Pjolter Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Herlig tråd .. Gleder meg til å se skuta Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
JanS/EIR Svart 10.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Ja så er skuta fortøyd i havna her på Hitra etter en lang og vekslende tur! Det ble 24 dager ombord, men 12 dager under fart og godt og vel 120 motortimer. Var veldig spent på om jeg kom inn i havna, men i stille og finvær gikk det greit, og i kveld på fjære sjø var det enda 60-70 cm sjø under kjølen. Innløpet er betraktelig grunnere, så jeg kommer ikke ut og inn der før sjøen er minst halvflødd. Det er en ting jeg misunner dere der sør, å slippe å tenke på tidevannsforskjellen. Og så merket vi godt at det er et annet klima der nede. Etter at den fikk avkjøling har Forden gått som en klokke. Stevnlageret er litt slitt, men det funker enda. Alt i alt så gikk ferden greit. Så etter en ferietur til leiligheten i Tyrkia begynner jobben med å pusse opp denne slitne gamle damen. Det er masse å ta tak i, men skroget ser bra ut så det er potensiale til en god og grei farkost for pensjonisten! Og det skal bli noen bilder når jeg får pustet ut! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
taske Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Hurra for at dere endelig er framme! Har vært morsomt å følge med på denne tråden. :) Sitér dette innlegget Go ahead, make my kernel! Besøk båtsiden min på http://baat.taske.no/ Link to post
Poseidon Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Tusen takk for følget navnebroder! Det var svært hyggelig å treffe både deg og mannskapet her i Stavanger og jeg ønsker deg lykke til med det som sikkert kommer til å bli et storartet fartøy! Jeg regner med at du holder oss orientert om fremdriften, med bilder og tekst her på baatplassen.no Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Snekker'n Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Flott at dere er hjemme, og takk for at dere delte denne turen med oss! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
vivvi Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Så fint at dere endelig er hjemme Håper dere har tatt mange bilder underveis som dere kan dele med oss. Flott med all tekst, men bilder... Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Walter_S Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Hei JanS med "mannskap" Svein! Flott at dere nå er vel fremme og alt har gått bra. Det er en lang tur med mange utsatte steder langs med kysten. Å kaste loss til en slik langtur, med ukjent båt og en motor som man ikke kjenner - og den har jo ikke akkurat vært sjøklar heller - er et stort steg. Heldigvis så kom dere velberget hjem og med skuta i behold. Flott levert og bra sjømannskap! Vi venter nå spent på en del bilder da, sjø.....! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
JanS/EIR Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 (redigert) Forsøk på å legge inn bilder fra turen. må innrømme at hverken fotografering eller bildebehandling er min greie. https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1707/img_0063.jpg Første innkjøp til prosjektet, for sikkerhets skyld, lissom.. https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1707/img_0070.jpg Så et blikk på akterspeilet, det manglet på salgsbildene, men... Nei, dette ble ikke som det skulle..hvordan var det nå igjen? Æhh--dette må jeg ta opp igjen i morgen, når jeg har vært ute på Hitra og koblet til landstrøm, lader og aut.lensa! mvh JanS Redigert 12.August.2009 av JanS/Bamse (see edit history) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
osa Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Tar meg den frihet og legger ut bildene her.... Første innkjøp til prosjektet, for sikkerhets skyld, lissom.. Så et blikk på akterspeilet, det manglet på salgsbildene, men... Oppskrift på ”legge inn bilder” se linken her Innlegg #5 Du har gjort alt rett til punkt 6 i oppskriften... Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Så et blikk på akterspeilet, det manglet på salgsbildene, men... --men strengt talt så har du ikke noe akterspeil... ja, båten altså.. Fra Wikipedia: Akterspeil er den plane eller svakt konvekse flaten helt akter (bak) på et båt- eller skipsskrog. Fra Store Norske Leksikon: akterspeil, den plane eller svakt krummede flate som danner bakre ende på et fartøy.Det er da plattgattet, i motsetning til spissgattet. Fra Redningsselskapets sider: Skyssbåtene: Skyssbåtene, eller kirkebåtene, var varianter av de tidligere nevnte båtene, men disse hadde akterspeil (flate bak) og ble hovedsakelig brukt til skyss av embedsmenn og overklassen i kystbygdene..... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Der lå det jo en veeeldig fin båt. Til venstre for akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 14.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Takk skal du ha , Mulligan! Skal prøve å lære meg dette her. Osa: Joda du har helt rett. Så det med det samme jeg skrev, akterSPEIL er jo , ja nettopp, speilformet. fortsettelse følger, tror jeg... mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
JanS/EIR Svart 14.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 (redigert) Som dere ser er det" pinner" på båten, sogar to, så jeg ønsket meg noen seil å henge på. En velvillig norsk/svenske i Gressvik skaffet fram et forseil til en meget hyggelig pris. Ved prøveheising så vi fort at det må krympes en god del. Mener jeg skal finne en seilkyndig sadelmaker på Melhus? Noen som vet? Redigert 14.August.2009 av JanS/Bamse (see edit history) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Pjolter Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Ved prøveheising så vi fort at det må krympes en god del. Mener jeg skal finne en seilkyndig sadelmaker på Melhus? Noen som vet? Finnes i "byen ihvertfall" Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
JanS/EIR Svart 14.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Her ser vi litt mer detaljer av skroget. Kunne ikke finne myke punkter her, og linjene taler for seg selv, synes nå jegda!! Men drivingen er jeg mer usikker på, her har forrige eier smurt på noe gummiaktig stoff som hang og slang i lange strimler. Kan tenkes det er et større arbeid som venter her. Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
JanS/EIR Svart 14.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Litt mer helhetlig bilde. Yngvar med trucken hadde ingen problemer med å løfte henne pent og pyntelig opp. Spyling og pirking med kniv på utsatte steder var alt vi tok oss tid til, 12 dager forsinket etter planen som vi var på dette tidspunktet Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
osa Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 linjene taler for seg selv, synes nå jeg da Enig. -en fin mix av kraft, soliditet og eleganse. Flott båt! Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 14.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Må vise fram denne sjarmerende familien som besøkte oss jevnlig mens vi lå i Gressvik. Veldig tillitsfulle var de , og takket ikke nei til noen skiver "stomp". Forøvrig var det svanepar på besøk i nesten alle havner vi frekventerte rundt kysten, helt opp til Kristiansund. Flotte fugler, og de spiser fra handa. Tydelig at båtfolket skjemmer dem litt bort. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
JanS/EIR Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Legg merke til de hekkbølgene, disse ødelegger ikke kaffekosen for noen! Hvilken bro har vi nettopp lagt bak oss? Men hva er det som skjer med bildene mine? Noen som har peiling på denne fortegningen, den kommer på de fleste av bildene på PC'n. I kameraet er de ok?? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
JanS/EIR Svart 21.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Å--du allfredens så fort tia går når man er pensjonist. Med et "hekseskudd" i ryggen etter dekkskifte i går blir det visst et par dager i stolen med ekstra pute. Kom i tanker om å finne igjen tråden fra sommeren 09 da vi henta båt i Fredrikstad. Opplevde turen om igjen nå i kveld. Mange fine minner fra turen rundt det sørlige Norge, og ikke minst alle gode hjelpere vi var i kontakt med på reisen. Ingen nevnt og ingen glemt i denne omgang. Ble nå minnet på at jeg skrev om en "restaureringstråd". Ja, kanskje det ville være en spore til å komme igang for alvor. Av ulike årsaker har det hittil bare blitt noe småplukk. Men navneskifte er det blitt: Skuta heter nå (motorkrysser) m/k EIR av Børsa, oppkalt etter første datterdatter. Etter noe års leie har det ordnet seg med fast båtplass her i Børs Båthavn, veldig praktisk, bare noen hundre meter unna. Merlin'n har etterhvert fått 1800 timer på telleren og går som en klokke. Så nå håper jeg på et anfall av tiltakslyst framover sommeren, det er på tide med litt "oppshining" både over og under dekk. mvh Jan S/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
JanS/EIR Svart 3.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 I kveld måtte jeg sette meg til å se igjennom tråden fra "eventyrturen" Fredrikstad- Trøndelag. I dag er det akkurat ett år siden min kjære Synnøve brått og uventet døde, på jobb inne i byen ( Trondheim). Det har vært en tung og trasig tid, men familie og gode venner har vært til stor hjelp. Så må en bare innse at livet er en skjør ting, og ta vare på det mens man har det. Gode gamle m/k EIR ( ex Joel av Fredrikstad) ligger trygt og godt i havna her i Børsa. Men en svikt med automatpumpa/nivåbryteren har ført til vann i motoren, så den er antagelig ødelagt.Venter nå spent på forsikringsselskapets avgjørelse saken. Må vel ut på jakt etter en pent brukt Ford Merlin 68 HK. Noen som vet om noe slikt? Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.