Jump to content

Mercury 60 med problemer


MotorOla

Recommended Posts

Jeg har en tresylindret mercury 60 fra 1986 med problemer. Kjøpte den for en symbolsk sum for et år siden for å se om jeg kunne få den til å fungere. Det første jeg fant ut var at CD-box, stator og likeretter var defekt. Dette ble skiftet. Kompresjonen målte jeg også, og den var som på en ny motor (iflg. merkeverksted). Forgasserne ble også åpnet og fikk nye pakninger samt justering. Jeg testet motoren på land (med hageslange og "øreklokker") og alt virket som det skulle. Motoren gikk fint over hele turtallsregisteret. Så hengte jeg motoren på båten og satte stasen på sjøen. Da startet problemene. Motoren gikk fint på tomgang, men når jeg ga gass var det som om den resignerte. Den "ga seg" liksom når den ble belastet. Jeg sjekket tennpluggene og fant ut at den ganske riktig bare gikk på to sylindre, de to øverste. Plugger,

ledninger og coiler er i orden. Jeg har fått forslag om at det kommer vann inn i sylinderen via simmeringen rundt veivakselen. Dette virker forsåvidt fornuftig, men ville ikke pluggen ganske fort begynne å ruste da? Pluggen er helt ren og lukter bensin.

 

Motoren har iflg forrige eier ikke vært særlig godt tatt vare på de siste årene (vinterlagret ute, ikke konservert), så jeg fryktet frostsprengning og tæringer i blokka. Ifølge merkeverksted ville jeg i såfall merket det på kompresjonen (de sier at frostsprengning er lite sannsynlig, men tæringer kan selvsagt forekomme). Jeg lurer på om det er andre steder enn rundt veiva det kan komme inn vann og som kanskje bør sjekkes først? Jeg ser for meg en hel del skruearbeid med å skifte simmering (samt fortvilelse over brukne skruer osv), man må vel dele motoren? Eller er det andre diagnoser som kan være aktuelle? Noen med erfaringer fra lignende tilfeller?

 

Mvh

MotorOla

Link to post
Share on other sites

VELKOMMEN SOM NY BRUKER AV BAATPLASSEN.NO  :sailing:

 

Ser du noen forskjell på fargen på den nederste pluggen og de andre? Normal plugg skal ha en lysebrun isolator og litt sot på metallet. Hvis pluggen derimot er mye renere og blankere enn de andre, tror jeg du har all grunn til å mistenke simmerringen.  :cheers:

 

Du kan lese mer om dette problemet i Ingar's artikkel. Gå til http://iotech.no/baat/ - klikk på "Artikler" og velg deretter artikkelen "Utenbords".

 

Jeg ble selv eier av en utenbords for første gangen for et par måneder siden (Firesylindret Mercury 50HK) så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med mer.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det virker på meg som at du har et klassisk Mercury problem. Det samme skjedde på de gamle firesylindrede 50 HK. Øverste sylinder fikk for lite kjøling, og sluttet å henge med. Nå har du en tresylindret motor som er mer moderne, men likevel.

 

Når en motor ikke vil gå på en sylinder, har du en eller flere av tre muligheter. Manglende tenning, manglende bensin eller manglende kompresjon. Vann vil føre til manglende tenning. Du sier at pluggen lukter bensin, hvilket tyder på at dette ikke er problemet, du gjenstår derfor med manglende tenning, eller manglende kompresjon. Vit at du få få ulikt resultat på komresjonsmåling når motoren ikke går, og måling med motoren i gang (elektronisk måling).

 

Vann gjennom simmering er en mulig feil, men hvorfor blir så bare den ene sylinderen påvirket?

 

Mitt råd til deg, hvis du da ikke skulle være så heldig å finne en skikkelig ekspert som med en gang forteller deg hva feilen er, kjøp to bøker. En: Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel. To: en verkstedhåndbok for nøyaktig din påhenger. Deretter, rigg deg til med radio, pipe, kaffetrakter, godt lys og og en god stol, og skru hele motoren fra hverandre ned til minste skrue. Skift det som skiftes skal, skru den sammen igjen, og du har oppnådd flere ting på en gang., Du har lært masse, beskjeftiget deg med god rekreasjon for både kropp og sjel, motoren blir i orden (selvsagt avhengig av lommebok) og du får den gode tilfredsstillelse av å ha ordnet noe selv, og angsten blir borte neste gang det er noe feil; du kjenner motoren ned til minste skrue.

 

Frode Dahl på Tjøme kan muligens brukes som rådgiver, dessuten har han mye rar i containeren.

 

Lykke til :-)

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites


Marna: ...Det virker på meg som at du har et klassisk Mercury problem. Det samme skjedde på de gamle firesylindrede 50 HK. Øverste sylinder fikk for lite kjøling, og sluttet å henge med.

 

Noe mer info om dette problemet? Regner med at jeg er i faresonen da jeg har en firesylindret Mercury 50HK fra 1971. Hva vil sluttet å henge med si i praksis? Blir den øverste sylinderen så varm at den skjærer seg, eller hva skjer når den ikke henger med lenger? Er dette noe som er vanlig så det er sannsynlig at det vil skje? Hva kan man gjøre for å unngå dette? Mindre pådrag? Hvor mye kan man belaste motoren uten at man får dette problemet? Finnes noen permanent løsning for å bli kvitt problemet? Mange spørsmål her, men ble litt skremt av dette.

 


Marna: Når en motor ikke vil gå på en sylinder, har du en eller flere av tre muligheter. Manglende tenning, manglende bensin eller manglende kompresjon.

 

Jeg eliminerte disse mulighetene i og med at han skrev at den fungerte fint helt til den ble satt på vannet. Jeg tenkte simmerringen var mest nærliggende i og med at den hadde fungert fint på land. Eventuelt problemer med bensintilførsel, siden dette sannsynligvis ikke er eksakt likt med forholdene under testing på land.

 


Marna: ...Vann gjennom simmering er en mulig feil, men hvorfor blir så bare den ene sylinderen påvirket?

 

Vet rett og slett ikke. Kjenner for lite til påhengere til å ha noen formening. Jeg vet bare det jeg har blitt fortalt og det jeg har lest i Ingar's artikkel om emnet. Mulig det har noe å gjøre med motorens konstruksjon å gjøre.

 

Har du god tid og godt pågangsmot, lærer du veldig mye av løsningen Marna skisserer. Men først ville jeg sjekket litt mer. Prøv å verifiser at bensintilførsel er OK. Det kan ikke være en dyse/kanal eller noe slik som har tettet seg i forgasseren da? Vet ikke om det er en gasser pr. sylinder, men tipper det kanskje er det. Ei tett dyse eller en kanal i gasseren kan vel også føre til at det oppfører seg som beskrevet. I tillegg ville jeg forsøkt og verifisert at tenning er OK. Vet ikke hvordan tenningsrekkefølgen er, men med litt flaks går det kanskje å kryssbytte pluggledning med en av de andre sylindrene og se om du på den måten flytter problemet. Hvis begge disse tingene ikke fører fram, ville jeg mistenkt simmerringen ut fra det jeg vet pr. i dag.

Link to post
Share on other sites

Batdilla:

"Ser du noen forskjell på fargen på den nederste pluggen og de andre?"

Svar: Den er som du beskriver, ren og blank, mens de andre er sotete/brune.

 

"Det kan ikke være en dyse/kanal eller noe slik som har tettet seg i forgasseren da?"

Svar: det er to forgassere som forsyner tre sylindre. Som nevnt så åpnet jeg forgasserne og renset dem/byttet pakninger og justerte etter anvisninger fra merkeverksted. Det må i såfall være en kanal i blokka som er tett da. Men da ville det vel ikke luktet bensin av pluggen? Når det gjelder tenningen så tror jeg at jeg har kryssjekket det som er mulig; dvs plugger, ledninger og coiler. En annen ting som tyder på at det ikke har noe med tenningen å gjøre er at den gikk fint uten belastning.

 

Marna:

Vann gjennom simmering er en mulig feil, men hvorfor blir så bare den ene sylinderen påvirket?

Svar: Kan det være fordi det er den sylinderen som er nederst og dermed nærmest simmeringen? Ellers: takk for gode råd. Verkstedshåndbok er bestilt. Radio, kaffetrakter, lys stol har jeg. Pipe bruker jeg ikke (bør jeg begynne?? :sailing:). Jeg ser absolutt fordelene med å skru motoren fra hverandre. Eneste problemet er mangel på tid, småbarn krever også sitt(noen vil sikkert kalle det feil prioritering :cheers:). Vet du forresten om Frode Dahl har en

e-mailadresse?

 

Noen som har erfaring med å skifte simmering? Er det mye arbeid? Jeg kunne tenkt meg å fått sjekket ut om det er tæringer i blokka eller simmering evt. andre ting som er årsaken før jeg legger for mye tid og penger i mekking. Er det mulig å  finne ut av dette uten å demontere?

 

mvh

MotorOla

Link to post
Share on other sites

Muligens kan Ingar ha noe å tilføye. Mistenker at han har litt greie på dette. Spesielt dette med simmeringen. Han er opptatt noen timer nå, men med litt flaks får du en kommentar fra ham senere i kveld eller i morgen.

 

Etter ditt siste innlegg, tror jeg det ikke er så feil å ihvertfall mistenke simmerringen. Spørsmålet er om dette kan verifiseres slik at det ikke er noen tvil, før man åpner motoren. Det må noen med mer peiling si noe om.

 

Fint hvis du skriver noen ord så snart du vet noe mer. Jeg er veldig interessert i dette selv, da Mercury'n min er "bare" 32 år gammel.  :sailing:

Link to post
Share on other sites


Marna: ...Vann gjennom simmering er en mulig feil, men hvorfor blir så bare den ene sylinderen påvirket?

 

Jeg har en 3cyl 50Hp Mercury 1987.Kjøpt brukt i sommer,den går som en drøm,men noe tungstartet når den har stått en stund og spesielt i kuldegrader.

 

Om dette skyldes manglende teknikk eller kjennskap til motorens luner er uvisst.Kan selvfølgelig også være noe som er defekt.Da det ikke går å vedlikeholde en slik motor med båten på vannet har jeg planer om å ta en grundig teknisk klassing til våren samtidig med vårpussen.Kan også være at det lettflyktige i bensinen dunster vekk når den står i ro.Ved neste gangs bruk skal jeg stoppe motoren ved at forgasseren kjøres tom for bensin.

 

Men svar på ditt spørsmål: En totaktsmotor har separate veivhus for hver sylinder.Dette fordi bensingassen først skal komprimeres i veivhuset før den kommer opp over stempelet og blir antennt av tennpluggen.Det er simmerringer mellom alle tre veivhusene.Den nederste simmerringen blir mest påkjent/belastet fordi det er her akselen går ut av motoren og rundt denne er det også eksos og kjølevann.blir det lekkasje inn til veivhuset blir motoren "kranglevoren" Ingars artikkel om dette emnet anbefales.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Sorry MotorOla, men ut fra din beskrivelse er det liten tvil om at du har vannlekkasje i bunnen av motoren.

Som tidligere nevnt er dette dessv. svært vanlig, og omtrent den eneste grunn til motorhavari på 2-taktere (så lenge man husker på olje).

 

Har mang en gang stusset over at det aldri blir nevnt i fagblader ifm vedlikehold av utenbordsmotorer, oppdages problemet i tide er det mye rimeligere å reparere...:sailing:

 

Etter min mening er oppsyn med dette mye viktigere enn ferskvannskjøring og vinterkonservering (selv om dette selvsagt også bør gjøres)

 

Som Tme skrev er veihuset i en 2-takter delt mellom hver sylinder (ofte ved en slags labyrint), og den nederste sylinderen er derfor mest utsatt.

Etterpå kommer den øverste, grunnen til det er at det  går en oljekanal fra bunnen til toppen av blokka.

 

For å reparere må du splitte motoren. Det er ingen komplisert jobb, men tidkrevende, spes. hvis bolter er korrodert fast slik at de brekker. (Ikke ta av toppen eller dekselet over eksos-manifolden uten at du er abs. nødt....)

Vær forsiktig når du demonterer svinghjulet, en vanlig 3-beins avtrekker kan føre til at det sprekker.

Det kan i enkelte tilfelle være nok å løsne veivhus-halvdelene, men sannsyligvis må du også gjøre noe med enden på veiva pga rust på denne.

Antagelig finnes det til denne motoren en rustfri hylse som kan presses på.

Ofte må også det nederste veivlageret byttes, uansett er det en fordel å sjekke alle lagere for rust og varmgang.

 

Baatdilla: Siden din motor har gått i ferskvann er den nok i orden, dette pga at veiva da ikke ruster.

Link to post
Share on other sites


Ingar: Baatdilla: Siden din motor har gått i ferskvann er den nok i orden, dette pga at veiva da ikke ruster.

 

Håper det. Har ikke fått tittet så nøye på motoren ennå. Men jeg ble litt svett når Marna innledningsvis nevner et kjent problem med at øverste sylinder går varm og slutter å henge med. Skulle gjerne hørt fra noen som vet noe om dette.

Link to post
Share on other sites

Fatt mot Baatdilla, når din gamle erverdige Mercury (den er jo en klassiker, for ikke å snakke om designet) har putret og gått i 32 år, tror jeg ikke det er noen grunn til bekymring. Årsaken til at øverste sylinder meldte seg ut av samarbeidet, var nok dårlig kjøling, og der kommer Ingars trøst inn i bildet. I ferskvann er rusten betraktelig redusert. Ytterligere kunnskap om emnet har jeg ikke, men det har Frode Dahl.

 

Til Motorola; nei tror ikke pipe er påkrevet, men det hjelper. Barn og tid er et kapittel for seg, og nei, tror ikke din prioritering er feil, gjør det samme selv. Nå er jeg så heldig at min eldste nærmer seg 13 år, og følgelig er klar for alvor til å initieres udi kunsten å holde verktøy i hendene. Dessuten er det stas å høre fars krisevokabular, når den jæ...skruen ryker, eller en knoke passerer den eneste skarpe kanten i motorrummet, og blodet fosser. Slikt hører dog med.

 

Jeg ønsker deg lykke og hell i dine reparsjoner. Men kom tilbake underveis slik at vi kan følge med på fremgangen, slikt er alltid hyggelig  :sailing:

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
Intressannt dette... lurer på å kjøpe en slik 3 syl. Mercury 60 hk. Hva kan en slik motor være verdt å betale for?

 

Jeg kjøpte akkurat en 1998 50Hk (samme motor som 60, bare andre forgassere) via Finn, og fikk prutet den ned fra 28' til 18'. Men den har ett veldig stygt deksel. Strøkne motorer fra siste halvdel av 90-tallet går for ca 25' (min erfaring etter å ha letet etter denne type motor nå i høst). Jeg har da konsentrert meg om Mercury, Mariner, Yamaha 50hk. 60Hk tilsier ett par tusen høyere kanskje.

 

Skal reparere opp dekselet og lakke på nytt. Har bestilt nye originale 2006 merker (siste året med 2T). koster rundt 6-700 fra forhandler.

 

Sorry, dette ble litt OT :nono:

Link to post
Share on other sites

Det virker på meg som at du har et klassisk Mercury problem. Det samme skjedde på de gamle firesylindrede 50 HK. Øverste sylinder fikk for lite kjøling, og sluttet å henge med. Nå har du en tresylindret motor som er mer moderne, men likevel.

 

Øverste sylinder er den første som går når impelleren blir for slitt, disse motorene har ingen termostat er derfor avhenging av en impeller som er 100%.

En annet problem på de tidlige modellene var muligheten for en damp lås eller luft i kjøle systemet ( årsaken var at uttaket på kjøle stråla var plasser for lavt på blokka ), på de siste modellene ble dette uttaket flyttet opp til blokkas høyeste punkt ( kan enkelt bygges om på de fleste motorer ).

 

Pass på å bytt impeller med jevne mellomrom + flytt uttaket til "sladre stråla" så er det ingen problemer .

 

Mere moderne :smiley: , alt er relativt DC ( DC = Direct charge ) motoren kom i 1969 med Merc 1250 BP ( 60 hk modellen er ca en halv 1250 )......

 

 

For å reparere må du splitte motoren. Det er ingen komplisert jobb, men tidkrevende, spes. hvis bolter er korrodert fast slik at de brekker. (Ikke ta av toppen eller dekselet over eksos-manifolden uten at du er abs. nødt....)

På seksern bør en ta av de YTRE eksos dekslene, den INDRE skal IKKE røres hvis det ser bra ut, men på disse motorene kan det være lekkasje her .

 

Den 3 sylindrede har en litt annen konstruksjon.

 

Vær forsiktig når du demonterer svinghjulet, en vanlig 3-beins avtrekker kan føre til at det sprekker.

På disse Mercury/Mariner motorene en bruke den korrekte avdrageren ( skrus ned i gjengene inne i senter på svinghjul ), svinghjulet er laget av ei tynn plate som VIL deformeres, hvis en ikke er avhengig av å ta av øvre ende stykke kan en demontere selve svinghjulet.

 

 

Hvis du vil sjekke det elektriske så ligger de en guide her ( PDF fil )

 

Ang vann inntrengning.... sett inn en skikkelig sort plugg, blir den ren :headbang: ....

Inspisere stempel toppene igjennom plugg hull, en kan eventuelt ta av dekselet på innsugs siden (styrbord side ), her vil en få god innsikt inn i sylinderen, se etter vannperler eller melkehvite olje rester, ved vann inntrengning blir ofte stempel toppene skikkelig damp renset .

 

En kompresjons test bør også utføres, MEN den sier som regel ingenting om vannproblemer.

 

Vann på feil sted i en 2-takter blir fort dyrt hvis det ikke blir utbedret med en gang.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...