Jump to content

Sår under vannlinjen, to dager på land, vente eller gjøre nå?


Suzumar

Recommended Posts

Har båten på land nå og den skal ut igjen på torsdagsmorgenen. Har funnet et par sår på størrelse med en 20 kroning der jeg ser inn på glassfiberen.

Har forstått at jeg må bruke noe grunning, epoksysparkel og primer før bunnstoff. Men kan dette gjøres nå eller må båten stå på land i lengre tid for å tørke ut?

Hva er faren om jeg sparkler før glassfiberen er helt tørr)

Hva er faren om jeg lar båten ligge ute i vinter med disse sårene?

 

Andre forslag til fremgangsmåte?

 

Dette er nytt for meg og jeg har ikke snøring.

Link to post
Share on other sites

Den er akkurat tatt opp, så vann er allerede trengt inn i fibrene?

Da burde den absolutt få stå en god stund å tørke ut. Men om den skal på vannet torsdag uansett, så hadde jeg speedet opp tørkingen så mye som mulig.

Sett varmelamper mot skadene så fort som mulig. Ikke så nærme at ting kan ta fyr, eller svir seg. Men passe for å få tempraturen opp, så uttørkingen øker.

 

Se på produktene hvor lang tid de forskjellige trenger av tørketid. Og regn deg bakover fra når den skal settes på vannet. For å finne ut i det lengste hvor lenge lampene kan stå på for uttørking. Herding av produktene går også fortere med varming.

Om så påføring av et produkt blir beregnet ut til å måtte legges på midt på natten. Så tror jeg selv jeg hadde gjort det for å få så lang utørking som mulig.

 

 

Ikke sikker her:

Men en burde vel bemerke seg områdene, og slipe de opp neste gang båten skal på land. Også få en lang god utørking av fibrene?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Ikke sikker her:

Men en burde vel bemerke seg områdene, og slipe de opp neste gang båten skal på land. Også få en lang god utørking av fibrene?

Det synes iallefall jeg...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så mye å være redd for. Den fuktigheten som eventuelt har trengt inn tørker greit ut igjen i løpet av vinteren. Jeg ville bare ha sjøsatt igjen, brukt båten resten av sesongen og deretter sørget for god tørk etter at båten er tatt opp. Reparere kan du gjøre til våren, da er alt knusktørt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det så enkelt index ??

 

Vann kan jo sive inn i glassfiberlagene og på sikt gjøre at lagene blærer altså plastpest.

 

Er det virkelig så enkelt at vann som har sivet inn gjennom disse sårene vil renne ut igjen samme vei de kom eller fordampe ?

 

Selv tok jeg båten rasket mulig opp av vannet for noen år siden etter fagråd pga en mindre grunnstøting og satte den ikke ut igjen før noen dagers tørke og plastreperasjon. Jeg var også i tvil om hvor mange dager den måtte tørke på land.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vann kan jo sive inn i glassfiberlagene og på sikt gjøre at lagene blærer altså plastpest.

 

Plastpest skyldes at vann trenger gjennom gelcoaten, trekker inn i laminatet, og forbinder seg med glykolrester i herderen i polyesteren. Disse molekylene blir så for store til å trenge gjennom gelcoaten igjen, og vil over tid danne overtrykk og dermed blærer mellom gelcoat og laminat. Så i dette tilfellet der gelcoaten er borte vil det ikke være fare for blærer som sådan, vanet kan vandre både inn og ut. Laminatet vil imidlertid være ganske vasstrukket, så det kan være lurt å ta opp båten noen uker før første frostperiode slik at laminatet rekker å tørke før faren for frostsprenging inntreffer. Men siden båten allerede har ligget ute over en sesong med denne skaden ser jeg ikke noe som helst problem i at den blir liggende et par måneder til!

 

Til sparkling anbefales det å bruke epoxysparkel, og deretter fire-fem strøk med antipest primer før bunnstoff. Den sparkelen fra Clas Ohlson ser helt grei ut ja.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så om jeg forsegler med epoxysparkel før det er tørket ut så er den største faren frostsprengning?

Jeg pleier å ha båtene mine på sjøen hele vinteren, så da er ikke frostsprengning noe tema.

 

Hvor lenge må egentlig båten ligge på land for at dette skal tørke ut. Leser noen steder at den bør ligge vinteren over, andre steder snakker de om uker.

 

Håpet mitt er at det er greit nok å sparkle nå og så ta dette om et år eller to når båten skal opp for ny smøring. Da kan jeg ta høyde for dette og bestille lengre landligge. Men det er vel kanskje å håpe på for mye?

Link to post
Share on other sites

Ok, innser at dette ikke er noe for meg. Har sendt bilder med prisforespørsler til ulike verksted.

Fikk ett svar om at det var umulig å gi pris på grunn av fare for delaminiering. Dette måtte sjekkes.

De spurte også om jeg ikke hadde forsikring, da de mente dette var en klar forsikringssak.

Sendte skademelding til forsikringsselskapet og venter på taksering.

Hmmm... lurer på om ikke båtsesongen er over for denne gang :-(

Link to post
Share on other sites

Her er det mye tull....

 

Glassfiber trekker ikke vann! Ødelagt glassfiber trekker vann, men kun der den er ødelagt.

 

Ødelagt glassfiber (delaminert eller knust) kan ikke tørkes ut og lappes sammen igjen. Ødelagt glassfiber må FJÆRNES! Fjærn så mye at det du sitter igjen med er frisk glassfiber. Først da kan skaden(e) repareres.

 

Sånn er det.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Puhh!! Nå fikk jeg litt roen her.

Så for meg at åpen glassfiber var rene svampen og delaminering langt oppover skutesiden.

Fikk nettopp telefon fra takstmann i marinaen. 4 timers arbeid og båten klar i neste uke :-) De måler fuktigheten og setter evt. på varme. De 2500-3000 betaler jeg glatt for å sjøsette båten med god samvittighet og la den overvintre på sjøen som planlagt.

Puhh.... dette var deilig!

 

Da var det bare motoren og lakkproblemene igjen e-tech med lakkproblemer

Redigert av Suzumar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måten glassfiber "trekker vann på" er når en skade ikke blir reparert og skrogets belastninger utvider skaden, da blir den sørre og større - og om en setter en båt med en slik skade ureparert på land slik at frosten får sprenge videre, ja, da er vi i gang..... Det koster penger!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...