Jump to content

Heving av sunken båt


Prestjord

Recommended Posts

Denne metoden kalles faktisk "Donal Duck metoden."

For utrolig nok ble denne metoden første gang beskrevet i en historie i en Donald blad. Tror det var tidlig på 60 tallet en gang.

Senere ble metoden prøvd ut i virkeligheten, og det viste seg at det fungerte.

Denne metoden blir i dag annvendt helt seriøst.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post

Det blir vel å koble på en del 200 liters plastfat og fylle dem med luft fra en dykkerflaske.

Hvis båten verer 10 tonn på land, er det noen som tar regnestykket med hvor mange plastfat man trenger for å få den til å løfte seg fra bunnen....

 

Jeg ville fått den såpass opp at man kan taue den til en brygge hvor man kan få løftet den på land med mobilkran, eller få løftet den såpass at man kan få lenset den med pumper.

Link to post

Du dykker ned og stropper den, så festes heveballonger i stroppene, feks felleskjopets storsekker.

Disse fylles med luft dernede(dykkerflaske) tilstrekkelig til at båten er lett og evt. slagside/trim kan korrigeres.

Derefter løftes den kontrollert opp hvor den kan lenses opp eller slepes til grunnere vann hvor en kan komme til med kran.

 

Luft utvider seg og oppdriften øker ettersom båten kommer opp, en ønsker ikke at båten som heves skal komme for fort eller ukontrollert opp da heveballongene lett tømmes/båten lett kan gå rundt i overflaten og gå ned igjen. Det er litt balansegang det hele. Her må den sikkert også trekkes vekk fra bølgedemperen før den heves.

 

Nå lå vel denne på rundt 30m, og det er vel dypt for amatørheving..

Link to post
Denne metoden kalles faktisk "Donal Duck metoden."

For utrolig nok ble denne metoden første gang beskrevet i en historie i en Donald blad. Tror det var tidlig på 60 tallet en gang.

Senere ble metoden prøvd ut i virkeligheten, og det viste seg at det fungerte.

Så ble den patentsøkt, men patentsøknaden ble avvist, siden teknikken var kjent fra før - fra et Donald-blad.

Link to post

Metoden som SamH beskriver er i vanlig bruk av flere hevingskompanier. Noen fyller gummiballongene med luft fra kompressor på overflaten. Metoden gir flere fordeler: Ballonger plassert inne i skroget fortrenger vann etter hvert som de pumpes opp. Det festes også store ballonger utenpå på hver side som stabiliserer båten. Skånsom hevingsmetode. Men sikkert kostbart. Utrolig at noen lar slikt skje med sine verdier. Hva sier nå forsikringsselskapet til dette, da?

Link to post

En heving fra 30 meter med løftebalonger av amatørmessig utførelse ( sekker fra felleskjøpet)(Hva om en søm ryker)? og en båt på 10 tonn kan fort ende med katastrofe. Har selv hevet en 21 fot daycruiser med løftesekker av utførelse som er egnet for formålet men bare fra 5 meter. Det gikk helt fint.

Løftebalonger må omhyggelig festes for at forskyving av balonger og last ikke skal skje ved ujevn oppdrift. Når denne begynner å løfte seg fra bunnen vil hastigheten øke mye oppover fordi luften i balongene utvider seg på vei opp og får større og større oppdrift. Balongene kan utstyres med regulerbare overtrykksventiler som holder løftekraften konstant og slipper ut luft underveis på vei opp.

TIPS.

Skulle noe gå galt og dykker få dette over seg er katastofen et faktum. (Og det kan for skje). Overlat dette til de som kan det. :yesnod:

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post

Som andre har vært inne på, så ligger du ikke nede på bunnen og fyller løftesekkene med luft fra en dykkerflaske - det er en ekstremt farlig måte å gjøre dette på. Når dykkeren er nede fylles ikke sekkene med mer luft enn at de står riktig i vannet. Så føres det luftslanger inn i alle sekkene - en enkel måte å holde slangene på plass inne i sekken er å feste en liten blåse i enden av slangen. Når dykkeren er oppe av vannet fylles så sekkene fra kompressor eller flaskesett på overflaten.

 

Men en 10 tonns stålbåt er jo et seriøst stort fartøy å heve. Ikke noe for amatører. Hvis den ligger på 25-30 meter så gjør det vel neppe noe om den bare blir liggende, det er mer enn dypt nok til at den ikke er til hinder for andre fartøy.

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Interessant emne.

Slik heving har to faser. Først å få båten opp til overflaten - dvs rekka/dekket over vann.

Deretter å tette åpninger og lense båten.

Pingpongballer er vakre, men på 8-10 meter er de nesten helt flate pga trykket, så en må nok bruke en annen form for baller hvis en skal gjøre som Donald (har testet under dykking).

Videre må en ha spesielt solid konstruksjon på dekket for at det ikke skal brekkes oppover hvis løftet er inni båten. Belastningen er motsatt av hva dekket er konstruert for. Alle luker, vinduer , dører mm vil sprenges ut hvis de ikke sikres.

 

Akervinsjer på middels store båter er sikkert ok for å løfte, men båten blir da hengende flere meter under vann da en må stoppe før overbygg mm treffer under båten som løfter. Det er stort sett bare livbåter som har løfteører helt ute i endene. Andre båter må stroppes noen meter inn fra enden.

 

Med løfteballonger (som bør fylles fra overflaten) er det ikke så vanskelig å løfte båten. En bør imidlertid fylle en og en ballong helt opp inntil båten løfter seg. Da vil luften blåse ut i bunnen etterhvert som den utvider seg når løftet er på vei opp.

Hvis en fyller flere ballonger litt vil løftet gå fortere og fortere med stor mulighet for at ballongene tømmes når de når overflaten.

Det er særdeles viktig at ballongene festes på en måte som tåler at båten kommer opp på høykant da det er nesten umulig å få den til å komme opp i riktig stilling. I overflaten er det imidlertid enkelt å fylle luft slik at den blir liggende rett da en kan fylle mye mer luft enn en behøver i ballongene i begge endene av båten

Med ballonger vil normalt dekket bli liggende på 2-4 meters dyp etter heving alt etter hvor ballongene er festet. Da bør en ha mulighet til å taue sakte til kai og bruke mobilkran for å løfte høyt nok til å begynne lensingen. Tauer en fort legger ballongene seg skrått bakover og slipper ut luften igjen..

Stroppene for mobilkrana bør festes rundt skroget før det fylles luft i ballongene slik at en slipper å dykke under skroget når det henger i ballonger.

 

Storsekker leverse godkjent for nærmere to tonn løft med tilhørende sikkerhetsfaktor, og en 1000 liter storsekk kan ikke få mer enn ett tonn løft. Du er imidlertid avhengig av tett innersekk. Disse brukes mest til leveranser av sukker og andre fuktømfintlige varer.

 

Å fylle 10 000 liter luft (10 tonn løft) på 30 meter krever ca 40 000 liter overflateluft. Det er ca 15 dykkerflasker på 15 liter eller 400 minutter med en kompressor som gir 100 l/min i tillegg til det som måtte lekke ut.

 

Man bør også tenke seg hvordan det ser ut hvis løftet havner under brygga med løfteballonger som presser flytebrygga opp og sitter fast der med 10 tonn stålbåt under seg

 

Alternativt kan en bruke en lastebåt/lekter med kran. Tar ikke så lang tid når en har gjort klar stroppene på forhånd, og da kan båten løftes rett på land.

Uansett bør en ha bra pumpekapasitet tilgjengelig. Det er svært mye vann som skal ut før dekket kan løftes over vann.

Ha også en kasse zalo klar. Kan dukke opp endel olje, og hvis denne ikke løses opp i vannet og pumpes ut vil den legge seg som en film på skroget etterhvert som vannstanden synker. Vanskelig å bli kvitt i etterkant.

 

Slik dykking som er nødvendig kan du gjøre selv på egen båt, men hvis du tar med deg noen for å hjelpe deg under dykket kommer du fort innenfor reglene om arbeidsdykking. Usikker på hvordan det er hvis det er flere eiere.

Uansett vil dykking på såpass dypt vann med masse tauverk, løfteutstyr og fysisk arbeid kreve både erfaring og forsiktighet.

 

Lykke til hvis du prøver

 

Mons

Mons

Link to post
  • 3 år senere...

Gammel post men svarer i tilfelle nye "prosjekter" dukker opp.

 

Slik heving trenger ikke være veldig komplisert, men et langt fall under vann kan meget vel ha skadet båten. Du bør undersøke dette før du bestemmer deg for eventuell heving. . Bruk løfteballonger og stropper som er beregnet til det bruket de benyttes til. !!

Brede flatstropper under kjølen fremme og bak, føres gjennom halegatt, pullere eller sikres mot utilsiktet glidning. Det samme gjelder transvers bevegelse....lag en anorndning som hindrer at ulik kraft i stroppen fører til at ballongen med mest kraft trekker den andre ballongen ned, normalt sett er det tilstrekkelig med litt ekstra surring eller kveil om pullert.

 

Båtens vekt på 10 tonn regner jeg med er i luft. For stål kan du regne vekt i luft x 0,87 plast, olje, vann +++ regner du bare som nøytralt. Tipper våt vekt vil ligge på under 8,5Te :yesnod:

 

Fire stk 3Te løfteballonger gir 12Te og er tilstrekkelig for heving. Luft fylles fra overflaten gjennom slanger koblet til en "anleggskompressor" en ballon = 1 slange med ventil. Man kan ikke styre farten til overflaten, når båten først begynner å stige!!

Det er likevel ingen fare for at ballongene tømmer seg "vrenger seg" med den lasten. La bare luften stå på. Når båten henger i stroppene kan den taues til en kai hvor løft og lensing kan begynne.

 

I samme sjakkel som ballongene sitter har du på forhånd installert stropper i passelig lengde som kan festes til kran inne ved en kai slik at båten kan løftes til ripa er over vannet. Sett da i sving flere kraftige lensepumper (helst selvsugende)

Nå bør vannet begynne å minke om ikke lekkasjeneer for store....disse burde vært oppdaget på selve inspeksjonen. Lekkasjer kan tettes på flere måter, gummiduk klemt fast med magneter.....magnetduk, trekiler, filler etc.

 

Løft ikke båten mer ut av vannet enn hva som er nødvendig for å lense. det blir fort store volum i en båt og vekten av vannet kan fort gjøre at WLL på løfteutstyr overskrides samt at båten kan ødlegges ved klemming etc.

 

Svøm aldri under hengende last...ei heller eventuell signalline skal gå under. Dykk ikke på båten før den henger i en kran eller sikret i en kai...en løfteballong KAN revne!!

 

Jeg får det muligens til å høres lett ut, men jeg har til gjengjeld lang erfaring som yrkesdykker, ikke ta sjangser, søk hjelp og råd fra noen som har erfaring med slikt. Bunntid på 30 meter er 20 min uten dekostopp - god planlegging så går det her helt fint :-) :thumbsup:

Redigert av Haugeby (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...