Jump to content

Hvor mye kjetting mellom tau og dreggen?


Akoya

Recommended Posts

Kommer ann på mange ting, ankertype, bunnforhold, kjettidim., båtvekt, båtype osv. Med pent vær og bra bunn og godt anker kan 3 x dybden være ok. Under litt mer usikkre forhold 5 x dybden. En sjekker også at ankret har satt seg ..1/2 fart bak og noen sek. m full bak (seilbåt med moderat motot).

Link to post
Share on other sites

Minnes å ha lest en artikkel om dette i et av de engelske magasinene hvor det sto noe om at ved 3 x dyben oppnådde man ca 50 % av ankerets maksimale holdekraft, og når man kom opp i 7 ganger dybden var det omtrent maks man kunne få ut av ankeret. Forsøker selv å ha minst 3 x dybden - helst mer om det er plass til det.

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg skal overnatte for svai og jeg ligger i et område utsatt for vind er regelen klinkeklar ombord:

1. Forkatting til hovedankeret med 7.5 kg Bruce og 7 meter forkattingkjetting.

2. Hovedankeret ut 4 x dybden.

 

Da ligger jeg sikkert.

De årene jeg har benyttet forkatting har jeg aldri blitt skuffet over forkattingens effektivitet.

Link to post
Share on other sites

leste tidligere i kveld tråden om forkatting. Det fremsto noe tungvint og få dette ut og inn igjen - har du fått noen grei rutine på det, roaldbj? 7 meter forkatting kjetting - lar du vinsjen trekke opp begge ankrene, eller holder du deg på dybder under 7 meter? hvor fester du forkattingsankeret inn på på hovedankeret/kjettingen?

Link to post
Share on other sites

Det viktige er hvor mange meter kjetting som ligger på bunnen og hva slags bunn en legger ankeret på. I dag er alle ankere lette med stor flate. Skal ankeret holde, må bunnen være av en slik art at det skjærer seg ned når det blir drag på ankeret. God holdeboten er sand, bløt leire og mud. Dersom det ligger 15 meter kjetting langs bunnen på slik bunn, skulle det tåle det meste. Holdeflaten på ankeret og tyngden på kjettingen må stå i forhold til båtens vindfang. Men er det plass nok, koster det noe å slakke ut så mye at det ligger 30 meter på bunnen?

Husk ankervakt på GPS og peilinger av objekt i land for å sjekke om en driver.

Dersom ankeret dregger, vil en kjenne rykkinger i båten og posisjonen vil endre seg.

Til syvende og sist er ingen ting sikkert når det blåser opp. Vi må være på vakt!

Link to post
Share on other sites

Vekten av selve ankeret har heller liten betydening. Det som holder er flaten på den del av ankeret som har skjært seg ned i bunnen. Det fungerer som en plog. Jo større flate på plogskjæret og til dypere det skjærer ned i bunnen, dess bedre feste.

Hmmm Dette må nok ha vært den fysikktimen jeg skulket! :crazy: Kan være enig i at et anker med stor overflate som er godt "begravet" har godt feste, men å si at vekten på ankeret ikke har betydning i prosessen før dette oppstår blir vel ikke helt korrekt? ... og du snakker vel her om kun èn bunntype?

Redigert av Twilight (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Niro og gratulerer med ny båt :flag:

 

Som flere har vært inne på i tråden, er utgangspunktet kjettinglengde = 3 x dybden. Forkatting er smart - som også nevnt. Men under normale forhold, og ved ankring på steder litt i ly for den verste vind, skulle det ikke være nødvnedig.

 

Selv har jeg malt ankerkjettingen et par meter ved lengde 10 meter (sort), 20 meter (grønt), 30 meter (gult) og 40 meter (rødt). Har da full kontroll på hvor mye kjetting jeg har ute når jeg står i cocpit og styrer vinsjen.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

At lengden på kjettingen skal være X ganger dybden er sikker greit. Men når det dreier seg om et anker eller en dregg man har med seg i båten, så vil men jo bruke den mange steder med varierende dybder.

 

Hvilken lengde vil man anbefale generelt for en "mobildregg"?

Link to post
Share on other sites

Hva mener du? Lar du det elektroniske utstyret ombord følge med ankeret ned? Hver gang? Det må da bli dyrt i lengden? :rolleyes:
Sånn blir det når jeg skriver uten å tenke (ikke uvanlig) - det jeg kanskje prøvde å skrive var at jeg først sjakler forkattingsankeret til det "fremre" hullet på hovedankeret (nær bladene).

Deretter senker jeg forkattingsankeret med hånd.

Jeg lar så vinsjen senke hovedankeret til forkattingsankeret er på bunnen og vel så det. Jeg bakker forsiktig til forkattingsankeret "setter" seg litt.

Så senker jeg hovedankeret med kjetting 3 - 4 ganger dybden.

Dersom det er tilnærmet vindstille betyr dette at hovedkjettingen for det meste legger seg på bunnen.

Jeg har noen ganger vært i viker, eksempelvis Kosterhamnen (den store vika øst ved Syd-Koster) hvor båten har forskjellig lengde på utlagt kjetting. Ved endring av vindretningen kan dette føre til at noen av båtene kan komme svært nær hverandre.

Link to post
Share on other sites

At lengden på kjettingen skal være X ganger dybden er sikker greit. Men når det dreier seg om et anker eller en dregg man har med seg i båten, så vil men jo bruke den mange steder med varierende dybder.

:confused:

 

Er ikke helt med her: Vil du høre om en ankertaulengde uten å vite dybden hvor du skal ankre? Dette kan du bare glemme! Greit nok at man kan si "slipp ut alt du har", men det virker bare dersom det er ganske grunnt i forhold til ankertauet. Hvis alt du har er 40m og det er 30 m dyp, så har du ingen trygg feste!

Link to post
Share on other sites

vitingbukta19juli2009.jpg

 

Deler synspunktet til trokola.

Dette er et utsnitt fra NØ del av Jeløya ved Moss, kort avstand fra Son.

I helgene er det ganske mange som ankrer opp i Vittingbukta, men man skal ikke særlig langt fra øya før det blir veldig dypt og nesten uforsvarlig å ankre dersom vinden skulle få tak.

Link to post
Share on other sites

Vil du høre om en ankertaulengde uten å vite dybden hvor du skal ankre? Dette kan du bare glemme!

 

Hvorfor gjøre dette så vanskelig. Du har med deg en dregg i båten, og vil bade i uthavn A der det er X meter dypt. Dagen etter vil du overnatte i uthavn B der det er Y meter dypt.

 

Jeg tviler på at de fleste tilpasser kjettinglengden for hver gang de finner seg et sted å hive ut dreggen. Altså har de en viss lengde kjetting på dreggen, spørsmålet mitt står fortsatt. Hvor mye bør man ha som en slags "standard"?

Link to post
Share on other sites

Litt uklart hva en mener å legge seg med "dregg"..Min erfaring er at dregg brukes som aktrefortøyning når en ligger mot land i absolutt stille vær. Legger en seg på svai med en dregg gjelder det samme, absolutt stille vær, ingen kvelds eller morgenbris. Noen snakker om tau, kjetting er alltid å foretrekke pga vekten, brukes tau bør en ha en tung daumann.

Jeg er egentlig enig i at en legger ut så mye kjetting en har plass til (svairadius) i forhold til land og til andre båter.

 

I senere tid det kommet en rekke nye ankertypet på markedet, det vil være interessant å høre noe om erfaringer, men kanskje bør en ha en egen tråd for det?

Link to post
Share on other sites

Litt uklart hva en mener å legge seg med "dregg"..Min erfaring er at dregg brukes som aktrefortøyning når en ligger mot land i absolutt stille vær. Legger en seg på svai med en dregg gjelder det samme, absolutt stille vær, ingen kvelds eller morgenbris.

 

Ja, gjerne det. Hvor mye kjetting? 3 meter? 5 meter?

Link to post
Share on other sites

Kommer ann på mange ting, ankertype, bunnforhold, kjettidim., båtvekt, båtype osv. Med pent vær og bra bunn og godt anker kan 3 x dybden være ok. Under litt mer usikkre forhold 5 x dybden. En sjekker også at ankret har satt seg ..1/2 fart bak og noen sek. m full bak (seilbåt med moderat motor).

 

En kan ikke bruke en "standardlengde" kjetting, men må ta overnevnte forhold i betraktning når en skal ankre opp.

Redigert av trikola (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...