Jump to content

Volvo Penta 290 DP, kan kjøre drevet opp, men ikke ned...


juhl

Recommended Posts

Hiver meg på her.

Hos meg gikk drevet kun ned, ikke opp.

Måtte bytte om slangene ut av pumpa for og få noenlunde tilt.

 

En av diodene på displayet blinker konstant, mens tekst er A Beach(om jeg ikke husker feil)

 

Noen som har bilde av hvor sikringen ligger?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Fant ut at dersom eg holdt inne opp og rød knapp samtidigt og skrudde på tenning, fikk jeg kjørt drevet opp og det virket som normalt etterpå.

Men nå føler jeg at det ikke er tiltet helt riktig i forhold til displayet.

Kan jo vær luft i systemet etter jeg byttet om slanger.

Får ta opp båten en dag og se.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Løfter denne opp igjen..

 

Sliter med tilten på mitt VP DP-E(?) drev på min kad43.

 

Har gjør endringer på dashen i vinter, og etter ting har vært frakoblet, funker ikke ting som de skal:

 

Tiltindikatoren(bilde under) er helt død, ikke lys, ikke tall ikke noe.

 

Når jeg prøver å tilte drevet opp, er det helt tyst - selv med den "ekstra" knappen på bryterpanelet. Når jeg tilter ned, starter motoren som den skal, og alt virker greit. Får ikke sjekket om det faktisk funker, da drevet står helt nede.

 

Noen som har et bilde av hvor sikringen til hent denne herligheten sitter hen, eller andre tips til hvordan jeg kan få orden på dette igjen?

 

Hilsen Thomas :-)

 

 

 

bilde

 

bilde

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Det første jeg ville sjekket er tilførselen inn til instrumentet, og om dette får spenning. (Måler du rett på klemme 1 og 6 på instrumentet sjekker du egentlig hele + og - loopen samtidig).

Høres nesten ut som du har spenning inn på bryteren, men ikke på instrumentet. Da vil du kunne få denne feilen. Med dødt instrument vil spenningen stoppe på "Beach-reléet" uansett tiltvinkel og uavhengig av om "Beach-knappen" aktiveres eller ikke.

Tilt ned derimot går uansett om instrumentet er der eller ikke.

 

Har lagt ved koblingsskjema jeg laget på mitt DP-E drev, sjekk likevel om fargene stemmer med ditt instrument.

Håper dette hjelper :smiley:

 

bilde

Redigert av Sjøfare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

 

Sjøfare; Har forsøkt å måle litt her nå, men oppsettet mitt er ikke likt som hos deg. De fleste kabler har andre farger enn hos deg. Har totalt 12 kabler fra indikatoren. Av disse tolv er åtte koblet sammen i ett støpsel, og to i et annet. Disse har vært, og er koblet til. I tillegg er det en singel gul og en singel grønn som ikke har vært koblet tidligere(gul har muligens vært tilkoblet noe, men grønn har ikke vært koblet.

 

Har ikke hatt strøm til indikatoren, men har koblet utenom, og fått "liv" i indikatoren.

 

Cato; Har sjekket sikringen og den ser fin ut - hvertfall så langt jeg kan se. Har tatt den av, og gjennomlyst den med lommelykt. Den er hel.

 

Legger ut litt bilder av litt ymse, kom gjerne med innspill og tips?

 

Thomas⚓️

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Da har jeg funnet ut litt mer..

 

Det virker som alt fungerer som det skal bak i båten. Etter litt grundigere inspeksjon så jeg at det var en del likheter mellom din tegning, Sjøfare, og min båt. Har funnet den grønne styrestrømmen til down, og den blå til up.

 

Har koblet strøm direkte inn på disse hver for seg, og releer og motor fungerer som det skal. Drevet tilter både opp og ned.

 

Problemet ligger i bryter og indikator. Bryteren sender kun strøm til motoren når det tiltes nedover. Når det tiltes opp, går det ingen strøm fra bryter til motor - hvorfor vet jeg ikke.

 

Jeg fikk også koblet strøm til indikatoren. Det viste seg at denne ikke fikk den strømmen den skulle, så den var helt død. Koblet om, så jeg fikk satt strøm på det, og display og lys fungerer som det skal.

 

Det som derimot ikke fungerer som det skal er at indikatoren ikke viser at drevet tiltes opp og ned. Da jeg koblet strøm utenom bryteren rett på releet og tilter drevet opp, stod fortsatt indikatoren på -9, og de samme lampene lyste som da drevet var helt nede.

Har heller ikke testet hvor høyt jeg får tiltet drevet før jeg må bruke den "ekstra" knappen for å få det helt opp.

 

Bryteren sender ut 12,5V både for opp og ned, men bare 2V(tror jeg det var) på den "ekstra" knappen.

 

Så, hva kan grunnen være til at strømmen fra bryteren ikke kommer fram til releet ved motoren? Og hvorfor viser ikke trim-indikatoren at drevet tiltes opp og ned?

 

Det satt to releer foran i dashen, kan disse være gåene, og skape problemene?

 

Er det noe annet jeg har oversett, eller som jeg bør gjøre?

 

Takker for hjelpen så langt!??

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Tror jeg har funnet rette skjema nå, ligger i dokumentarkivet på "Motor/Volvon penta drev/tråd #9 (av Adeneo) / DP-D. Side 61 der kan se ut som det stemmer bra.

Holder på å finlese, men litt vanskelig når reléene ikke er merket bedre enn de er... Pinnene på tegning stemmer ikke helt med skissen under..

 

Uansett, den hvit/grønne som er klipt ut fra instrumentet skal til trimgiveren som sitter oppå drevet. Det samme gjelder brun og grå ser det ut til. Hvis noen av disse 3 ikke er koblet vil ikke indikatoren vise rett.

(Går ut fra at den lille skinnen på hjelmen bak faktisk drar med seg indikatoren).

 

Ellers ser det ut til at de to reléene på bildet har med Beach funksjonen å gjøre, og vil i likhet med min tegning hindre bevegelse opp i det hele tatt hvis det ikke får strøm.

Det ene reléet der får strøm fra panelet/indikatoren helt til du tilter drevet opp til en viss verdi. Da kutter panelet strømmen, og du må manuelt kjøre strøm på ved å holde inne knappen.

Når du sier at drevet går som normalt ved å kjøre spenning rett på grønn og blå, så indikerer det også at disse reléene ikke gjør jobben..

 

Prøv dette: De to releene ser like ut, men på det ene er det koblet en ledning på pinne 87 mens det andre har ledning på 87a. Hvis drevet er nede skal det være spenning mellom 85 og 86 på det releet som har ledn på 87, mens det skal være dødt mellom 85 og 86 på det releet som har ledn på 87a. Puh, den var tung...

Altså; mellom hvit og lilla på ene releet skal det være 12 v, mellom brun og blå/rød på andre skal det ikke være det.

 

Kommer snart med mer, må kikke litt..

Link to post
Share on other sites

Spenning inn til panel og bryter skal komme inn på en av de to små svarte pluggene som du har merket med hvit tape. Den ene skal brukes ved diesel installasjon og den andre ved bensin inst ser det ut til.

Spenning til pumpe og reléer bak kommer fra egen plass, så når du sier at alt det bak virker, så sitter vi igjen med komponentene foran + pluggene.

 

Og så er det 3 små komponenter som jeg ikke tolker hva det er på tegning.. Kan være at en av dem er en automatsikring eller lignende og de to andre trykknapper, men ikke sikker.

De er tegnet inn i nærheten av gass/gear hendel, og den ene her har en gul og en lilla ledning inn, sjekk denne også.

Link to post
Share on other sites

Se her ja, dette kan nok oppklare noe! Hvertfall det med releene til beach funksjonen. Skal måle på det, og se hvordan det ligger an der.

 

Det som er litt rart er at den hvit-grønne var i utgangspunktet koblet, men etter litt måling viste det seg at dette var strøm inn til indikatoren.. Denne klippet jeg dermed av, og koblet strøm på for å se om det var noe liv i det hele tatt i indikatoren. Du ser den blå 1,5 kvmm som går ut av hånda mi. Den andre blå, som sitter i støpselet som også er klippet av er jord inn på indikatoren. Denne er tilkoblet den sorte kabelen som går ut gjennom hånda mi. Uten disse koblet utenom var deg helt dødt i indikatoren. Kan prøve å koble disse utenom, direkte bakfra og se hva som skjer. Det kan være kabelbrudd el.l. på vei fram evt. som er feilen her.

 

Når det kommer til de to sorte kontakten jeg har merket med hvit tape så har ikke det rett og slett samme pluss og samme minus, bare "doblet opp". De hvite tapebitene er fra jeg demontere i høst, og de har jeg merket "var ikke koblet", så jeg tror ikke disse skal kobles nå heller?

 

Ut fra indikatoren går det en annen kontakt med en brun og en brun-hvit kabel, disse kobles enkelt til, men det er også en gul kabel, som jeg ikke vet hvor skal.. Du ser den mellom sort og blå kabel på fremt nest nederste bildet, en grå kontakt.

 

Er ikke bare bare dette - hadde de latt fargen på de forskjellige kablene følge hverandre gjennom kontaktene hadde det vært litt lettere, men de gjør jo ikke det heller..

 

 

Tusen takk for hjelpen så langt!?⛄️

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått studert litt nærmere, og jeg har fått en kikk i nybåten min (som har samme opplegg som du). Så nå tror jeg vi skal få fart på sakene!

 

Tror rett og slett at om du kobler tilbake de ledningene som er klipt, og får spenning inn på rett plass, så kan dette virke. Iflg skjema skal spenning inn på Blå/Rød (+) og Svart (-).

Det får man om man kobler til en av disse dobbel-pluggene, og jeg tror jeg endelig har skjønt vitsen med den: Hvis du har bensinmotor, har du også instrumenter for dette. Bak på ene instrumentet vil da den ene pluggen passe.

Har du diesel (som meg) så passer den andre pluggen inn på den modulen som har 4 (?) varsellamper- ladelampe, oljelampe, glødelampe (og høy temp?).

 

Om du sier at ingen av disse pluggene var koblet hos deg, så tror jeg det må være koblet til på annet vis/plass, men fortsatt på ledninger som er blå/rød og svart. Når ledningen er blå så har minusen passert gjennom et eller annet, og du risikerer feil senere. Samme med pluss. Du kan (og vil) finne pluss på annet enn blå/rød ledning, men da blir et eller annet forbikoblet. (Kan det være tidligere eiere som har forandret noe?)

 

Den gule lederen ut fra instrumentet kan jeg ikke finne ut hva er. Den er ikke tilkoblet noe på noen skjema, og heller ikke i båten min. Satser på at den er "kjekk å ha" :smiley:

 

Jeg er helt enig i dette med fargekoding. Merkelig måte å gjøre det på, skifte farge på lederne i hver eneste connector. Gjør IKKE saken enklere :confused:

 

Ellers, hvis du prøver dette og det fortsatt ikke virker, så er jeg temmelig sikker på at reléet som har hvit leder på klemme 85 er "Beach" reléet. Det andre er styrt direkte fra instrumentet.

Og som nevnt tidligere; så lenge reléet med hvit leder har spenning (enten ved at drevet er nede eller ved å trykke på "Beach" knappen), og det andre er dødt så skal dette virke.

Forutsetter at instrumentet har og gir rett spenning.

 

Kan også nevne at de 3 komponentene som er inntegnet ved siden av gass/gear spaken mangler hos meg.

 

Lykke til videre i feilsøkinga, blir spennende å høre hvordan det går :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Sånn, skal vi se..

 

Da har jeg koblet alt tilbake sånn det var, og jeg også byttet begge releene foran(de bak ved motor vet jeg jo fungerer).

 

Har også rød/blå pluss inn, og sort minus inn på indikatoren, men ikke fra disse "dobbeltpluggene", som er tilpasset diesel/bensin. Disse er det strøm på uansett, og da jeg koblet disse til panelet med fire lamper, våknet alle instrumenter til liv, uavhengig av nøkkel/tenning.

 

Så, selv med strøm inn på rød/blå og sort, er alt dødt, bortsett fra tilt ned.

 

Jeg har også målt på releene, som ble nevnt i et tidligere her. Det rare der, var at det var omvendt av hva det skulle være. Dvs spenning over det releet det ikke skulle være spenning over, og ikke spenning over det som skulle ha spenning.

 

Men så, prøvde jeg å sette strøm inn på 86, på det releet som ikke er tilkoblet 87a, slik at både indikatoren og releet fikk strøm, og da våknet nesten alt til liv.

 

Lyset i indikatoren kom på, tilten fungerer opp og ned ved bruk av bryteren, og tallene fra -8 til 40 harmonerer helt med hvilken posisjon drevet har.

 

Det som ikke fungerer som det skal er beach-knappen på bryteren. Den gir ikke noe utslag noe sted, og drevet tiltes helt opp, uten å bruke den knappen sammen med "tilt opp"-knappen.

 

Det jeg lurer på nå, er om jeg rett og slett skal slå meg til ro med det. Om ikke beachknappen benyttes, så spiller det jo ikke så stor rolle, så lenge resten fungerer.

 

Tenkte å evt legge en konstant plusstilførsel til 86 på nevnte relé, med en sikring på, og koble den til på forbrukstrømmen sammen med alt mulig annet. Evt sette på en bryter, så ikke dette tilt-arrangementet plutselig står og trekker strøm hele tiden.

 

Tilten er jo ikke deg jeg bruker mest, så lurer på om jeg bare skal gjøre det sånn nå. Litt "halvveis" er det jo, men tror jeg skal si meg fornøyd med at ting fungerer...

 

Hva tror "konsulenten"??

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Tror jeg må si som Reodor Felgen. Nei her er det no muffens :smiley:

Skjønner godt at du vil gi deg med dette, siden det jo virker på sitt vis. Trim/tilt er jo forsåvidt ikke en kritisk sak heller, så om du skulle få problemer midtfjords så kommer du deg jo til land uansett.

Hadde jeg bodd nærmere så skulle jeg tatt meg en tur. Men 50 mil + er jo ikke akkurat borti veien her....

 

For å ta det aller først: Hvis du allerede har spenning på Blå/rød og svart, så blir det som du sier bare tull om du kobler en av "diesel/bensin" pluggene på instrumentet ja. Da har nok du tilførsel fra en annen plass allerede.

 

Om du skulle finne ut at du vil gå videre med dette likevel så har jeg laget et "forenklet skjema under. Hovedforskjellen er at det originale jeg viste til hadde fokus på fysisk plassering, så det ble mye hit og dit for å følge lederne.

Dette under har fokus på funksjon, så det blir lettere å følge, men komponentene blir da litt her og der. Feks er trim/til/beach panelet tegnet inn 2 plasser, opp/ned på en plass og beach knapp på annen plass. I tillegg "ser man" hva som skjer inni reléene, og det er jo kjekt.

 

Ser kanskje avansert ut, men hvis man tar del for del er det ikke så ille.

 

Om du følger den grønne lederen ut fra bryterne så ser du at de går direkte ned til reléet for ned-funksjon (bak i båten). Det betyr at dette vil virke uavhengig av indikatoren (den kan til og med fjernes, og det vil fortsatt virke).

Den blå derimot går via 2 kontaktsett før den kommer til opp-reléet.

Det betyr at disse 2 kontaktsettene må stå i rett stilling, altså lukket. Disse kontaktsettene er igjen styrt av indikatoren, og dermed må denne opp å gå før det kan virke.

 

Det har du fått til med å sette pluss på 86 på øverste reléet på tegning. Da får du pluss inn til indikatoren via lilla og senere svart leder. Jeg tror at normalt sett skal denne gi pluss ut, så da går strømmen "bakveier" i indikatoren.

Men på 12 v fungerer det ofte slik, strømmen finner veier og fungerer på et vis..

 

Uansett, når du setter fast spenning på lilla/svart, så får du tydeligvis også fast minus på blå leder ut fra indikatoren (den som går over til hvit). Denne skal normalt sett gi minus ut fram til en viss tiltverdi opp, da kutter den.

For å kjøre videre opp da må beach bryter brukes, evt den saken jeg har kalt "?2". Dette er bare en typisk "følgefeil" av at spenningen kommer inn på "feil plass".

 

?1, ?2 og ?3 vet jeg ikke hva er.... Men "?2" må være en evt ekstra bryter for Beach funksjon. Ingen av disse er koblet hos meg men alt virker. Lederne henger og slenger ut av pluggen ved gass/gear hendelen.

(Her på "?1" kan du evt koble til pluss på lilla leder hvis du vil gå for den løsningen. Her er ferdige kabelsko, og lilla leder blir det samme som 86 på nevnte relé)

 

For å si det veldig kort til slutt: Hvis du har pluss på lilla leder og minus på hvit leder inn på indikatoren (Blå/rød og svart før pluggen) og denne fortsatt er død, så kan jo det tyde på at indikatoren er gåen?

Og hvis du da kan tyne noen sesonger til ut av den ved å koble som du sier, så må jo det være et alternativ?

 

Spør gjerne om noe er uforståelig under. Har ingen diplomer på veggen som gjelder "autokladd" :giggle:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Fy søren du ordner og styrer! Igjen, tusen takk!

 

Skal kikke på dette, og prøve å få det riktig senere, men for nå blir det halvveisløsning med strøm inn på releet der. Det får holde inntil videre - rett og slett :).

 

Men, et siste spørsmål. Ville du hatt en bryter som styrer denne strømtilførselen inn på releet, eller bare hatt denne direkte inn?

 

Tenker på om det er noe fare for at det lekker ut strøm der, eller om dette er utelukket?

 

Hva tror du? Vil helst slippe ekstra bryter...?

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

He he, den er grei :smiley: Jeg liker å ha komplett el skjema til båten min, og holder på å lage det til den siste jeg kjøpte. Så denne jobben ville jeg gjort uansett, nå var jo en god anledning til å gjøre det.

 

Jeg tenker sånn at hvis du får denne plussen fra tenning en plass, så er det kanskje enklest? Da vil dette reléet ha spenning kun når du kjører, og blir automatisk slått av når du ligger i havn.

 

Hva med å hente fra en av disse diesel/bensin pluggene? Regner med at den går via tenning.

(Hvis indikatoren våknet til liv når du skrudde på tenningen tidligere, så gjør den antagelig det. Men dette kan du jo dobbeltsjekke).

 

Helt enig i at ekstra bryter ikke er ideelt. Lett å glemme også...

Reléet vil trekke ganske lite, men uansett greit å få det dødt når det ikke trengs.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hej Jeg har fået et problem med trimfunktionen på mit 290 DP drev. Drevet blev trimmet helt op til top position og ville ikke gå ned igen. Olien blev tappet af tryk ledningen og drevet kom ned på plads ( -6).  Der blev efterfyldt med ny olie og trimmet har virket perfekt i nogle dage. Nu er det sket igen at drevet ikke kan køre ned. Det køre fint op og pumpen slår til og køre også ved trim-ned funktione. Men drevet bevæger sig ikke. Jeg vil løse problemet som sidst. Men jeg har brug får hjælp til at finde årsagen til problemet - håber at der er nogen som kender problemet og ikke mindst løsningen. Med venlig hilsen Juhl

Har samme problem. Noen med løsninger på dette ? 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei på dere. Ser dette er en gammel tråd, men jeg prøver meg likevell. Jeg har et 290 DP-E drev der tilten bare går ned.  Instrumentet blinker bare på øverste lys i panelet og det vises ikke noe tall. Vi har ikke strøm på blå kabel som kommer fra bryter/instrument. Vi har testet releene bak på pumpa og vi kan tvangskjøre pumpa ved å gi konektor for blå 12V. Da går agregatet oppover. Vi finner ikke noe rele fremme ved instrument. Mulig vi må lete litt til. Noen som har noen ide?

Link to post
Share on other sites

Litt sent svar, mulig du har funnet ut av det allerede, men...

Høres ut som du har et sammensatt problem, med både bryter og sensor. Evt et problem med instrumentet.

Når du sier at du ikke har spenning på blå leder som kommer fra bryter/instrument: Mener du blå leder fra bryter eller fra instrument? Disse 2 har forskjellig funksjon.

Du skal ha spenning på blå leder ut fra bryter når du trykker "opp".  Har du ikke det vil jeg tro bryteren fusker. Har du spenning kan du måle bak på releene på blå leder. Der skal du ha det samme.

Har du ikke det ligger problemet i forbindelse med releene du ikke finner.  Det trenger ikke være selve releene som er defekte, men det er den definitivt billigste tingen å sjekke først. Det kan godt være instrumentet som ikke sender spenning til releet.

 

Om trimsensoren er gåen kan dette muligens gi samme symptom. Du får kjøre drevet helt ned, men pga at instrumentet ikke vet stillingen på drevet får du ikke kjøre opp.

 

Men start med de målingene jeg har nevnt, så er det mulig å sirkle seg lenger inn mot hva som er feil :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...