Jump to content

Hva betyr tallene på propellen? (Mariner motor)


Stranden

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg lurte på om noen kunne fortelle meg hva tallene på propellen betyr?

 

Det er en Mariner motor, vet ikke årstall.

 

Det står 48 73136 A40 13P

 

 

Jeg trenger mere stigning på propellen min. Fordi motoren "butter" på full gass.

Så jeg kan nok gå opp litt på stigningen.

 

Mvh Sindre

Båt: Draco Suntop 1800

Har hatt: Selco Selsprint

Link to post
Share on other sites

Det står 48 73136 A40 13P

 

48 trenger du ikke å tenke på... intern nummer ( dele nummer klasse 48 ... )

73136A40 er Mercury delenummeret.... er en 10 3/8 x 13" ( diameter X stigning, alle mål i tommer ) pris ifra Mercury $136.40 ( pris i USA... )

13P = 13" Pitch ( stigning i tommer )

 

 

Jeg trenger mere stigning på propellen min. Fordi motoren "butter" på full gass.

Motoren SKAL "butte" .... HVILKET turtall får du på FULL gass ( gjerne hastighet også ), for at du skulle trenge STØRRE propell må motoren oppnå et turtall som er høyere enn anbefalt WOT turtal ( WOT = maks turtall på fullgass ( MED motoren i gir... )

 

Hvilken motor har du, vet den er 2/3/4 sylindret med 40/45/50/55/60 hk, men ikke hvilken...

 

Regner med at din motor SKAL kunne oppå 5500 rpm på full gass.

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk for svar :smiley:

 

Turtall vet jeg ikke siden jeg ikke har turteller. Men hastigheten på båten er 57km/t eller 31knop. (Målt med gps)

Jeg er rimelig sikker på att motoren oppnår ett høyere turtall en det som er anbefalt.

 

Det er 3syl 50hk

 

Var litt dårlig forklart med butter. Men den når ett turtall også faller den litt, så stiger den igjen også faller turtallet.

Når jeg kjører på full gass.

 

Båten er forresten en Selco Selsprint 14"

 

Mvh Sindre

Redigert av Stranden (see edit history)

Båt: Draco Suntop 1800

Har hatt: Selco Selsprint

Link to post
Share on other sites

*snip*

Men den når ett turtall også faller den litt, så stiger den igjen også faller turtallet.

Når jeg kjører på full gass.

 

Båten er forresten en Selco Selsprint 14"

 

Mvh Sindre

Da slår nå inn turtall-sperra hvertfall ja.

Vet ikke når denne slår inn på din 3syl 50hester, droll vet/finner det sikkert.

Må hvertfall ha en stigning større, kanskje to.

 

Ser på avartaren din, er vel alu-propell du har.. Ville nok fått utbytte av stål-propell på båten din, noe å tenke på siden du allerede må bytte

Eks 15P ballistic

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det sitter alu propell på den ja. Tror ikke jeg har brukt for stål.

Stål propellene syns jeg er litt dyre. Jeg tror ikke jeg merker så stor forskjell på alu og stål.

 

Men hva er det som er bra med stål propell i forhold til alu?

 

Mvh Sindre

Båt: Draco Suntop 1800

Har hatt: Selco Selsprint

Link to post
Share on other sites

Det var vel ett litt uspesifikt svar syns jeg. Er jo greit nok att slåt er

sterrkere enn alu men hvis man har en stål propell og en alu. propell

som er helt like i diameter og stigning. Hva er forskjellen da?

Går båten fortere med stål propell? Blir den ikke så fort slitt?

 

Mvh Sindre

Båt: Draco Suntop 1800

Har hatt: Selco Selsprint

Link to post
Share on other sites

Det var vel ett litt uspesifikt svar syns jeg. Er jo greit nok att slåt er

sterrkere enn alu men hvis man har en stål propell og en alu. propell

som er helt like i diameter og stigning. Hva er forskjellen da?

Går båten fortere med stål propell? Blir den ikke så fort slitt?

 

Mvh Sindre

 

Stålpropell gir deg mye bedre grep i sjøen. Noen tjener en knop eller 2 på det også...

Stål er sterkere og også tyngre. Så går du over til stål må du da ha en mindre propell, men siden du har for høyt turtall går det kansje med en som er like stor som den alu propellen du har nå.

Link to post
Share on other sites

Turtall vet jeg ikke siden jeg ikke har turteller.

Da ville jeg investert i en turteller snarest :smiley: , er kult å se på + et meget viktig verktøy for å finne rett propell...

Eventuelt sjekk opp om du kan finne en "Tiny Tach" , søk på forumet etter addresse...

 

 

Da slår nå inn turtall-sperra hvertfall ja.

Vet ikke når denne slår inn på din 3syl 50hester, droll vet/finner det sikkert.

 

Sperre :eek: , tror ikke switch boxen begynner å sperre før nærmere 8000 rpm, og da er det bare boksen som ikke klarer mere..er INGEN innebygget sperre, racing modellene anbefales for motorer som går over 9000 rpm...

Er samme tennings boks på denne motoren som på de fleste rekke og V6 motorer ( er montert 2 på de med 6 sylindre... )

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet du hvor jeg fåt tak i turteller da? Og ca pris.

Maritim har noen til en grei pris , er mulig du kan finne billigere modeller men pass på at de er beregnet til bruk med utenbords motorer.

 

Du trenger en som kobles til stator viklingene ( lade spola ), turtelleren skal settes på 12 poler ( 6 pulser ).

 

Da sperrer den nok ikke nei.

Den sperrer ikke på tenninga, men kan sperre eller stoppe opp/ikke øke mere når du kommer til det punktet motoren ikke får nok luft/bensin, altså en slags mekanisk sperre...

Kjøring på turtall over anbefalt WOT er ikke å anbefale ( kan være direkte skadelig ), er heller ikke noe krefter der da effekten som oftest daler ganske kjapt etter max...

 

Du ska prøve å få motoren til å ligge på 5500 rpm ved WOT, da har du max med krefter, best drivstoff økonomi, beste drifts sikkerhet på motoren...

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

*snip*

Sperre :eek: , tror ikke switch boxen begynner å sperre før nærmere 8000 rpm, og da er det bare boksen som ikke klarer mere..er INGEN innebygget sperre, racing modellene anbefales for motorer som går over 9000 rpm...

Er samme tennings boks på denne motoren som på de fleste rekke og V6 motorer ( er montert 2 på de med 6 sylindre... )

 

Arne Kjetil

Oooh jeezez :eek: Vilt.

Den sperrer ikke på tenninga, men kan sperre eller stoppe opp/ikke øke mere når du kommer til det punktet motoren ikke får nok luft/bensin, altså en slags mekanisk sperre...

Ahh så det er slik det henger sammen da ja. :cheers: btw

Link to post
Share on other sites

Ahh så det er slik det henger sammen da ja. :cheers: btw

ALLE motorer kommer til et punkt der den ikke rekker å få inn igjen en ny ladning ( eller stor nok ladning ) med luft/bensin.....som igjen vil si NULL smurning :eek: ...

 

Forsetter du videre kommer du til...

etec_225.jpg

IKKE ifra en Mercury :saint: ...

 

Når det er sagt... litt extra turtall skader ikke, men er ikke noe å hente over max anbefalt turtall såfremt motoren IKKE er trimmet/portet ( TRIMMET ikke tunet.. )

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...