Jump to content

Uvær i Skagerak og Oslofjorden, må jeg utsette feriestart?


Lars H.

Recommended Posts

Her i Kristiansand har vinden løyet utover ettermiddagen. Nå har det kommet litt regn, og båten gynger litt mer enn tidligere. Vi ligger godt fortøyd innenfor moloen, og her blir vi i alle fall til lørdag. Fedrelandsvennen har en artikkel i dag der man beskriver det som komer som en høststorm som har bommet på årstiden, og man filosoferer over i hvilken grad båen til Hirtshals herfra vil bli innstilt (Color Line bedyrer selvsagt at så ikke vil være tilfelle)

Havnen har fylt seg opp, men det er fortsatt plass ved flytebryggen på utsiden av moloen. Flytebryggen har allerede begynt å gynge, så vi er nok glad for at vi er her vi er.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Som det ser ud nu har det lagt sig omkring lørdag middag. Så lige nu ser det ud som om det er det bedste tidspunkt at tage afsted. Prognoserne er stadig uenige om hvor dybt lavtrykket bliver og dets rute. Men det ser ud som om det kommer til at blæse hele vejen op langs den jyske vestkyst og ind i Skagerak fra torsdag formiddag og indtil midnat fredag/lørdag. Herefter lægger det sig - men ikke helt.

 

Søndag ser dog helt rolig ud. I øvrigt er der stadig ingen tegn på stabilt sommervejr og jeg er bange for at løbet er kørt for denne gang... :nonod:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Kristiansand:

 

 

Måtte gå ut på verandaen og flytte høytrykksspyleren under tak. Har rengjort gulvplankene.

 

Det regner veldig veldig mye!!!

Ble gjennomvåt på 10 sekunder...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Fra vår båtplass i Drøbaksundet så jeg i ettermiddag at svært mange fritidsbåter kom sigende inn fjorden. Innenfor Drøbak er det alltid plasser man finner le for vind og sjø. Så lenge man kan oppholde seg ombord og gjerne blant båtvenner spiller det mindre rolle hvor i verden man er. Det er nå vår mening.

 

Her på Hurum har det i kveld kommet noen skikkelige skyllebøtter ned fra himmelen. Luftfuktigheten er meget høy. Tømte akkurat ut 2.5 liter vann fra luftavfukteren som var beholdningen på 2 døgn. Ser jeg på barometeret (1000 hPa) har dette ennå ikke fallt noe særlig. I morgen er det meldt kraftig regnvær. Helgen ser fin ut med flatt vann fra fredag ettermiddag og ut helgen. Trolig blir det helgtur på oss også.... :cheers:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Utenfor Lillesand blåste det opp litt et sted mellom ti og elleve onsdag kveld, men det er omtrent på det nivået yr.no meldte ved midnatt.

 

Ligger på svai i uthavn, men jeg satser vel på å komme meg til gjestehavn i løpet av morgendagen. Skal jeg tro værmeldingen er det først i morgen kveld at det kan bli ubehagelig. Dog, jeg stoler egentlig ikke på værmeldingen mer enn 6 timer av gangen nå.

Link to post
Share on other sites

Det ser fremdeles ut som yr.no holder stikk for Lillesand med hensyn til vind, regn og temperatur. Vi har hatt litt torden de siste timene, men egentlig er det ikke så ikke bortsett fra at det er en del bølger.

 

Lufttrykket falt raskere noen timer i dag morges, men i snitt siste halve døgnet er det snakk om litt under en millibar i timen.

 

Det er meldt noen timer med lite vind og opphold tidlig i kveld, så da får jeg antagelig lirket opp ankeret og tredd meg forsiktig på en båtrekke i gjestehavna. Der kommer jeg mer i le for vinden som er ventet i natt.

Link to post
Share on other sites

Det ér fullt i gjestehavna, men det er ikke så fullt at det ikke er plass til å legge seg utenpå. Jeg venter at folk oppfører seg som folk.

 

(... og der røyk sikringslina til ankerkjettingen, og ettersom sjøen har plenty hvite topper så har det blåst opp litt. Ut i regnet med ny line.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uværet har kommet til Marstrand nå, det regner så kraftig at regnet slår gjennom kalesjen, og det blåser så kraftig i kastene at bølgeskvulpen inne i havna går hvit. Det kommer veldig i rykk og napp her for plutselig er det helt stille og sola titter frem i 5 minutter så braker det løs igjen.

 

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Her på Hvaler er det (nesten) opphold og cirka 9 m/s, etter en halvannen times tid med skybrudd, men iflg radabildene til Yr kommer det mere nedbør sørfra.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Kl 15.05 smalt det til i Drammen. Det lyner og tordner og regner vannrett. Jeg vil tro det tok 5 minutter fra jeg så uværet ute i fjorden til det kom i 200...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er noe av de råeste bildene jeg har sett ter-av. Fronten var markant, men ikke så markant da den kom til Drammen. Ble vel brutt opp litt av landet og åsene rundt vil jeg tro.

 

Nok en gang: Helt rå bilder !!!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Øj øj, det er knap begyndt endnu! Det kraftige vindfelt forventes først at ramm sydnorge og svenskekysten i aften og i nat:

 

http://vejret.tv2.dk/article.php/id-23998855.html

 

 

ter-af: Rigtig flotte billeder af en klassisk gustfront! (kaldes også "dravat" på sejler-dansk)

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...