Jump to content

Vikepliktdiskusjon; motorbåt og kajakk


Roggen

Recommended Posts

Jeg synes du oppførte deg eksemplarisk ved å senke farten så mye. At kajakken kantret pga. at bølgene brøt ved grunnen kan da ikke lastes deg!

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Hva da med regel 43?

 

Jeg prøver ikke å hevde at man har pøkjørsrett eller plikt, men diskutere hvem som har vikeplikt og for hvem. Litt kjedelig hvis man er uenige i det sånn i utgangspunktet, etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

:crazy:

Regel 43 kan da ikke være virksom på dagtid, da den viser til fartøyer som "bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys". Dessuten viser den til regel 23 og 25 som omhandler lanterneføring.

 

Regel 43 er etter mitt syn kun krav til den som velger/har kun hvitt lys som lanterneføring, og da kun i den tiden av døgnet som man er pliktig til å føre lanterner.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

25 d ii gir definisjon på vises:

 

(ii)Et fartøy som blir rodd kan vise de lanternene som er foreskrevet i denne regel for seilfartøy, men hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.

 

 

Edit: Fører gjør den som tenner fastmonterte lanterner på sitt fartøy.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter Regel 25 kan et fartøy som blir rodd vise de lanternene som er foreskrevet i denne regel for seilfartøy (eks. side og akterlanterne på stang). Motorbåter skal antagligvis da forholde seg til denne signalføringen, uavhengig om den føres av seiler eller roer. (I mørke ser en jo bare lanternene)

Link to post
Share on other sites

185,2 meter = 1 kabellengde, tror du skal lete lenge for å finne noen som bruker den måleenheten for å angi fartsgrenser :crazy:

 

Fra Den Norske Los 2008, bind 2a:

 

"Innenfor en rett linje trukket fra Skurvegrunnen lysbøye til Kavringsanden,

og videre til ferjekaien på N‑siden av Hovedøya, Sandtangen lykt til Bleikøya lykt,

fra overettmerkene på Bleikøya SE til den grønne lykten på Sjursøya‑moloen, derfra til Raudskjær,

videre fra Malmøyskjær til SE‑spissen av Ulvøya, derfra til Nordstrand Kull & Vedbolag,

skal maskindrevne fartøyer gå med sakte fart, ikke over 5 knop.

5 knops fart gjelder også utenfor denne linjen innen Oslo havnedistrikt

når man er nærmere land enn 185 m (1 kabellengde)."

 

Problemet mitt er at jeg ikke vet grensene for Oslo havnedistrikt :confused:

Men, som du ser, kabellengde er faktisk brukt.

Redigert av nilsht (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.navcen.uscg.gov/mwv/navrules/na..._faq.htm#0.3_12

13. Where do Kayaks and Canoes fit into the Navigation Rules? Neither the International nor Inland Navigation Rules address "kayaks" or "canoes" per se, except in regards to "vessels under oars" in Rule 25 regarding lights. One could infer that a "vessel under oars" should be treated as a "sailing vessel" since it is permitted to display the same lights as one, but, ultimately the issue of whom "gives way" would fall to what would be "required by the ordinary practice of seamen, or by the special circumstances of the case" (Rule 2).

 

Vil tro at det samme syn vil råde i Sjøfartsdirektoratet

Link to post
Share on other sites

13. Where do Kayaks and Canoes fit into the Navigation Rules? Neither the International nor Inland Navigation Rules address "kayaks" or "canoes" per se, except in regards to "vessels under oars" in Rule 25 regarding lights. One could infer that a "vessel under oars" should be treated as a "sailing vessel" since it is permitted to display the same lights as one, but, ultimately the issue of whom "gives way" would fall to what would be "required by the ordinary practice of seamen, or by the special circumstances of the case" (Rule 2).

 

Vil tro at det samme syn vil råde i Sjøfartsdirektoratet

 

Fullstendig enig. Noe nærmere "fasitsvar" finnes ikke.

Link to post
Share on other sites

Fin diskusjon. Siden jeg bruekr kajak til og fra jobb i sommermånedene så har jeg en og annen mening.

 

Med hensyn til vikeplikt er det viktig å få med seg en liten detalj: robåter og kajaker går ikke særlig fort. Når jeg padler til og fra jobb går det gjerne i tre knop. Kommer det en småbåt i 20 knop og venter at jeg skal padle ut av kurslinja hans så vil det gå veldig galt. Selv om jeg padler på harde livet ligger jeg omtrent stille i vannet sammenlignet med en hurtiggående båt. (Større fartøy gir ikke samme problemet. De er lettere å se på avstand og store skip følger gjerne en kjent skipsled.)

 

Folk har mange rare meninger om hekkbølger, men tror jeg dropper fysikkduiskusjonen her. For en som padler kajak er det som regel en viktig faktor hvor fort/tett bølgene kommer og hvor krappe de er. En anne ting er at båtførere ofte har en tendens til å slå av farten litt for seint til at det er noen hjelp for den som får føling med disse hekkbølgene. Hekkbølger som nærmest bryter er noe herk. Natyurens egne bølger som bryter er heller ikke så lette å forholde seg til for en som padler kajak.

 

Uerfarne padlere vil gjerne ha bølgene forfra, men da er det kanskje en viktigere faktor at de er uerfarne.

 

Trådstarter har etter det jeg kan se opptrådt med tilstrekkelig aktsomhet, og sjekket til og med at padleren som gikk rundt kom seg opp.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fin diskusjon ja :-)

 

Er selv kajakkpaddler og mener trådstarter har opptrådd eksemplarisk.

Du ventet og så at mannen hadde det bra og kom seg videre...

Hadde det vært i Jannuar og med 0 grader i vannet burde man kjørt bort for å hjelpe kajakkpaddleren

En av de viktigste tingene en kajakk paddler må kunne er å komme seg opp i kajakken etter en velt.

Dette er noe som blir gjennom gått på kurs av Norges Paddle Forbund.

 

Videre ang. det med vikeplikt så er jeg av den oppfatning at så lenge det er lyst og ingen fører lanterner så gjelder normal vikeplikt på sjøen.

Dvs. treffer du en paddler midt på byfjorden så må du kunne regne med de vet hva de driver med og da sakker du ikke på farten.

Men tar du igjen en som paddler gjennom Alverstrømmen(trangt sund nord for Bergen) så viser du hensyn og holder deg bak eller passerer forsiktigt...

 

Når mørket faller på og vi er ute å paddler med hvit lanterne da ligger ansvar på oss kajakkpaddlere da det er umuligt å se hvilken vei vi paddler.

 

Stort sett så oppfører 90% av båtførerne seg veldig fint, men ser at jo nyere, større og hvitere båtene blir så skal de liksom opptil alle snekkene og oss kajakkpaddlere og kikke litt ned på oss :crazy:

Men disse er det vel ikke mye å gjøre med uansett.....

 

Men så er det mange av oss og som elsker halvplanerne på rundt 30" som lager fantastisk fine bølger å surfe på :smiley::smiley::smiley::smiley::smiley:

Redigert av Baffin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hva hvis kajakken bruker lanterneføring etter regel 25. (det samme som seilfartøy). Skal du holde av veien med din motorbåt da? :-)

 

Ja, dersom kajakken, eller en robåt for den del, viser lanterner for seilfartøy i henhold til regel 25(d)(ii), skal et maskindrevet fartøy holde av veien dersom det er fare for sammenstøt, ref. regel 18(a)(iv).

 

 

Etter Regel 25 kan et fartøy som blir rodd vise de lanternene som er foreskrevet i denne regel for seilfartøy (eks. side og akterlanterne på stang). Motorbåter skal antagligvis da forholde seg til denne signalføringen, uavhengig om den føres av seiler eller roer.

 

Dersom fartøyet som blir rodd, viser lanterner for seilfartøy i henhold til regel 25(d)(ii), skal et maskindrevet fartøy holde av veien dersom det er fare for sammenstøt, ref. regel 18(a)(iv). Men, et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy, ref. regel 43.

 

http://www.navcen.uscg.gov/mwv/navrules/na..._faq.htm#0.3_12

13. Where do Kayaks and Canoes fit into the Navigation Rules? Neither the International nor Inland Navigation Rules address "kayaks" or "canoes" per se, except in regards to "vessels under oars" in Rule 25 regarding lights. One could infer that a "vessel under oars" should be treated as a "sailing vessel" since it is permitted to display the same lights as one, but, ultimately the issue of whom "gives way" would fall to what would be "required by the ordinary practice of seamen, or by the special circumstances of the case" (Rule 2).

 

Skal dette gjelde, må fartøyet som blir rodd, etter mitt syn, vise lanterner for seilfartøy i henhold til regel 25(d)(ii). Ellers er jo fartøyet per definisjon ikke et seilfartøy, ref. regel 3©:

 

Regel 3. Alminnelige definisjoner

© Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt.

 

Men jeg er åpen for at det finnes flere tolkninger. Satt på spissen er vel egentlig denne problemstillingen angående vikeplikt eller ikke mellom maskinrevne fartøy og robåter/kajakker finjuss, og etter mitt syn burde sjøveisreglene vært forbedret på dette punktet.

Link to post
Share on other sites

Jeg padler mye. Hekkbølger er ikke noe problem for havkajakker, men langt inne i skjærgården er det en del som trener med racere og lignende. Typen kan man stort sett se på litt avstand.

 

Han som velta, ble sikkert litt flinkere å padle den dagen. Når man padler i litt åpent farvann, må man være rimelig usårlig av hekkbølger. De fleste liker det egentlig, så om du ser noen vinke deg oppmuntrende nærmere så bli med på leken og lag litt surfebølger til oss!

 

...men motorbåter som ikke viser tydelig at de har sett deg, er veldig nifse... Veldig fint m dere vinker til oss (vi vinker tilbake en gang i sekundet) eller helst markerer en liten kursendring til riktig side.

Link to post
Share on other sites

Hei, kan presentere meg selv som enda en padler som blander seg i diskusjonen. Og eg synst også trådstarter har opptredd varsomt, gjerne litt vel varsomt. Hadde det vert meg selv som padlet hadde eg blitt brydd av all aktsomheten. Men eg padler selv på vestlandet og er vandt med bølger, er ofte ute i bølger på 1m og oppover. Og når eg møter båter håper eg at dei ikkje slakker opp. iallefall om det er båter som lager bratte hekkbølger. For dersom eg kommer opp i rett fart når desse bølgene intar meg, kan eg få en ganske så morsom surf.

 

Og dessuten så opplever eg ofte at små og mellomstore cabincruisere og skjærgårdsjeeper faktisk lager enda mindre bølger ved bonn gass. Da går dei ofte opp i plan og flyter fint oppå vannet, når dei slakker opp derimot stuker båten i sjøen og lager større men trege og kjedelige bølger.

 

Og dei fleste i havkajakk burde ikkje ha noe somheilst problem med bølger fra båter, havkajakker er jo designet for røffe forhold og tåler ofte mer sjø dei enn dei raske båtene. Og dersom en kajakkpadler velter er det ingen problem å komme seg oppi igjenn. Og dersom padleren har problem med dette bør han kunne ta det innover seg og øve på det til det sitter.

 

Men som sagt tiligere i tråden er det verste forhold til padlere og båtførere er førere som kjører for full gass og har dårlig med utkikk, fyll og fest er ofte en medvirkende årsak. Det har skjedt ved flers slike tilfeller at kajakker har blitt delt i to pga overkjørsel. Men så lenge dere holder dere en havlmeter unda bør det vel gå bra. nesten uansett fart.

 

Satt litt på spisse men dog :)

 

Denne bølgen gikk jo fint, så da bør vel noen små puslete hekkbølger til dieseldyra og gå fint

n860910275_5704728_8934.jpg

Link to post
Share on other sites

Er det ingen her som greier å lese mer enn en regel av gangen? Hva F... har lanterner med vikeplikt om dagen å gjøre??? Om dagen skal det brukes tydelig synlige signalfigurer som forteller andre hva du driver. Eks en seilbåt som går for motor om natten skal føre topplanterne og om dagen vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned hvis han har seil opp og går for motor.

 

Så til hvem som skal vike... Når en motorbåt, gjerne den i eksemplet til trådstarter, ser en kajakk og sakker av har han allerede begynt og vike og må fortsette å ta ansvar for situasjonen altså holde klar av padleren som på sin side plikter til å fortsette i samme tempo og kurs.

Så kan vi fortsette å bruke samme båt som i eksemplet, båten gjør minst 3 ganger mer fart enn kajakken, kajakk ca 3 knop motorbåten ca 9knop, har ekstremt mye mer oversikt, sitter høyere over vannet, motorbåten kan redusere og øke hastigheten, bakke og svinge, kajakken kan egentlig bare svinge og stoppe. Dette skulle jeg da tro at gjør kajakken til et fartøy med redusert manøvrerbarhet i forhold til motorbåten og dermed må motorbåten finne seg i å vike. Jo høyre fart motorbåten har jo mer manøvrerbarhet har båten i forhold til kajakken...

Bytter vi ut motorbåten med en åpen tresnekke som gjør 3-5 knop har vi nok en mer spennende diskusjon, da har begge mere likestilte vilkår og ingen har en klar fordel fremfor han andre. Hadde det man byttet ut kajakken med en robåt har robåten redusert manøvrerbarhet siden han sitter "feil" vei.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener båtføreren i trådstart ikke gjør noen store feil.

Eneste må være at han kanskje kunne ha senket farten litt tidligere.

 

Bølger: Forøvrig er det ikke farten i seg selv som er av eneste betydning her.

Det er hvor store bølger båten din danner - og her er en del båtførerer utrolig sløve med å seg problemer de legger etter seg.

Det gjelder både med hensyn til padlere og også svært ofte båter som ligger til brygge og fjell.

Mulig det har med erfaring å gjøre - men enkelte gir blaffen og kjører kun etter farten og thats it.

Og noen få holder ikke den en gang....

Det er lov å bruke hue når en ser båtene slenger i tauene bortetter brygger og fjell.

På samme måte bør det tas hensyn til padlere.

KONKLUSJON1: Fart: Se på den bølgen du skaper bak deg, i forhold til avstand til den som blir påvirket av bølgen.

 

Synlighet og kommunikasjon:

Padleren kan godt tenke litt på hvor i leie skal jeg ligge, hvor og når krysser jeg. Veivalg med liten trafikk kontra stor trafikk.

Bekledning med synlige farger også gjerne på årebladene. For ikke å glemme lys i mørket. Og her er vi padlere ikke alltid like flinke!!!

 

Når det er sagt. Når det kommer en båt rett mot eller inn på skrå og det ser ut til at avstanden kan bli "liten" kunne det vært svært beroligende at båtfører viste så tidlig som mulig hva han tenker å gjøre. Har han virkelig tenkt å kjøre deg ned er det jo greit å vite det med en gang så kunne en jo legge inn en liten "finte".

Liten spøk - men dersom han ser deg hvorfor ikke syneigjør dette tidlig og markere med en kursendring, eller om nødvendig en fartsreduksjon - så er vi litt tryggere på at vi faktisk vet vi er sett. De fleste av oss tåleren en god del bølger - men værre blir det når det kommer til rene påkjørsler, og det har skjedd.

KONKLUSJON2: Livet som padler hadde vært veldig mye bedre med litt tydeligjøring av hanling på sjøen og ikke hanling i siste liten.

 

Problemer med 9;9 Hk og tullekjøring:

Generellt opplever jeg ikke dette som noe veldig stort problem (ikke så mange båter rundt meg til daglig) men henstiller foreldre til å lære opp sine håpefulle med 9,9 hk.

De er jeg virkelig redd. De ser enten på sidemannen/båten eller bakover - ikke så ofte forover. Og så endres kursen hver 5 sek. Hva gjør jeg som padler da????

 

Fortsatt god sommer til alle på sjøen!

Broder

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...