Jump to content

Uvær i Skagerak og Oslofjorden, må jeg utsette feriestart?


Lars H.

Recommended Posts

Observasjoner fra Lindesnes

 

Lindesnes fyr målestasjon, 13 moh.

0,1 km fra Lindesnes

 

Vær Temp. Vind 10.png 13,5° Liten storm, 23,3 m/s fra vest-sørvest.

 

iflg fvn.no er det tett på orkan i kastene

 

 

 

 

splasj802_455805a.jpg

bildet er vist fra flekkerøya

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Wave, jeg forstår og respekterer dine synspunkter! Jeg tror også at det er et flertall som lytter til media og er advart! Dvs. holder seg klokelig i havn, godt strappet opp!

 

Ad baatplassen, kan vi vel ikke gå ut fra at flertallet er online fra sine båter, hvorenn de er?

 

De som bruker mine og dine synsinger om det som skjer i værsammenheng, bør vel helst holde seg hjemme?

 

Jeg tok utgangspunkt i hva "folk flest" ble utsatt for!

 

God sommer!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Jeg ligget akkurat nå i nødhavn i Strømstad, og jeg er glad at jeg ikke er i uthavn akkurat nå.

Hei Tom, og takk for sist. Hyggelig at dere besøkte oss tidligere i sommer.

Akkurat nå skal du være glad for å ikke ligge ved brygga vår heller. Selv her inne er det bølger rundt metern.

Snekka ruller nesten fra fenderlist til fenderlist!

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

strawberry:

Nå er vel dette den eneste aktive uværstråden på baatplassen. Om det er i overkant, så er det bare å hoppe over den, strawberry.

 

Helt enig wave.

 

Fleste av oss her på sørlandskysten har fritidsbåter som absolutt ikke egner seg i grov sjø, og de er heller ikke anskaffet til det formålet.

Det er ikke så alltid greit å krysse åpne strekk i sterk kuling med hele familien ombord. Hensikten med ferieturer i båten er ikke å få skremt kona og ungene mest mulig!

Jeg er ihvertfall ute på sjøen for å kose meg, ikke for å utfordre naturkreftene.

Link to post
Share on other sites

Nordkoster, 2009-07-31 kl: 00:00

SSV 17 m/s. Byvindar 24 m/s. 14.7 grader. Lufttryck 1006 hPa. Uppehåll.

Det lufter godt på Koster nå ser jeg.

 

Glemte å nevne en liten sak i stad.

Det kom 4 karer ned i havna ved 22-tiden. De dro ut i en liten, ca 17-18 fots rib. Hvis den var så stor, litt usikker der. De skulle ut og se på været, sa de. Det var flere som prøvde å advare disse karene, men de dro avgårde. Vet ikke om de har kommet tilbake. De var fortsatt ute når jeg forlot havna ved 23.15 tiden.

Fullstendig galskap å dra ut i åpen sjø men den farkosten i det været som herjer nå. Håper bare det ikke skjer noe med dem.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Timex, det er vel ingen som har snakket om å gå ut i uvær?

 

Jeg har alltid holdt en meget lav profil i forhold til kone og barn! De vet ikke hva dårlig vær er engang!

 

Hvis du ser hva jeg har kommentert i denne tråden vil du forstå hva det er jeg prøver å sette fokus på!

 

 

Mvh.Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan det står til i Kilsfjorden ved Kragerø?

Hei, det kommer nok an på hvor i Kilsfjorden du tenker på.

Hos oss (utløpet av Hellefjorden) står det på fra syd-syd-vest. Dersom det er tilsvarende i Kilsfjorden bør det være ok langs sydsiden, men mer rufsete langs nordsiden.

Sjekk også denne værsiden: http://www.krageroelektriske.no/vaeret/index.htm

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Hei Tom, og takk for sist. Hyggelig at dere besøkte oss tidligere i sommer.

Akkurat nå skal du være glad for å ikke ligge ved brygga vår heller. Selv her inne er det bølger rundt metern.

Snekka ruller nesten fra fenderlist til fenderlist!

Ja det er nok fastland som egner seg best som foryøyning nå.

Det er jo litt fasinerende å sitte i båten og kjenne vinden river og sliter i min egen og de på sidene.Det er nok mange med meg, som er lykkelige for at de er godt fendret og festet til land.

Link to post
Share on other sites

Rart allikevel å oppleve hvordan mediene setter dagsorden!

 

Har ikke sett maken til fokus i forhold til stivkuling/liten storm andre steder i vårt langstrakte land!

 

 

Mvh. Strawberry

 

Tenk deg hvor mange familier som ferierer langs sørlandskysten nå, og som kanskje har den siste ferieuka. Veldig mange i små båter, beregnet for skjermet farvann.

Noen av dem hadde nok lagt ut idag for å prøve å rekke hjem, hvis det ikke hadde vært for medienes skremselspropaganda.

Link to post
Share on other sites

Ja, her i Homborsund er det friskere enn ellers, og det blåser nå slik det kan gjøre en frisk vinterstorm. Selvsagt ikke like friskt som på vestlandet og i Nord-Norge, der hvor de med baller av stål som fnyser av det de kaller litt flau vind bor (noen som føler seg litt truffet??). En båt som lå på utsiden av gjestebrygga måtte kappe fortøyingen og jeg leste at den senere ble berget av redningsskøyta. Var nede ved 22-tiden, og der lå det også en sjekte på utsiden av gjestebrygga som jeg tviler på flyter i morgen... det er ikke trygt å gå på brygga der nede nå..

Link to post
Share on other sites

Skulle tro at det ikke er så ille der inne, dersom vindretningen er den samme som her.

Det er vel mer sør-øst som tar der inne?

 

Jeg vet faktisk ikke. Min første sesong som båteier. Kjenner ikke til hvordan vinden tar. Er ikke meldt mer enn 10-11 m/s der inne men...

 

Takk for linken foressten!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...