Jump to content

Uvær i Skagerak og Oslofjorden, må jeg utsette feriestart?


Lars H.

Recommended Posts

Ser du skriver vindretning Syd-sydvest.

Mener du at vinden er mindre vest enn ved "standard" solgang?

....

Jeg vurderer å kjøre en tur ned til havna...

Mener fortsatt at den i Skotbugta er er syd-syd-vest, men det er omtrent det vi opplever at er en vanlig retning for solgangsbrisen.

For egen del skulle jeg ønske at den dreide mer vestlig, for akkurat nå er vindretningen værst tenkelig for meg.

Tror jeg kan anbefale en tur i havna uansett. Denne vinden er en opplevelse vi "pinglete" østlendinger ikke opplever så ofte.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Tja!

 

Hvis man ikke lytter til værmeldingen, så er man vel som turist, båtferierende, eller hva det måtte være, ganske så lost?

 

Hvem skal hjelpe deg da?

 

I forhold til turister! :

 

Det har blitt argumentert at alle fjell skal gjerdes inn. Fosser desslike! Slik at ingen opplever å satse livet!

 

 

Jeg mener at de som ikke kan det som myndighetene mener er nødvendig ref. "Båtførerprøven" eller tilsvarende muligens bør holde seg på landjorda!

 

 

Mitt poeng, er som tiligere navnt:

 

Mulig at jeg har tatt i litt hardt i, for oss på Østlandet, men vi er vel ikke i alvorlig livsfare ref: dagens VG?

 

 

Mvh. StrawberrY

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Håper at dere på østlandet har godt minne. Været dere opplever nå er rimelig oridinært vær på vestlandet, spesiellt på Stad. Tror neppe at 20 s/m vind på kysten av Møre og Romsdal eller Sogn og Fjordane ville fått samme merksemda. Dersom media sin presentasjon av "uværet" på østlandet står i forhold til de som er på sjøen - så er det skremmende... Håper og tror at det er feil...

Link to post
Share on other sites

Ser det er litt forskjellig på linkene dere viser til; men enkelte viser liten storm i _kasta_.

Og det er stor forskjell på kast og gjennomsnitt..

 

Sjølv om oss her på nordvestlandet opplever slik vind oftare, så betyr ikkje det at eg hadde komt til å legge ut med båt på ein slik dag. Hadde nok blitt liggande til kai.

 

For moro skuld så tok eg eit lite søk over "storm og sunnmøre" på google.

Og det som kom fram, var berre at det ikkje var skader å snakke om etter dei forrige stormane.

 

Så vi får krysse fingrane for at det går bra med dere alle rundt om, og i Oslofjorden. Så skal dere nok sjå at dere har både tak og båt når dere våkner opp imorga.

Link to post
Share on other sites

Jeg får liksom ikke helt taket på hvorfor man skal diskutere hvem som har det værst - om det er på daglig basis eller ikke. Hovedpoenget her, er jo fellesferien, mange ute på sjøen i spesielt utsatte områder som til vanlig ikke opplever vær som i denne situasjonen.

 

Dette er da vel ikke en diskusjon om hvem som har det værst, for det har vel ingenting med denne saken å gjøre...? Videre, å plukke ifrahverandre media kan da heller ikke ha noen verdi? Folk som ikke er vant til dette må varsles, og det eneste som duger da er klar tale. Og overdriver media, så er jo det faktisk mye bedre enn om de underdriver værsituasjonen, ikke sant?

 

Med all respekt for nord- og vestfolket som opplever dette daglig (eller ukentlig, hva vet vel jeg...?), vi er ikke like utsatt, har ikke like mye erfaring - derfor må vi ha det med teskje. Og sånn det ser ut nå, så kan vel ikke det være annet enn bra?

 

Beklager, men jeg syntes det ble litt for dumt å diskutere det her. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva er vitsen med dette "pappan min er sterkere enn din" tullet da?

 

Poenget er at nå, nettopp nå, blåser det ganske kraftig på skagerakkysten. Dette er spesielt for denne kyststrekningen på denne tiden av året.

 

At det finnes vest og nordlendinger som har slikt vær daglig er fullstendig uinteressant i denne sammenhengen.

Link to post
Share on other sites

DelCasa;

Du kom meg i forkjøpet

Hehe, ja, men det er godt å se at flere mener det samme. :smiley:

 

Det er en eneste grunn til at jeg sitter oppe i natt, forran skjermen på kontoret mitt, trygt hjemme i Oslo, og det er fordi min kjære halvplaner står på land i krybbe. Og jeg er virkelig nærvøs for at noe kan gå galt ettersom den står såpass utsatt midt ute på plassen.

 

Nå vet jeg det er vakter der nede som passer på inatt, men jeg er like redd for at noe skal gå galt. Og dette er mest fordi den løken (unnskyld utrykket) som løftet den, ikke var nøye nok med å sette krybbene rett under kjølen. Og det liker jeg dårlig.

 

På lørdag planlegger jeg sjøsetting igjen, og da gjerne med en hel båt. :smiley:

Redigert av DelCasa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poenget er enkelt: Dette "uværet" har vore varsla i 2-3 dager. Vind opp mot 20 m/s i ope farvatn. Kva er problemet? Kvifor er dette så dramatisk? Når meldingane er så eintydige, så fatter eg ikkje at alle austlandsmedia klarer å lage ei slik sak av dette. Forklaringa enkelte nyttar er mange uerfarne båtfolk.... Har dei ikkje radio? Seila sjølv sørlandskysten for nokre år sidan, kuling frå aust heile veken. Såg ikkje andre fritidsbåtar frå ferder til tananger... (litt overdreve, såg nokre få...) Når båtfolk ligg å ventar opptil fleire dagar for å krysse havstykke som Hustadvika eller Stad så blir ikkje dette nemnt men eit ord i dei store avisene i Oslo. Vind som dette er kvardagskost for oss i vest. Vi ynskjer ikkje å gå ut i slik vind, men må ofte rekne med å kunne oppleve slike vindstyrkar.

Link to post
Share on other sites

Så fordi det er varslet 2-3 dager, så har du rett til å klage på fokusen dette får i media, når;

a) det er unormalt på denne tiden av året.

b) lavtrykket er spesielt fordi det påvirker stort sett hele Oslofjorden - som til vanlig ikke er vant med dette.

c) oppstår i slutten av fellesferien der det finnes massevis av fritidsbåter som til vanlig ikke er vant med dette.

 

Hvorfor er det så galt at media er tydelig (og visstnok) overdriver?

Det virker på meg som dere er sure for at dere ikke får den samme oppmerkssomheten når dere til vanlig er vant med det.

 

Men men, I rest my case. Tror ikke jeg gjør stort annet enn å kaste bensin på bålet likevel. :lol:

Link to post
Share on other sites

Kan denne tråden og mediehysteriet bidra til at noen sikrer eiendommene/ båtene i natt er det berettiget.

Når det kommer unormalt vær, er dette absulutt betinget ein tråd på Baatplassen, uannsett kor det treffer.

Har sjølv flirt mange ganger over medias fokusering på uver på Østlandet, men fakta er at dette ofte fører til større skader enn tilsvarende ver ellers i landet. La oss få fleire bilder og situasjonsrapporter. Er nok mange urolige redere og mannskap i natt.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Sailor:

 

Som du vet er det forskjell på folk. Vi østlendinger er ikke oppvokst på et fiskesleipt båtdekk i full storm. Våre båter, hus og bryggeanlegg er ikke dimensjonert for orkan fra alle kanter. Derfor skjer det litt ekstra når vi får en storm over oss i fellesferien. Når også Metereologiske går ut med advarsler (før mediene), så er det også fordi de vet at på denne tiden befinner det seg kanskje så mange som mellom 1 og 2 millioner mennesker fra Oslo og sørover som jevnlig er i sjøkanten, og tidvis over denne. Noen med landsted og ditto båter, andre i hyttebåter, seilbåter etc.etc.

 

For å si det kort til de som måtte være særdeles værblaserte: En middels storm på Østlandet forårsaker langt mer materielle og mennskelige skader enn noe annet sted i landet. Verre er det ikke.

Link to post
Share on other sites

Ble vekket i firetiden med beskjed om å flytte båten ettersom moringene på flytebrygga hatte gitt etter i vindkastene. Det har nok blåst litt, ja.

 

Med såpass mye småbåter og mange folk som ikke leser værmelding jevnlig så har det vært fornuftig at avisene skriver om været.

Link to post
Share on other sites

Siste vær melding for Bohuslän er at vinden skal ole på i formiddag til 20-23 fra SV så dreie mot V før den løyer til natta. Vi klarer oss fint. Ligger trygt fortøyd med vinden i baugen og lite sjø. Mulig løpe turen på morgenen må utsettes pga vinden, bikkja er ikke helt enig i det. Diskusjonen om hvor ille det blåser på vest landet hele tiden kommer hvert år det blåser opp på øst landet. Ikke noe å bry seg om at noen vest lendinger synes øst lendinger er pingler. Litt glede må jo de også ha.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Artig med oppjazzing av ting og tang. Det være seg Hiv Aids, kugalskap, Giardia lamblia, SvineFlu, VG´s forside idag eller annet opphauset crap!

 

Lurer på hva vettuge folk på vestlandet og nordpå tenker om denne "stormen"!

 

Enten gremmer de seg, eller så ler de ballene av seg!

 

Fyttereakkern!

Er generelt enig med deg i at media og mange folk hauser opp ting som er helt ordinære og en del av livets mange viderverdigheter.

 

Men du skyter skivebom her.

 

Det var meldt liten storm langs kysten, og ble full storm - i alle fall ved Oksøy. Dette er M E G E T uvanlig på sommerstid, og jeg synes at det er helt på sin plass at media fokuserer på potensielle farer med dette.

Du skal huske på at det nå i juli er høysesong for familieturer i småbåter, hvorav mange ALDRI noensinne har opplevd å være på sjøen i slikt vær. Jeg var oppriktig bekymret i natt over at det skulle gå bra for alle disse.

 

Resultat av stormen er at en oljetanker ligger og stanger i fjæresteinene utenfor Langesund og ser ut til å bli en miljøkatastrofe av dimensjoner. Det er jo ikke slepebåt på sørlandskysten. Det var jo ikke nødvendig, all beredskap er vestpå og nordpå...

 

Ser forøvrig at 6 personer er savnet etter forlis av en norsk lastebåt i Kosterfjorden.

 

Nei, dette er en alvorlig storm på et meget uventet tidspunkt, og stormen har fått meget alvorlige følger.

Redigert av Andy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...