Jump to content

Hvor mye bensin bruker en utenbordsmotor?


chawy

Recommended Posts

Vel, Snåsa-mannen spådde at Trump ville bli skutt. Men der var jeg nok ikke helt enig med han i det.

Det kan jo dessuten ta sin tid ser det ut til, så satser på at det går bra og at ingen blir skutt (men at aksjekursene fortsetter å skyte i været).

Og at dollarkursen går ned til 2019 når Tesla Model 3 kanskje blir tilgjengelig for oss som ligger langt bak i køen  :saint:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 men skjønner at enkelte legger bak seg hundrevis av timer med maks turtall og 40-50 liter i timen i forbruk og aldri kan komme frem fort nok, dem om det.

 

...og så har man dem/oss som ikke kjører for å komme frem. Vi kjører ikke fort for å komme fort nok fra A til B, men for å kjenne vinden i håret og ha det moro mens man kjører fra A og tilbake til A  :saint:

Link to post
Share on other sites

Jeg har fritidsbåt for å kose seg på sjøen, glemme alle bekymringer og nyte livet ...

 

Dersom man står ovenfor et valg om man skal kjøpe båt eller ikke og valget avgjøres med bakgrunn i en "skvett" bensin, ja da anbefaler jeg å ikke kjøpe båt.

 

Jeg har regnet litt på kostnadene (kg pris) når jeg er ute å fisker, tok da med bensin kostnader, oljekostnader, avskrivning på båt, årlige vedlikeholdskostnader, bryggeleie, vinterlagring, forsikring osv, fant da ut at fisken ble billigere på butikken :-). Men jeg er fortsatt ute å fisker, det er rekreasjon ..., dvs jeg dr***  i  hva det koster.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Eg er 14, går ut kl 13 og inne igjen 19. Blir mangen stopp på butikk og øyer så eg har ikkje eksakt lengde men 8 timer med 20 knop kansje. (15 liter tank)

 

8timer med 20 knop=160nm

 

Den 9,9 hk 2-takt (utrimmet) bruker nok minst 5 liter i timen på full gass. Antar at du må ha ganske nært full gass for å holde grei fart, så minst 4 liter i timen.

Så da kan du kjøre drøyt 3 timer på en tank hvis du ikke har full gass. Og med kun et par liter igjen på bunnen til slutt, i beste fall.

Men med en del saktekjøring blir det jo et mye lavere forbruk pr. time.

 

I testen fra 2005 under her bruker en Yamaha 9,9 hk 2-takt 5,4 liter i timen på full gass, og 4,2 liter i timen i marsjfart 17 knop.

Den bruker minst bensin av 2-takterne i testen.

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-99-hk-påhengere

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har fritidsbåt for å kose seg på sjøen, glemme alle bekymringer og nyte livet ...

 

Dersom man står ovenfor et valg om man skal kjøpe båt eller ikke og valget avgjøres med bakgrunn i en "skvett" bensin, ja da anbefaler jeg å ikke kjøpe båt.

 

Jeg har regnet litt på kostnadene (kg pris) når jeg er ute å fisker, tok da med bensin kostnader, oljekostnader, avskrivning på båt, årlige vedlikeholdskostnader, bryggeleie, vinterlagring, forsikring osv, fant da ut at fisken ble billigere på butikken :-). Men jeg er fortsatt ute å fisker, det er rekreasjon ..., dvs jeg dr*** i hva det koster.

Link to post
Share on other sites

Naturligvis blir fisken dyrere om man fisker den selv fra egen båt. 

Men det er også dyrere å dra på utenlandsferie enn å sitte hjemme (som regel da).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men den mest økonomiske farten å kruse i er jo som regel litt over laveste planingsfart.

 

kommer også mye an på båten, weslingen min med dyp v bunn går tyngre i vannet i 20 knop enn i feks 28.  Med god gammeldags 2T på den så er det lite å spare på å slakke for mye av på gassen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...