Jump to content

Vikepliktdiskusjon; motorbåt og kajakk


Roggen

Recommended Posts

Helt på sin plass med en innskjerpelse av reglene her... meget fornuftig forslag av KNBF..

 

Mot sunn fornuft

Det er meningsløst og strider mot enhver sunn fornuft at man som fører i en 30 fots båt med 30 knops fart skal stå på retten sin. Båtfolk må vise fornuft og ta hensyn til små farkoster, sier Syvertsen.

 

En av dem som merker at reglene ikke er til for å beskytte de svakeste, er leder Stein Harald Sande i Tønsberg kajakklubb. Mange av klubbens medlemmer drar ut tidlig om morgenen før det kommer for mange båter på vannet.

 

- Det verste er at mange båteiere som kjører lovlig med store farkoster, ikke forstår hvilken sjø de lager, og hvilken virkning det får for småbåter. Hadde de forstått dette, hadde de slakket av på farten, tror Sande.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

VG skriver følgende:

Båtfolket selv vil ha endret sjøveisreglene som gir dem rett til å brøyte forbi småbåter.

I dag har sjøfarende i kajakk, joller og robåter vikeplikt for motorbåter.

(Småbåter og joller uthevet av meg)

Fremstillingen kan skape misforståelser om at det er størrelsen på båten har betydning for vikeplikten. Dette må VG dementere snarest ellers kan det skape livsfarlige situasjoner.... :eek:

 

(har tipset journalisten)

Link to post
Share on other sites

Dette vil føre til at kajakkere kommer til å oppføre seg som syklistene langs veiene. Drite i alle andre og svirre rundt overalt, for det er de med motor som må vike. Og hisser seg hvis de er nær ved å bli overkjørt når de er ute å padler i skumringen, med en mørkegrønn kajakk og ikledd mørkeblå varmedrakt...

Har selv flere ganger vært ute for selvmordspadlere, som har akkuratt samme farge som en liten bølgedal. Da er de ikke like lette å få øye på. Og får de mer rettigheter, gidder ennå færre passe seg. Det finnes selvfølgelig padlere (og syklister) som bruker vett, men de er like skjeldne som firkløver...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Vi diskuterer §43 igjen.

Knbf ønsker at forholdet mellom båter med motor som fremdrift pålegges en ufravikelig plikt til å holde unna for båter som ros/padles.

 

Det er vannvidd i mine øyne.

 

Tenk situasjonen: Et trangt sund, to eller tre padlere i bredden i 2 knop, motorbåt bakfra som har ikke plass til å passere og har ikke styrefart i 2 knop!

 

Dette vil skje, se bare på veiene våre etter at sykelistene fant ut at det ikke var forbudt å sykle to i bredden. Og hvordan tror dere en kajakklubb vil krysse Drøbaksund - jo, som perler på en snor.

Link to post
Share on other sites

nå heter det vell at: "Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side." så da må vell nesten de si at kajakker også må holde til siden og padle etter hverandre.

Link to post
Share on other sites

Tenk situasjonen: Et trangt sund, to eller tre padlere i bredden i 2 knop, motorbåt bakfra som har ikke plass til å passere og har ikke styrefart i 2 knop!

Regel 13. Innhenting

(a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

(b) Et fartøy skal regnes som et innhentende fartøy når det haler inn på et annet fartøy, såfremt det kommer opp fra en retning som er mer enn 22,5 grader aktenfor tvers i forhold til det andre fartøy, det vil si at det om natten vil være i stand til å se bare akterlanternen til det andre fartøyet, men ingen av dets sidelanterner.

© Hvis et fartøy er i noen tvil om det innhenter et annet, skal det gå ut fra at dette er tilfelle og handle i samsvar hermed.

(d) En hvilken som helst senere peilingsendring mellom de to fartøyene skal ikke gjøre det innhentende fartøyet til et fartøy med kurs som skjærer det andre fartøyets kurs, slik dette er å forstå i reglene, eller frita det for plikten til å holde seg klar av det innhentede fartøyet før dette er endelig passert og klaret.

Link to post
Share on other sites

Og hisser seg hvis de er nær ved å bli overkjørt når de er ute å padler i skumringen, med en mørkegrønn kajakk og ikledd mørkeblå varmedrakt...

Har selv flere ganger vært ute for selvmordspadlere, som har akkuratt samme farge som en liten bølgedal. Da er de ikke like lette å få øye på. Og får de mer rettigheter, gidder ennå færre passe seg.

 

Jeg er meget skeptisk til KNBF sitt utspill nettopp av de grunnene du her ramser opp. Men det må en forskriftsendring til for å få gjennomført ideen til KNBF.

Link to post
Share on other sites

Kajakker og andre farkoster som blir rodd eller padlet, har faktisk allerede mulighet til å vise(og føre) lanterner som om de er seilfartøy, ref. regel 25 (d)(ii), slik at også regel 18 (a)(iv) kommer til anvendelse. Da må altså maskindrevne fartøyer holde av veien for fartøy som blir rodd eller padlet, selvsagt med unntak av der reglene 9, 10 og 13 krever noe annet, samt hvor de særnorske sjøveisreglene for norsk innenlands farvann kommer til anvendelse og også krever noe annet.

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

 

(a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:

(iv) et seilfartøy,

 

Regel 25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd

(d)

(ii) Et fartøy som blir rodd kan vise de lanternene som er foreskrevet i denne regel for seilfartøy, men hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.

 

Men hvor praktisk det er å føre eller vise disse lanternene, er en annen sak. :giggle:

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å få enda en særnorsk regel vil neppe bli godtatt. Spesiellt når Norge er best i klassen i IMO.

 

Denne gangen er jeg uenig med Syvertsen. Å la en gruppe få frikort til banen uten å kjenne spillereglene er vel ikke så smart. Å lempe på kravene for den ene gruppen vil jo ikke gagne det store flertallet. Denne bjørnetjenesten vil svekke allerede en dårlig opplyst og unnvikende fritidsbåtstand. Jfr. båtførerbevis og den merkelige og urettferdige aldersrabatten.

 

Så hva er problemet. Vil vi ha eller vil vi ikke ha et felles regelverk på sjøen. At regelverket gir noen grupper fortrinn, gir de samme reglene andre en ulempe.

 

Å gjøre alle til lags er som kjent ikke lett, men her skulle en gått den andre veien, å gi de myke trafikkantene restriksjoner og opplæring kontra å slippe de løs uten eget ansvar. Å mumle ettergivenhet, vil fort bli oppfattet som en rettighet.

 

Alle har ei tante i Strasbourg.

Redigert av Frivakten (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

[...]Tenk situasjonen: Et trangt sund, to eller tre padlere i bredden i 2 knop, motorbåt bakfra som har ikke plass til å passere og har ikke styrefart i 2 knop!

 

Dette vil skje,[...]

 

Så hva gjør du i en slik situasjon nå da? Pløyer de ned og knaser de gjennom propellen mens du leser høyt fra sjøveisreglene over megafon?

Link to post
Share on other sites

Mulligan skriver

"Hvor står det forresten at padler/roer har vikeplikt?

Det er jo absurd.

Skal en som kommer i tre knop vike for en som kommer i tredve?

Henger ikke på greip."

 

Siden jeg regner med at det er flere som leser VG enn sjøveisreglene.

Er jeg redd det nå virrer rundt båtførere i den tro. At med nåværende lovverk, Har robåter, joller, kajakker, kanoer, oppblåsbare plastbåter og strandmadrasser, vikeplikt for motorbåter. Så her er dere bare å stå på krava.

 

"Leste det jo i VG" :crazy:

 

Håper inderlig at KNBF og VG får avklart dette med ett dementi snarest.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvor står det forresten at padler/roer har vikeplikt?

 

At med nåværende lovverk, Har robåter, joller, kajakker, kanoer, oppblåsbare plastbåter og strandmadrasser, vikeplikt for motorbåter. Så her er dere bare å stå på krava.

 

Håper inderlig at KNBF og VG får avklart dette med ett dementi snarest.

 

:rolleyes: Det er i sjøveisreglene, nærmere bestemt regel 43, man finner svar på dette(uthevinger av meg):

 

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

 

Det er med andre ord sjøveisreglene og ikke høyst private tolkninger som skal avgjøre dette. Og regel 43 gjelder både dag og natt. Merk da også at regel 43 skiller mellom ordene fører og viser. Å føre en lanterne er ikke det samme som å vise en lanterne.

 

Og hva med et rodd eller padlet fartøy som ikke fører eller viser en lanterne med hvitt lys? Jo, det kan sidestilles med et fartøy som skal ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges, ref. regel 25 (d)(ii). Jeg mener likevel sjøveisreglene med fordel kunne vært mer presise når det gjelder å presisere hvem som har plikt til å holde av veien mellom maskindrevne fartøyer og fartøy som blir rodd eller padlet.

 

Men hvorfor gjør enkelte dette mer komplisert enn strengt tatt nødvendig? :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel tro at 23 og 25 regulerer forholdet mellom større og mindre fartøy.

Det er vel å ta den litt for langt å forlange at en 20 fots robåt skal vike for en GH10 bare fordi GH'en har full lanterneføring.

Det kan umulig være lovens intensjon.

Men jeg er enig i at dette kunne vært mer presist utformet.

Link to post
Share on other sites

Så hva gjør du i en slik situasjon nå da? Pløyer de ned og knaser de gjennom propellen mens du leser høyt fra sjøveisreglene over megafon?

 

Liker ikke måten du spør på, men velger å svare likevel (slik jeg ser det og tolker sjøveisreglene)

 

I Kapittel II. Særskilte regler for norsk innenlands farvann, står det i Regel 43. Små fartøy:

 

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

 

 

Dette tolker jeg slik at når jeg er ute og ror, skal jeg holde meg unna alt med motor eller seil!

 

 

Jeg har fått med meg at noen tolker regelverket til å si at dette ikke gjelder for innhentet fartøy. Det henvises til Regel 13. Innhenting.

(a)Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

 

Regel 13 befinner seg i Kapittel 1.

Uten omsyn etc. gjelder altså Kapittel 1, del B, avsnitt 1 og 2.

 

Regel 43 befinner seg ikke i Kapittel 1, men i Kapittel 2. Uten omsyn etc. fritar derfor ikke roere og padlere fra å holde unna for alt som er enten motor eller seildrevet.

 

Hadde teksten i 13 vært: Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene kapittel 1 Del B avsnitt I og II, og kapittel 2 del B - - da hadde saken vært en annen.

 

Uansett, så pløyer ikke jeg de ned og knaser de gjennom propellen mens jeg leser høyt fra sjøveisreglene over megafon. I motsetning til deg, så vet jeg at det ikke er noe som heter forkjørsrett eller påkjørsrett.

Husk at det er de som, på pur F. har valgt å padle slik at de er til mest mulig hinder for meg.

 

Jeg hadde justert farten og presset meg mellom dem. Så lenge det er luft mellom to båter har det ikke skjedd noe galt. Og når jeg var klart forbi, hadde jeg tilta påhengeren og gitt dem en fontene.

Link to post
Share on other sites

[...]Regel 43[...]Regel 13[...]

Ja, #43 sier at kajakken skal holde seg unna. Den sier ikke at du har noen forkjørsrett. Så om kajakken av en eller annen grunn (f.eks om kajakken manøvreres av en idiot) ikke holder seg unna deg, og en situasjon der en av dere må vike oppstår, så hjelper ikke denne deg noe; da denne regel kun sier noe om hva kajakken skal gjøre, dine plikter finner du i andre regler. #13 sier jo bare att du som kommer bakfra skal holde av veien, så da er vel alt ansvar egentlig lempet ver på deg som innhentene båt. Husk at det også på sjøen er fullstendig lovlig å være idiot, og det også er fullstendig ulovlig å kjøre ned idioter (selv om de irriterer mer enn sand i rompesprekken).

Link to post
Share on other sites

Sukk. Kan jeg foreslå at du leser reglene litt bedre. Det er ingenting i reglene som heter "forkjørsrett". Det er heller ikke noe som heter "vikeplikt".

Reglene forteller meg at en robåt skal holde unna for alt, unntatt en innhentende kajakk. Men for en innhentende båt skal den altså holde unna, så lenge båten drives frem av seil eller motor.

Link to post
Share on other sites

Til ettertanke:

 

At du kan lese, betyr ikke at du vet alt

At du kan skrive, betyr ikke at du vet svaret

 

Det er alt for mange som avslører vankunne og ignorans i denne tråden (og andre), pr. synsing uten fundament i lært kunnskap. Om så vidt viktige ting som Sjøveisreglene er det en særdeles lite hyggelig demonstrasjon av at alt for mange ikke kan reglene. At man klarer å lese Reglene fordi man har lært å lese, betyr IKKE at man "automatisk" forstår dem eller er en autoritet i forståelsen av dem. Så bør man kanskje holde halvveis aparte meninger for seg selv og konstatere -- i betimelig korthet -- at Sjøfartsdirektoratets forståelse av Reglene er GJELDENDE RETT og IKKE DISKUTABELT. Mna kan ikke "ønske seg" andre regler. Lev med de vi har!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

 Så bør man kanskje holde halvveis aparte meninger for seg selv og konstatere -- i betimelig korthet -- at Sjøfartsdirektoratets forståelse av Reglene er GJELDENDE RETT og IKKE DISKUTABELT.  Mna kan ikke "ønske seg" andre regler.  Lev med de vi har!

 

 

Dette gjelder vel i minst like stor grad artikkelen som denne tråden ble gjenopplivet med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...