Jump to content

AIS B kontra radar enhancer


senior

Recommended Posts

  • 3 uker senere...
  • 5 år senere...

Jeg løfter denne tråden igjen for den er aktuell for sommerens seilaser med Aall Inn, og jeg er usikker på hvilke modifikasjoner jeg skal gjøre for å øke sikkerheten underveis.

 

Aall Inn har ingen radarreflektor monter pr. idag. Vi har en Raymarine C80 plotter fra ca. 2007.  I følge Seatronic vil denne ikke lett kunne ta inn AIS - signaler, dette fordi nyere AIS-er ikke bruker det nettverk-språket som plotteren har. Det kan ordnes, men ikke uten plunder, heft, og utgifter der uansett jeg ender med en plotter fra 2007 som snakker 0183-språk.

 

Derfor har fruen og jeg vurdert alternativer, og det forslaget jeg kommer med er:

 

PRI 1) En aktiv radar reflektor vil sørge for at vi blir sett av alle skip av noe størrelse. Den vil sende signal tilbake til alle radarer som treffer den. De store båtene kjører alltid med radaren på.  På denne måten vil dette vil kunne "erstatte" en AIS-sender på den måten at vi blir helt sikkert sett når i trenger det mest. Enkel å montere. Prisen er ca 4,5 båtpenger. 

 

PRI 2) En Digital Yachts AIS splitter/ mottaker som trådløst sender AIS-signalene til Ipaden ombord og gir andre båter med AIS sin posisjon, kurs, fart, navn og vitale data. denne koster 5 båtpenger. Alle store båter og mange fritidsbåter har AIS-sender. Slik vil vi kunne være oppmerksom på de store båtene, og noen små båter og kalle dem opp på VHF om vi ønsker det for å kunne avtale evt. manøvre/ kursendringer.

Spørsmål - må jeg ha en antennesplitter i tillegg for å kunne bruke denne?

 

Er dere enige? 

Link to post
Share on other sites

En viktig tråd m.h.t. å minne om at det er ingen garanti å bli sett selv om man har AIS B, og heller ikke slik at man ser alle med AIS - hovedsaklig fordi det forsatt kun er store skip overr 300 t som har krav om AIS, ( men nå har i alle fall fiskeflåten ovef 16 m AIS A) http://en.m.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System

 

Radar er forsatt den viktigeste redskapet for å unngå kollisjon. Jeg er ingen ekspert, men min erfaring er at AIS og radar utfyller hverandre bra. Strategien er jo å se og bli sett.

 

Først se: Når du skal krysse traffikerte skipsleder gir AIS (vanligvis) tidligere signal enn radar, det gir dessuten en bekreftelse på radarsignalene som kan være betryggende. Med et digert skip tett innpå kan det forstyrre radarsignalene og da gir AIS en bedre totalbilde. Men som sagt: du ser jo ikke alle.

 

Så bli sett: siden fiskebåter under 16m forsatt ikke har krav om AIS transponder er det slik at du ikke vet om de ser deg på AIS, men de har ganske sikkert radar - det samme hat alle store skip. Men uansett må det være en kjede fra 1: at teknologien ( radar, og/eller AIS) gir signal til skipet om din posisjon og kurs, 2: at det står noen på brua som oppfatter og tolker signalet på skjermen riktig, og 3: at skipet gjør de nødvendige kursendringer for å unngå kollisjon. m.a.o: med aktiv radartransponder og/ eller AIS B øker du sannsynligheten for å bli sett, men det er ingen garanti for å unngå kollisjon.

 

Valget du tar må være en funksjon kostnad av sikkerhet og av hvilke farvann du planlegger å seile i. Jeg tenker st en aktiv radartransponder http://www.pronav.fi/pdf/Activeradars.pdfkombinert med en billig AIS A mottager gir deg en god del økt sikkerhet for pengene, men ferdes du ofte i farvann med dårlig sikt ville jeg sterkt vurdert egen radar som Pri 1.

Link to post
Share on other sites

Hva som er riktig svar her avhenger mye av hva slags seilas man skal på. Jeg opplever at en AIS transpoder er gull verdt for vanlig kystseilas i hvertfall, og ville aldri prioritert aktiv radarreflektor før den. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Krimart og Framtia!

 

Bli sett:

For å bli sett, så kunne jeg selvfølgelig få meg en AIS transponder. Men er det ikke far for at de store skipene "slår av" fritidsbåtene (er det klasse B AIS), og at jeg dermed ikke kan vite sikkert om jeg blir sett?

Radar transponderen vil de ikke kunne slå av, så jeg vil jo komme inn som signal på radaren deres uansett?

 

Se andre:

C80'en legger visse føringer på at jeg ikke kan få på en AIS mottaker som går inn på plotteren, selv om dette nok ville vært førsteønsket.

Alternativet blir da DY sin mottaker som AIS-data til nettbrettet trådløst.

Noe som har erfaringer med denne?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en DY transponder, men etter et år med bare tull og inn og ut til rep, fikk jeg byttet den inn mot en Raymarine 650 AIS transponder som fungerer utmerket. Jeg har egen antenne for AIS'n. Signalene fra AIS'n går via kabel til plotteren. Dessverre er min Interphase 11CVS+ så urgammel at den kun viser klasse A båter. Jeg kjører derfor også signalet inn på en 10" Asus mini PC der jeg har to gratis kartprogrammer, OpenCPN og Chart Navigator Light. Der vises i begge programmene alle båter med AIS, både A og B, og selvfølgelig også egen båt.

 

At yrkesbåter slår av visning av klasse B båter, tror jeg etter hvert blir mer og mer en myte. At radar er utmerket, er det ingen tvil om. Men AIS utfyller en radar. Husk at en rader ikke kan se hva som kommer durende bak en odde. Det kan AIS'n!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

At yrkesbåter slår av visning av klasse B båter, tror jeg etter hvert blir mer og mer en myte. 

Jepp. En av de mange BP myter.

Jeg har en klasse A transponder. Ingen mulighet for å slå av klasse B targets.

En annen ting er at riktig gamle systemer tok ikke imot klasse B i det hele tatt.

Tror ikke det er mange av de igjen.

Link to post
Share on other sites

 

Bli sett:

For å bli sett, så kunne jeg selvfølgelig få meg en AIS transponder. Men er det ikke far for at de store skipene "slår av" fritidsbåtene (er det klasse B AIS), og at jeg dermed ikke kan vite sikkert om jeg blir sett?

Radar transponderen vil de ikke kunne slå av, så jeg vil jo komme inn som signal på radaren deres uansett?

 

Som før sagt en Radar transponderen ser vel ikke hva som er inne i fjordene.

 Og hvilken båt som kan true deg bak neste sving og hvor fort den kommer.

Med AIS kan du legge om kursen i god tid, så en ikke kommer opp i truende situasjoner. for det er vel det en skal gjøre.

Og for sikkerhetens skyld kan en anrope fraktebåten  som kommer i 20 knop og spørre om han har sett deg og at kan holde kursen til han har passert.

At en blir blir sett er mitt inntrykk, det er flere ganger at de store ulvene legger om kursen etter de har passert.

 

Må en velge velg AIS B. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hva som er riktig svar her avhenger mye av hva slags seilas man skal på. Jeg opplever at en AIS transpoder er gull verdt for vanlig kystseilas i hvertfall, og ville aldri prioritert aktiv radarreflektor før den. 

 

Hvorfor ikke Fremtia? Og hvorfor er en AIS transponder gull verdt, men ikke aktiv radartranponder? Mener du at sannsynligheten for å unngå kollisjon er høyere med AIS en radar?  

Link to post
Share on other sites

I en Radarreflektor   test for noen år side  kostet  vinneren 15 kr i dag kr 16 da plastposen koster 1 kr.

 15 tomme Ølbokser i en pose var vinneren.

 

Jeg snakker om en aktiv radar transponder/ reflektor. Ellers hadde jeg seff valgt en pose øl :yesnod:

 

 

Hva med DY sin AIS-mottaker som sender til nettbrett. Flere enn LarsH som har prøvd denne?

Link to post
Share on other sites

Jeg må bare rette opp litt, jeg har ikke testen noen AIS-mottaker med trådløs forbindelse til nettbrett. Det jeg hadde og som skuffet var en DY AIS-transponder med kablet (NMEA 0183) til andre enheter. Før det hadde jeg forresten en NASA AIS-mottaker med kablet utgang. Den fungerte utmerket og står nå som Marine Traffic basestasjon i Holmestrand.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke Fremtia? Og hvorfor er en AIS transponder gull verdt, men ikke aktiv radartranponder? Mener du at sannsynligheten for å unngå kollisjon er høyere med AIS en radar?  

 

Jeg aner egentlig ikke hva man driver med på brua på et større fartøy, men basert på hva jeg selv gjør underveis så vil jeg gjette at de prøver å finne ut mest mulig om hva andre fartøy har til fore. Jeg tror derfor at de sjekker alle AIS-mål for å se hva slags fartøy de møter, kurs, fart osv. Et kraftig radarekko gjør dem sikkert oppmerksom på båten også, men jeg har ingen grunn til å tro at de ser mindre på AISen enn på radaren. Selv har en mange fordeler av å kunne se nyttetrafikken på AIS, og å kjøpe kun en mottaker mener jeg må være litt meningsløst om man nå først har tenkt å ferdes utaskjærs. Det koster marginalt mindre og man mister en drøss fordeler en transponder gir. F.eks kan de kalle deg opp og spørre dersom de er usikker på om en farlig situasjon kan være på gang. Jeg har opplevd mange ganger at nyttetrafikk har vist mer hensyn sammenlignet med tiden før jeg hadde transponder ombord. Jeg har også opplevd å bli oppkalt av Tjøme radio og blitt bedt å å holde utkikk etter mulig havarert båt, de hadde sett meg på AISen og viste derfor at jeg var der noen hadde meldt om båt med brukket mast. En annen gang var jeg vitne til et søk etter en mulig savnet person. Man hadde funnet en båt på land, men ante ikke hvor mannskapet var. Man søkte derfor svært bredt. Etter en tid ble skipperen funnet omkommet, og det er ingen tvil at om man hadde hatt et AIS-track så kunne man søkt mye mer effektivt. Osv.

 

Utfordringen til trådstarter er at han ikke har en plotter som kan vise AIS-objektene. Kanskje er det da på tide uansett å oppgradere elektronikken litt? Evt kan man kjøpe AIS med eget display, men det er dyrere og ikke noen god erstatning for en moderne plotter. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia:

En AIS-mottaker for meg vil ligge på ca 5' BP (båtpenger), jeg vil som sagt at den skal vise AIS-målene direkte inn i et kart, og når plotteren er ukompatibel så tenkte jeg på DY sin som kan sende trådløst til nettbrettet.

 

Vil gjerne ha andre forslag! - som kan gi meg AIS mottaker + lesbarhet i kart + AIS sender til en grei BP, f.eks 5 + 5, det er akseptabelt.

 

Bytte elektronikk ønsker jeg ikke så lenge det jeg har fungerer bra, selv om det er etter 2007-standard. Og det gjør det, og snakker så fint sammen.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp denne, den har antennesplitter, og visstnok også WIFI. Jeg har ikke prøvd sistnevnte da jeg uansett kun vil ha dette inn på min primære plotter. Prisen havner rundt 8000NOK, og da synes jeg 3000 ekstra er lite for å få sender. 

 

http://www.benns.se/instrumentnav/ais/ais-seapilot-m-splitter-gps?externalsearch=1

 

forresten, mulig det er denne jeg har: http://www.benns.se/instrumentnav/ais/ais-seapilot-m-splitter-gpsan

 

Et bra produkt ser det ut til så langt.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

AIS om det er klasse A eller B må aldri velges foran radar, uansett hva den heter.

AIS består kun av elektronikk som går gjennom flere ledd før det vises på din skjerm. Det er riktig at klasse B har begrensninger både i sendeeffekt (12,5Watt kontra 25 Watt) og hvor ofte den sender ut informasjon, men AIS a er heller ikke noe en velger foran radar. 

Radar sender ut og mottar pulsbølger som gjengis på din radarskjerm. (for å si det enkelt)

 

Jeg jobber på sjøen og det overrasker meg egentlig ikke (kanskje litt) at så få har satt seg inn i slikt..

 

Det viktigste verktøyet en har er øyet som ser ut.. Skjermer kan aldri erstatte øyet og ventilene ut!

Så er min enkle prioritering:

Visuelt ut ventilene.

Kart

Radar

Elektroniske kart

AIS

 

Bruk gjerne Elektroniske kart og AIS. Det er kjempegode hjelpemidler, men det skal brukes med skepsis og aldri alene. Altfor mange ser ned i skjermer og glemmer å se ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...