Roggen Startet 20.Juli.2009 Del på Facebook Startet 20.Juli.2009 Her er en selvopplevd situasjon som dere gjerne må kommentere. Jeg kommer i motorbåt og følger linje mot N/NW. Tar igjen to kajakker (lilla farge) og senker da farten (grønn strek; min fart er under 5 knop. oransje strek; min fart er ca. 9 knop). Etter passering av de to kajakkene øker jeg igjen farten noe og går mot N/Ø. Det er nok en kajakk i området og denne følger lyseblå linje mot N/NØ. Jeg senker på nytt farten til under 5 knop, men kajakkpadleren bestemmer seg for å ta en 120 grader til babord for å møte mine bølger "head-on" (mørkblå linje mot W). Resten er vel ren matematikk. Mine bølger kommer inn over grunnen, og bryter, hvorpå kajakken går rundt. Mannen kom opp igjen, men jeg oppfattet det slik at situasjonen hadde påvirket humøret ... Han sto på tørt land og entret etter en stund kajakken. Vår respektive plassering ifm. situasjonen var omtrent ved de brune sirklene. Jeg valgte å kjøre rolig videre, men sett i etterkant burde jeg selvsagt tatt kontakt. Men så spørsmålet: Burde jeg manøvrert på annen måte for å unngå situasjonen? Det blir på en måte galt uansett selv om min manøvrering var lagt opp til at kajakkpadleren skulle kunne gå i rolig sjø, og hadde episoden kommet i avisen så kan jeg vel klart se for meg vinklingen. "Motorbåt viser manglende hensyn og kjører kajakk i senk". Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Hvilken båt har du? Med det mener jeg egentlig å spørre hvilke hekkbølger du lager. Sitér dette innlegget Link to post
Roggen Svart 20.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 (redigert) Det var en motorbåt på 42 fot Red.: , og jeg er klar over at den lager hekksjø. Gikk av den grunn ned til 5 knop. Stedet er forøvrig mellom Kalvøya og Borøya utenfor Sandvika. Redigert 20.Juli.2009 av Roggen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 (redigert) Spørs litt hvilken båt du har. Har du en liten daycruiser, og graver sjø i 9 knop, gir det værre hekksjø enn om du ligger i 25 knop. Jeg med min 26 foter, kan gå maks i 7 knop før jeg begynner å grave sjø. Red.: Ok, 42 knop, da burde vel 9 knop være en grei fart forbi, men det vet du vel best selv hva slags hekkbølger du lager og forskjell på dem fra 5 til 9 knop..? Redigert 20.Juli.2009 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Anonym Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Her er vel saken veldig grei. Kajakken har å holde seg godt unna annen trafikk på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Hvis det du skriver her stemmer, mener jeg du har vist hensyn og handlet aktsomt. At han veltet og ble sur kan vel neppe lastes deg. Etter mitt syn. Jeg kjenner ikke det aktuelle området og aner således ikke om dette er et øvingsområde for kajakkpadlere eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Det blir nesten som å kjøre på en sykkelist med bil. Bilisten får skylden i 98% av tilfellene. Jeg syns du viste rimelig hensyn, så du bør ha ditt på det tørre. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Hansi Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Slik jeg forstår situasjonen har du opptrådt hensynsfullt. Sitér dette innlegget Link to post
Rune2222 Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Er selv kajakkpadler hele året. Synes du var veldig hensynsfull. Padler lite under feriesesongen pga at slike hensyn blir lite tatt av de fleste av båtene da. Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Til deg som padler: møtte her forleden et par kajakka på sjøen. Båten er en daycruiser (Antares 650) på ca 21 fot. Eg valgte å gå ned i 7knop. Men er dette egentleg nødvendig? For det er tross alt ikkje masse bølger av båten når vi har den i plan? Sitér dette innlegget Link to post
Maskinmeisteren Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Til deg som padler: møtte her forleden et par kajakka på sjøen. Båten er en daycruiser (Antares 650) på ca 21 fot. Eg valgte å gå ned i 7knop. Men er dette egentleg nødvendig? For det er tross alt ikkje masse bølger av båten når vi har den i plan? Padler en del jeg også, og synes det ser ut til at Roggen i dette tilfellet har opptrådt slik en kanskje bør forvente, og ihvertfall er det langt ifra det verste jeg har sett! Når det gjelder om man bør slakke ned eller bare gå med høyere fart som Kasund her er inne på, så synes jeg at hver enkelt bare skal ha i bakhodet i hvilket fartsområde akkurat DIN båt lager de største bølgene, og nødvendigvis prøve å unngå å holde denne farten forbi padlere. Det verste jeg veit når jeg er ute og padler er de som på død og liv skal gå så nære som mulig, og ikke gi tegn til å ha sett padleren i det hele tatt før de er rimelig nær. Ser du padleren så er det veldig stor hjelp i å bøye av litt i god tid for å vise at han er observert, og da skjønner jo også padleren at han er sett og at vedkommende båtfører mest sannsynlig kommer til å holde en slik fart forbi ham at bølgene blir minst mulige. Noe bølger tåler vi, men det går jo visse grenser. Det er dessuten forskjell på padlere også, så det som er veldig greit for noen er kanskje noe bortimot en "nær døden opplevelse" for andre. Sitér dette innlegget Link to post
Rune2222 Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 For min del gjør det ikke noe med litt bølger. Noen padlere oppsøker uskjerma farvann for bølgenes skyld. Det kan imidlertidig være problematisk for nybegynnere som ikke har opparbeidet ballansen. Etter mitt syn er det skumleste båtførere som ikke holder utkikk grunnet stor fart og høy festfaktor og du føler deg som en fotgjenger på en motorvei. De fleste kajakkpadlere vet at de kan være vanskelige å se, og vil ofte padle nærme land, men må av og til krysse leia. Når fellesferien er over, minker lystbåttrafikken betraktlig og det virker som det er en helt annen type båtfolk som er på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Maskinmeisteren Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Når fellesferien er over, minker lystbåttrafikken betraktlig og det virker som det er en helt annen type båtfolk som er på sjøen. Stemmer forøvrig meget godt med mine egne observasjoner også... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Her er det padleren som gjør tabben og går inn på grunt vann... Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Det er ikke alle kajakkpadlere som er like oppegående (inklusive meg selv), men å padle over ei grunne er ikke spesielt smart når det er bølger på gang. Jeg har ei sånn grunne som jeg oppsøker en gang i mellom for å få litt spenning, men da er det selvforskyldt hvis jeg tipper ;) Forøvrig opplever jeg det å være kajakkpadler omtrent som å være motorsyklist i trafikken, man kan ofte ha retten på sin side uten at det nødvendigvis er så smart å bruke den.... Er forresten en Ubåt et nyttefartøy, kom en diger tysk ubåt ut Vestergapet ved Flekkerøy i overflatestilling. Den var ikke spesielt interesert i å vike for en gul kajakk :) Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 I denne situasjonen har du nok handlet riktig. Men hvis kajakk padleren hadde omkommet/blitt skadet på grunn av dine bølger, og du bare hadde kjørt videre etter at du la merke til at han gikk rundt, kunne du nok skaffet deg litt større problemer enn ønskelig.... Sitér dette innlegget Link to post
nilsht Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Ikke for å være vanskelig, men fordi jeg er nysgjerrig: Er det ikke 5 knop hele den strekningen du beskriver her? Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Det er 15 knop i dette området. 5 knop begynner på hver "side" av Kalvøya. Sitér dette innlegget Link to post
nilsht Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 OK, trodde det var 5 knop nærmere enn en kabellengde fra land her. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Er forresten en Ubåt et nyttefartøy, kom en diger tysk ubåt ut Vestergapet ved Flekkerøy i overflatestilling. Den var ikke spesielt interesert i å vike for en gul kajakk :) Hvorfor skulle noen vike for en gul kajakk? Har den en særstilling ihht. Sjøveisreglene på en eller annen måte? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
fleggis Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Hvorfor skulle noen vike for en gul kajakk? Har den en særstilling ihht. Sjøveisreglene på en eller annen måte? Selvfølgelig ikke, men det var litt morsomt å yppe seg frempå for deretter å snu 180 grader og gjemme seg bak en holme Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Kanskje kajakkpadlerne heller skulle forholde seg til Regel 43...? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Rune2222 Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Kanskje kajakkpadlerne heller skulle forholde seg til Regel 43...? Ja, bruker du bare en rundtlysende lanterne skal du holde av veien, gjelder alle småbåter. Men hva hvis kajakken bruker lanterneføring etter regel 25. (det samme som seilfartøy). Skal du holde av veien med din motorbåt da? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Nå har denne tråden tatt den utviklingen som jeg trodde tråden skulle dreie seg om da jeg leste overskriften første gang. Dette har vel vært diskutert flere ganger før her, men jeg er faktisk fortsatt litt usikker på om det ble noen klar konklusjon? Som jeg husker det så har en kajakk vikeplikt for motorbåter i skjermet, trangt farvann, men ikke ute på det åpne havet. Selv er jeg oppvokst med å vise hensyn og å vike for kajakker og robåter, og det har jeg fortsatt med og tenker å fortsette med uavhengig om det er på dagen, eller i mørket og uavhengig av lanterner eller mangel på sånne. Regel 43. Små fartøy Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d) bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...5&hl=kajakk https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...ikeplikt+kajakk Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Capitaine Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Jeg tar med denne nyheten fra budstikka.no da den er relevant for det som diskuteres i denne tråden. Selv om det her er snakk om en robåt, nærmere bestemt en singelsculler, og ikke en kajakk, er det de samme sjøveisreglene som gjelder for disse. Robåt nesten kløyvd i to - En roer var trolig centimeter fra døden da han ble truffet av en seilbåt. Bærum roklubb frykter fart og alkohol på sjøen kan føre til flere ulykker. Sitat: Siden seilbåten kjørte med motor, hadde den vikeplikt for robåten. Her er det nok noen som bør ta en titt på sjøveisregel nr. 43(uthevinger og rød skrift gjort av meg): Regel 43. Små fartøy Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.