Jump to content

Under bunnsmøringen på trebåt

Boblen

Recommended Posts

Hei

Har søkt men ikke funnet ut om det skal være noe under bunnsmøringen på trebåter. Holder på å restaurere en notbåt som har stått på land i over 15 år. Den har stått luftig under presenning og er overraskende bra. Den har en 4,5 HK Sleipner som også ser fin ut (den har vært fylt med diesel og viktige deler er tatt av og oppbevart inne). Har mettet treverket over vannlinjen med rå linolje og terpentin og avsluttet med kokt linolje.

Fint om noen vet om det skal være noe under bunnsmøringen.

Jeg har ikke gjort noe under vannlinjen, så det er gammel bunnsmøring der. Den er slitt bort enkelte steder og det ser ikke ut som det er så mange gamle lag. Tenkte jeg bare skulle skrape bort det som er løst hvis jeg ikke må behandle treverket med noe først. Vil bruke vanlig kobberstoff, ja.

Jeg ville satt inn med rålinolje og terpentin under vannlinjen også, og malt med jernmønje. Det er under vannlinjen du får de store fuktbevegelsene og tørkesprekker hvis det ikke er ordenlig behandlet. På utsiden jernmønjen legger du på bunnstoff hvis du skal ha den i saltvann! Her er en side med gode tips og råd http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm Lykke til! Får vi se noen bilder eller? :yesnod:

Hadde håpet jeg skulle slippe å skrape rent og mette treverket også under vannlinjen. Er lei av å skrape og mette treverk med linolje, men hvis det er best for båten får jeg vel brette opp armene og gjøre det.

Innvendig under vannlinjen ser den fin ut, så der tenkte jeg ikke gjøre annet enn å ta bort det som er løst og smøre på en blanding av tjære/kokt linolje/terpentin som er nevnt her på forumet hvis det høres greit ut.

Da blir det altså helskraping, metting med linolje og deretter jernmønje før påføring av bunnsmøring på utsiden under vannlinjen hvis det er enighet om at det blir det beste.

Den skal brukes i saltvann. Skal knipse noen bilder og legge ut til deg.

Saken er at det er bedre å gjøre for mye en for lite :yesnod:

Båten har jo stått på land og vært ubrukt i 15 år, så den fortjener nok å få litt igjen for alle de årene.

Ja, det er mye arbeid med en trebåt, men du verden så morro det er.

Også tar det alltid mer tid en en først tror.

Såg programmet "Hvor fartøy seile kan" på NRK i går. Der fikk vi historien om en kar som hadde tatt på seg å pusse opp ei gammal treskute. Da han ble intervjuet i 1982 var han sikker på at skuta skulle være på vannet 3 år senere.

Men det tok nesten 15 år!!!! før skuta kom på vannet. Men nå var dette ei stor skute!

Håper ikke det tar like lang tid for deg da ..... :lol:

Hei boblen!

Fin båt! Dette kan bli bra, men du må ikke slite deg ut første året! :cryin:

Ta det litt "pø om pø" .

Under vannlinjen vil jeg ikke anbefale noen storjobb i år.

Skrap vekk det som er løst, flekkmale to strøk med f.eks Jotun Primer og mal

med vanlig kobberstoff. -så tar du heller en grundigere behandling neste år.

Bruk tiden og krefterne på å få det så bra og motstandsdyktig mot ferskvann s

om mulig på dekket og innvendig bordganger.

Bruker du steinkoltjære som primer, må du fortsette med det! Jernmønje er vel

ikke å få kjøpt lenger (?)

-og min holdning til diverse hjemmelagde produkter er at hvis det er bra, ville en eller annen av de store fabrikkene (med store oppdaterte laboratorier) laget det / solgt det...

Renskrap hele bunnen, varm black Warnish og smør dette på til båten er så fet og full av tjære i bunn at det ikke trekker mer. Vent til det tørker og legg på nok bunnstoff til at det er skikkelig hinne! Båten er tett for alltid!

Redigert: Mener at Linolje ? og terpentin skal/bør smøres fra innsiden av båten for så å trenge ut gjennom treverket. På denne måten trenger oljen også ut vannet som eventuellt skulle ligge i bordene da oljen er sterkere enn vann.

Vivvi

Redigert av vivvi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...