pesseen Startet 2.August.2009 Del på Facebook Startet 2.August.2009 Hejsan!Jag har en skjærgårdskryssar 15,från 1935.Den har vart vitmalad på skrovet.Det har jag tenkt att renskrapa,o olja m owatrol dekksolja 1 o 2.Men,kan jag beisa ett lag først(før att få en mer tropisk ferg)o olja etterpå?Vet ikke helt vad det er før treslag(lyst).Hoppas på svar,Pelle! Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Hei, og velkommen på forumet! Du vil sikkert få mange ulike svar på hva du kan og bør gjøre. Min umiddelbare tanke er: Skal ikke slike båter ofte være hvite? Det hadde vært veldig interessant å se bilder av din skjærgårdskrysser fra 1935. En skikkelig veteran! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Wasco Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 (redigert) Som sagt, kommer du sikkert til å få mange ulike svar. Men det som er ufordringen her er å vite hva som skjuler seg under den hvite malingen. Spørsmålet er om den alltid har vært hvit, eller om den opprinnelig var trehvit, og at den er blitt malt senere. I utgangspunktet må en spørre seg HVORFOR ble båten malt? Det som ofte skjer er at båter som ikke blir tatt godt vare på etter hvert blir stygge i treverket. Mye blåved fek. For å slippe jobben med å trekke ut all blåveden, velger en da å male skroget for på den måten å skjule de skjemmende flekkene. Men for å finne ut dette er det bare å sette i gang med varmepistol og skrape. Etter hvert som du skraper vil du se hvordan det ser ut under malingen. Er det for ille, kan du jo bare male over igjen med hvit maling. Nå er det også fullt mulig å gjøre som du har tenkt. Nemlig å skrape ned og så beise. Hvi du velger en beis som er litt mørk så vil jo også dette skjule en del av eventuelle mørke flekker. Owatrol 1 og 2 er et godt alternativ. Bruker det på min egen båt Redigert 2.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Snekker'n Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Legger ut bilder på vegne av pesseen: Tror sikkert han har lyst på flere råd om oppussing nå som bildene er lagt ut. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
trikkern Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Oi! Pen dame det der! La den ikke stå for lenge udekket ellers tørker treverket for mye og kan sprekke. Skal du få båten ren har du mye maskinpussing forran deg. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Det er jo en flott klassiker du har fått tak i her. Det er jo fortsatt en del jobb igjen med tanke på å fjerne malingen. Har du brukt varmepistol, eller har du bare kaldskrapt? Nå er det noen som mener at bruk av varmluftpistol kan være helsefarlig, på grunn av dampen som oppstår. Dette er selvsagt noe du må tenke på. Men når du står ute og dermed har god luftsirkulasjon er jo dette mindre alvorlig. En eksentersliper, eller plansliper må du nok skaffe deg for å få treverket helt klart. Grovhetsgraden på sandpappiret er avhengig av hvor mye av lakken du har klart å fjerne med skraping. Begynn gjerne med 120 og gå etter hvert over til 180-200, eller enda finere. Så får vi komme tilbake til den videre behandlingen etter hvert. Lykke til Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Honduras Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Pass på tykkelsen på bordene. Mange båter som blir skrapt/slipt i hjel. Antar denne har proppede nagler. Det er leit om du sliper så mye på bordene at proppene begynner å falle ut, og du ikke har noe gods igjen. Det kan være at båten en gang har vært lakkert, og at man har malt den nårt man ikke turte å skrape lenger. Det kan også være at treverket ble så stygt av blågeit og tilsvarende at man valgte å male det. Tilslutt har man alternativet med at man brukte "underlegs" materialer fra starten av hvis meningen var at den skulle males hele tiden. Da kan det være at materialene rett og slett ikke er pene nok til at det er verdt arbeidet. Du har nå skrapet henne grovt rent. Ta en nøye (og så objektiv som mulig) gjennomgang og tenk over om det er verdt å bruke de neste hundre timene på å slipe henne helt ren, og de påfølgende hundre timene på å beise, olje og lakkere flaten opp igjen. Hvis treverket både i dimensjon, kvalitet og utseende tilsier at det er verdt å gjøre jobben, kjør på. Hvis ikke, sparkle og slip skroget helt slett og lakker det hvitt. En hvit skjærgårdskrysser er heller ikke å forakte... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Wasco Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Er egentlig ingen tilhenger av at trebåter skal males. Men en skjærgårdskrysser er jo elegant når den er hvitmalt. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.