ksnes Startet 15.Juli.2009 Del på Facebook Startet 15.Juli.2009 Jeg har tidvis store startproblemer med min Mercedes om636. Noen få ganger starter den lett og greit, men hvis den ikke starter på første forsøk er det bare å pakke i sammen og reise hjem. Jeg har bestilt service på motoren i september, men i mellomtiden hadde det jo vært greit å få brukt den litt. Jeg har egentlig svært lite peiling på motorer så det hjelper heller ikke... Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for få start på boksen? Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Sjekk/bytt filter Grov diesel filter/vann utskiller Fin diesel filter Luft filter Sjekk glødeplugger Sjekk at du har nok strøm til starter. Etter dette trenger du nok hjelp.(Sjekk av dyser, komp test/leak down test, dieselpumpe) Startgass er ikke helt bra for dieselmotorer, men det går jo ann alikevell på en gammel motor. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Broder hadde en sånn motor, har en kamerat med er sollux med sånn motor, begge har slitt med starting. Begge tilfeller var det glødeplugger. Mener det er plugger som ligger i serie på denne og det er tatt opp et sted her før om testing osv.... Sitér dette innlegget Link to post
ksnes Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Bytta glødeplugger for et par år siden, men det så ikke ut til å gjøre noen stor forskjell. Har, som jeg skrev litt lenger oppe, bestilt service, men det er ikke før i begynnelsen av september. Hadde vært greit å kunne brukt båten før det. Har null erfaring med slike motorer, så jeg aner ikke hvor jeg skal begynne. Nå starter ikke motoren i det hele tatt. Batteriet er fulladet, startmotoren ser ut til å gjøre det den skal, men det virker ikke som motoren "tenner" er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Har litt erfaringer med bla. en gammel motorsykkel, der var det alltid et godt råd å skru ut pluggen å tørke den, kan en gjøre noe tilsvarende med en dieselmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 skru ut pluggen å tørke den, kan en gjøre noe tilsvarende med en dieselmotor? Du kan jo ta ut en glødeplugg og sjekke at den gløder! Om de er serie koblet som orginalt så holder det med brudd i en av de eller brudd i en ledning så slukker alle fire. Du må ikke koble 12V rett på en serie glødeplugg, da brenner den opp. Den skal også finnes 12V oppgraderings glødeplugger til denne motoren. Litt motor historie: http://west4x4.demonweb.co.uk/OM636/index.html Sitér dette innlegget Link to post
ksnes Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Du kan jo ta ut en glødeplugg og sjekke at den gløder! At den gløder når jeg har nøkkelen i "glødeposisjon" mener du? Sitér dette innlegget Link to post
ksnes Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Er det noen som kan fortelle meg hvor grovfilter og finfilter er? Er det filter som en skal skru ut og rense? Tusen takk for hjelpa så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Ja, ta den ut og koble til ledninger slik de var når den var montert og sett nøkkel i glødeposisjon. Du bør sjekke om du har seriekoblet eller 12Volts glødeplugger. Det bør stå Volt på de. Se også her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=50821 Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Følg diesel slange/rør fra tanken. Er ikke sikkert du har 2 diesel filter. Den grønne burken litt under midt i bilde er nok "fin" filter som normalt er montert på motor. Grov filter/vannutskiller (anbefales) sitter "ofte" ikke montert på montor. Du har også en retur slange fra dysene som går tilbake til diesel tanken. Her bør det komme diesel. Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Sjekk/juster ventilklaringer,eldre Mercer har en tendens til å bli stramme og da er de vanskelige å starte. Sitér dette innlegget Link to post
ksnes Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Sjekk/juster ventilklaringer,eldre Mercer har en tendens til å bli stramme og da er de vanskelige å starte. Det høres ikke ut som noe jeg som ukyndig kan gjøre på frihånd.... Eller? Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 (redigert) Få med deg en som har gjort sånt før viss du er i tvil. Er bare å ta av toppdekselet,vende motoren slik at syl. du justerer på er på komp.slag så justerer du . Er kontramutrer på vipparmen,bruk føleblad og juster til den får en liten motstand. Forhør deg hos Mercedes om klaringene,er vel en 5syl dette? EDIT: Ser ut som en R4... Redigert 17.Juli.2009 av RanaPlast15 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 (redigert) Ny vansker på gang gett. Sliter da med å starte, samt kontrollere turtallet på min OM636. Status: Byttet Glødeplugger. Satt inn ny vannutskiller. Byttet brennstoff-filter. Hadde med meg en kar som tilbød seg å hjelpe meg med lufting.. Vi luftet godt og mye, selv med motor i fart. Han syntes for øvrig at det kom lite diesel når vi dro på starter. Vi måtte til hjelpe den i gang med startgass. Det virker som om det fortsatt er noe galt med tilførsel. Etter at vi fikk start med pen hjelp startgass satte dævelskapet å ruse.Vi kvelte den ved å legge henda rundt luftinntaket. Motor ruset så lenge at hjelper mente at dette alene ikke kun burde være gass. Turtallet er vanskelig å justere, da den enten faller kjapt og langt ned eller øker fortere enn ønsket når den står i fri. Forsøkte å sette den i revers, men merker da at motoren kveles. Eksos ser helt fin ut, verken grå eller svart. Så hjelper tror at det er diesel-pumpa som jukser. Det finnes sentrifugal vekter på denne pumpa. Kan olje-nivået på diesel-pumpa gi slike effekter? Uansett så skal jeg forøke å sjekke oljenivået på dielsepumpa snøggast råd. Noen andre med gode råd og meninger? Redigert 18.Juni.2012 av blyrompa999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gjeldfri Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Jeg hadde en sånn motor i gamlebåten. Fikk også problem med at den ruset opp. Det sitter en membran ifm dieselpumpa, den måtte byttes. Mange år siden jeg gjorde dette, så jeg husker ikke eksakt, men en mekanikker som har skrudd mercediesel fikser det lett. Eller er det rekkepumpepå denne. Skru av deslet og smør sylinderene på pumpa en gang i lant. De kan sette seg pga for lite bruk. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Hei! Det første som bør sjekkes er filtre og om det sitter en sil under matepumpa som er tett.Selve matepumpa kan og være slitt og da blir den vanskelig å starte.Glødeplugger og ventilklaring er viktig og bør sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Trodde dieselpumpa var på andre siden på om636?Ligner bilmotor for meg? Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Det der er IKKE en OM 636. :) Det er en OM 61X / OM 62x. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Hekkbølgen Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Kjente heller ikke igjen motoren fra min gamle 636. Men vet de kommer i forskjellige varianter. Min hadde finfilteret foran på venstre side av motoren (foran i mitt hode motsatt av der giret er) uten at det har så mye å si. På min begynte serienr med 636 også en haug tall til. Slik jeg forstod en lastebilmekaniker fra Bertel O Steen sa de neste tallene noe om hvilken 636 det er snakk om. Serienr var preget inn på høyre siden av toppen sett bakfra. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Det der er IKKE en OM 636. :) Det er en OM 61X / OM 62x. Motoren det er bilde av er fra trådens opprinnelse i 2009.... blyrompa har fanget opp en gammel tråd og kanskje HAN har en 636.... :-) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Arve A Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Det høres ut som det er dieselpumpe eller dyser du sliter med. Ser på profilen din at du er fra Sarpsborg. På sydsiden ved utløpet til Tista elv i Halden ligger det en gammel mahogny snekke med en om636 i som skal hogges. Kjørte forbi i går og da så motoren komplett ut, bortsett fra at noen hadde tatt laderen. Hørte noen hadde snakket med havnevesenet og fått tillatelse til å plukke om de trengte noe. Båten ligger på land rett på nedsiden av den nye brua over tista, ved utløpet. Den er brunbeiset og ligger på siden. Men ring Halden Havnevesen og spør for sikkerhets skyld.(spør etter Harbo). Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Det stemmer egilwh, Jeg har en OM 636 :-) https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29677/20091003_152345_risoer.jpg Sitér dette innlegget Link to post
ksnes Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Når jeg starta tråden i 2009 trodde jeg det var en om636 jeg hadde, det var visst en om615... Sitér dette innlegget Link to post
Gaute A Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Sjekk om det er noen lekkasjer i vakumslangen fra innsugsspjeldet til dieselpumpen og oljenivået i pumpen. Har samme motor i min båt, kommer lite diesel ut av dyserørene når jeg lufter, men starter og går helt fint og reagerer som den skal fordet. mål glødepluggene og sjekk at de eg gode. motoren er tungstartet hvis den får lite luft, så sjekk at luftfiltret er rent. Min motor hadde stått lagret på en låve i 15 år da jeg fikk den, og startet ikke overhodet. Jeg byttet alle dieselslanger, vakumslangen, glødeplugger og dieselfilter, glødet i 15sek og den startet momentant. Sitér dette innlegget Enes 25 med Mercedes OM616Prosjekt tråd Link to post
Blyrompa Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Det høres ut som det er dieselpumpe eller dyser du sliter med. Ser på profilen din at du er fra Sarpsborg. På sydsiden ved utløpet til Tista elv i Halden ligger det en gammel mahogny snekke med en om636 i som skal hogges. Kjørte forbi i går og da så motoren komplett ut, bortsett fra at noen hadde tatt laderen. Hørte noen hadde snakket med havnevesenet og fått tillatelse til å plukke om de trengte noe. Båten ligger på land rett på nedsiden av den nye brua over tista, ved utløpet. Den er brunbeiset og ligger på siden. Men ring Halden Havnevesen og spør for sikkerhets skyld.(spør etter Harbo). Det var ett flott tips, det skal jeg jammen vurdere. Er motoren og dieselpumpa lett tilgjengelig? Sitér dette innlegget Link to post
Arve A Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 (redigert) Motor er veldig lett tilgjenglig. Båten ligger veltet over på babord side så det er bare å spasere rett inn :) Jeg kjøpte den båten i -08 etter at den hadde ligget 4 år på land. Pga noen andre prosjekter solgt jeg den til noen ungdommer som beiset den brun og stort sett bare drakk øl i den :) Hvordan tilstand motoren er i nå vet jeg ikke. Men tror den har vært delvis under vann. Mulig blokk og stempel sitter. Dieselpumpe og topp bør ha klart seg. Det sitter vribart propellanlegg i den. Gearkassa hadde jeg i småbiter og shimset opp, den sluret litt når jeg kjøpte den. Men mye av motoren burde være brukbart som deler. Satt f.eks en relativ ny vanntank til eksosen i den når jeg kjøpte den. (ny tank til min nåværende sabb koster f.eks 13000 + mva hos sabb) Lykke til :) Redigert 20.Juni.2012 av Arve A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.