Jump to content

Vurderer skøytekjøp

Baardson

Recommended Posts

...veie mindre enn 50 tonn...
Tonn (Brutto Register Tonn) i denne sammenheng har ingenting med vekt å gjøre, det er et volummål som du finner på målebrevet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Litt på kanten av dette emnet, men jeg kunne ikke la være:

Feskarn hadde kona med sæ ut på havet.

Etter en hyrdestund nede i lugaren, gikk kona naken opp på dekk, og strekte kroppen skikkelig ut med arman i været.

Da kom en mann roanes forbi og ropte : Di j**la sjark-hora !

Kona ble fra seg og løp gråtenes ned til mannen.

Han for rasende tilbake på dekk og ropte tebake :

Dette e faan ikkje nå sjark !!! Det ei skøyta !

:cheers:

Angående råte under vannlinja så går jeg ut fra at det er bakerst helt nede ved kjølen det er utsatt.

Hei

Tror nok at du skal regne med råte flere steder på denne.

- Ta en titt under dekk i regnvær.

- Lukt etter "båtlukt"

- Sjekk spantetopper.

- Bor i spant, slå med hammer, lytt etter forskjellig lyd.

Dersom du er ukjent med trebåter vil jeg egentlig råde deg til å glemme det hele. Norskekysten er full av prosjekter som er oppgitt etterhvert som optimistiske redere har gått lei. (les: oppdaget råte og elendighet)

Dette er MYE jobb, mer enn du aner, garantert!

Uansett, du må få med deg en fagperson til å gå over skuta sammen med deg før ev. kjøp. Dette bør gjøres mens båten står på land.

Hilsen sliten skøyteeier med over 2000 timers innsats

(min skøyte er forøvrig i god stand, men den er også bare ungdommen med sine 30 år....)

Redigert av fs (see edit history)

Malte treskøyter ? ? ? ?

All grunn til å være skeptisk.

Spander både 5 og 10 tusen på en fagmanns vurdering.

I tillegg til råte kan både kullfyr og pelemark forekomme.

Bilder lyver alltid positivt, og der ser ut til å være fuktighet både ved batteriene og forut ved toalettet.

Resten er behendig innekledd (og hvordan er luftingen her ?)

Jeg korresponderte litt (på forhånd) med et forsikringsselskap, for et års tid tilbake, som endte med.

" Vi forsikrer ikke (kasko) båter eldre enn 20 år før en av våre takstmenn har sett på den. "

Da er det grunnen litt sent å få dommen.

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

ett triks er jo og kjenne etter pump lukt i båten(gammel råtten vann) og se i hele kjølen etter fukt/vann.er båten uten vann men fuktig i kjølen når du ser så garanterer jeg at han har lensa ut vannet før du kommer og ser,en annen ting er som det ble sagt over,prøv med slange med mye spredning og vann dekket ,rundt rutene,dører osv med brei stråle slik at det ligner regnvær på strålen så finner du ut om den er lekk noensteder,bruker som regel og foretrekke gammelt treverk åpent og dårlig enn ny malt og fin for da veit du ikke hva som er under:) skøyta så fin ut den men det er jo mye jobb med vårrengjøring og puss på en så stor båt og så er det jo ikke alle som tar en så stor båt opp på slipp., sjekk skrågjennom føringer med akslingen hvordan det ser ut der,lekkasjer osv,tidligere reprasjoner osv,håper dette var til nytte,

mvh frank marthinsen

olderdalen treskalleforening

http://home.online.no/~ton-theo/index.cfm

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Mitt inntrykk etter å sett annonsen, er at innredningen mangler lufting til spant og bakkside på ytterhud. Mest sannsynlig er det mye råte bak denne tette trepanelinnredningen som er her...

Og en nyttig tommelfingelregel; du ser bare 10% av råten - er en rekkestøtte dårlig, må du regne med å skifte 10, eller om du ser råte i en hudplank, må nok 10 skiftes...

Dette stemmer skremmende nok i praksis...

Tonn (Brutto Register Tonn) i denne sammenheng har ingenting med vekt å gjøre, det er et volummål som du finner på målebrevet.

En ganske liten presisering SveinHa: "Register" er nå fjernet. I dagens regler heter det "BT", dvs BruttoTonn. Men det har fortsatt absolutt null og niks med vekt eller tonn å gjøre, selv om 99% av landets journalister synes å tro det :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei. Jeg har i sommer også vurdert å kjøpe en skøyte som har vert annonsert som sertifikatfri. Skøyten har ligget i Sirevåg. Jeg har snakket mye med selger som påsto at han hadde papirer på at båten var sertifikatfri. Jeg brukte ca 2000 kr i frakt på meg selv for å se på båten og ble seriøst interesset i den. Jeg brukte mye tid på å finne ut størrelse på båten og hva forskriften sier. Denne båtens lengde var LOA 15,64 m. Så var det dette med bruttotonn og gammelt målebrev fra -83. Dette var ikke enkelt å finne ut av og jeg kan si at en telefon til sjøfartsdirektoratet ikke på langt nær var nok, de vet det knapt selv. Dersom båten har riktig målebrev og over 15m har du nemlig lov å kjøre den dersom den er under 25 bt. MEN BARE SOM "IKKE SJØGÅENDE FARTØY" som det står i forskriften. Og hva er så "ikke sjøgående fartøy", jo enkelt fortalt er det inne i fjorder der du ikke nermer deg åpent hav, eller for de som vet fartsområde 1 og 2. Da er det plutselig ikke interessant lenger. Dette som info jeg har brukt dagevis og ukevis å finne ut av.

Dette var viktig innformasjon.

Men egentlig er det jo dette som så mye annet en merkelig regel.

Det vil altså si at jeg har lov å opperere en slik skøyte i trange fareveann der det er mange andre båter. Men lengere ute på havet hvor det er mindre trafikk og hvor båten befinner seg i farevann den egentlig er bygget for....der har jeg ikke lov å ferdes.

Eller hva da med meg som bor på Karmøy, og IKKE har noen fjorder å ferdes i.

Her har jeg storhavet rett utenfor moloen.

Skal jeg da ikke ha lov til å føre denne båte i disse farevann?

Nei, dette er etter min mening ganske merkelig.

Fine linjer og sånt no' på denne båten, et overbygg som hinter tilbake til byggeåret og massevis av sjarm. Det er sikkert lett å la seg rive med, drømmene om endeløse sommerdager (og -netter) med fruen i stiletthæler og florlett sommerkjole, reker og hvitvin har en lei tendens til å fortrenge fornuften.

Med et fartøy som dette vil man i praksis ha INGEN mulighet for å reklamere over skjulte feil og mangler. Når båten er 80 -- åtti!! -- år gammel, er den eneste saklige forventning man kan ha, at det som ikke ennå har gått i stykker, snart vil gjøre det. Derfor bør det være alfa og omega å undersøe grundig og -- ikke minst -- være klar og tydelig på at man tar en stor risiko.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Veldig fin båt, ingen tvil om det :yesnod:

Men både egen og andres dyrkjøpte erfaring tilsier at en ikke er noe i nærheten objektiv når en som potensiell kjøper vurderer tilstanden til en gammel fin trebåt. Det er veldig lett å overse feil/mangler!

Så jeg støtter absolutt folkets råd om å få en uavhengig båtbygger eller annen fagperson til å ta en total gjennomgang av båten før du kjøper.

Ang sertifikatplikt ville jeg ikke sett på det som noe stort problem, om det viser set at du må ta D5L er det ikke de ernorme summene og på såpass stor båt er det uansett en fordel med litt faglig tyngde før en legger ut på tur.

Uansett, lykke til!

Morten

Det er sikkert lett å la seg rive med, drømmene om endeløse sommerdager (og -netter) med fruen i stiletthæler og florlett sommerkjole, reker og hvitvin har en lei tendens til å fortrenge fornuften.

:lol::lol::lol: Folk som drømer om gamle skøyter må nok heller se for seg mange og lange dager og kvelder i kjeledress og skittne fingre og med lukt av diesel, olje, terpenting og maling i håret. Og kona som sitter hjemme og blir mer og mer fortvila over gubben som aldri er hjemme....

Vi har også vurdert skøyte, da jeg hadde/har veldig lyst på dette. Det vi da kom fram til at hvis vi skal gjøre dette, er det noe begge parter må være enige om. Som de fleste her inne sikkert forstår, endte vi ikke opp med skøyte, men...

Tror ikke at kone, samboer eller kjæreste bør sitte hjemme og bli fortvilet hvis de er enige om det. Da er det mye bedre å kjøpe kjeledress til kona også :sweat:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...