enter4u Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 egenvekt betong b 25 er 2,5, altså liter x 2,5 Tull. Betong har ei vekt på 2300kg pr. kubikk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roeren Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Selvfølgelig..... Putter du ballasten oppi båten får du vekten i luft som effektiv ballast. Skrur du den fast under båten må du trekke fra oppdriften. Hva?? Ballastens vekt i kg blir akkurat den samme hvor den enn er! Men virkningen av ballasten blir bedre jo lengre ned den er; det er ikke for ingenting at seilbåter med fast kjøl har jern/betong nederst i kjølen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ruby Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 (redigert) Jada, det er virkningen av ballasten som er interessant her. derfor skrev jeg "effektiv ballast". Tenkte de fleste skjønte det, uten å måtte bruke teskje Redigert 13.August.2009 av Ruby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roeren Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Jada, det er virkningen av ballasten som er interessant her. derfor skrev jeg "effektiv ballast". Tenkte de fleste skjønte det, uten å måtte bruke teskje Er ikke helt sikker på om dette handler om teskjeer! Virkningen av ballasten blir nesten den samme om den legges helt i bunnen av båten, eller om den skrues fast utenpå skroget, fordi den er nesten like dypt i de to tilfellene. At ballasten belaster en vekt ulikt om den er i vann eller i luft har ingenting med dette å gjøre, så jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt har nevnt dette! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ruby Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Hvis du leser hele tråden vil du se at denne tråden ble startet av en som ønsket å bruke betong som ballast, antagelig var tanken å støpe nederst i kjølen innvendig. Videre kom det innlegg om at virkningen ville være forskjellig avhengig av om ballasten ble lagt innvendig eller utenpå skroget. Det var det jeg kommenterte...... I det opprinnelige tilfellet har denne forskjellen faktisk stor betydning, siden oppdriften gjør at vekten på betong er vesentlig lavere under vann enn i luft. Du nevner stålkjøl, da blir denne forskjellen betydelig mindre. At ballasten gjør størst nytte jo lenger ned i kjølen den plasseres er vel en selvfølge, og det var ikke det denne tråden egentlig omhandlet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 I det opprinnelige tilfellet har denne forskjellen faktisk stor betydning, siden oppdriften gjør at vekten på betong er vesentlig lavere under vann enn i luft. Den der skjønte jeg ikke! All den tid ballasten er plassert i en båt vil den jo forårsake samme oppdrift uansett om den er oppi eller under båten! Om det er skroget eller betongklumpen som fortrenger samme mengde vann spiller ingen rolle i så måte. Sikker på at du ikke tenker litt feil her? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Ruby Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Forskjellen ligger i at dersom du plasseres betongklumpen under båten så endres volumet av skroget..... Jo lavere egenvekt materialet du bruker til ballast har, desto større forskjell blir det om du plasserer ballasten innvendig eller utvendig. Et annet eksempel for å forklare tanken... Fyll opp båten innvendig med tømmer. Hva skjer? Ta så samme mengde tømmer og fest under båten, hva skjer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Mulig jeg tenker helt feil her. Men om du øker volumet på undervannskroget med å henge betong på utsiden, eller om du fyller samme betong oppi og derved senker skroget i vannlinjen, så er vel effekten av ballasten den samme. Fortrengt mengde vann blir lik, og båtens vekt blir lik. Eller? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Ruby Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Ja, fortrengt mengde vann, og vekt blir lik i de to tilfellene. Og som du sier, fyller du betongen innvendig i kjølen senkes skroget mer i vannlinjen enn om betongen henger utenpå. Båtens tyngdepunkt vil ligge dypere i vannet, noe som vil bedre stabiliteten. (antar at det er hensikten med ballasten....) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hobby 430 Sport Svart 14.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2009 Nå er jobben gjort!! Takk for hjelpen til de som hadde et saklig svar på de eg lurte på Saken kan stenges og slettes!!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
2tx Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Er ikke helt sikker på om dette handler om teskjeer! Virkningen av ballasten blir nesten den samme om den legges helt i bunnen av båten, eller om den skrues fast utenpå skroget, fordi den er nesten like dypt i de to tilfellene. At ballasten belaster en vekt ulikt om den er i vann eller i luft har ingenting med dette å gjøre, så jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt har nevnt dette! Dette er vel ikke riktig? Hiver du en kubbik med betong oppe i båten, får du 2,4 tonn ballast Henger du en kubbik under båten, får du 1,4 tonn ballast (ferskvann +4 grader) Dybden på ballast i båten gjør ingen ting med oppdriften. Seilbåter har vel ballast i kjølen for å kompansere for seilene. En annen båt med stort dypgående, blir vel faktisk mest stabil med å legge ballast i vannlinja...;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Om du skrur to tonn jern fast under båten, eller legger to tonn jern inne båten, så vil båten synke like mye ned (altså, fortrenge like mye vann). Men den rettende kraften vil være avhengig av avstanden til båtens tyngdepunkt. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Til Salt-JanP Husk på at om du fester 2 tonn jern utvendig under båten, øker du båtens utvendige fortrengte volum. Det vil si at volumet av jern vil fortrenge vannet , og derved gjøre at båten ikke synker like mye ned. Dette er kanskje spissfindig men helt korrekt! 2tx har rett! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Det fordamper ikke vann av betydning når du støper betong - med mindre du gjør det helt feil. Vannet du tilsetter inngår i en krystalinsk struktur med sementen - det er slik sement herder og blir til betong. Det er vel snarere slik at betongen helst vil ha enda mer vann enn det du tilsetter i blandingen. Det er derfor du skal vanne godt etter støpingen og dekke til med plast. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.