Jump to content

bergningslønn for å sikre en båt?


cap

Recommended Posts

Min salige mor pleide ved velvalgte anledninger å komme med følgende utsagn: Hvis noen før i tiden ble påkjørt av en bil, slik at man havnet i grøften, så man seg rundt og håpet at ingen så det forsmedelige man ble utsatt for. Hvis noen i vår tid blir utsatt for det samme, ser man seg rundt og håper at noen så det man ble utsatt for slik at man har vitner….

 

Hvis jeg skulle spøke litt, ville jeg si at i Stjørnfjorden, hvor jeg vokste opp, burde man ha noe bortimot Carnegies heltemedalje for å svømme i havet (jeg bader bare der det er godt over 30 grader, dvs. utvalgte steder i Syden og i mitt badekar), men i de relativt tropiske deler her på berget må det være en belønning bare å ha anledning til å svømme i hav med brukbare badetemperaturer.

 

Men så kommer alvoret. Hvorfor skal vi koble gode gjerninger mot noen med det denne noen mottar fra oss? (Hvis vi satser livet på å gjøre det, dreier det seg om noe annet enn det jeg behandler her). Hvis noe materielt er i ferd med å skades, behøver man ikke satse livet på å redde det, for det finnes profesjonelle folk/etater som man kan kontakte og anmode om å ta seg av saken. Personlig har jeg litt glede av å vite at jeg har hjulpet noen til en bedre tilværelse uten at de vet det.

 

Når man frivillig og uoppfordret gjør noe ubehagelig, og hensikten er å hjelpe andre, kan man fortelle dem det etterpå. Men da synes jeg det er opp til dem om de vil belønne innsatsen. Jeg ville ikke fornedret meg til å be om noe for min innsats med mindre jeg hadde hatt vesentlige utgifter grunnet den. Slike utgifter blir nemlig dekket av forsikringsselskapet. (Hvis noen er uenig i det, ber jeg dem komme med dokumenterte tilfelle og ikke ulne hentydninger. Mange, inkludert undertegnede, har kanskje dårlige erfaringer med forsikringsoppgjør, men selskapene har nok hørt om etikk og moral selv om det ikke alltid ser slik ut.)

 

Jeg synes det er fint at cap lufter problemstillingen sin her før han eventuelt går til den tilsynelatende tankeløse båteieren. Det cap gjorde, var en flott og uselvisk gjerning, men hvorfor ikke holde den på det nivået? Alle gode samfunn er jo basert på slike holdninger. Kan noen ha antydet at han er dumsnill, men burde ha hatt betaling for sin innsats og at han derfor håper at noen ser hva han har utført? Jeg håper det ikke er tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Der er kun ET tilfælde hvor jeg ville kræve bjærgeløn og det var hvis jeg kom forbi en tom båd i åbent hav, tog den på slæb med ind og dermed (sandsynligvis) reddede den fra forlis. HER - og kun her - ville jeg synes at det var rimeligt at få en regulær bjærgeløn.

 

 

Selv har jeg slæbt 3-4 både med motorstop ind til land i min tid. Kunne ikke falde mig ind at kræve noget for det. Men "tak" er altid godt :smiley:

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

For å kreve bergingslønn må du kunne overbevise og nærmest kunne bevise de impliserte parter att båten ville ha totalhavarert om du ikke hadde reagert.

 

Du har helt klart krav på betaling for den tid og det utstyr som ble brukt til det som du kaller berging.

 

Om svømmeturen var risikabel så blir dette godt betalt.

 

Det er mye feil tro av både av lystbåter og proffesjonelle når det gjelder krav om berging , det gies bare rettmessig betaling for den innsats og kostnader til det skip som er benyttet der du premieres om du måtte sette ditt eget fartøy i fare og kan klare og nærmest bevise hva som har skjedd om du ikke hadde berget/assistert .

 

En del større fartøyer er alt for sen til å spørre om assistanse når de har problemer da de er redd for att den som assisterer vil kreve berging noe som fører til store forurensninger.

Link to post
Share on other sites

Det virker som om enkelte redder båter titt og ofte. Hva kan det skyldes? At båteiere mener at man ikke kan kreve noe for reddninger og dermed ikke er så forsiktig. Holdningen blir at det er alltids noen som passer på og ordner opp, uten at jeg må betale, så derfor trenger jeg ikke å passe min egen båt.

Kanskje det er på tide at man begynner å kreve litt for å være foreldre for de som bevist er uforsiktige. Kanskje folk blir mer forsiktige, for de vet at det koster å slurve...

Og selvfølgelig bør trådstarter kreve sin rett etter en nattlig svømmetur for å sikre båten.

 

Kjetil S

Tror du virkelig at dette er en utbredt måte å tenke på? Tenker du slik selv, eller er det vanlig i din omgangskrets? For meg høres det virker det helt absurd, uten at jeg kan si at det ikke skjer i enkelttilfeller. Ditt innlegg indikerer derimot at dette er en vanlig tankegang.

Link to post
Share on other sites

Hmm.. mener å huske at noen fortalte meg at bergningslønn skal avtales på forhånd.

Det var vist flere tilfeller der de ventet på å hive en tamp ombord til skip som lå å drev, inntil bergningslønnen var bekreftet.

 

Selv ville jeg ikke krevd noe som helst, men alltid hyggelig med en oppmerksomhet som takk selvsagt, men forventer ikke noe..

 

F.eks fant jeg igjen en av medlemmene her sin båt og fikk en middag for meg og min kjære som takk.. Det varmet godt.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei

Om en har krav på bergelønn avgjøres i ettertid da en har alle fakta på bordet. Hva som blir sagt av skippere ol er ikke avgjørende ref høyesterettsdom som er omtalt i annen tråd om bergelønn.

Hvis det - om nødvendig avgjort i en rettsak- framkommer at båten ville slitt seg og havarert vil du ha krav på bergelønn.

Samtidig overtar du ansvaret når du "berger" en båt. Hvis du feks hadde vurdert det slik at båten ikke kunne blitt liggende der og tatt den under slep for deretter å miste den, så hadde du sittet i saksa..

Ved en innsats som din tar du sjangser, og du påtar deg ansvaret for skader som skyldes det du gjør - feks hvis du bytter tauene med noen som viser seg å ikke holde.

En uheldig båteier vil jeg være svært betenkt med å kreve bergelønn fra, men å jobbe dugnad og ha utgifter for et digert forsikringsselskap midt på natta ligger utenfor min godvilje.

Jeg vil anbefale deg å dokumentere eksakt hva som skjedde. Bilder av tauverk, brygge mm samt bilder av det dere gjorde. Værrapporter og bilde av land der den ville drevet på. Klokkeslett for begynnelse og slutt på uvær og tidspunkt for din aksjon. Hvis du i tillegg får en uttalelse fra en ansvarlig i havna el er det bra.

Send det til forsikringsselskapet og fortell hva som er gjort. Si ifra hva du ønsker i godtgjørelse og forbehold deg retten til å kreve bergelønn hvis du ikke får det du ber om.

Det er nok mye enklere for et selskap å inrømme en raus godtgjørelse enn å kalle det bergelønn.

Hvis det blir utbetaling vil båteier få krav om egenandel. Denne kan du i tilfelle tilby han å få tilbake slik at han slipper unna uten å betale noe.

 

Sjøloven setter helt klare definisjoner til hva som er berging, men størrelsen på bergelønn er mer diffus.

I store trekk er det slik at å slepe inn en båt i finvær uten reell fare gir ingenting mens å stille med velegnet utstyr og gjøre en farlig og vanskelig jobb kan medføre krav om bergelønn tilsvarende den bergede verdi.

 

I din vurdering av sum bør du se hva et firma ville tatt for din innsats. 2-4 mann med dykkerdrakter på natta kommer fort opp mot 15-20 000 kr samt et tillegg for at du tross alt berget båten med sin verdi.

 

Min konklusjon; Dokumenter godt og be forsikringsselskapet om en raus godtgjørelse.

 

Til de som ikke ville hatt bergelønn; Jeg setter pris på den gode tanken. Gjelder den også hvis du kjører langs veien og ser en bilfører med problemer i veikanten på en trafikkert vei? Tenker du at de får klare seg selv evt tilkalle falken eller stopper du og hjelper til?

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du kan få problemer med å bevise at du berget den fra fullstendig havari, og dermed rett til bergningslønn. Men du har utvilsom krav på å få godtgjort assistanse. Det beløpet er bare en brøkdel av hva en bergningslønn utgjør. Sett fram krav til hans forsikringsselskap.

 

Det er ikke snakk om å berge en gjenstand på havet fra totalhavari for å kreve bergelønn. Det gjelder grader av fare for omfattende skade på eller tap av gjenstand. Bergelønnen vilo være avhengig av bergerens innsats og om det han gjorde medførte fare for eget tap.

 

De som håper på å få utbetalt 100% av forsikringssummen vil bli skuffet.

 

Det en i alle fall bør ha krav på er et rimelig vederlag for den arbeisinnsats og den omtanke en viste form andre båteieres verdier.

Link to post
Share on other sites

Til de som ikke ville hatt bergelønn; Jeg setter pris på den gode tanken. Gjelder den også hvis du kjører langs veien og ser en bilfører med problemer i veikanten på en trafikkert vei? Tenker du at de får klare seg selv evt tilkalle falken eller stopper du og hjelper til?

 

Mons

 

Ikke no problem, såfremt de ikke selger gull...

Link to post
Share on other sites

Mener og huske att jeg ble fortalt att jeg ikke skulle ta imot en tamp før det var avklart om den hjelpende ville kreve bergning .

Det må da finnes tydelige regler for hvornår det kan kreves bergningslønn og ikke ,, e det ingen på båtplassen som kan sitere en relevant paragraf ?

:crazy:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Vanlig praksis for yrkesfartøy er å ikke akseptere eller yte assistanse før begge parter har inngått avtale om dette. I praksis vil de fleste situasjoner ofte ende med at partene enes om "Lloyds open form". Dvs "no cure - no pay" og at kompensasjonen settes lik medgåtte ressurser.

 

Å tro at fritidsbåtberging skal være mer lukrativt enn hva som er gangbar praksis i yrkesfartøyssammenheng fremstår for meg som litt søkt.

Oso

Link to post
Share on other sites

Hei

Svar til Mikke;

Her er link til sjøloven, og link til det aktuelle kapittelet. Legger også ved de vesentligste punktene innen loven som omhandler bergelønn.

 

 

http://www.lovdata.no/all/nl-19940624-039.html - hele loven

http://www.lovdata.no/all/hl-19940624-039.html#map063 Kapittelet om berging med definisjoner

 

I dette kapitlet betyr:

a) berging; enhver handling som har til formål å yte hjelp til et skip eller annen gjenstand som er forulykket eller i fare i hvilket som helst farvann;

 

§ 445. Betingelser for bergelønn

Bergeren har bare rett til bergelønn hvis bergingen har ført til et nyttig resultat. Bergelønn, uten tillegg for renter og saksomkostninger, kan aldri settes høyere enn det bergedes verdi.

 

§ 446. Utmåling av bergelønn

Bergelønn skal fastsettes med sikte på å oppmuntre til berging. Ved utmålingen skal følgende forhold tillegges vekt (her følger det ern masse skjønnsmessige kriterier)

 

Svar til ooma; Såvidt jeg vet er det flere større slepebåter i verden som er innkjøpt og bare ligger i beredskap i tilfelle det skjer et havari slik at de kan berge havaristen. Bergelønnen for en fullastet oljetanker som ville totalhavarert vil beregnes utfra verdien av båten med last samt de utgifter oppryddingen etter forurensningen ville medført.

Dette ble særs aktuelt etter den som forliste oppi Canada eller på de traktene for noen år siden.

En slik berging blir av slepebåtrederene sett på som så lønnsomt at de kan ha en båt gående og vente på ulykken..

I et tilfelle der det er snakk om assistanse kan en avtale det meste, men er det reell berging fra totalhavari vil det bli avgjort i rettsaker etterpå - ikke med en avtale undertegnet under stort press. Den avtalen gjelder ikke i hht sjøloven.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Et menneskeliv er imidlertid ikke noe verdt, så det vil lønne seg å taue båten til land

 

Man er faktsik lovpålagt å forsøke å redde menneskeliv. Å etterlate et menneske i hjelpeløs tilstand eller hva det nå heter som man kunne ha reddet kan gi streng straff. Hvis vedkommende dør kan du bli tiltalt for uaktsom drap. Å redde matreielle verdier derimot er man ikke lovpålagt, derfor ordningn med beringslønn. Men å legge noen ekstra fortøyningsliner er neppe kvalifserende, det er vel her heller snakk om der am berger en båt i rom sjø. Som flere her har jeg vært med på å hindre matrielle skader å flere båter f.eks. der fortåyningn har slitt seg der det var en del bryderi å få gjort det, men det er da en del av kulturen på sjøen at ma n hjelper hverandre? Selv han idioten som aldri gidder å fortøyte skikkelig...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...