Jump to content

AIS B kontra radar enhancer


senior

Recommended Posts

Jeg tillater meg å være uenig i prioriteringen, men er selvfølgelig enig i det totale bildet. 

 

Min prioriterte liste som kystseiler er

elektronisk kart

AIS

Radar

papirkart

 

Utkikk er en selvfølge

 

Forøvrig er temaet for trådstarter om en aktiv radarreflektor er bedre enn AIS, ikke om egen radar.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

AIS består kun av elektronikk som går gjennom flere ledd før det vises på din skjerm. Det er riktig at klasse B har begrensninger både i sendeeffekt (12,5Watt kontra 25 Watt) og hvor ofte den sender ut informasjon, men AIS a er heller ikke noe en velger foran radar.

 

Nå er du litt optimistisk. Klasse B sender på bare 2 watt, mens klasse A sender på 12,5 watt.

 

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System

 

Vi er forøvrig veldig glade for å ha transponder om bord. Det letter navigasjonen i trafikkerte farvann betraktelig, da man får opp kurslinjer på alle større fartøy i nærheten. Da kan man justere kursen noen grader en halv time før man møtes.

Også praktisk å kunne kalle opp/bli kalt opp med navn, ikke bare posisjonsbeskrivelse.

Link to post
Share on other sites

2W for klasse B er mer enn nok for et antikollisjons-verktøy som AIS er. Det rekker mange nautiske mil. Hva som skjer 20 - 30Nm unna i vanlig kystfart, er vel fullstendig uinteressant.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

AIS om det er klasse A eller B må aldri velges foran radar, uansett hva den heter.

AIS består kun av elektronikk som går gjennom flere ledd før det vises på din skjerm.  

Radar sender ut og mottar pulsbølger som gjengis på din radarskjerm. (for å si det enkelt)

 

Jeg jobber på sjøen og det overrasker meg egentlig ikke (kanskje litt) at så få har satt seg inn i slikt..

 

Det viktigste verktøyet en har er øyet som ser ut.. Skjermer kan aldri erstatte øyet og ventilene ut!

Så er min enkle prioritering:

Visuelt ut ventilene.

Kart

Radar

Elektroniske kart

AIS

 

Bruk gjerne Elektroniske kart og AIS. Det er kjempegode hjelpemidler, men det skal brukes med skepsis og aldri alene. Altfor mange ser ned i skjermer og glemmer å se ut.

Ser hva du skriver, men ....

 

Har nå brukt Elektroniske kart på pc i 20 år nesten alene, papir ligger i karthylla,

 

en ser vel ikke mer på et  papirkart, enn på pc kartet?

Ais ser hva som ligger og lurer bak holmen og hva som kommer  lenger inne i fjorden.

Det gjør vel ikke radaren?.

Elektroniske kart på pc og AIS og se seg rundt,

Har aldri savnet Radaren etter den gikk på land.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

AIS består kun av elektronikk som går gjennom flere ledd før det vises på din skjerm.

Radar sender ut og mottar pulsbølger som gjengis på din radarskjerm. (for å si det enkelt)

 

Heh? Den forskjellen forsto jeg ikke, og heller ikke hvorfor det skulle favorisere radar. Radarsignalene går da også gjennom mange ledd mellom antenne og skjerm med mye elektronikk de også, helt på linje med signalene for AIS.

"Pulsbølger" var forresten et nytt og artig ord jeg ikke har hørt før.

 

Selv har jeg ikke radar, men radar er et utmerket hjelpemiddel i mørke og dårlig sikt. Under slike forhold holder jeg meg i havn.

 

Min prioritering er:

 

- Visuell utkikk

- Oppdaterte kart på stor dedikert kartplotter

- Oppdaterte papirkart som backup

- AIS transponder

- Oppdaterte kart på laptop, iPad, mobil osv. som backup

 

Skulle jeg gått mye i mørke, tåke og ellers dårlig vær og gjerne med hurtiggående båt eller stort skip, ville radar kommet like før AIS'n på listen

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi går en del i kølamørke. Og jeg synes det er pyton å stå ute i cockpit midt i havet og glo inn i natte svarta. Det er kaldt, det er vått. Derfor kjører vi slik:

ferie_005.jpg

Da kan jeg se ut forover og til sidene, men ikke akterover. Radaren plukker opp det som kommer, og AIS'en vises på radaren. Kartet kjører på PC'en. Går vi for motor har vi nå gir og gass inne, sammen med styring via autopilot (kommer noe bedre etter hvert). Jeg er nok litt slapp med oppdaterte kart. Men skjæra flytter ikke så mye på seg. Heller ikke broer og ledningsstrekk. Dog har jeg alltid oppdaterte havne- og farvannsbeskrivelser. Noen ganger oppdager vi lys som ikke er der. Men uansett vet GPS'en hvor vi er. Og vi kjører logg med posisjonsangivelse med jevne mellomrom.

 

Men nå gikk jo denne tråden på AIS, enig med Lars H.

Link to post
Share on other sites

Apropos hurtiggående båter og AIS. Det er en ting man bør merke seg: klasse B transpondere sender som standard ut posisjonssignal hvert 30. sekund. Om man kjører en planende båt i 30 knop, flytter man seg et godt stykke mellom hver oppdatering!

Kl. A justerer signalhyppigheten ut i fra status og fart, helt ned i 2 sek. intervall.

 

Hurtiggående båter med 2 w sendestyrke og 30 sek oppdatering rekker man så vidt å få opp på plotteren før de er borte igjen.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men øynene til føreren har ikke noen forsinkelse. Derfor er visuell (kontinuerlig!) utkikk øverst på min liste.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Heh? Den forskjellen forsto jeg ikke, og heller ikke hvorfor det skulle favorisere radar. Radarsignalene går da også gjennom mange ledd mellom antenne og skjerm med mye elektronikk de også, helt på linje med signalene for AIS.

"Pulsbølger" var forresten et nytt og artig ord jeg ikke har hørt før.

 

Selv har jeg ikke radar, men radar er et utmerket hjelpemiddel i mørke og dårlig sikt. Under slike forhold holder jeg meg i havn.

 

Min prioritering er:

 

- Visuell utkikk

- Oppdaterte kart på stor dedikert kartplotter

- Oppdaterte papirkart som backup

- AIS transponder

- Oppdaterte kart på laptop, iPad, mobil osv. som backup

 

Skulle jeg gått mye i mørke, tåke og ellers dårlig vær og gjerne med hurtiggående båt eller stort skip, ville radar kommet like før AIS'n på listen

 

Lars H.

Radar: elektroniske pulser sendes ut og mottas ombord som gjengis på radarskjermen. Ingen ledd utenfra.

Ais: gps signaler sendes og mottas ombord i båt A som videre har lagt inn skipsspesifikk (statiske data), antenneplassering kan tastes helt feil, faktisk flere nm. Dette sendes ut på VHF båndet og mottas på båter i nærheten. Så skal det videre fra ais mottaker til kartplotter, som også kan mates inn manuelt med offset posisjoner på antenne m.m og vises der.

 

Ser du ikke forskjellen?

 

Men jeg er ikke motstander av ais det er et kjempefint verktøy som i de fleste tilfeller er gir en riktig og god presentasjon, men det er ikke ment å brukes alene..

 

Jeg har sett så mye rart ombord i båtene jeg som Los er ombord i at ais og kartmaskin brukes for å få oversikt om det er mye trafikk, men verifiseres alltid i radarbildet og visuelt. Jeg tar aldri beslutninger basert på kun ais informasjon.

Link to post
Share on other sites

Dette gidder jeg ikke å diskutere med deg, og du trenger ikke å forklare meg hvordan en radar virker, det har jeg visst i over 50 år. Og taster en inn feil plassering av egne antenner med flere Nm (som jeg tror ikke er mulig) når en installerer en AIS, tror jeg en hadde merket det umiddelbart ved første gangs bruk. Og generelt er bildet på kartplotteren med AIS visninger mye enklere å tolke for "tante Agate" enn et radarbilde. Jeg tror nok det er stor forskjell mellom broen på en tanker og i en fritidsbåt. Og igjen, det visuelle er det absolutt viktigste. Jeg verifiserer alltid den visuelle utkikken mot de elektroniske hjelpemidlene, for det er det de er, og ikke motsatt rekkefølge som deg. Ha en god helg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Feil på Ais og gps er erfart flere ganger.

så det er mulig:-) Har du aldri sett et marinefartøy som lager virtuelt ais mål et helt annet sted enn båten sin faktiske posisjon? som nevnt over er det helt greit å bruke kartplotter og ais så din måte er helt greit så lenge en har sikt og kan kontrollere dataene. Alle hjelpemidler er velkommen så lenge det blir kontrollert som av deg er visuelt.

God helg til deg også :-)

Link to post
Share on other sites

Poenget til ollebolle er vel at å se andre på egen radar er kun avhengig av deg selv og ditt utstyr. Med AIS må du stole på at signal som sendes ut stemmer noenlunde med virkeligheten - i tillegg til ditt eget utstyr og din egen evne. Med AIS er du dessuten avhengig av både AIS-enheten og GPS som gir kurs og posisjon. Det er derfor en lengre kjede med mulige feilkilder. 

 

Men trådstarters spørsmål gikk på at dersom man ønsker å øke sannsynligheten for å bli sett av andre båter/skip, hva er da best: Akiv radartransponder eller AIS transponder? 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 Med AIS må du stole på at signal som sendes ut stemmer noenlunde med virkeligheten - i tillegg til ditt eget utstyr og din egen evne. Med AIS er du dessuten avhengig av både AIS-enheten og GPS som gir kurs og posisjon. Det er derfor en lengre kjede med mulige feilkilder. 

 

Men trådstarters spørsmål gikk på at dersom man ønsker å øke sannsynligheten for å bli sett av andre båter/skip, hva er da best: Akiv radartransponder eller AIS transponder? 

Svaret er enkelt synes jeg. Med AIS kommer båten inn på PC`n før jeg ser den med kurs og fart  nummer og navn og på et par sekunder vurderes det om den er noe trussel.

Har bare tre års AiS erfaring og derav bare 350 dager`s seilas, men har enda ikke møtt båter som ikke er der de skal være.

 

Det hender at  AIS signalet og GPS signaler skiller lag  og går parallelt med en ca.1 nm differanse et par ganger i året og i følge meg og kartet har

AIS`n rett, opptil en 45 min er de uenige. Heldigvis er det jeg som styrer båten etter kartet og ikke dit GPS`n  sier den vill.. 

Det er noe rart med kysten syd for Göteborg, det er der det hender.

Når en er oppvokst med at Onkel Sam jammet GPS`n og har logget huset hjemme i 6,3 knop på tur sydover et par nm før det snudde og kom hjem.

Er en fornøyd med at GPS`n henger med.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Til diskusjonen AIS og Radar; vi opplevde flere ganger i sommerferien i år at større fiskefartøy slo av AIS'en (for ikke å vise konkurrerende fiskere hvor de var, tenker jeg ...)

 

Dette radarbildet er fra sommerens overfart fra Danmark til Svenskekysten, ikke langt utenfor Sæby. Legg merke til Radarekkoet uten AIS symbol ca. 4,5nm unna, peiling 75 grader:

 

1442836508.jpg

 

 

Her er et bilde av fartøyet, dessverre tatt med mobiltelefonen og kraftig forstørret:

 

1442836520.jpg

 

Dette var en stor Fabrikktråler. Opplevde flere slike situasjoner.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...