Jump to content

Hvor mye bensin bruker en utenbordsmotor?


chawy

Recommended Posts

Det er vel forbruk pr mil vi egentlig er opptatt av og ikke pr time. glemte å skrive at ved 53 liter i timen er farten mellom 30-33 knop, hvilken fart og turtall som gir mest pr mil vet jeg ikkeda jeg bare har lagt meg på 3800-4000 og cirka 20-22 knop. Synd disse forbruks instrumentene er så dyre, hva om vi la inn felles bestilling ville vi da få ned prisen, import går jo og an. Hva koster et slikt instrument i sverigie f.eks

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

den bruker, ja, MYE!

 

min 20hk 1970 brukte 10 l bensin fra gåsøya (i oslofjorden) til sandvika og tilbake, var ikke innom full gass, og turen tok 45 min. 30hk mercury 2000mod bruker vel 5 liter i timen tror jeg, jeg kommer tur/retur på 5litern, og det tar 45min, og det er litt bensin igjen

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
Har i alle år brukt følgende regel for å beregne ca drivstofforbruk i liter pr time på full gass.

2-takter bensin    er  HK delt på 2

4-takter bensin    er  HK delt på 3

Diesel   er HK  delt på 4

Fant denne gamle tråden. Mulig denne beregningen er noenlunde riktig på full gass, men nå er det vel slik at de fleste kjører i marsjfart, og hva blir mest riktig da? Selvfølgelig mange faktorer som spiller inn, men mitt utgangspunkt; en 21' daycruiser med 115 hk 4-takt så tror jeg forbruket ved marsjfart er noe over 20 l/t. Altså at vi kan dele på 5. Noen andre som har erfaringer og synspunkter?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Har en ny båt med en ny 90hk Suzuki 4-takter og i sommer kjørte jeg denne fra Lillesand til Kragerø, ca 61 nm, og målte et forbruk på ca 0,6 liter per nm. Da lå jeg på rundt 3700/3900 omdreininger (maks er 5500) og holdt en hastighet på ca 21/22 knop.

 

Forbruk på full fart (35 knop gps-målt) anser jeg som helt uinteressant for det kjører jeg kun en sjelden gang og da kun meget korte distanser!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har en Finnmaster 7600 med VP D4-225 med computer som regner forbruk pr. NM / pr. time / pr.tur.

Maks forbruk 3500 omdr. 46 l/t, 36 knop., 1,3 l/nm.

På marsj fart fra 2600-3200 omdr. 24-31 knop bruker den 1 l/nm. 24 - 31 l/t.

Derfra og nedover opp til 2,0 l/nm på 1600 omdr., 10 knop og ned til 0,7 l/nm på 700 omdr., 4knop.

Det vil si at på max 225hk : 5 = 45 L/Time, på marsj 225hk : 8 = 28 L/Time

Link to post
Share on other sites

En gammeldags to-takter bruker 0,431 liter / Hk/time;

En 4-takter / innsprøytningsmotor bruker 0,321 liter / Hk/time;

En innboard diesel bruker 0,211 liter/Hk/time;

Alle data er på full effekt.

Alle tall er cirka-tall, og problemet er at du ikke VET hvor mange Hk som brukes ved f.eks. 75% pådrag...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har ikkje lest alle innleggene, men det er jo ikke liter per time som er viktig!!

Det er jo liter per nautiske mil. En 70hk på en båt som gjør 35 knop har dobbelt så høyt forbruk som på en båt som gjør 70 knop!!

 

Joda, men når man er ute og koser seg om sommeren er det ikke forbruket fra A til B som er viktig, da er det hvor mange timer du har på tanken, på min Yamaha 60Hk som er montert på en Yamarin 50SC bruker jeg ca 10 liter i timen på cruise fart.

Link to post
Share on other sites

Joda, men når man er ute og koser seg om sommeren er det ikke forbruket fra A til B som er viktig, da er det hvor mange timer du har på tanken, på min Yamaha 60Hk som er montert på en Yamarin 50SC bruker jeg ca 10 liter i timen på cruise fart.

 

Jo...fortsatt vil liter per nautisk mil telle. Hvis vi sier at båten din gjør 30 knop med den 60hk`en så hvis du bare skal cruise rundt i f.eks. 20 knop så må du kanskje opp i 3000omdreinger, men jeg med min båt som gjør 60 knop bare trenger å være på 1500 omdreinger for å nå 20 knop!! Og med halve turtallet av ditt så betyr det mindre forbruk uansett om du skal kjøre fra Bergen til Oslo eller bare kjøre rundt i Blindleia!!

Så da kan jeg cruise mye lengre med min båt enn med din båt!!

Link to post
Share on other sites

Min Ibiza 17 med Yamaha 75hk 2-takt, alt 97-mod, har/hadde et forbruk på 0,91 liter pr. nautisk mil. Dette ble målt for noen år siden da jeg kjøpte båten og testen ble utført noen ganger på en distanse på 8,8 nm i ca. 25 knops fart med to voksne personer ombord. Dette gir et timeforbruk på ca. 24 liter.

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Min 06 mod 115 Optimax bruker 32-33 liter pr time på fullt pådrag. Farten er da 40-41 knop.

Drar jeg av til ca 33 knop er forbruket nede i 20 liter pr. time

 

Er du helt sikker på det? 32-33 liter/time er vanlig for 90 hk 4-takt

 

Min nye Mercury 115 hk 4-takt bruker ca 40 liter/time på full gass i 43-44 knop.

Drar jeg av til 30 knop halveres nesten forbruket til drøyt 20 liter/time og drar jeg av til 20 knop er forbruket helt nede på 10-12 liter/time.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror min Mercury 115 EFI bruker noen og 40 på full spiker ihvertfal! husker ikke helt, men det stod i permen til Askeladden, ved forskjellig turtall.  på masjfart ca 17liter i timen får en fart på ca 24-25knop da.. ca 35 på max

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tror min Mercury 115 EFI bruker noen og 40 på full spiker ihvertfal! husker ikke helt, men det stod i permen til Askeladden, ved forskjellig turtall.  på masjfart ca 17liter i timen får en fart på ca 24-25knop da.. ca 35 på max

 

Linken over sier 40.1 liter WOT så jeg tror du husker ganske bra  :thumbsup:

E-tec 115 bruker til sammenlikning 40.5 L/t

E-tec  75 WOT 25,7 L/t

Link to post
Share on other sites

Interessant sak den tabellen der.

 

Dobbeltsjekket mot VP's fabrikksdata og det er faktisk helt korrekt at en D6/435 kun bruker drøye 4 liter mer i timen (full effektuttak) på 65 hk. kraftigere motor og 20% høyere dreiemoment enn D6/370....

 

Med andre ord får man de økte hestekraftantallet omtrent som en ren bonus ved valg av D6/435 uten ekstra drivstoffkostnader jamført med D6/370. Over store deler av registeret ligger dessuten D6/435 vesentlig lavere forbruksmessig enn D6/370 ved samme turtall.

Link to post
Share on other sites

Hva er vel 10 år i båtverdenen?  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har uansett aldri skjønt hvorfor det er viktig å vite hva en motor bruker på full spiker per time. For meg er det snakk om hvor langt jeg kommer på marsjfart per liter bensin.

Er enig her. I følge undersøkelser kjører jo 90% med outboardmotor, stort sett i "snekkefart", og opp mot marsjfart, Ytterst få med "store" motorer kjører vel normalt ikke rundt i times-vis på full guffe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...