Jump to content

Forslag til første båtkjøp? (bobåt)


Trønderkrabbe

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Ny bruker her, tenkte å bruke noen linjer på å introdusere meg selv og spørre dere med peiling om litt hjelp!

 

Jeg er 23 år og født og oppvokst i Trondheim og her tenker jeg å bli i noen år til, mye pga. at jeg har ei utdanning jeg skal fullføre.

Jeg har i lang, lang tid (egentlig hele livet når jeg tenker over det) drømt om å bo i båt. Dette har ikke noe med å "spare penger" eller "leve billig" å gjøre ("båtboms" er ikke noen hedersbetegning i min bok, dessuten er det alltid utgifter med en båt), det er snakk om å realisere en drøm og jeg er nå fast bestemt for at jeg skal gjøre det.

 

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg har liten til ingen peiling på båt. Men en plass må man begynne, heldigvis har jeg både slekt og venner som kan tilby gode tips og verdifulle råd - og sannelig snublet jeg over dette forumet også, har lest utrolig mange interessante innlegg her:)

 

Så til spørsmålene: Hvis jeg får det som jeg vil får jeg kjøpt sjarken til samboeren til mutter'n for en meget symbolsk sum, den er i flott stand og er egentlig bare å flytte rett inn i. Han har selv bodd i den året rundt før, også på vinterstid. Noen ting er det jo alltids, jeg vet at motoren må fikses litt på men det lar seg absolutt gjøre.

 

Dette er dog ikke helt opp og avgjort ennå, han skal få tenke litt på det, jeg vet at båten har stor affeksjonsverdi for ham og jeg vil også han skal ta seg god tid før han eventuelt bestemmer seg for å gjøre seg av med den.

 

Jeg hadde også en hyggelig prat med noen av "gamlegutta" forleden. En av dem som var født og oppvokst med og på båt, mente at hvis jeg ville begynne med båt var jeg i rette alder nå. Jo lengre jeg venter jo større er sjansen for at ting kommer i veien (kjerring, unger, hvem vet, c'est la vie), men han ville også anbefale meg å begynne med en båt av plast..

 

Jeg er litt skeptisk til plastbåter, det er noe med trebåter jeg er veldig svak for.. Er noe spesielt med godt gammelt, tradisjonelt håndverk.. Med et snev av "sjel" og egenhet!:) En annen ting med plastbåter er at jeg er nokså usikker på hvordan de er å bo i vinterstid?? Holder de bra på varmen eller må man rett og slett ta båten på land vinterstid?

 

Nå kommer ikke jeg til å skaffe meg noen luksusyacht i millionklassen heller, den slags er de færreste forunt.

 

Det er ei snekke (Fredrikstadsnekke) jeg har sett på på finn.no, den ser veldig lekker ut og er mer innenfor "min" prisklasse, men jeg aner ikke om det går an å bo i den på vinterstid, da materialet er av plast og det var dette med varme på vinterstid jeg var så usikker på. Jeg tør ikke poste en link til annonsen da jeg er redd dette er i strid med noen regler på forumet (har ikke satt meg så godt inn i det ennå), men om ønskelig kan jeg nok poste noen bilder:)

 

 

Hvis dere har klart og orket å lese alt dette uten å svime av ønsker jeg alle tips, råd og forslag velkomne med åpne armer:)

Link to post
Share on other sites

Legg ut annonsen av den du, da får vi litt mer innblikk i hva du ser etter.

Velkommen til BP :flag:

Her er det mange som har peiling på det du er ute etter, hvilke skjær i sjøen du skal passe deg for i båtverden.

 

Lykke til med jakten på bobåten din :cheers:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Eg bestemte meg i fjor sommar for å flytte inn i ein båt. I februar i år fann eg båten eg trengde, og kjøpte han. I mai flytta eg inn. Eg har ikkje angra eit sekund enno. (Somme tider tenkjer eg "kva i helvete har eg gjort no??", men det går fort over).

 

Flytt inn! Du kjem ikkje til å angre!

Sjølvsagt vil du støte på mange utfordringar og mange uforutsette utgifter, men når du sit der med ei øl på bordet, god musikk på stereoanlegget og ein oljelampe vil du vere glad for at du flytta inn i båt!

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du ønsker trebåt så go for it!

 

Om du har plastbåt i xx antall år så er du likevell like "dum" når det kommer til trebåt den dagen du velger det. Engang må det læres og det er likegreit å gjøre dette mens du er ung og har pågangsmot og læreevnen er mye bedre og raskere (stort sett).

 

Trebåt er ikke så mystisk og vannskligt som enkelte vil ha det til..

Link to post
Share on other sites

Herlig tema :yesnod:

 

Hver gang jeg leser om folk som har tenkt å bli båtboere, kjenner jeg at det kribbler i hele kroppen. Og når du enda til snakker om at du vil bo i en trebåt, ja da kan jeg nesten ikke styre min begeistring :flag:

 

Båtboerforeningen har en side på nettet, her kan du lese om folk som bor i båt.

http://www.batboer.no/

 

De fleste båtboere velger faktisk å bo i seilbåter, og da som oftes av plast. Grunnen til at de velger seilbåter, er fordi disse vanligvis er letter å få solgt den dagen de eventuelt vil gå over til større båt. Eller de går lei av båtboertilværelsen og vil bli landkrabber igjen.

Det finnes mange plastbåter som er vinterissolert. Og hvis jeg ikke tar feil tror jeg det er et par som bor i slike vinterisolerte seilbåter i Trondheim.

 

Men så er det dette med å har "trebåtsjel"....slik som meg.

Er du først bitt av trebåtbassilen, tror jeg du aldri vil finne sjelero i en plastbåt. Vanskelig å forklare dette fenomenet, men slik er det bare.

 

Hvilken prisklasse har du tenkt på?

Er du ute etter en båt som du kan flytte rett inn i. Eller tenker du på å skaffe deg en båt som du kan sette ditt personlige preg på?

 

Legg ut linker til de båtene du har tenkt på, og hold oss oppdatert......please... :yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

sjarken til samboeren til mutter'n for en meget symbolsk sum, den er i flott stand og er egentlig bare å flytte rett inn i. Han har selv bodd i den året rundt før, også på vinterstid.

Intet galt ved å bo i båt året rundt - det ønskes lykke til.

Men helårsbolig i "sjarken til typen til mutter'n" . . . .

Tankene går da til noe 25-40 fot med stor dekksplass og relativt kummerlige bofasiliter, snekke synes enda verre

Uten at jeg har sett noen av båtene.

 

Tror jeg ville satset på type seilbåt eller skøyte i "rett" prisklasse, med størst mulig overbygd plass, jo større jo bedre. Materialvalget er vel her mer av underordnet betydning - men vinterisolert er nok et pre.

Forøvrig:

Plastbåter på land om vinteren vil nok være kaldere enn om de ligger på sjøen - fordi undervannsdelen blir utsatt for luft som er kaldere enn sjøvann.

:seeya:

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Synes nok at en Sjark i utgangspunktet ikke er det beste alternativet for en bobåt.

Men siden tråstarteren sier at det "bare er å flytte rett inn" i denne båten, så er det jo spørsmål om hvilke krav han setter.

 

Jeg ville i hvert fall ha det som en betingelse at det fantes skikkelig toalettforhold, og også mulighet til å ta en dusj. Jeg ville også satt som en betingelse at det fantes mulighet til å vaske klær ombord, og også en tørketrommel. Men hvis en ligger i en god gjestehavn er det jo vanligvis muligheter for å vakse og tørke tøy på land.

 

Ja også ville jeg selvsagt satt som betingelse at det fantes mulighet til å lage mat, og også et kjøleskap. Helst en fryser også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...