Jump to content

Ang Invertere og modifisert sinus


Atco

Recommended Posts

Det har vært skrevet mye om bruk av invertere og bærbar PC. I den forbindelse så har det vært en del påstander om at man bør ha (svindyre) invertere med "ren sinus".

 

Jeg har hatt en følelse av at dette etterhvert har blitt en "opplest sannhet" og standardsvaret hvis noen har problemer med bærbar PC, (selv om jo mange har brukt mod. sinus invertere uten probs).  I.f.m mitt eget inverter prosjekt  diskutert her , så sa Tore Hansen i Totronics noe som pirret nysjerrigheten min......:

"Hvis dette var et problem, hvordan kan det da selges masse UPS'er til hjemme/kontor PC som bruker modifisert sinus".   Og helt riktig, gå til eks. www.komplett.no og sjekk ut de rimelige UPS'ene fra APC, som denne, den bruker modifisert sinus.... :cryin:.  For å underbygge påstanden min om at dette er "storm i et vannglass" så søkte jeg litt på knowledge basen til APC (som er store på dette) og fant følgende interessante ting: Spørsmålet var svar ang. bruk av UPS'n til annet en datamaskiner:

 

"APC's Back-UPS line is designed for use with Computer-type loads only. They are not designed to be used with motor loads such as fish filters, air conditioning units, space heaters, vacuum cleaners or any other machinery.

 

One potential issue is the start-up current draw for a motor can easily overload a UPS in the Back-UPS line. Secondly, these models of UPSs output a Stepped-Approximated sine wave when on battery. This waveshape, while ideal for computer-type equipment, is not particularly compatible with most motor loads. The result may be that motor runs very slowly, erratically, or not at all when the UPS is on battery.

"

 

 

M.a.o  en stor leverandør av UPS'er sier altså at modifisert sinus er er ideel for databruk........

 

Kommentarer?

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Ja det er akurat som jeg antok, for spenningen blir jo likerettet og glattet ut før den når hovedkortet på PCn, og dette gjøres i både omformeren fra 230VAC-18VDC og i den innebygde spennigsforsyningen inne i PCn (12VDC og 5VDC).

 

Det som gjør at noen maskiner har gått i stykker er nok fuktighet, for noen maskiner tåler sikkert mer enn andre på dette området.

 

 

 

:flag:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Så en approximate eller omtrentlig sinus er ikke av det gode for motorer? Kanskje ikke den rene sinus heller? Kanskje motorer skal ha firkantspenning? Nei, den rene sinus er nok mest ettertraktet for alle laster uansett om det er data, induktive, rene resistive eller annet.

 

Om man trenger en ren sinus til Pc'en? Ikke godt å si. Min forrige Laptop gikk på modifisert firkantpuls og klaget ikke. Det forhindret meg likevel ikke fra å kjøpe en ren sinusinverter som var veldig mye dyrere enn alternativet. Bortkastet ekstra utgift? Kanskje, men min PC har 230V direkte uten et adapter i mellom.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg sliter med min PC i forhold til en montert Inverter. Fra inverteren får jeg ladet mobiltelefononer og annet dill, men PCen lar seg ikke lade. Det "små-tikker" i inverteren med PC ledningen i (uavhengig om PCen er på eller ikke) og PCen lader ikke. Er løsningen da en dyrere Inverter med ren sinuskurve? Kan det være noe annet?

Link to post
Share on other sites

Hvis PCen fungerer greit på vanlig nettspenning og ikke på inverter er det nok en av de som må ha ren sinus. Det samme hos meg, har brukt firkantinverter i alle år (dvs. noe sånt som 6-7 år) og det har fungert helt 100% men nå har jeg to PCer i båten, en fastmontert og en laptop, som begge krever ren sinus...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har en flunka ny Acer laptop. Når jeg skulle handle inverter så kontaktet jeg selger og Acer kundesenter. Fikk der beskjed av kundesenteret om at en inverter med modifisert sinus var godt nok. For det var jo det de solgte også.

Handlet en på Biltema som tålte 500w konstant. Og dette har fungert fint i hele sommer.

Lading/bruk av PC. mobitelefoner og "gammedags" TV.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

de aller fleste "gamle" datamaskiner med en standard likeretterbro på inngangen har ikke problemer med "kvasi" sinus invertere uansett kurveform.

 

nyere maskiner med "påbudt" PWM likerettere derimot burde være russisk rulett med 2-3 eller flere kuler i kammeret - kanskje alle.

 

kjøpte nylig en 500w sinus inverter fra noratel.no med 1500w starteffektkapasitet som var ganske prisgunstig og virker veldig bra.

Link to post
Share on other sites

du finner litt om normen som regulerer dette her:

 

http://www.google.com/search?client=safari...-8&oe=UTF-8

 

http://www.google.com/search?hl=en&saf...3-2&spell=1

 

pulsbreddemodulerte likerettere må til for å tilfredsstille normen - de trekker da ren sinuts fra stømleverandøren - forutsett at strømleverandøren leverer en tilnærmet ren sinusspenning.

gad vite hvordan de reagerer på disse billiginverterene med whatnot kurveform.

 

inngangsstrømkurveform for forbruker som tilfredsstiller en 61000 3-2: (PWM)

Bilde

 

og fra en gammel maskin som ikke tilfredsstilller normen: (ren diodebru med glattekondis)

Bilde

Link to post
Share on other sites

nyere maskiner med "påbudt" PWM likerettere derimot burde være russisk rulett med 2-3 eller flere kuler i kammeret - kanskje alle.

Nå har ikke jeg peiling på hva en "påbudt" PWM er for noe. Men hvordan kan levrandør selge modifisert sinus til sine maskiner hvis det er å spille russisk rulett med dårlig odds å bruke dem?????????

Forsto på Acer at det var kun modifiserte de hadde i sitt assortement.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det har vært skrevet mye om bruk av invertere og bærbar PC. I den forbindelse så har det vært en del påstander om at man bør ha (svindyre) invertere med "ren sinus".

 

Jeg har hatt en følelse av at dette etterhvert har blitt en "opplest sannhet" og standardsvaret hvis noen har problemer med bærbar PC,

 

Kommentarer?

Jeg har en 300W ren sinus inverter tilkoblet samme opplegg i båten som for landstrømmen, (med veksling mellom). Med det har jeg betalt ekstra for å sikre meg at jeg sliper å tenke på følgende: Tåler denne bærbare PC'en, mobilladeren, videokamera-adapteret eller laderen, DVD-spilleren, TV'et, osv, osv å bli matet med modifisert sinus??? :confused:

Muligens tåler alt det nevnte, og alt annet jeg senere kommer til å plugge inn, mating med modifisert sinus også, men det trenger jeg ikke sjekke/huske på når jeg har ren sinus.

Link to post
Share on other sites

Jeg har benyttet en inverter med modifisert sinus som jeg kjøpte hos Seatronic for noen år siden på min Acer Ferrari 3000 nå i sommer. Det jeg oppdaget var at hvis batteriet på PC'en var tomt når jeg koblet PC'en til inverteren så kom det hele tiden opp melding om at batterienivået var lavt og måtte lades. PC'en fungerte imidlertid greit men det virket som batteriet ikke tok opp lading ved bruk av inverteren. Det var også en ulyd i omformeren til PC'en som hørtes ut som en skurring. Slik er den ikke når den kobles til strømnettet.

Link to post
Share on other sites

... Fra inverteren får jeg ladet mobiltelefononer og annet dill, men PCen lar seg ikke lade. Det "små-tikker" i inverteren med PC ledningen i (uavhengig om PCen er på eller ikke) og PCen lader ikke. Er løsningen da en dyrere Inverter med ren sinuskurve? Kan det være noe annet?

Hvis PCen fungerer greit på vanlig nettspenning og ikke på inverter er det nok en av de som må ha ren sinus...

Kan man uten videre konkludere med at årsaken ligger i "ren" vs. "uren" sinus? Dette kan vel like gjerne skyldes at inverteren ikke klarer å gi nok strøm i forhold til hva PC'n ber om? Klikkelyden i inverteren indikerer vel at det er denne som sliter? En mobillader krever jo adskillig mindre strøm enn strømforsyningen til en bærbar PC.

 

Jeg bare spør...

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan man uten videre konkludere med at årsaken ligger i "ren" vs. "uren" sinus?

For min del var det i alle fall greit, en 600W modifisert firkantinverter ga merkelige lyder i 80W laderen og ingen lading. Sinusinverter ordnet biffen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

For min del var det i alle fall greit, en 600W modifisert firkantinverter ga merkelige lyder i 80W laderen og ingen lading. Sinusinverter ordnet biffen.

Jo, men mitt poeng var at det ble beskrevet av 'nordan family 27' som ulyder i inverteren, og ikke i laderen. Det var derfor jeg reagerte...

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt lyd er normalt i inverteren. Jeg har to Mascot på 600W og disse er ikke mye lyd i men en 300W Biltema inverter som jeg har liggende i reserve hyler og bærer seg noe voldsomt selv langt under fullast.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

skal forsøke å anskueligjøre forskjellene og har noen gamle scoopeutskrifter men fant ikke den som viser alt i farten - skal simulere dette på ordentlig litt senere.

 

ideelt men ikke tilgjengelig nå:

standby UPS -> inverterdrift med firkantpuls - dvs ren sinus til firkant med datamaskin som belastning men denne må komme senere.

se første bilde under.

 

her er imidlertid noe som kan være vel så interessant:

standby UPS til ekte inverter sinus med datamaskinbelastning (simulert strømbrudd - overgang til inverterdrift)

det er mange som ikke "alle" ikke er klar over at det er himmelvid forskjell på "ekte sinus" invertere og "ekte sinus" inverter.

kvalitetsforskjellen er enorm.

la oss si at forskjellene fordeler slik i like steg med unntak av 5-6 hvor forskjellen er enda større:

1) firkantpuls - basic - enkel - funker greit med mange særlig eldre maskiner med dieodebru inngangslikeretter.

2) stepped/quaisi square wave - funker på (1) pluss noen fler.

3) PWM simulert sinus - bør funke på gamle maskiner men ? når det gjelder maskiner med PWM EM61000 3-2 kompatible maskiner/strømforsyninger.

4) sinus/PWM inverter uten særlig dynamisk kurveformkontroll av spenningen

5) sinus PWM med "average" dynamisk kurveformkontroll av spenningen

6) state of the art sinus PWM med dynamisk kurveformkontroll av spenningen

 

forskjellen på 4,5 og 6 er hvor mye belastning de tåler når de blir belastet med de gamle "dumme" dieodebru inngangslikeretterene.

hverken (4) eller (5) tåler noe i nærheten av merke / nominell last før de kneler.

(4) kan typisk knele på rundt 33% TRMS last (VA)

(5) kneler senest på 70% last (VA)

(6) tåler 120% belastning uten spor av avvik i spenningskurven = DYR!

 

eksempler:

standby UPS med Sinus(nett) i normal drift og sinus (Inverter) i battridrift.

legge merke til strømkurvens endring fra nett til inverter.

på sett og vis er det ikke nødvendigvis helt galt rent driftsteknisk men ikke akkurat noe "state of the art" ytelse?

nett -> inverter 0 simulert strømbrudd.

slik ser det sannsyneligvis ut fra alle invertere alle medlemmer her har - eller verre.

Bilde

 

slik ser det ut med en "state of the art" UPS/Inverter med 100% likeretter last

Bilde

 

og slik ser det ut om man mater datamskiner direkte fra nett - lmed angt mer moderat last enn eksmplet over.

amplitudespenningen faller drastisk - det samme gjør DC nivået i datamaskinens likeretter og en del maskiner "flipper" ut.

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette kan vel like gjerne skyldes at inverteren ikke klarer å gi nok strøm i forhold til hva PC'n ber om? Klikkelyden i inverteren indikerer vel at det er denne som sliter?

Inverteren er 300 W og PC ledningens "klump" sier 65 W - Input 100-230 V 1.6 A, Output 18.5 V 3.5 A. Dette skulle vel være nok ?

 

Da kan det se ut som en ny inverter kan være på sin plass . Er det noen merker/typer med ren sinus som har et bra ytelse/pris-forhold, så jeg ikke betaler unødvendig mye for noe jeg ikke har bruk for? PC eller liten TV er vel det som trekker mest strøm av det jeg kan se for meg.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...