Baardson Startet 9.August.2009 Link til dette innlegget Startet 9.August.2009 Jeg vurderer kjøp av en skøyte 50 fot bygget i 1939. Den har en GM 2 takter diesel hovedmaskin, Lister aggregat på 10 kw, Innredet fint. Noen bord over vannlinja er skiftet og 2 må skiftes. Relingen er også dårlig og må skiftes. Noen som har gode råd? Selger forlanger 250000. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Hei! Skøyter er båter med virkelig sjarm! Kan du legge inn link til annonsen? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Divemaster Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 ........... Den har en GM 2 takter diesel hovedmaskin........ Få modellbenevnelsen av maskinen, så kan jeg muligens svare på spørsmålene du har om hovedmaskinen ...som sikkert er en av de evigvarende steinknuserene til GM / Detroit... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Poseidon Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 ..... Noen bord over vannlinja er skiftet og 2 må skiftes. Relingen er også dårlig og må skiftes. .... Velkommen i dette utmerkede forum Baardson! Så til spørsmålet; det minner veldig sterkt om det som en av mine sønner kaller for "trebåtsyndromet" To bord over vannlinjen som må skiftes; jeg regner med det er hudplank du mener? Faren for at de bakenforliggende spantene heller ikke er helt gode, er dessverre påtrengende. Dessuten har det lett for å vise seg at hudplankene både over og under også har noe råte . . . . Om du med "relingen" mener topprekken eller skansekledningen er ikke godt å vite. Men i begge tilfeller er faren stor for at rekkestøttene har fått sine råteflekker i samme slengen. Rekkestøttene går gjennom skandekket og er festet i spantetoppene - og det er et yndet sted for råten å godgjøre seg . . . . Beklager hvis det klinger negativt, men skal du kjøpe gammelt trefartøy så bør du absolutt investere i å ta med en trebåtbygger eller en annen erfaren fagmann som vet hva han skal se etter. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Wasco Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Jeg har fulgt veldig nøye med på hva som finnes av skøyter på markedet de siste året. Og for det første vil jeg si at hvis du skal betale 250.000 for ei skøyte på den størrelsen og såpass gammel, da bør den være strøken. Men som tidligere nevnt. Ta med deg en person som vet ALT om treskøyter og trebåter. En som vet hva du skal se etter, en som vet hvor de svake punktene er Ellers må vi nok ha en del mer info om båten før vi kan si om det er et bra kjøp eller ikke. Hva finnes av elektronisk utstyr? Ekkolodd, radar, GPS, VHF, osv Hva med det sanitære? Toalett, varmt vann, dusj...osv Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
vivvi Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Er dette en båt som ligger til sags på nettet??? Er lettere å danne seg et bilde om en kan se annonsen, men 250.000 for ei skøyte som er bra er ingen upris. Så for noen år tilbake solgte noen unna skøytene sine i Skjebergkilen og de gikk for rundt 500.000 alle sammen... Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Poseidon Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 ...... Så for noen år tilbake ...... Ja, det tviler jeg ikke et øyeblikk på; men skøytemarkedet har i mellomtiden forandret seg totalt. Det er selvfølgelig ingen almengyldig regel, men man skal ikke bomme mye med å si at prisene ofte er halvert i løpet av fem år . . . . Jeg hadde vondt av en som hadde en kutter liggende for salg; prisen begynte på 890' og gikk ned måned for måned til den kom ned på ca 200' uten å bli solgt. Til slutt gikk hele båten ned, bokstavelig talt - og ble visstnok forsøkt gitt bort. Tidligere i sommer ble også en skøyte forsøkt gitt bort her i Stavanger, uten suksess. Deretter forsøkte man med "medgift": den som tok fartøyet med seg fikk 1.000 kroner på kjøpet Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Wasco Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 De aller fleste skøytene ligger ute på FINN lenge. Noen ganske få er blitt solgt det siste halve året, men mange blir liggende lenge. Den skøyta som en kunne få 1000 kr i medgift for var jo i elendig forsattning da. Grunnen til at han ville bli kvitt den var vel fordi han viste at det ville koste han mange tusen å kondemnere skøyta. Men jeg mener at ei skøyte til 250.000 bør være ganske strøken. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Baardson Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Link til annonsen http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Jeg tror det svarer seg å få båten vurdert av en fagmann for det er tross alt en del grunnleggende ting som må være i orden i en trebåt den dagen man får en skade. Strøken trebåt på 50 fot til 250 000 kroner har jeg til gode å se, men jeg har sett trebåter til 250 000 som trenger reparasjon for 250 000. Jeg har også sett en trebåt til 150 000 kroner som det kostet 80 000 kroner å hugge. Vær obs på hva som står i forsikringsavtalen på trebåt, for hvis en trebåt blir kondemnert og det viser seg at den ikke er sjødyktig, så får man først en avkortning og så sitter på toppen igjen med vraket som er spesialavfall. Sjekk i alle fall, for det du ikke kan gjøre selv kunne heller ikke den forrige eier gjøre og derfor ble det heller ikke gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Baardson Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Ser jeg postet feil pris. Forlangende er 350000/bud Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 (redigert) Denne skøyta ja, den har jeg "sikklet" på selv Får du denne for 250.000 så mener jeg det kan være et bra kjøp. Men som du rettet det til, han forlanger i utgangspunktet 350.000. Men denne skøyta har jo allerede vært til salgs en tid, så det er nok mulighet for at han går litt ned på prisen. Selvsagt vet jeg ingen ting om selve tilstanden på skøyta. Men for meg som har planer om å bli båtboer, er denne skøyta i utgangspunket et perfekt valg. Jeg hadde faktisk kjøpt den, hvis det ikke hadde vært for det ene problemet, nemlig at skøyta er 15 cm for lang..... Jeg har bare vanlig båtførerbevis og da går som kjent grensen ved 15m Vet jo heller ingen ting om skøytas bruttotonnasje, så det måtte også blitt avklart før et eventuelt kjøp. Selgeren skriver i annonsen Det trengs ingen sertifikater for å føre båten, men dette stemmer ikke!!!! Da jeg hadde kontakt med selgeren hevdet han at dette ikke var nødvendig, fordi båten ikke var over 50 fot. Men i båtførerbeviset snakkes det ikke om fot, men om meter. Mange tror at det er 50 fot som er grensen. Men dette er ikke tilfelle. Det er meter og ikke fot som teller i denne sammenhengen. Redigert 10.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
finnarne Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Jeg hadde faktisk kjøpt den, hvis det ikke hadde vært for det ene problemet, nemlig at skøyta er 15 cm for lang..... Likevel står det "Det trengs ingen sertifikater for å føre båten" Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Wasco Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 (redigert) Som nevnt, dett er feil!! Det er jo også dette med bruttotonasjen som må avklares i forhold til hvilke sertifikater du trenger for å føre båten Redigert 10.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
jonn Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Dette blir et prosjekt, ta med deg et skrujern ikke for stort, stikk det inn på utsatte plasser, det er ofte der regnvannet kommer til at det er råte. Likedan inne, stikk jernet i treværket, kjølen etc.... Husk den er gammel!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Som nevnt, dett er feil!! Ja, men hva gjør man ikke for å bli kvitt et problem . . . . Det er jo også dette med bruttotonasjen som må avklares i forhold til hvilke sertifikater du trenger for å føre båten Bruttoen har mindre betydning i denne sammenheng. Etter gammelt hadde man en grense på 25 brutto, men nå er det 15,00 meter som teller for sertifikatet. Grensen for hva man kan føre med D5L-sertifkat er imidlertid 50 brutto, men da snakker vi fort om en kutter i området 20 meter eller mer, så der er litt å gå på . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Wasco Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 (redigert) Hva mann gjør for å bli kvitt problemet.... Kutter 15 cm av baugen... Forøvrig litt merkelig dette med at det ikke lenger er grense for brutto. For å sette det litt på spissen så kan du med båtførerbeviset i hånda føre en båt på over 50 bruttoton, bare båten er under 15 meter. Men hvis du D5L sertifikatet...da får du problemer..... Redigert 10.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
SveinHa Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Den KAN være sertifikatfri men det betinger GYLDIG målebrev datert før 16.12.83 som viser bruttotonnasje mindre enn 25 BRT, se dette innlegget. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Wasco Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Javell...dette var jo hyggelige nyheter.... Kanskje det blir skøytekjøp på meg alikevell da Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
SveinHa Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Bare husk på det der med GYLDIG målebrev da... Om du gjør en ombygging som krever nymåling er det 15 meter som gjelder... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Wasco Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Det står i annonsen at båten ble bygget om i perioden 93-99, så da faller vel dette "smutthullet" bort. Men ut fra bildene å dømme er det ikke gjort noen med lasteluka. Det kan være at han som bygget om båten kjente til disse bestemmelsene, og unngikk å gjøre noe med lasteluka for å unngå dette problemet. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Baardson Svart 10.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Båten skal opp på slipp en av de nærmeste dagene og da får jeg sjekket båten under vannlinja. Disken om en kan føre båten uten sertifikater: Den ble målt på nytt for noen år siden pga.kystspeiderene skulle bruke den. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 .....Den ble målt på nytt for noen år siden pga.kystspeiderene skulle bruke den. Og hvis den dermed har nytt målebrev så finnes ikke fnugg av tvil om at grensen går på 15,00 meter. Men når det er sagt: et D5L-sertifikat er ingen stor sak for en som er interessert - og det kan være ordentlig moro! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Baardson Svart 10.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Grensen er på 15 meter og båten må veie mindre enn 50 tonn for å kunne lovlig føre båten, det har jeg sjekket. Angående råte under vannlinja så går jeg ut fra at det er bakerst helt nede ved kjølen det er utsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 et D5L-sertifikat er ingen stor sak for en som er interessert - og det kan være ordentlig moro! Du må jo kunne vise til en viss fartstid for å ta dette sertifikatet Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.