Jump to content

Noen som vet hva slags skrog denne plattgatteren er? 89mod

tidlibom

Recommended Posts

netopp sjøsatt projektet:)

trekker inn under 0.25 ltr i minuttet. tror det kommer fra bunnstokken. dette etter 3 dager.

har en plattgatter på 33 fot. Tips*?

Lurer også på om det finnes noen lure tips på hvordan få tettet dekket best mulig? hatt sika på i natene men vannet trenger seg imellom :(

finnes kansje en meget tykk lakk eller lignende jeg kan bruke?

setter dekket inn i balsamterpentin og linolje før lakk- var planen.

???

kjøpt et kjempeprojekt uten å kunne noe om trebåt i det hele tatt ;)

Her stoler jeg på dere :)

Bilder av båten på min profil. hvordan legger jeg bilde ut på forumet her?

Redigert av tidlibom (see edit history)

Det er litt vanskelig å si hva slags skrog det er uten å se noen bilder :nonod:

Eller synes jeg du er modig som går i gang med en såpass stor båt uten å ha peiling på trebåter. Men alt går med litt tolmodighet - og god hjelp fra folk her på BP.

Er båten klinka eller kravell?

Det finnes maaaaaaaaaaaange tips om hvordan du får båten tett, eller i hvert fall tettere.

Men vi må ha litt mer info om båten din, og som sagt biler...bilder og enda flere bilder :wink:

Redigert av Wasco (see edit history)

Slik legger du ut bilder:

Trykk på "Laste opp bilder"

Da får du opp en side hvor det står Bla igjennom. Der finner du det bilde du vil laste opp. Så trykker du på Last opp.

Da kommer bildet opp, og det vil også komme en http adresse.

Denne adressen kopierer du og går tilbake til posten du holder på å skrive.

Nå trykker du på ikonert for "sett inn bilde.

Så paster du adressen du har kopier inn i den ramma som da kommer opp og klikker ok

Klarer du å få tømt båten helt, slik at du ka se hvor vannet pippler inn?

Da kan du prøve å bare smøre litt greas på det stedet det leker, eller du kan også prøve et produkt som heter FARM

Bedre denne gangen, men du har lastet opp filen og ikke bildet...

men her er bildet...

baat2.jpg

Det er en flott båt du har gitt deg i kast med..... :yesnod::yesnod:

Men har du klart å lokalisere lekasjen?

Siden dette er en kravellbygget båt (samme som min) kan jeg også annbefale deg å prøve å tette lekasjen med litt DREV, hvis du får tak i det

Ellers kan du se på denne linken. Her hadde jeg en tråd med spørsmål om tetting av trebåt. Da særlig det som kalles mauring.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=57876

Hei Tidlibom

Fin båt! Her vil du komme til å legge ned mye fritid :yesnod: --og legge ut bilder etterhvert som prosjektet skrider frem! :yesnod:

Men da må du finne ut hvordan du legger ut bilder: se link til trinn for trinn-oppskrift Se innlegg5!

Ellers vet jeg ikke hvilken båt type det er. Bein i baugen, lite spring, ser ganske kraftig ut, stort styrhus, ... ikke så lett å si..

Du må nok legge inn noen flere bilder, fra flere kanter.. :wink:

Redigert av osa (see edit history)

Dette er en skikkelig stor båt. :eek:

Måtte du gi mye for den?

Den akterkabinen er veldig spessiel. Kan ikke huske å ha set noe helt likt.

Det er også merkelig at det er så liten uteplass.

Ser jo at du får en del jobb her hvis du vil ha båten tilbake i den stand den fortjener.

Hva med motoren, fungerer den?

Du nevnte dette med lekasje.

Er det ingen pumper ombord?

fikk den veldig billig da alt rammeverk i overbygget var råttent...

Ser ut som om bunnstokken har satt seg nå. lekker under en kvartliter i min.

Motoren er en mitshubitshi 6 sylinder med 110 hester. skal gå hilsen selger, men har ennå ikke startet den . må vel bytte olje , pakninger osv først. å ikke minst la båten trutne seg ferdig før jeg begynner å riste i ting å tang :)

img_1626.jpg

sånn ser den ut på vann :)

skulle så gjerne visst fabrikant av båten????

Hei tidlibom! Gratulerer med båt! Får håpe den trutner for deg, ellers så må du nok kanskje løfte den opp igjen, er ikke lett å reparere undervannskader mens den ligger ute. kjipt hvis pumpa streiker og båten går ned! Eller så er det viktig å få stoppet lekkasjene ovenfra også, ser det er endel mørke fukt skader fra regnvann. Dette tar knekken på båten ganske fort. Ang tykk og tett lakk på dekket så finnes det noe som heter Coelan, denne krever opimale forhold for å sitte, og er veldig dyr. Men jeg hørte nylig at man kan bruke den som mellomlag til vanlig lakk, vurderer å prøve dette selv! Boktips til en ny trebåteier Thomas Larsson, Träbåtsrenovering , trebåten, Beherens og www.trabatsakuten.nu/ Lykke til! Dette kommer til å bli en knallfin båt!

Det er ikke lett å si....

Overbygget ser jo ikke hjemmesnekkra ut. Det gjør i og for seg ikke akterkabinen heller. Men jeg reagerte på at det ikke fantes noen form for vinduer....

Håper noen av de som kjenner trebåter bedre en meg ser denne tråden.

Har vanskelig for å tro at denne båten er blitt bygget av noen lokale småbåtprodusenter. Det fantes jo drøssevis av disse langs vår kyst for noen år siden. Men som sagt, den avrunna hekken gjør at jeg ikke helt klarer å plassere den inn i noe lokalt båtbyggermiljø... i hvert fall ikke her på vestlandet.

Som nevnt finner du igjen akkurat denne avrunda hekken på en del eldre Storebro båter. Men de er som oftes klink og ikke kravell.

De kravellbygde Storebro har ikke denne hekken...

Skal bli spennende å se om noen kan komme opp med noe mer nøyaktig.

Du får sørge for å holde denne tråden på toppen, slik at noen av "gamlegutta" kan se tråden og komme med noen innspill

PS...kjøpte denne boka for en uke siden.

Her er det mye hyggelig lesestoff, og mange gode tips. Denne er et must!!

9788202299286.jpg

De mørke feltene, både i overbygget og skroget er det vi på disse kanter kaller "blåved"

Det er mange meninger om hvordan dette kan fjernes. Men her er en tråd hvor dette tema blir diskutert.

Les og bli klok :yesnod:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=10678

Men nå må jeg ut en tur og jobbe litt på min egen båt .... :lol:

Er det heltre i hytta, eller finèr? Det finnes flere oppskrifter for fjerning av blåved som Wasco sier, men det viktigste er nok å få tettet lekasjene som har skapt denne blåveden, og satt in treverket med olje, spesielt i skrogsidene, ellers blir det snart råte!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...