Jump to content

Hente båt Fredrikstad-Trøndelag.

JanS/EIR

Recommended Posts

Hei der!

I dag har skuta vært i krana for inspeksjon og spyling. Alt ser greit ut under vannlinja, måtte bare bytte sink på propellen. Tar inn bunkers i morgen tidlig, så får det stå til. Meldespåfriskende vind i Stavernområdet til kvelden, så vi får nytte tiden tidlig på dagen Hadde planer om et besøk hos Walter og beskuet Malaika. Hedersmannen tok turen hit i dag også, medbringende fersk bakervare og båtsportkart for hele strekningen ned til Lindesnes til velvillig utlån, samt middagsinvitasjon til søndagsmiddag fra ham og fru Kari.Slike karer skulle det vært flere av!

:yesnod: :yesnod:

Enestående hyggelig gjort, men mest sannsynlig går vi ut Vesterelva og nord for Kråkerøy hvis været er nådig.

Som dere har sett har vi hatt hendene fulle hele denne uka med diverse problemer, så det er blitt lite skriving og ingen bilder så langt.Skal prøve å bøte på det når vi kommer i seilinga.

Takker for gode ønsker på veien!

Pjolter: Vi treffes vel i Børsa. Ønsker deg og dine et fint opphold i Stavern. Har hatt en ferie der for mange år siden, vakkert sted

Nå tar vi kvelden og håper på godvær.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Siden JanS og Svein nå er underveis, vestover, så skal jeg prøve og oppdatere litt med bilder i denne tråden. Dette blir jo en kjempe-langtur for d'herrene fra Trøndelaget.

Lang og spennende. For hva kan vel være mere spennende enn å hente sin nyinnkjøpte båt hjem. Uvandt med både båt og motor så sitter man jo og lurer hele tiden hhvordan det går. Starten, i forrige uke, har ikke vært den aller beste for Jan og Svein. En god del "utfordringer" (vi kan kalle det for det, isteden for problemer...) har det vært, spesiellt på motor-siden. Først en komplett tanksjau fordi dieselfiltrene gikk tett og var fullt av vann (!!!), hvor en glassfibertank måtte skjæres hull i toppen på (fantes ikke man-hull) og sette i et nytt man-lokk. Godt gjordt bare det, når tanken var godt gjemt under trappa ned til salongen!

Dieselproblemen løst og ny start på motoren, så var det motor som kokte. Null kjøling viste det seg!! Kjølevannspumpen var montert feil vei :rolleyes: med tørrekjørt og selvfølgelig gåen impeller som resultat. Nye utfordringer fordi repsett til pumpa ikke var å oppdrive og diverse pakninger var smeltet. Svein kjøpte noen flate gummi-dingser på Biltema og laget egenhendig en ny pakning - og den holdt tett!! Utrolig pågangsmot i denne karen.

Prøvestart med nyreparert kjølevannpumpe viste at kjølevannsfilteret ikke var tett i toppen (var sprekt og forsøkt limt av forrige eier) og pumpa sugde luft.... :rolleyes: Vel, JanS satt seg i jolla og rodde til Båtbua for å kjøpe ny filter! Mot strømmen i Vesterelva! Ikke noe som ryster Trøndera, nei!

Lørdag, 25.07.2009

joel_090725_0003.jpg

Et bilde tatt i går formiddag, med solskinns-boller og kaffe nede i salongen på JOEL.

joel_090725_0016.jpg

Her er Trønder-gutan på fordekk av den store ex-reketråleren.

Søndag, 26.07.2009

Mens jeg gikk min vanlige morgen-tur med Samson, søndag morgen ved 09:30-tiden, fikk jeg plutselig en telefon fra JanS: "Nå seiler vi snart under Kjøkøybrua - er du langt unna?"

Nei, jeg var ca 100 meter opp Trolldalsbakken og kunne løpe ned til båthavna (som vi nettopp passerte) , som ligger like nedenfor Kjøkøybrua, og løpe ut på en av bryggene og vinke til <Trønderbåten> som kom tuslendes nedover sundet!! :seeya: Snakk om overraskelse og god timing!

joel_090726_0001.jpg

<JOEL> i siget nedover Kjøkøysundet.

joel_090726_0012.jpg

Jan har tatt peiling på B-brygga i Søndre Kråkerøy Båtforening.

joel_090726_0015.jpg

Imens gjør Svein klar fortøyningen på fordekket...

joel_090726_0016.jpg

En blid skipper kommer frem fra styrhuset.

joel_090726_0020.jpg

Som man ser, et staselig overbygg med aluminiumsplater på dekk og hyttetaket.

joel_090726_0040.jpg

Det er en flott hekk på denne båten!

Ett kvartér senere er JOEL fortøyd litt lenger ned i Kjøløysundet, på Kommunebrygga (gamle fergekai til Hvaler) på Tangen / Kråkerøy. Mannskapet gjør seg klar til å gå fra borde for å spasere 100 meter bort til der hvor Walter_S bor. Gutta skal se på >MALAIKA<

joel_090726_0070.jpg

Malaika er inspisert - og godkjent av besøkende JanS + Svein! :wink:

joel_090726_0067.jpg

Det blir tid til en rask kopp kaffe på veranda'en i det Walterske hjem...

joel_090726_0059.jpg

...mens skipper JanS forteller om siste dagers hendelse.

joel_090726_0071.jpg

Men, det flotte været, som skapt for en overfart, må ikke kastes bort med å drikke kaffe på landjorda. Gutta skal nå Stavern idag og må klemme på. Her har akkurat JOEL kastet loss fra Tangen brygge og tar hart styrbord og full gass! Kursen settes vestover.

joel_090726_0074.jpg

Her har JOEL fått opp farten...

joel_090726_0087.jpg

...og forsvinner snart ut av synet bak Arisholmen!

God tur hjem til Trondheim, guttær! Det har vært en artig uke, med en del utfordringer for dere, men nå ligger alt til rette for en spennende tur langs Norske-kysten.

Jeg håper at flere baatplassen-medlemmer kan møte >JOEL< med JanS og Svein underveis og tilbyr dem en hjelpende hånd hvis de skulle trenge noe. Skal vi vise hva den rette baatplassen.no-ånden kan stille opp med? Dette kan bli en sabla fin og spennede hjemtransport-tråd med mange spennede innlegg!

Vi prækas!

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jeg håper at flere baatplassen-medlemmer kan møte >JOEL< med JanS og Svein underveis og tilbyr dem en hjelpende hånd hvis de skulle trenge noe. Skal vi vise hva den rette baatplassen.no-ånden kan stille opp med? Dette kan bli en sabla fin og spennede hjemtransport-tråd med mange spennede innlegg!

Følger tråden med spenning, og tilbyr gjerne en hjelpende hånd dersom det skulle ønskes/trenges når dere er ved Kragerø-kanten.

Buster X med Yamaha 70

Hallo venner!

Har nettopp mottatt en SMS fra godeste JanS/Bamse.:

kl.:26-jul-2009 kl.: 22:47

"Vel i havn i Helgeroa.

Finvær men sjøgang. Nå skal vi ete og sove!

14 timer sia sist."

Vel, da er de trygg over fjorden, iallefall. Og så har de Rakkeboene bak seg også - det er bra! Ser ut som motoren oppfører seg bra, den har gått i 11 strake timer.

Redigert av Walter_S (see edit history)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Litt seint å nevne det nå, men det kan jo være nyttig for andre lesere; deler til Johnson Pump og Jabsco (som de fleste sjøvannspumper i små fritidsbåter er) kan kjøpes direkte fra ITT (som det heter nå) i denne online shop:

http://www.jabscoshop.com/

Delene kommer med UPS fra England og sist tok det meg kun 24 timer å få nye pakninger på døra. Gratis var det jo ikke da, men ikke noe dyrere enn å gå via norsk forhandler vil jeg tro. Det er vel La-Sa maskin som er importør i Norge tror jeg, de tok ikke telefonen da jeg ringte dit.

God tur til Trøndelag!

GeirKS

Redigert av GeirKS (see edit history)

Hei igjen dere!

Igjen stor takk til Walter som har laget fint innlegg om og for oss!

Og takk til dere som kommer med tips og tilbud om bistand hvis det trengs!

Her i Helgeroa fikk vi siste ledige plass ved siden av Baatplassen-medlem Gabba 3, og en hyggelig prat.

Værfaste i Helgeroa i dag, temmelig ruskete her nå. Men det gjorde godt med en rolig dag, en god dusj og litt småarbeid rundt om. En liten lekkasje etter gårdagens humpete tur , naturligvis under motoren, ble fikset med en skrue med stor skive og en god kladas med Pantera, nesten tett nå.

Håper på seilingsvær i morgen.

Nå slapper vi av med en kopp kaffe og hører vinden tute i riggen.

mvh

Jan S

Hei, JanS og Svein - og takk for sist!

Greit med en hvile-dag, etter "overfarten" igår. Men håper selvfølgelig at dere snart får bedre vind- og værforhold.

DMI - Sejlervær viser vel ca 8m/s fra SV, mesteparten av dagen imorgen. :rolleyes:

Lykke til med resten av turen!

Fikk en SMS av JanS i ettermiddag:

"Vel i havn i Arendal.

Finvær.

Litt vind.

Må ha ny pakning på propellhylsa"

Så da ligger'n et eller annet sted i Arendal og må pakke om hylsepakning. Jeg vet jo ikke hva slags pakning det er på denne akslingen, men regner med at det er en vanlig talgpakning. Og den føres vel av Maritim - gjør den ikke? Sånn sette er det jo greit at båten er i Arendal. Enkel tilgang til båtutstyr fra Maritim. Mener å huske at Maritim har gratis maxi-taxi i fra gjestehavna i Arendal ut til den store butikken - og gratis tilbake igjen.

Noen fra Arendal som kan bekrefte dette?

Lykke til JanS og Svein - dere klare nok denne "biffen" også!

Trøndera på langtur....

Trenger dere noe "support" når dere er i Kristiansandsområdet så er det bare å si fra. Jeg sender telefonnummeret mitt på IM så har dere mulighet til å nå meg.

Jeg bruker ca 76 timer til Trondheim, og det ser jo ut til å stemme i hop med tidligere antakelser om tidsforbruk.

Trenger dere tips om overnattingsplasser så er det ikke umulig jeg også der kan bidra. Når en kjører lange strekk så er det greit å vite om stedene på forhånd.

Hilsen Per

Hei.dette er gressenka til Jan som skriver.Synnøve.Jeg og Sveins (min lillebror)kone Asli,har nu ventet i spenning på at guttene skulle ta løs fra Fredrikstad.Vil nu retten en stor takk til Walter,som har hjulpet dem den første vanskelige uka,samt takk til dem de møter på sin vei oppover kysten,og jeg ber om at de kommer seg vel hjem :sailing: Jeg og min storebror Kjell Magne m/fam.,er nu på Hitra (hytta)og følger spent med :flag: Stor takk til storebror som hjalp meg og finne frem på båtplassen. Savner deg kjære,og gleder meg til du er hjemme igjen(uten skjegg) Klem fra din kone

Hei igjen alle baatplassenvenner og dere der hjemme!

Vi har det fint her i Arendal, sola skinner igjen og servicen

er bra her. men utafor er det etter det vi hører ganske ruskete.

Walter: Joda, gratis minibuss til Maritim var greit, fikk ny pakning etc, og det er montert!

Har en liten lekk et sted til, men når den ikke . Bare en skvett nå og da, ikke uvanlig i trebåt.

Men som dere sikkert har sett er værvarslet for de neste par dager ille lesning, vi får nok bare ta det med ro her

havna og gjøre unna noen forbedringer her og der.

:smash:

Neste uke har bedre utsikter hører vi!

Vi får smøre oss med tålmod.

mvh

JanS

Aller først: Grattis med fin båt!!! :flag:

Kjedelig med disse oppstartproblemene som dere har hatt, men det er kjempespennende at dere legger ut gode skildringer av alt som dere gjør. Fortsett med dette!! Fint med bilder underveis da...

Lykke til videre og håper dere får bedre vær oppover!

Vivvi!

...takk til Walter,som har hjulpet dem den første vanskelige uka..

Hei Chiefen på Gyra!

Takk for "blomstene", men, som jeg sa til JanS og Svein - hvis jeg hadde vært på Hitra for å ta hjem en Ulvan-sjark, så hadde dere sikkert gjordt det samme. Vi baatplassen-medlemmer må jo hjelpe hverandre. Vi er som en stor familie.

:smiley:

Men som dere sikkert har sett er værvarslet for de neste par dager ille lesning, vi får nok bare ta det med ro her...

Ja, det ser ikke bra ut - i hvertfall for kommende natt og langt utpå dagen i morgen - så langt varslinga rekker. Ser og følger med på DMI Kattegat fra Danmark, som er en ganske så pålitelig side.

På DMI kan man se en endring i vind og bølgemønster for hver tredje time, og det som er i anmarsj de neste 24 timene, tilsier jo ikke akkurat å sette ut på hjemturen. Anbefaler å bli hvor dere er, til det værste er gått over.

Bra at det gikk i orden med ny pakning iallefall. Én ting mindre å tenke på..

Lykke til med vær, vind og båt!

Følger med dere så godt vi kan ...godt dere ligger i havn, blir nok noe friskt utpå et par dager nå :headbang:

Vi gikk fra Blindleia til Søgne nå i ettermiddag ganske vindstille før stormen men litt tung sjø 1-11/2 m over kåsefjorden

blir liggende til været roer seg og reiser utpå igjen da stort sett rundt Søgne -Mandal vil jeg tro .Lytter om regel på 77 så bare å kalle hvis dere ser noe som ligner på en marex 32 friendship med kakeboks på bøylen :giggle:

Trenger dere noe hjelp rundt her så er det bare å skrike ut så skal vi bistå så godt vi kan er jo godt kjent herfra til Lindesnes

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Hei!

Egentlig ikke så mye å rapportere, landligge er kjedelige saker.

Vi blir nok liggende minst til lørdag. satser da på å nå Lillesand og ta Blindleia videre.

Ille at de skulle legge lave bruer over Spangereidkanalen, skulle gjerne sluppet turen rundt, men....

Per T.: Ser du har Ulvan-sjarken, der har du god båt--ta godt vare på den!

Laluna II : Kan nok tenkes vi spør om tips når vi kommer litt lenger, kjekt med råd fra lokalkjente!

Dere hjemme: Ta det med ro---vi skal ikke ta sjanser på hav og vær!

mvh

Jan S

Takk for IM fra Per T og Laluna II! Får ikke sendt svar til Laluna, feilmelding der ??

Noe helt annet: Det er ikke svanehals på eksosledningen her ombord, dette kan vel under uheldige omstendigheter

føre til problemer? Ikke er det enkelt å plassere en slik heller, det er lavt og trangt der bak. Eksosutløpet ligger i vannlinja og eksospotta nede på hylsa, derifra rett opp på eksosmanifolden, det er våt eksos. Hvor høyt burde svanehalsen gå over vannlinja?

mvh

JanS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...