Jump to content

bergningslønn for å sikre en båt?


cap

Recommended Posts

Hei

 

Jeg jobber like ved vannet, i 3 dager har det ligget en scand 9200 rett på utsiden av der jeg jobber. Den har ligget på en gjestebrygge som værmessig ligger svært utsattt til. I uværet som herjet i går forsvant landgangen ut til flytebryggen han lå på. I natt bestemte jeg meg for å svømme ut for å fortøye båten bedre.

 

Når jeg kom ut hadde de tynne 12 mm tauene han brukte sagd seg halvveis gjennom de 4 toms tykke bjelkene han hadde fortøyd i. Eneste fortøyningen han hadde var to trosser, så båten ble kastet inn i brygga på hver fjerde bølge. Hadde ikke jeg svømt ut for å gjøre dette kan jeg garantere at båten hadde havarert. Den hadde blåst inn i noen klipper og blitt knust av bølgene. Eieren har ikke vært der på minst ett døgn.

 

spørsmålet er: Har jeg krav på bergelønn?

Link to post
Share on other sites

Er glad at tanker om bergingslønn er noe som kun streifer hver gang noen bringer det opp her på forumet. For meg er det helt utenkelig å engang tenke tanken om å kreve noe slikt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva du formelt har krav på vet ikke jeg, men bland båtfolk er det faktisk fremdeles normalt at en hjelper hverandre ( snakker om private båter) uten å forlange noe. Så er det opp til den som er blitt hjulpet og han/hun spander en iskrem eller en flaske.

Jeg tror vil alle tjener på å opprettholde denne skikken, og ønsker å oppleve det mottsatte er det bare å ta en tur til Danmark.

Link to post
Share on other sites

Er veldig enig pettersand har tauet mange båter uten å krevd noe som helst.

men nå er det så stygt vær, og det var litt mye styr for min del. Måtte finne noen fler som kunne hjelpe, finne tauverk og våtdrakter mens eieren ikke gadd å se til båten engang. Så jeg ville bare høre hva slags muligheter jeg hadde. Hadde det ikke vært for vår aksjon hadde han tross alt mistet båten sin til 1 mill.

Link to post
Share on other sites

Hadde hverken bedt om eller forventet noe bergningslønn, men en stor takk og en god flaske vin, eller to, hadde ikke vært helt uventet (eller urimelig) om det dukket opp etter at eieren fant ut at noen hadde reddet båten hans.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg ha krevd bergingslønn for alle båtene som jeg har sikra. Da hadde jeg vært rik i dag. Det har blitt noen!

Det er helt utenklig for meg å kreve penger for dette.

Du vet ikke grunnen til at denne eieren ikke har sett etter båten sin.

Jeg hadde selvfølgelig satt STOR pris på at noen hadde sikra/ redda båten min viss uheldet skulle vært ute.

 

PS. Ja, jeg ser etter båten min ved dårlig vær. Og fortøyer uten untak for storm.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg ha krevd bergingslønn for alle båtene som jeg har sikra. Da hadde jeg vært rik i dag. Det har blitt noen!

Det er helt utenklig for meg å kreve penger for dette.

Du vet ikke grunnen til at denne eieren ikke har sett etter båten sin.

Jeg hadde selvfølgelig satt STOR pris på at noen hadde sikra/ redda båten min viss uheldet skulle vært ute.

 

PS. Ja, jeg ser etter båten min ved dårlig vær. Og fortøyer uten untak for storm.

Link to post
Share on other sites

Einig med dei fleste over her.

Bergingsløn er noko ein kan ha krav på, men eg meiner det er dårleg sjømannsskikk å krevje det med mindre ein har ein svært god grunn til det og det er snakk om store verdiar.

På sjøen bør alle hjelpe alle. Ein dag kan det vere DIN båt som slit seg. Hadde du likt om nokon kom og krevde svimlande summar for å ha berga han?

Link to post
Share on other sites

Ein dag kan det vere DIN båt som slit seg. Hadde du likt om nokon kom og krevde svimlande summar for å ha berga han?

 

NHå er det vel faktisk ikke snakk om hva man liker eller ikke. Hvis vedkommende har reddet båten din fra totalt havari, har han krav på bergingslønn. Han retter kravet mot ditt forsikringsselskap. Enten så får han medhold, eller så får han ikke.

Er det utvist dårlig sjømannskap vet jeg ikke om selskapet kan kreve regress fra deg, men det er en annen debatt.

Håper du LIKER at noen redder båten din hvis ulykken skulle være ute.

 

Har reddet enkelte med motorstopp i dårlig vær utenfor hytta. Ligger noen stygge skvalpeskjær som mange ikke er klar over. Har aldri krevd noe som helst til nå. Men hvis jeg må ut i møkkavær og sette eget liv i fare for å berge noen som mer eller mindre selvforskylt har havnet i fare, mener jeg ett krav ovenfor vedkommendes forsikringsselskap vil være på sin plass.

 

Forsikringsselkapet er da i den situasjon at de kan betale deg 100.000,- istedenfor 1.000.000,- for en ny båt. Så jeg skal vedde på at de LIKER det du gjorde.. De "tjente" jo akkurat 900.000,- på at du tok affære. Selv om innrømmelsen selvsagt sitter langt inne :cool:

Link to post
Share on other sites

Kjenner ingen forsikringselskap som IKKE gjør hva de kan for å slippe utbetalinger.

Det blir selvsagt umulig for deg å "bevise" at båten hadde totalhavarert uten din innsats. Derfor tor jeg det er lettere å tro på julenissen, en å tro at du kommer til å få noe penger fra forsikrings-selskapet.

 

En annen ting er at jeg synes eieren av båten bør bla opp noen "høvdinger" som takk for hjelpen.

Selv om han hadde fått igjen pengene fra sitt forsikringsselskap ved et totalhavari, ville han uansett måtte betale en egenandel.

 

Å avspise deg med ei flaske vin eller to synes jeg ville være en fornermelse

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det virker som om enkelte redder båter titt og ofte. Hva kan det skyldes? At båteiere mener at man ikke kan kreve noe for reddninger og dermed ikke er så forsiktig. Holdningen blir at det er alltids noen som passer på og ordner opp, uten at jeg må betale, så derfor trenger jeg ikke å passe min egen båt.

Kanskje det er på tide at man begynner å kreve litt for å være foreldre for de som bevist er uforsiktige. Kanskje folk blir mer forsiktige, for de vet at det koster å slurve...

Og selvfølgelig bør trådstarter kreve sin rett etter en nattlig svømmetur for å sikre båten.

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at dersom saken er en opplagt forsikringssak kan en forlage bergingslønn av selskapet. Men i de fleste tilfeller en hjelper noen er det vaskelig/umulig å si hva konsekvensen eller skadeomfanget hadde vært i dersom en ikke hadde hadde hjulpet. Derfor bør en gjøre alt etter min mening for å opprettholde den gode kotymen en har blandt båtfolk at en hjelper uten tanke på økonomisk vinning.

Den "pedagogiske" vrien som Ketil1 er inne på er nok slik noen tenker, men som ikke virker, garantert!

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at finnerlønn dreier seg om 10 % av gjenstandens verdi. Bjergningslønn , da snakker vi vel om opptil gjenstandens verdi ? :crazy:

Og en har rett til å avslå bjergning. :seeya:

En annen ting er vel at vi som har dette som rekreasjon og hobby, og med tanke på dagens "moderne" motorer, er det vel greit nok å hjelpe en båtvenn uten at man skal sko seg på dette. Neste gang kan det være en selv.

Utgiftene dekker man selvsagt, uten at noen må kreve det ! :smash:

Link to post
Share on other sites

Båten min ble stjålet, den lå å hogg i fjæresteinere. En person fikk fortøyd den skikkelig. Snakket med forsikringsselskapet mitt Vesta den gang.

 

Vedkommende som hadde "reddet" båten hadde visstnok ikke krav på noe, men han kunne søke om å få dekket sine utgifter ved bergingen. Og dette ville vedkommende mest sannsynlig få dekket av Vesta.

Redigert av ansgar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis drivkraften for å hjelpe andre skal være utsikten til penger/bergingslønn og ikke medmennskelighet, da synes jeg vi er på vei inn på feil spor.

 

Veldig enig. Personlig ville jeg nok ved hendelser gjerne gi vin/konjakk som takk dersom jeg trenger assistanse i noe form. Har hjelper kostnader vil jeg selvsagt dekke de omkostninger.

 

Laluna og undertegnede bisto i noe hjelp i sommer overfor annen båteier som holdt på å gå ned. Laluna fikk i situasjonen ødelagt den ene åren på gummijollen. Men som han sa, det koster så lite med ny "så det er ikke noe å bry seg om"..... Men på en annen side bør han honoreres fra redningsselskap eller forsikringsselskap for slep idet redningsselskapet var forhindret i å bistå.

 

Men jeg er veldig enig med Jens_P, om at ikke penger må bli drivkraften til å bistå med hjelp på sjøen. Det er jo ikke slik på veiene heller. Fra tid til annen trenger billister hjelp, og det er da fjernt for meg om jeg skulle kreve betaling for å bistå med noe.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke tenke meg å ta bergningslønn såfremt jeg ikke setter båt og helse i fare for å redde noen , er belønning godt nok at en får takk for å hjelpe til ..... neste gang kan det jo være jeg som trenger hjelp :seeya:

 

forøvrig her er link til bilder fra historien Verrie nevnte over her

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...