Jump to content

Hvor mye kjetting mellom tau og dreggen?


Akoya

Recommended Posts

Det er riktig at vekten av ankeret gjør at det graver seg ned i bunnen, men et anker på fks 100 kg som ligger på hard leire eller berggrunn, holder ikke stort mere enn et anker på 25 kg. Det er ankerets evne til å grave seg ned i bunnen som er avgjørende. Derfor må strekken i ankeret være parallelt med bunnen. Blir det løft i ankeret så holder det ingen ting.

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at de fleste tilpasser kjettinglengden for hver gang de finner seg et sted å hive ut dreggen. Altså har de en viss lengde kjetting på dreggen, spørsmålet mitt står fortsatt. Hvor mye bør man ha som en slags "standard"?

Tror det snakkes forbi hverandre her. Noen av oss har bare kjetting, så når vi snakker om hvor mange meter kjetting vi legger ut så regner vi fra båt til anker. Og det varierer selvsagt i forhold til dybde.

 

---

Det er mye god lesing i denne ankertesten http://www.holmsbuprammen.no/ankertest/AnkertestMBM.pdf

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at de fleste tilpasser kjettinglengden for hver gang de finner seg et sted å hive ut dreggen. Altså har de en viss lengde kjetting på dreggen, spørsmålet mitt står fortsatt. Hvor mye bør man ha som en slags "standard"?

 

Jeg tilpasser lengden av kjetting for hver gang jeg ankrer. I forhold til dybde, vær, om jeg skal forlate båten osv. Tror nok også dette gjelder de fleste andre. Å ha en "standard" lengde som en benytter hver gang en ankrer er nok ikke vanlig. :flag:

Link to post
Share on other sites

---

Det er mye god lesing i denne ankertesten http://www.holmsbuprammen.no/ankertest/AnkertestMBM.pdf

 

Det er en bra test som gir noe info. og en ser at mange av de moderne plogankrene er overlegen i forhold til mange av de eldre typer. Men en bør også ta en slik test med en klype salt da en prøver de på kun en type bunn. Fortress er f.eks ypperlig på mud/sand, men neppe noe bra standardanker tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med my båt.

 

Jeg bruker 3 * dybde +/-. Har ca. 50 meter kjetting som er merket med hvit spray på 5 meter, 10 meter, 20 meter (2 striper) og 30 meter (3 striper). Deretter ankertau. Dette er kjekt både når du slipper ut ankeret og når du skal ha det opp. Bruker dybdemåleren og finner det dypeste punktet (om det f.eks er i en vik eller poll) og slipper ankeret der. Kjører båten ganske kraftig bakover så jeg er helt sikker på at jeg kan slappe helt av når jeg tar ankerdrammen. Kjettingen stammer seg og mu merker godt når det sitter. Båten er 39 fot og veier 12 tonn. Liker meg best når ankerdyben er 10-15 meter.

Link to post
Share on other sites

vettne19juli2009.jpg

 

Ett av de første årene vi var på Koster la vi oss på svai litt NV for Gåsesär ved Vettne på Nord-Koster. Her er det ei flott sandstrand.

Jeg tenkte som så at vi skulle være her kort tid og la ut omlag 2 x dybden med kjetting (2 meter x 2). Vi hadde Engboanker og 8 mm kjetting.

Tok en tur i land og vandret litt omkring. En time senere var jeg tilbake - og båten et helt annet sted.

Ankeret hadde ikke tak i sandbunnen, vinden tok den saaakte mot vest og etter kort tid mistet ankeret taket.

Heldigvis ble dette observert av andre som kunne taue båten til et bedre sted.

Moralen er: det lønner seg aldri å bruke korte kjettinglengder når mjan ligger på svai - selv om sola og varmen er nesten uutholdelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at de fleste tilpasser kjettinglengden for hver gang de finner seg et sted å hive ut dreggen. Altså har de en viss lengde kjetting på dreggen, spørsmålet mitt står fortsatt. Hvor mye bør man ha som en slags "standard"?

 

Det forekommer meg - som også en annen litt lenger opp - at vi snakker om ulike ting: Selvfølgelig kutter ingen kjettingen eller skjøter på noe avhengig av dypden - men man bruker ulik lengde, resten forblir i ankerbrønnen.

 

Og hvis du mener hvor mye kjetting nederst i et tau/kjetting-oppsett så er det enda et annet spørsmål.

 

Hva mener du?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser nå hvor misforståelsen oppstår rundt mitt spørsmål. Jeg tenker altså ikke på hvor mye dere slipper ut fra båten.

 

 

Men at man har en dregg eller anker, så har man en bit kjetting, for så å fortsette med tau. (Noen bruker daumann isteden).

 

Det er denne kjettingbiten mellom anker/dregg og tauet jeg lurer på hvor lang dere har.

Link to post
Share on other sites

ville brukt ca 5 m syrefast kjetting. Holder selv på med et liknede prosjekt, men vi kjøpte ferdig tau med bly de siste x meter (x=vet jeg ikke, har ikke sett det ennå, medeieren som kjøpte). I tillegg skal vi bruke bare 1 m syrefast kjetting, men det er for lett å kunne se når dreggen er nesten oppe (har noe med det noe spesielle opplegg hos oss å gjøre - en X-332 kan ikke ha ankervinsj).

 

Forøvrig brukes daumann vel ikke istedenfor, men i tillegg til blytau eller kjetting:

daumann.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått svar på det jeg lurte på.

 

Kunne ikke forstå hvor dumme/kverulerende dere var, inntil jeg innså at det var jeg som misforstod svarene.

 

Nåvel. Jeg har aldri brukt daumann, men leste dette i Båtmagasinet, og tolket det dithen at det kan brukes med tau, istedenfor kjetting:

 

"Daumann

Lengden av tau eller kjetting kan eventuelt gjøres noe kortere ved å senke ned en stor vekt – en såkalt daumann – på kjettingen eller tauet. Det kan være en hjemmestøpt sylinder av for eksempel bly, men de fåes også kjøpt ferdige. Den må sjakles til/rundt anker-kjettingen eller tauet, og den må ha en egen line for nedsenkning og opphaling. Poenget med den ekstra vekten er å trekke ankerlinen ned nærmere bunnen og dermed gi en bedre vinkel for trekkaften på ankeret. Jeg har aldri brydd meg om å bruke en slik daumann, men det kan være nyttig, spesielt steder hvor det er dårlig svingeplass."

Link to post
Share on other sites

OK har en god rygg og lange armer og at en i tillegg ikke ankrer så ofte, går vel det. Uten ankerwinsj på en såpass stor båt vil jeg vel ha vurdert et lettvektsanker, litt kjetting , vanlig tau og heller en ekstra tung blydaumann. Det vil i alle fall spare kroppen litt.

 

OBS Daumann kan brukes både på tau og kjetting, men regnes som mindre nødvendig på kjetting

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:eek: Spørsmålet i emnetittelen lyder "Hvor mye kjetting mellom tau og dreggen?"

 

Hvordan er det mulig at det kan misforstås?

Atpåtil går det over 30 innlegg før det blir oppklart :giggle:

 

Synes dere skylder trådstarter en unnskyldning her.

Det har faktisk vært noen lett spydige spørsmål oppigjennom også.

 

Eller er det slik at emnetittelen er endret her?

 

Ser forøvrig at utforming av første spm er stilt annerledes.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

:eek: Spørsmålet i emnetittelen lyder "Hvor mye kjetting mellom tau og dreggen?"

 

Hvordan er det mulig at det kan misforstås?

Atpåtil går det over 30 innlegg før det blir oppklart :giggle:

 

Synes dere skylder trådstarter en unnskyldning her.

Det har faktisk vært noen lett spydige spørsmål oppigjennom også.

 

Eller er det slik at emnetittelen er endret her?

 

Ser forøvrig at utforming av første spm er stilt annerledes.

Utformingen av trådstarterens første spm er nok sikkert avgjørende for videre innlegg og jeg synes dette har vært en nyttig tråd og belyst flere sider ved å ligge på svai, noe som sikkert vil bli mer vanlig også her hjemme.

 

Dersom trådsstarteren føler at han må ha en unnskylding vil han sikkert kunne gi utrykk for det selv tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

---

Det er mye god lesing i denne ankertesten http://www.holmsbuprammen.no/ankertest/AnkertestMBM.pdf

Hvis jeg forstod denne artikkelen riktig er de fleste testene utført med hhv 5 ganger dybden og 7 ganger dybden, og for moro skyld 3 ganger på de ankrene som besto 5 gangeren med en gang? Riktignok med kombinasjon av kjetting og tau.

 

Et spørsmål vedrørende forkatting: har det betydning hvor mange meter det er mellom ankrene? I den øyeblikk det er mindre avstand en dybden slik at vinsjen uansett skal heise begge - oppnåes det samme med 2-3 meter i mellom? Det ville jo gjøre mindre rom for kluss med andres ankre, samtidig som begge ankrene ligger raskere i samme retning om vinden dreier og hovedankeret ikke holder med en gang.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....Et spørsmål vedrørende forkatting: har det betydning hvor mange meter det er mellom ankrene? .....
Jeg forsøkte å innhente informasjon om dette for noen år siden. Jeg fikk ikke noe entydig svar.

Det er grunnen til at jeg i dag bruker 7 meter langlenket 6 mm kjetting mellom 7.5 kg Bruce forkattingen og 30 kg Bruce hovedanker.

Link to post
Share on other sites

og en naturlig oppfølger; jeg minnes at formelen for holdekraft tilsvarende ankervekt var (Akg + Bkg) x 4

 

Er det likegyldig for å oppnå firegangeren vektforholdet mellom ankrene? Vil f.eks 15kg + 15kg gi det samme som 20 kg + 10 kg?

 

Lå på svai her i ferien og det blåste skikkelig opp - tanken om å ha et forkattings-anker liggende i båten meldte seg straks :smiley:

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:eek: Spørsmålet i emnetittelen lyder "Hvor mye kjetting mellom tau og dreggen?"

 

Hvordan er det mulig at det kan misforstås?

Atpåtil går det over 30 innlegg før det blir oppklart :giggle:

 

Synes dere skylder trådstarter en unnskyldning her.

Det har faktisk vært noen lett spydige spørsmål oppigjennom også.

 

Eller er det slik at emnetittelen er endret her?

Jeg endret tittelen etter at forvirringen var avklart. Står også som moderatorkommentar nederst i første innlegg.

 

Opprinnelig tittel husker jeg ikke i farten

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøkte å innhente informasjon om dette for noen år siden. Jeg fikk ikke noe entydig svar.

Det er grunnen til at jeg i dag bruker 7 meter langlenket 6 mm kjetting mellom 7.5 kg Bruce forkattingen og 30 kg Bruce hovedanker.

Pga plasseringen av min ankerwinsj langt bak og under dekk har jeg valgt tau med lengde = dybden + fribord, mellom ankrene slik at jeg kan dra forkattingen opp for hånd når hovedanker er oppe. Da båten har senkekjøl ligger jeg vanligvis på grundt vann. For øvrig har jeg ingen mening om lengden mellom ankrene.

Roaldbj, hva mener du? og kan du ta inn forkattingsankret med winsjen ?

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har kjøpt meg en seibåt, bavaria 36 med dregg i bauen. Hvor mange meter skal jeg ta ut? Hvor dypt pleier det å vere der du ligger på svai?

 

 

Jeg ser nå hvor misforståelsen oppstår rundt mitt spørsmål. Jeg tenker altså ikke på hvor mye dere slipper ut fra båten.

 

Men at man har en dregg eller anker, så har man en bit kjetting, for så å fortsette med tau. (Noen bruker daumann isteden).

 

Det er denne kjettingbiten mellom anker/dregg og tauet jeg lurer på hvor lang dere har.

 

:confused:

 

Nå skjønner jeg ingenting lenger... la ikke merke til det før: Niro startet tråden, og Lakecaptain overtar....

 

Men samme kan det være

Link to post
Share on other sites

Jeg endret tittelen etter at forvirringen var avklart.
Da forstår jeg... Har ikke sett kommentaren.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Nå skjønner jeg ingenting lenger... la ikke merke til det før: Niro startet tråden, og Lakecaptain overtar....

 

Ja det ser ut som jeg kuppet tråden til Niro.

 

Men jeg prøvde bare å stille et kjapt spørsmål jeg trodde det var et enkelt svar på, på den tråden der ekspertisen tydeligvis var tilstede. At det skulle utvile seg til en lang diskusjon, hadde jeg ikke trodd.

 

Uansett, tråden er full av nyttige opplysninger og meninger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...