden det blåser sånn eller sånn . . . .

 

Da er jeg et standardsvar: "Ta deg en tur ned på kaien og se etter; hvis Vår Herre har tatt ut proppen slik at sjøen er borte - da blir vi liggende ved kai. Men hvis sjøen fortsatt er der - da går turen som avtalt."

 

poseidon_II_kvalen_utsn_046.jpg

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har gått Stavanger-Oslo med 33 fots seilbåt i sterk kuling til liten storm, hele veien fra turstart til Kragerø. Vindretningen var maks ugunstig mtp bølgehøyde. Men det gikk jo bra. Etter slike turer får man et litt avslappet forhold til normalt vær og vind. Jeg har lagt merke til at enkelte blir stresset og skynder seg hjemover hvis det blåser opp mot 6-8 sekundmeter her i indre oslofjord. Kanskje fordi folk syntes at det er vanskelig å legge til med store båter i trange havner når det er litt vind. Ikke vet jeg.

 

Selv tar jeg gjerne en tur ut for å leke litt og hoppe i bølgene med daycruiseren vi har idag hvis det blåser 12-15 sekundmeter, men det er i så fall kun med meg selv ombord. Ikke fordi bølgehøyden er farlig stor, men fordi jeg helst bare vil ha meg selv og båten å tenke på i tilfelle maskinstans etc. Når samboer og andre er med foretrekker jeg at vindstyrken holder seg under 5 sekundmeter på Beaufortskalaen (eller hva det heter...)

Link to post
Share on other sites

Det hender at jeg får lignende spørsmål i forbindelse med praksisturer for kurs; noen engstelige sjeler ringer og spør om det virkelig blir noen praksistur siden det blåser sånn eller sånn . . . .

 

Da er jeg et standardsvar: "Ta deg en tur ned på kaien og se etter; hvis Vår Herre har tatt ut proppen slik at sjøen er borte - da blir vi liggende ved kai. Men hvis sjøen fortsatt er der - da går turen som avtalt."

 

poseidon_II_kvalen_utsn_046.jpg

Men nå er det ikke akkurat ei snekke du seile med...og ikke er du en nybegynner heller.... :flag:

Link to post
Share on other sites

Da er jeg et standardsvar: "Ta deg en tur ned på kaien og se etter; hvis Vår Herre har tatt ut proppen slik at sjøen er borte - da blir vi liggende ved kai. Men hvis sjøen fortsatt er der - da går turen som avtalt."

 

Denne skal eg ta med videre til konemor :smiley: hehe

 

Vi har haugevis med fjorder som møtes i alle retninger rundt oss, og synest det blir utrivelig over 8ms ca. Sjøen koker som gal da noen plasser.

Drømmer om å kjøpe litt større båt med litt mer fart bare på grunn av dette :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...