Framtia Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 Jeg tillater meg å være uenig i prioriteringen, men er selvfølgelig enig i det totale bildet. Min prioriterte liste som kystseiler er elektronisk kart AIS Radar papirkart Utkikk er en selvfølge Forøvrig er temaet for trådstarter om en aktiv radarreflektor er bedre enn AIS, ikke om egen radar. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 Vil nok prioritere radar foran AIS ved kystseilas! Radarreflektor også! (Aktiv og / eller passiv...) (Det er heller få båter under 40-50 fot som har AIS-transponder...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 Har ikke radar og har ingen planer om å kjøpe! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 AIS består kun av elektronikk som går gjennom flere ledd før det vises på din skjerm. Det er riktig at klasse B har begrensninger både i sendeeffekt (12,5Watt kontra 25 Watt) og hvor ofte den sender ut informasjon, men AIS a er heller ikke noe en velger foran radar. Nå er du litt optimistisk. Klasse B sender på bare 2 watt, mens klasse A sender på 12,5 watt. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System Vi er forøvrig veldig glade for å ha transponder om bord. Det letter navigasjonen i trafikkerte farvann betraktelig, da man får opp kurslinjer på alle større fartøy i nærheten. Da kan man justere kursen noen grader en halv time før man møtes. Også praktisk å kunne kalle opp/bli kalt opp med navn, ikke bare posisjonsbeskrivelse. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 Ja der husket jeg feil på effekt.. Enda verre :-) Men for all del. Gode hjelpemidler så lenge en er kritisk og forstår begrensninger :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 2W for klasse B er mer enn nok for et antikollisjons-verktøy som AIS er. Det rekker mange nautiske mil. Hva som skjer 20 - 30Nm unna i vanlig kystfart, er vel fullstendig uinteressant. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 (redigert) AIS om det er klasse A eller B må aldri velges foran radar, uansett hva den heter. AIS består kun av elektronikk som går gjennom flere ledd før det vises på din skjerm. Radar sender ut og mottar pulsbølger som gjengis på din radarskjerm. (for å si det enkelt) Jeg jobber på sjøen og det overrasker meg egentlig ikke (kanskje litt) at så få har satt seg inn i slikt.. Det viktigste verktøyet en har er øyet som ser ut.. Skjermer kan aldri erstatte øyet og ventilene ut! Så er min enkle prioritering: Visuelt ut ventilene. Kart Radar Elektroniske kart AIS Bruk gjerne Elektroniske kart og AIS. Det er kjempegode hjelpemidler, men det skal brukes med skepsis og aldri alene. Altfor mange ser ned i skjermer og glemmer å se ut. Ser hva du skriver, men .... Har nå brukt Elektroniske kart på pc i 20 år nesten alene, papir ligger i karthylla, en ser vel ikke mer på et papirkart, enn på pc kartet? Ais ser hva som ligger og lurer bak holmen og hva som kommer lenger inne i fjorden. Det gjør vel ikke radaren?. Elektroniske kart på pc og AIS og se seg rundt, Har aldri savnet Radaren etter den gikk på land. Redigert 25.April.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 AIS består kun av elektronikk som går gjennom flere ledd før det vises på din skjerm.Radar sender ut og mottar pulsbølger som gjengis på din radarskjerm. (for å si det enkelt) Heh? Den forskjellen forsto jeg ikke, og heller ikke hvorfor det skulle favorisere radar. Radarsignalene går da også gjennom mange ledd mellom antenne og skjerm med mye elektronikk de også, helt på linje med signalene for AIS. "Pulsbølger" var forresten et nytt og artig ord jeg ikke har hørt før. Selv har jeg ikke radar, men radar er et utmerket hjelpemiddel i mørke og dårlig sikt. Under slike forhold holder jeg meg i havn. Min prioritering er: - Visuell utkikk - Oppdaterte kart på stor dedikert kartplotter - Oppdaterte papirkart som backup - AIS transponder - Oppdaterte kart på laptop, iPad, mobil osv. som backup Skulle jeg gått mye i mørke, tåke og ellers dårlig vær og gjerne med hurtiggående båt eller stort skip, ville radar kommet like før AIS'n på listen Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Vi går en del i kølamørke. Og jeg synes det er pyton å stå ute i cockpit midt i havet og glo inn i natte svarta. Det er kaldt, det er vått. Derfor kjører vi slik: Da kan jeg se ut forover og til sidene, men ikke akterover. Radaren plukker opp det som kommer, og AIS'en vises på radaren. Kartet kjører på PC'en. Går vi for motor har vi nå gir og gass inne, sammen med styring via autopilot (kommer noe bedre etter hvert). Jeg er nok litt slapp med oppdaterte kart. Men skjæra flytter ikke så mye på seg. Heller ikke broer og ledningsstrekk. Dog har jeg alltid oppdaterte havne- og farvannsbeskrivelser. Noen ganger oppdager vi lys som ikke er der. Men uansett vet GPS'en hvor vi er. Og vi kjører logg med posisjonsangivelse med jevne mellomrom. Men nå gikk jo denne tråden på AIS, enig med Lars H. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 (redigert) Apropos hurtiggående båter og AIS. Det er en ting man bør merke seg: klasse B transpondere sender som standard ut posisjonssignal hvert 30. sekund. Om man kjører en planende båt i 30 knop, flytter man seg et godt stykke mellom hver oppdatering! Kl. A justerer signalhyppigheten ut i fra status og fart, helt ned i 2 sek. intervall. Hurtiggående båter med 2 w sendestyrke og 30 sek oppdatering rekker man så vidt å få opp på plotteren før de er borte igjen. Redigert 25.April.2015 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Men øynene til føreren har ikke noen forsinkelse. Derfor er visuell (kontinuerlig!) utkikk øverst på min liste. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Heh? Den forskjellen forsto jeg ikke, og heller ikke hvorfor det skulle favorisere radar. Radarsignalene går da også gjennom mange ledd mellom antenne og skjerm med mye elektronikk de også, helt på linje med signalene for AIS. "Pulsbølger" var forresten et nytt og artig ord jeg ikke har hørt før. Selv har jeg ikke radar, men radar er et utmerket hjelpemiddel i mørke og dårlig sikt. Under slike forhold holder jeg meg i havn. Min prioritering er: - Visuell utkikk - Oppdaterte kart på stor dedikert kartplotter - Oppdaterte papirkart som backup - AIS transponder - Oppdaterte kart på laptop, iPad, mobil osv. som backup Skulle jeg gått mye i mørke, tåke og ellers dårlig vær og gjerne med hurtiggående båt eller stort skip, ville radar kommet like før AIS'n på listen Lars H. Radar: elektroniske pulser sendes ut og mottas ombord som gjengis på radarskjermen. Ingen ledd utenfra. Ais: gps signaler sendes og mottas ombord i båt A som videre har lagt inn skipsspesifikk (statiske data), antenneplassering kan tastes helt feil, faktisk flere nm. Dette sendes ut på VHF båndet og mottas på båter i nærheten. Så skal det videre fra ais mottaker til kartplotter, som også kan mates inn manuelt med offset posisjoner på antenne m.m og vises der. Ser du ikke forskjellen? Men jeg er ikke motstander av ais det er et kjempefint verktøy som i de fleste tilfeller er gir en riktig og god presentasjon, men det er ikke ment å brukes alene.. Jeg har sett så mye rart ombord i båtene jeg som Los er ombord i at ais og kartmaskin brukes for å få oversikt om det er mye trafikk, men verifiseres alltid i radarbildet og visuelt. Jeg tar aldri beslutninger basert på kun ais informasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Dette gidder jeg ikke å diskutere med deg, og du trenger ikke å forklare meg hvordan en radar virker, det har jeg visst i over 50 år. Og taster en inn feil plassering av egne antenner med flere Nm (som jeg tror ikke er mulig) når en installerer en AIS, tror jeg en hadde merket det umiddelbart ved første gangs bruk. Og generelt er bildet på kartplotteren med AIS visninger mye enklere å tolke for "tante Agate" enn et radarbilde. Jeg tror nok det er stor forskjell mellom broen på en tanker og i en fritidsbåt. Og igjen, det visuelle er det absolutt viktigste. Jeg verifiserer alltid den visuelle utkikken mot de elektroniske hjelpemidlene, for det er det de er, og ikke motsatt rekkefølge som deg. Ha en god helg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Feil på Ais og gps er erfart flere ganger. så det er mulig:-) Har du aldri sett et marinefartøy som lager virtuelt ais mål et helt annet sted enn båten sin faktiske posisjon? som nevnt over er det helt greit å bruke kartplotter og ais så din måte er helt greit så lenge en har sikt og kan kontrollere dataene. Alle hjelpemidler er velkommen så lenge det blir kontrollert som av deg er visuelt. God helg til deg også :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 (redigert) Poenget til ollebolle er vel at å se andre på egen radar er kun avhengig av deg selv og ditt utstyr. Med AIS må du stole på at signal som sendes ut stemmer noenlunde med virkeligheten - i tillegg til ditt eget utstyr og din egen evne. Med AIS er du dessuten avhengig av både AIS-enheten og GPS som gir kurs og posisjon. Det er derfor en lengre kjede med mulige feilkilder. Men trådstarters spørsmål gikk på at dersom man ønsker å øke sannsynligheten for å bli sett av andre båter/skip, hva er da best: Akiv radartransponder eller AIS transponder? Redigert 25.April.2015 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 (redigert) Med AIS må du stole på at signal som sendes ut stemmer noenlunde med virkeligheten - i tillegg til ditt eget utstyr og din egen evne. Med AIS er du dessuten avhengig av både AIS-enheten og GPS som gir kurs og posisjon. Det er derfor en lengre kjede med mulige feilkilder. Men trådstarters spørsmål gikk på at dersom man ønsker å øke sannsynligheten for å bli sett av andre båter/skip, hva er da best: Akiv radartransponder eller AIS transponder? Svaret er enkelt synes jeg. Med AIS kommer båten inn på PC`n før jeg ser den med kurs og fart nummer og navn og på et par sekunder vurderes det om den er noe trussel. Har bare tre års AiS erfaring og derav bare 350 dager`s seilas, men har enda ikke møtt båter som ikke er der de skal være. Det hender at AIS signalet og GPS signaler skiller lag og går parallelt med en ca.1 nm differanse et par ganger i året og i følge meg og kartet har AIS`n rett, opptil en 45 min er de uenige. Heldigvis er det jeg som styrer båten etter kartet og ikke dit GPS`n sier den vill.. Det er noe rart med kysten syd for Göteborg, det er der det hender. Når en er oppvokst med at Onkel Sam jammet GPS`n og har logget huset hjemme i 6,3 knop på tur sydover et par nm før det snudde og kom hjem. Er en fornøyd med at GPS`n henger med. Redigert 25.April.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 (redigert) Til diskusjonen AIS og Radar; vi opplevde flere ganger i sommerferien i år at større fiskefartøy slo av AIS'en (for ikke å vise konkurrerende fiskere hvor de var, tenker jeg ...) Dette radarbildet er fra sommerens overfart fra Danmark til Svenskekysten, ikke langt utenfor Sæby. Legg merke til Radarekkoet uten AIS symbol ca. 4,5nm unna, peiling 75 grader: Her er et bilde av fartøyet, dessverre tatt med mobiltelefonen og kraftig forstørret: Dette var en stor Fabrikktråler. Opplevde flere slike situasjoner. Redigert 21.September.2015 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.