Boblen Startet 24.Juli.2009 Del på Facebook Startet 24.Juli.2009 Hei Har søkt men ikke funnet ut om det skal være noe under bunnsmøringen på trebåter. Holder på å restaurere en notbåt som har stått på land i over 15 år. Den har stått luftig under presenning og er overraskende bra. Den har en 4,5 HK Sleipner som også ser fin ut (den har vært fylt med diesel og viktige deler er tatt av og oppbevart inne). Har mettet treverket over vannlinjen med rå linolje og terpentin og avsluttet med kokt linolje. Fint om noen vet om det skal være noe under bunnsmøringen. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Er båten skrapet helt ned også under vannlinja? I såfall bør du vel legge på en primer før du legger på bunnsmøringen. Hva skal du bunnsmøre båten med? Vanlig kobberstoff..eller? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Boblen Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Jeg har ikke gjort noe under vannlinjen, så det er gammel bunnsmøring der. Den er slitt bort enkelte steder og det ser ikke ut som det er så mange gamle lag. Tenkte jeg bare skulle skrape bort det som er løst hvis jeg ikke må behandle treverket med noe først. Vil bruke vanlig kobberstoff, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Jeg ville satt inn med rålinolje og terpentin under vannlinjen også, og malt med jernmønje. Det er under vannlinjen du får de store fuktbevegelsene og tørkesprekker hvis det ikke er ordenlig behandlet. På utsiden jernmønjen legger du på bunnstoff hvis du skal ha den i saltvann! Her er en side med gode tips og råd http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm Lykke til! Får vi se noen bilder eller? Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Boblen Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Hadde håpet jeg skulle slippe å skrape rent og mette treverket også under vannlinjen. Er lei av å skrape og mette treverk med linolje, men hvis det er best for båten får jeg vel brette opp armene og gjøre det. Innvendig under vannlinjen ser den fin ut, så der tenkte jeg ikke gjøre annet enn å ta bort det som er løst og smøre på en blanding av tjære/kokt linolje/terpentin som er nevnt her på forumet hvis det høres greit ut. Da blir det altså helskraping, metting med linolje og deretter jernmønje før påføring av bunnsmøring på utsiden under vannlinjen hvis det er enighet om at det blir det beste. Den skal brukes i saltvann. Skal knipse noen bilder og legge ut til deg. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Saken er at det er bedre å gjøre for mye en for lite Båten har jo stått på land og vært ubrukt i 15 år, så den fortjener nok å få litt igjen for alle de årene. Ja, det er mye arbeid med en trebåt, men du verden så morro det er. Også tar det alltid mer tid en en først tror. Såg programmet "Hvor fartøy seile kan" på NRK i går. Der fikk vi historien om en kar som hadde tatt på seg å pusse opp ei gammal treskute. Da han ble intervjuet i 1982 var han sikker på at skuta skulle være på vannet 3 år senere. Men det tok nesten 15 år!!!! før skuta kom på vannet. Men nå var dette ei stor skute! Håper ikke det tar like lang tid for deg da ..... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
BMP Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Det vanlige er vel og smøre på steinkolkjære der hvor trevirket er synlig og så legge på ny bunsmørning over det hele. Sitér dette innlegget Link to post
Boblen Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 OK, da satser jeg på å flekke over med steinkulltjære og bunnsmøre. Så tar jeg jobben med renskraping og linolje til neste år eller året etter, så får jeg fordelt arbeidet litt. Skal prøve å få tatt bilder i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Enig med deg...gjør litt flekkarbeid nå, så du får båten ut på vannet. Men du bør nok ikke vente to år med å gjøre skikkelig arbeid. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Boblen Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Her er bildene jeg lovte. Kanskje noen av dere ser hva som er gjort med den? Ser ut som det er forhøyet med et bord og at det er skiftet bord i den. Dekk er lagt til i ettertid ser det ut som. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Ikke lett å bedømme ut fra bildene hva som er gjort. Men at det er en flott båt er det ingen tvil om.... Det kan jo se ut som om det øverste bordet på skroget er breiere en de andre. Men kan ikke se ut fra bildene om dette border er av en anne beskaffelse enn de øvrige. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
osa Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Hei boblen! Fin båt! Dette kan bli bra, men du må ikke slite deg ut første året! Ta det litt "pø om pø" . Under vannlinjen vil jeg ikke anbefale noen storjobb i år. Skrap vekk det som er løst, flekkmale to strøk med f.eks Jotun Primer og mal med vanlig kobberstoff. -så tar du heller en grundigere behandling neste år. Bruk tiden og krefterne på å få det så bra og motstandsdyktig mot ferskvann s om mulig på dekket og innvendig bordganger. Bruker du steinkoltjære som primer, må du fortsette med det! Jernmønje er vel ikke å få kjøpt lenger (?) -og min holdning til diverse hjemmelagde produkter er at hvis det er SÅ bra, ville en eller annen av de store fabrikkene (med store oppdaterte laboratorier) laget det / solgt det... Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 (redigert) Renskrap hele bunnen, varm black Warnish og smør dette på til båten er så fet og full av tjære i bunn at det ikke trekker mer. Vent til det tørker og legg på nok bunnstoff til at det er skikkelig hinne! Båten er tett for alltid! Redigert: Mener at Linolje ? og terpentin skal/bør smøres fra innsiden av båten for så å trenge ut gjennom treverket. På denne måten trenger oljen også ut vannet som eventuellt skulle ligge i bordene da oljen er sterkere enn vann. Vivvi Redigert 24.Juli.2009 av vivvi (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
BMP Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 På en slik gammel båt er det med stor sansynlighet steinkoltjere som er brukt fra før og det er best og fortsette med det. Den må selvsakt varmes opp skikkelig før påføring da den i utgangspunktet har konsistens som asfalt. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Hvor får mann tak i steinkoltjere? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
BMP Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Sist jeg kjøpte var det hos Løvold AS i Bodø men det er retnokk mange år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Ja, og det er litt langt unna her jeg bor. Men skal forhøre meg på den lokale skipshadelen. De er kjent for å ha en del ting som ikke lenger er å få tak i andre steder... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Moas-ark Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Jernmønje er vel ikke å få kjøpt lenger (?) Joda jernmønje får du kjøpt, det er blymønja som er forbudt! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.