Jump to content

Vikepliktdiskusjon; motorbåt og kajakk


Roggen

Recommended Posts

Dette har du vel alt fått mer eller mindre gode svar på litt lenger ut i havgapet enn her inne på baatplassen.. min gode mann... dog var frågan noe mere velformulert der..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det finnes ingen "påkjørsrett" på sjøen, enhver skal gjøre det han kan for å unngå sammenstøt uavhengig av vikeplikt. Men den som ror eller padler skal jo holde av veien for annen trafikk, og da vil man som regel heller ikke bli innhentet da man ikke befinner seg samme plass i leia som motorbåtene naturlig vil bruke. Når det er sagt gir jeg alltid god avstand og slår av på farten når jeg møter en kaiakk, man vil jo nødig forårsake problemer for andre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Et svært dårlig gjennomtengt forslag fra KNBF og medlem "Syvert" synes jeg, men det gjør seg vel i media kanskje? :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette har du vel alt fått mer eller mindre gode svar på litt lenger ut i havgapet enn her inne på baatplassen.. min gode mann.

 

 

5 som mener det ene.

5 som mener det andre.

 

og 2 vet ikke?

 

Og alle svarene er gode og godt begrunnet. (+ et par avsporinger da, men det lever jeg med)

 

Dessverre må det mer til for at jeg skal forstå.

 

 

Link to post
Share on other sites

Er enig der... det er vel bare vi to diskuterer dette... synes problemstillingen er god og spennende... men det finnes nok ikke noe fasit svar her siden alle regler stort sett lite konkret..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er enig der... det er vel bare vi to diskuterer dette... synes problemstillingen er god og spennende... men det finnes nok ikke noe fasit svar her siden alle regler stort sett lite konkret..

 

Som du ser nedenfor, så finnes det bare et riktig svar.

Det er alt for mange som avslører vankunne og ignorans i denne tråden (og andre), pr. synsing uten fundament i lært kunnskap. Om så vidt viktige ting som Sjøveisreglene er det en særdeles lite hyggelig demonstrasjon av at alt for mange ikke kan reglene. At man klarer å lese Reglene fordi man har lært å lese, betyr IKKE at man "automatisk" forstår dem eller er en autoritet i forståelsen av dem. Så bør man kanskje holde halvveis aparte meninger for seg selv og konstatere -- i betimelig korthet -- at Sjøfartsdirektoratets forståelse av Reglene er GJELDENDE RETT og IKKE DISKUTABELT. Mna kan ikke "ønske seg" andre regler. Lev med de vi har!

 

Men hva Sjøfartsdirektoratets forståelse er, vil ingen forklare meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg padler også en del. Jeg synes det er gøy å surfe på hekkbølger, og jeg synes at du har forholdt deg både fornuftig og korrekt. At padleren fikk seg et bad skyldes nok padleren selv, og padlerens erfaring. Jeg viker bestandig for motordrevne farkoster, og vil vel bestandig gjøre det med største selvfølge. Om vi fikk en regel som gav padleren forskjørsrett så ville jeg likevel forholdt meg til det faktum at jeg er lite synlig på vannet, samt at det desverre finnes de som går i høy hastighet uten å legge så veldig merke til det som finnes i farvannet av myke trafikkanter. :sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

at Sjøfartsdirektoratets forståelse av Reglene er GJELDENDE RETT og IKKE DISKUTABELT.

 

Også jeg som trodde at det var domsstolene gjennom rettspraksis som tolket lovene våre. Ikke byråkrater i direktoratene.

Man lærer noe nytt hver dag på baatplassen.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg er også aktiv havpadler hele året, men forstår ikke helt diskusjonen.

 

Som båtfører forsøker jeg å vise hensynsfull adferd til alle på sjøen.

Det gjelder uansett om det er små seiljoller, kajakkpadlere,

båter som ligger oppdregget for fiske,

eller større båter som har lagt seg til for kvelden langs land og forsøker å spise middag i mine hekkbølger.

 

Når det gjelder kajakker spesielt er det som andre har nevnt;

Vi tåler bølger, ofte veldig mye bølger avhengig av ferdighetsnivå, men det vet ikke du når du ser oss.

Men dette er sjeldent noe stort problem.

 

Vi som padler har et ansvar for å bli sett, og derfor bruker jeg alltid kajakker i sterke kontrastfarger,

hel våtdrakt/klær i gule eller røde signalfarger samt gule åreblad på åra.

Mitt skrekkscenarie er når hurtiggående båter har kurslinjen rett mot meg

og ikke tilkjennegir at jeg er sett, for så plutselig å svinge unna noen titalls meter fra meg.

Det får pulsen til å hoppe over noen slag, samt adrenalinet til å koke noen ekstra grader.

Dersom du som båtfører tydelig signaliserer med adferd eller kurslinje at vi er observert,

er det den viktigste tjenesten du gjør oss når vi padler.

 

Viser du hensyn, viser du også at du kan de uskrevne Sjøveisreglene til sjøs.

 

Kun personer med sterkt suicidale fritidsinteresser vil stå på retten sin i en

eventuell fremtidig vikepliktsituasjon med større båter,

så selv om temaet er morsomt å diskutere eller lese om i avisa,

vil det neppe føre til at kajakkpadlere vil "stå på krava" uansett.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regel 2. Ansvar

(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

 

(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

 

Noen som gidder å finne ut hvordan rettspraksis er?

Finnes den noen rettssak som tar for seg kollisjon mellom robåt/kajakk og motorbåt?

Når ei slik sak eventuelt dukkar opp, så er det mest truleg som ei straffesak, der motorbåtføraren blir dømt for aktløyse. Regel 2 står over alle dei andre reglane, også dei særnorske, jmf Regel 39(a)

 

Elles ved kollisjonar mellom fartøy, er det vanleg at kvar part dekker sin skade.

 

Kvar gong eg trur eg har forkjørsrett, påkjørsrett eller liknande blasfemiske tankar dukkar opp på innsida av skallen, tenker eg på regel 2 og styrer unna det eg siktar på.

 

Viss vi bruker regel 2B konkret i forholdet med ein kajakk som er der han er råda til å halda seg unna: Kajaken har begrensa evne til å manøvrera, det tek tid å flytta seg. Derfor må det fartøyet som er på kollisjonskurs endra kurs eller stansa for å unngå samanstøyt.

 

(Redigert, lagt til lenker til Lovdata)

Redigert av Nils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...