Jump to content

Vikepliktdiskusjon; motorbåt og kajakk


Roggen

Recommended Posts

Her er en selvopplevd situasjon som dere gjerne må kommentere.

 

kalvoeya.jpg

 

Jeg kommer i motorbåt og følger linje mot N/NW. Tar igjen to kajakker (lilla farge) og senker da farten (grønn strek; min fart er under 5 knop. oransje strek; min fart er ca. 9 knop). Etter passering av de to kajakkene øker jeg igjen farten noe og går mot N/Ø.

 

Det er nok en kajakk i området og denne følger lyseblå linje mot N/NØ. Jeg senker på nytt farten til under 5 knop, men kajakkpadleren bestemmer seg for å ta en 120 grader til babord for å møte mine bølger "head-on" (mørkblå linje mot W). Resten er vel ren matematikk. Mine bølger kommer inn over grunnen, og bryter, hvorpå kajakken går rundt. Mannen kom opp igjen, men jeg oppfattet det slik at situasjonen hadde påvirket humøret ... Han sto på tørt land og entret etter en stund kajakken. Vår respektive plassering ifm. situasjonen var omtrent ved de brune sirklene.

 

Jeg valgte å kjøre rolig videre, men sett i etterkant burde jeg selvsagt tatt kontakt.

 

Men så spørsmålet: Burde jeg manøvrert på annen måte for å unngå situasjonen?

 

Det blir på en måte galt uansett selv om min manøvrering var lagt opp til at kajakkpadleren skulle kunne gå i rolig sjø, og hadde episoden kommet i avisen så kan jeg vel klart se for meg vinklingen. "Motorbåt viser manglende hensyn og kjører kajakk i senk".

Link to post
Share on other sites

Spørs litt hvilken båt du har. Har du en liten daycruiser, og graver sjø i 9 knop, gir det værre hekksjø enn om du ligger i 25 knop.

 

Jeg med min 26 foter, kan gå maks i 7 knop før jeg begynner å grave sjø.

 

Red.: Ok, 42 knop, da burde vel 9 knop være en grei fart forbi, men det vet du vel best selv hva slags hekkbølger du lager og forskjell på dem fra 5 til 9 knop..?

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Hvis det du skriver her stemmer, mener jeg du har vist hensyn og handlet aktsomt. At han veltet og ble sur kan vel neppe lastes deg. Etter mitt syn.

 

Jeg kjenner ikke det aktuelle området og aner således ikke om dette er et øvingsområde for kajakkpadlere eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Til deg som padler: møtte her forleden et par kajakka på sjøen. Båten er en daycruiser (Antares 650) på ca 21 fot. Eg valgte å gå ned i 7knop. Men er dette egentleg nødvendig? For det er tross alt ikkje masse bølger av båten når vi har den i plan?

Padler en del jeg også, og synes det ser ut til at Roggen i dette tilfellet har opptrådt slik en kanskje bør forvente, og ihvertfall er det langt ifra det verste jeg har sett!

Når det gjelder om man bør slakke ned eller bare gå med høyere fart som Kasund her er inne på, så synes jeg at hver enkelt bare skal ha i bakhodet i hvilket fartsområde akkurat DIN båt lager de største bølgene, og nødvendigvis prøve å unngå å holde denne farten forbi padlere.

Det verste jeg veit når jeg er ute og padler er de som på død og liv skal gå så nære som mulig, og ikke gi tegn til å ha sett padleren i det hele tatt før de er rimelig nær. Ser du padleren så er det veldig stor hjelp i å bøye av litt i god tid for å vise at han er observert, og da skjønner jo også padleren at han er sett og at vedkommende båtfører mest sannsynlig kommer til å holde en slik fart forbi ham at bølgene blir minst mulige.

Noe bølger tåler vi, men det går jo visse grenser. Det er dessuten forskjell på padlere også, så det som er veldig greit for noen er kanskje noe bortimot en "nær døden opplevelse" for andre.

Link to post
Share on other sites

For min del gjør det ikke noe med litt bølger. Noen padlere oppsøker uskjerma farvann for bølgenes skyld. Det kan imidlertidig være problematisk for nybegynnere som ikke har opparbeidet ballansen. Etter mitt syn er det skumleste båtførere som ikke holder utkikk grunnet stor fart og høy festfaktor og du føler deg som en fotgjenger på en motorvei. De fleste kajakkpadlere vet at de kan være vanskelige å se, og vil ofte padle nærme land, men må av og til krysse leia. Når fellesferien er over, minker lystbåttrafikken betraktlig og det virker som det er en helt annen type båtfolk som er på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alle kajakkpadlere som er like oppegående (inklusive meg selv), men å padle over ei grunne er ikke spesielt smart når det er bølger på gang. Jeg har ei sånn grunne som jeg oppsøker en gang i mellom for å få litt spenning, men da er det selvforskyldt hvis jeg tipper ;)

 

Forøvrig opplever jeg det å være kajakkpadler omtrent som å være motorsyklist i trafikken, man kan ofte ha retten på sin side uten at det nødvendigvis er så smart å bruke den....

 

Er forresten en Ubåt et nyttefartøy, kom en diger tysk ubåt ut Vestergapet ved Flekkerøy i overflatestilling. Den var ikke spesielt interesert i å vike for en gul kajakk :)

Link to post
Share on other sites

I denne situasjonen har du nok handlet riktig. Men hvis kajakk padleren hadde omkommet/blitt skadet på grunn av dine bølger, og du bare hadde kjørt videre etter at du la merke til at han gikk rundt, kunne du nok skaffet deg litt større problemer enn ønskelig....

Link to post
Share on other sites

Er forresten en Ubåt et nyttefartøy, kom en diger tysk ubåt ut Vestergapet ved Flekkerøy i overflatestilling. Den var ikke spesielt interesert i å vike for en gul kajakk :)

 

Hvorfor skulle noen vike for en gul kajakk? Har den en særstilling ihht. Sjøveisreglene på en eller annen måte?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kanskje kajakkpadlerne heller skulle forholde seg til Regel 43...?

 

Ja, bruker du bare en rundtlysende lanterne skal du holde av veien, gjelder alle småbåter.

 

Men hva hvis kajakken bruker lanterneføring etter regel 25. (det samme som seilfartøy). Skal du holde av veien med din motorbåt da? :-)

Link to post
Share on other sites

Nå har denne tråden tatt den utviklingen som jeg trodde tråden skulle dreie seg om da jeg leste overskriften første gang. Dette har vel vært diskutert flere ganger før her, men jeg er faktisk fortsatt litt usikker på om det ble noen klar konklusjon?

 

Som jeg husker det så har en kajakk vikeplikt for motorbåter i skjermet, trangt farvann, men ikke ute på det åpne havet. Selv er jeg oppvokst med å vise hensyn og å vike for kajakker og robåter, og det har jeg fortsatt med og tenker å fortsette med uavhengig om det er på dagen, eller i mørket og uavhengig av lanterner eller mangel på sånne.

 

Regel 43. Små fartøy

 

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d) bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...5&hl=kajakk

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...ikeplikt+kajakk

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tar med denne nyheten fra budstikka.no da den er relevant for det som diskuteres i denne tråden. Selv om det her er snakk om en robåt, nærmere bestemt en singelsculler, og ikke en kajakk, er det de samme sjøveisreglene som gjelder for disse.

 

Robåt nesten kløyvd i to - En roer var trolig centimeter fra døden da han ble truffet av en seilbåt. Bærum roklubb frykter fart og alkohol på sjøen kan føre til flere ulykker.

 

Sitat:

 

Siden seilbåten kjørte med motor, hadde den vikeplikt for robåten.

 

Her er det nok noen som bør ta en titt på sjøveisregel nr. 43(uthevinger og rød skrift gjort av meg):

 

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...