Jump to content

Hvor mye bensin bruker en utenbordsmotor?


chawy

Recommended Posts

Har uansett aldri skjønt hvorfor det er viktig å vite hva en motor bruker på full spiker per time. For meg er det snakk om hvor langt jeg kommer på marsjfart per liter bensin

 

Hvis du vet at du har f.eks. ca 50 liter på tanken og så er du langt avsted og plutselig får det veldig travelt og må hjem eller noe.

Da er det jo kjekt å vite hvor lenge du kan kjøre på full gass.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis du vet at du har f.eks. ca 50 liter på tanken og så er du langt avsted og plutselig får det veldig travelt og må hjem eller noe.

Da er det jo kjekt å vite hvor lenge du kan kjøre på full gass.

 

Javel. Lurer på hvor ofte du har det problemet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ikke så ofte, men så har jo jeg god instrumentering som forteller det meste om forbruket da.

 

Noe lignende vedr. toppfart på bilen. For de fleste nordmenn er det jo av relativt akademisk interesse.

Men noen ganger kan det jo være kjekt å vite.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dine "noen ganger" har faktisk aldri "truffet" meg enten det er snakk om bil eller båt og jeg begynner å bli "voksen" og har hatt både bil og båt 1,5 generasjon eller noe sånt. Har jeg 50 liter bensin igjen på båten som har et forbruk på 40 liter i timen når jeg gir flatt jern og gjør f.eks 40 knop så kommer jeg litt mer enn "vanlig" distanse hjemmefra. Når dette gjelder en båt på rundt 20 fot så er det som regel ikke båtens fart som erbegrensningen, men vær og vind i min verden. Dine vurderinger er av helt akademisk interesse enten det er bilens toppfart eller timesforbruket på flatt jern på en liten båt som det her er snakk om.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men Mouche, har du forsøkt å leke litt med siden jeg linket til ?

Hos meg har denne siden vært nyttig for å forklare familien hvorledes bensinforbruket endrer seg meg turtallet.

Arvingen har redusert "standard" turtallet fra 4000 til 3000 når han oppdaget at han kunne kjøre 30% lengre ( i tid) E-tec 75

 

Enig med deg i at forbruk på full gass ikke er relevant for alle.

Men; forbruk generelt er interessant og nyttig å vite noe om... mange som kjøper båt idag har ikke gått stigen, de kan være totalt grønne og trenger andre hjelpemidler og informasjonskanaler enn sånne som oss, Mouche.

Prøv linken litt til da, så kanskje du finner noe kjekt med forbruksverdier  :thumbsup: http://www.boat-fuel-economy.com/evinrude-påhengsmotor-forbruk

 

Når mine bruker båten er det stort sett for å ut på sjøen for å kose seg, vi skal ikke noe sted... det handler kun om å kose seg maksimalt på så mye bensin som student-budsjettet (f.eks) kan tillate. Da er forbruksdata nyttig å vite noe om  :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@ Mouche:

 

Noen ganger for noen. Ikke for alle.

Men du skriver jo at du vet at motoren bruker 40 liter i timen på full gass så da er den kunnskapen ikke nødvendigvis kun av akademisk interesse, men av interesse for å finne ut hva slags marginer man har med å gjøre i en gitt situasjon.

For noen er vanlig distanse hjemmefra ganske kort, for andre kan det være langt. Ikke uvanlig for mange å være en times tid eller mere i god farts avstand hjemmefra.

Hvis da værmeldingen eller været skulle slå om så kan det være greit å komme seg hjem fort som svint.

Eller kanskje noen er syk (og ja det kan være flatt hav).

For de som der og da ikke vet eksakt distanse i nautiske mil eller sitt eget forbruk pr. nautisk mil i høy fart eller full gass, så er det jo greit å vite timesforbruket uansett.

Man har jo gjerne en reservekanne med seg også.

 

Jeg har ikke gjort noen vurdering av en bils toppfart. Jeg sier at det er av akademisk interesse for de fleste siden det uansett ikke er lov å kjøre over 80-90-100-110 i vårt fedreland.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men Mouche, har du forsøkt å leke litt med siden jeg linket til ?

 

Nei. 

 

@ Mouche:

 

Noen ganger for noen. Ikke for alle.

Men du skriver jo at du vet at motoren bruker 40 liter i timen på full gass så da er den kunnskapen ikke nødvendigvis kun av akademisk interesse, men av interesse for å finne ut hva slags marginer man har med å gjøre i en gitt situasjon.

For noen er vanlig distanse hjemmefra ganske kort, for andre kan det være langt. Ikke uvanlig for mange å være en times tid eller mere i god farts avstand hjemmefra.

 

Nei, jeg skrev ikke at jeg vet hva motoren bruker på full rulle i løpet av en time, men ga et eksempel. Har faktisk til gode noen gang i livet å ha kjørt en båt med maks belastning i en time, aldri skjønt, sett eller hatt behov for det. Jeg vet hva båten bruker på marsjfart i forhold til distanse og det er cirka 0,6 liter per nautisk mil. Noe annet trenger jeg ikke å forholde meg til og snaut nok det. Har kjørt denne type/størrelse båt regekmessig mellom Oslo og Kristiansand (ytterpunktene) og aldri opplevd noe problem med det. Nå er jeg av den litt "feige" typen som gjerne vil fylle når tanken er halv og alltid har med meg en ekstra kanne. Andre har hatt glede av denne, men det er en annen sak.

Nå er jeg klar over at avstandene nordpå er store, men har man femti liter på tanken, kjører full rulle (teroetisk!) og har femti liter på tanken og har et forbruk på 40 liter per time så kommer man faktisk ganske langt i min verden.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Fant en gammel tabell. Liter / Hk / Time.  (For diesel: Kg / Hk / Time)

De nyeste 2-takterne (eTek o.l.) ligger nærmere / lik 4-takter i forbruk.

 

Så spørs det hvor mye du peiser på da…. Og hvor planingsterskel (hvis du har det) ligger.

 

2-takt = 0,431   (Liter)

4-takt = 0,312   (Liter)

Diesel = 0,16     (Kg)  (0,86 Kg / Liter…)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

For oss som liker fart og syntes det er moro å fise rundt på full spiker, så er jo forbruket på maks fart interessant av økonomiske grunner.

 

Til det vil jeg vel heller si at du har noe du ikke egentlig har råd til å ha, les bruke! Den største utgiften til en slik båt er helt andre ting enn forskjellen i forbruk på maks fart som leie båtplass, forsikring, service og vedlikehold og verditap. Kjører du femti time ri sesongen på maks turtall så vil vel ikke akkurat forskjellen på 40 og 45 liter per time være den største utgiften.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Til det vil jeg vel heller si at du har noe du ikke egentlig har råd til å ha, les bruke! Den største utgiften til en slik båt er helt andre ting enn forskjellen i forbruk på maks fart som leie båtplass, forsikring, service og vedlikehold og verditap. Kjører du femti time ri sesongen på maks turtall så vil vel ikke akkurat forskjellen på 40 og 45 liter per time være den største utgiften.

Det er jo akkurat derfor kan gjør vurderingen FØR man kjøper.

 

Det er jo rimelig stor forskjell i forbruket mellom en moderne motor og en eldre modell.

 

For min del er drivstoffkostnadene langt høyere enn forsikring, vedlikehold og båtplass tilsammen, men nå har vel ikke jeg et typisk bruksmønster.

 

For de som tøffer rundt i snekkefart er jo spørsmålet irrelevant.

 

Jeg har en såpass liten båt at det ikke er veldig viktig, men jeg skjønner godt at mange vil optimalisere fart/størrelse vs brukskostnad. Vi er jo forskjellige, og det er folks båtbruk også.

Link to post
Share on other sites

Hei

Er forbruk i liter pr time så interessant? ...

 

Er ikke tilbakelagte antall nautiske mil pr liter som er det du er ute etter?

 

Forbruk er avhengig av så mange faktorer at du neste ikke kommer til mål med korrekte data. Båttype, vekt, propell, motorstørrelse, gasspådrag, vind, bølger osv osv. Min Enduro m/ 150hk HO motor bruker ca. 0,6-07 liter pr nautisk mil, om den har brukt det doble så har jeg vel brukt båten for det.

 

At det er så stor forskjell på 2-takter vs 4-takter er vel sannheter med modifikasjoner, samenligner man en gammel 2-taktere med nye 4-taktere så er vel forskjellen himelsk. Skal man ha en retferdig samenligning så må man samenligne to nye motoret, da er vel forskjellen i forbruk ikke målbart.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

for meg er forbruket bassert på l/t  da er det enklest å bregne forbruket på en rute.. her i Trøndelag er det svært få steder å fylle på så her må vi ha nok drivstoff på tanken til en hver tid! om jeg vet forbruk per time på masjfart og på max så vet jeg ganske nøyaktg hva jeg kommer til å bruke på en rute som er 20 nautiske mil. l/t ligger også inn på ruteplanleggeren.  På kortte turer derimot har jo ikke forbruk noe som helst å si. På moderne motorer med nye insterumenter får man vel opp forbruket tl en hver tid..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei

Er forbruk i liter pr time så interessant? ...

 

Er ikke tilbakelagte antall nautiske mil pr liter som er det du er ute etter?

 

Hvis man kjører fra A til B, så er vel l/nm mest fornuftig enhet. Hvis man ikke kjører for å komme frem (dvs istedet driver med tulle/kosekjøring uten mål og mening), så vil jeg si at liter per time med moro er en bedre målestokk.. :)

Link to post
Share on other sites

Det er jo rimelig stor forskjell i forbruket mellom en moderne motor og en eldre modell.

 

 

Ja en god del. Selv gikk mitt forbruk fra 1 liter per nautisk mil til 0,6 liter per nautisk mil, men mellomlegget på motorene var en del titusener som også må tas i betraktning. Og så må man ta med i betraktning driftssikkerhet, priser påp rep. og service, muligheten for å gjøre en del selv osv så regnestykket er ikke så enkelt. Hva forbruk angår så betyr også prisen per liter bensin en del. Mange vil i sommer fylle på en marina til 17 kroner literen (eller noe sånt) mens andre igjen, meg selv inkldert, har et par 20 liters dunker som vi fyller på en vanlig bensisnstasjon og betaler rundt 13 kroner literen, muligens enda lavere, etter alle mulige rabatter.

Utenbordsmotorer brukes nokså vanlig ikke mer enn femti timer i sesongen, for det meste på sakte(re) fart, så i sum blir ikke forbruket for de fleste så avgjørende, men skjønner at enkelte legger bak seg hundrevis av timer med maks turtall og 40-50 liter i timen i forbruk og aldri kan komme frem fort nok, dem om det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har yamaha 9.9 (ikkje trimma) 2 Takt, om eg kjører fornufti (ikkje bånn gass) så holder 15 liter ca 2 dager

 

Hvor langt kommer du på 2 dager da?  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Forbruket pr. nm kan jo variere fra båt til båt og fra last til last, osv.

Forbruket på full gass pr. time er derimot ganske nøyaktig på en bestemt motormodell.

 

Selv om  bensin hadde kostet 5 kr literen så hadde jeg jo ikke kjørt en gammal 2-takter uansett av den enkle grunn at båten har jo en viss tank-kapasitet, og det er ikke så morro å drasse med seg masse reservekanner heller.

 

På en vanlig god og lang båtsesong går det fort 70-80 timer, med snittforbruk på 10-12 liter/time. Så det er jo fort 14-15 båtpenger i bensin med marinaens literpris.

Det hadde jeg ikke orket med en gammal 2-takter iallefall, av flere grunner. Så motortypen bestemmer tildels båtbruken.

Hadde jo spart en tusenlapp eller to på å fylle på kanner på bensinstasjon. Kunne jo ha tatt opp båten og fylt rett på tanken fra bensinstasjon, men det gidder man jo ikke.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

God gammal suzuki DT-90 går på 0,67 l/nm med rette forhold. Tømmer ganske kjapt tanken om eg havner utenfor komforsonen til motoren. Sakte fart (0-20knop) er dyrt, og full fart er dyrt...

 

Enkel og billig service, starter og går uten problem (bruker båten hele året).

 

Mye krefter (V-4 på forholdsvis liten skjætgårdsjeep).

 

Neste båt med større motor blir likevel 4-takt eller en moderne 2-takt.

Link to post
Share on other sites

Ja du skulle nok ha hatt deg en E-tec 90.

Ca 10 kg lettere enn din DT90 og vesentlig lavere forbruk og tildels motorstøy (for de som kaller slikt støy).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex, du som er en kløpper på alskens motorer, og særlig Mercury. Hva blir forbruk per nautisk mil med min Draco (om den noengang kommer på vannet), og hva blir den mest økonomiske farten å kruse i?

 

Det er altså 100hk, utgaven før din på 1,7 liter, og en båtvekt som foreløpig er ukjent (Ivar tippet på 600-700 kg og 32-33 knop maks).

Link to post
Share on other sites

Nei da tror jeg nesten du må kontakte Snåsa-mannen  :smiley:

Men den mest økonomiske farten å kruse i er jo som regel litt over laveste planingsfart.

Min bruker ca 10 liter i timen i 20 knop, altså 0,5 l/nm. Tror ikke jeg orket å sjekke i lavere fart selv om den planer greit i 15-16 knop.

Men forbruket pr. nm på min øker jo ikke nevneverdig før jeg passerer 30 knop siden den topper rundt 44.

Så jeg skal ha god tid eller lite igjen på tanken før jeg setter marsjfarten såpass lavt som 20 knop (evt. dårlig vær da).

Båtvekt netto ca 550 kg uten motor osv.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...