Hobby 430 Sport Startet 11.August.2009 Del på Facebook Startet 11.August.2009 Skal til å støpe ballast i båten, men lure på hva en 25 kg sekk med ferdigbetong veier når den er ferdig?? er de mye mer en 25 kg?? evnt hvor mye? Takker for svar Olaf Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Mulligan Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 25 kg. eller 14 l. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 11.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2009 25 kg. eller 14 l. De står 25 kg Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
index Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Du tilsetter vann, betongen herder, og vannet fordamper igjen. Så vekten blir det samme som i løs tilstand, 25kg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TwinCab Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Du tilsetter vann, betongen herder, og vannet fordamper igjen. Så vekten blir det samme som i løs tilstand, 25kg. Nei, dette blir ikke riktig. En del av vannet bindes til sementen og forblir i betongen. Så vekten blir 25 kg pluss bundet vann i betongen (antageligvis noen få liter vann - noen få kilo). Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Hvor nøyaktig svar trenger du? Mener å huske at betong veier ca 2 kilo/liter. Dersom du får 14 liter betong av en sekk på 25 kilo, så bør svaret bli ca 28 kilo. Er dog ikke sikker på om 14 liter er korrekt. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
index Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 En del av vannet bindes til sementen og forblir i betongen. Men det er ikke mye det er snakk om! Man bruker vel ca 5 liter vann til en sekk, og jeg vil tro at minst fire av disse fordamper igjen. Så ja, den blir kanskje bortimot 26 kg..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kintii Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 jeg har pleid å bruke ca 3 liter vann pr. 25 kilos sekk. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 En 25kg vanlig mørtel B20 hvertfall, ca 3-3.5 liter vann. Har brukt noen sekker nå i siste og det står 3liter på sekken. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Fanafjord Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Skal du støpe ballast til båten er beton en ganske "lett" materiale. Støp iallefall godt med jern i. Gammel kjetting eller liknende. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Higre Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 egenvekt betong b 25 er 2,5, altså liter x 2,5 Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 11.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2009 Hvor nøyaktig svar trenger du? Mener å huske at betong veier ca 2 kilo/liter. Dersom du får 14 liter betong av en sekk på 25 kilo, så bør svaret bli ca 28 kilo. Er dog ikke sikker på om 14 liter er korrekt. Ok takk takk Skal du støpe ballast til båten er beton en ganske "lett" materiale. Støp iallefall godt med jern i. Gammel kjetting eller liknende. De ligger i dag noen kanner med blyhagl som skal blandes i betongen. derfor litt greit å vite hvor mye eg må ta vekk for å få lik vekt som før.. Bedre plass langs dørken når dei kannene forsvinner Tusen takk allesammen for svar!!!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Fanafjord Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 (redigert) Nå spiller jo ti kilo at eller frem ingen veldig stor rolle i din tilfelle, men hvis du vil være helt nøyaktig så tror jeg at en må ta hensyn til spesifikk vekt når du bytter betong mot bly: Beton 2,5 Bly 11,4 Vann: 1,0 Du bruker beton som veier 14x2,5 kg = 35 kg -> effektiv vekt i vann er bare 14 x (2,5-1) = 21 kg. Tar du vekk 35 kg av din blyhagl er det for mye. Du bør bare ta bort rundt 23 kg for å komme ut likt. (Forutsatt dette er dette er 100% bly) 21 kg / 11,4 = 1,84 liter = 1,84 kg oppdrift 21 kg beton (spesifikk vekt) + 1,84 kg mindre oppdrift = 23 kg bly Redigert 11.August.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
taske Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 (redigert) Må man tenke sånn selv om det ikke skal ned i vann annet enn indirekte (i og med at det er ballast som vel ligger inni båten men under vannlinjen)? Redigert 11.August.2009 av taske (see edit history) Sitér dette innlegget Go ahead, make my kernel! Besøk båtsiden min på http://baat.taske.no/ Link to post
2tx Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Nå spiller jo ti kilo at eller frem ingen veldig stor rolle i din tilfelle, men hvis du vil være helt nøyaktig så tror jeg at en må ta hensyn til spesifikk vekt når du bytter betong mot bly: Beton 2,5 Bly 11,4 Vann: 1,0 Du bruker beton som veier 14x2,5 kg = 35 kg -> effektiv vekt i vann er bare 14 x (2,5-1) = 21 kg. Tar du vekk 35 kg av din blyhagl er det for mye. Du bør bare ta bort rundt 23 kg for å komme ut likt. (Forutsatt dette er dette er 100% bly) 21 kg / 11,4 = 1,84 liter = 1,84 kg oppdrift 21 kg beton (spesifikk vekt) + 1,84 kg mindre oppdrift = 23 kg bly Sitter du bare inne og regner? Ballasten skal vel ikke henge under båten Du glemte salinitet og vann temp... Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 (redigert) Må man tenke sånn selv om det ikke skal ned i vann annet enn indirekte (i og med at det er ballast som vel ligger inni båten men under vannlinjen)? Nå sant skal sies, når jeg tenker meg om så er jeg er ikke 100 % sikker Men det hadde vært litt gøy å regnet på salinitet også... :lol: Redigert 11.August.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
2tx Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Nå sant skal sies, når jeg tenker meg om så er jeg er ikke 100 % sikker Hmmm Nå tøyser du vel, men har sett Dr'er som ikke skjønner stort... Oppdrift = ....... vekten av den fotrengte væske Om du fyller 2,4 kubikk (2400 liter ferskvann av 4 grader) Eller 1 kubikk med standard betong (1000 liter) Så flyter båten like høyt eller lavt i vann. Ut å sjekk lastemerkene, ta en lab øvelse ute i felten I følge ekspertisen her standard betong egenvekt på 2,4 Men skrur/støper du ballasten fast under båten, blir det jo et annen regne stykke... Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Men skrur/støper du ballasten fast under båten, blir det jo et annen regne stykke.. Er du sikker? Det tror ikke jeg. Men det kan bero på manglende kunnskap hos meg. Er egentlig litt nysgjerrig på svaret..... Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 11.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2009 hehe ballasten skal være under dørkplatene i forcabinen. skal ha mer vekt i tilleg til de 50 kg med bly som er de fra før, de som er nå er blyhagle som ligger i 5L kanner noe som gjør at de blir en del "luft" mellom, tenkte derfor å blande blyhaglet i betongen og fylle dette i kjølen helt fremme!!!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
2tx Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 lol, Kan du veie en kanne så vi har egenvekta, tilfelle videre kalkulasjoner.... Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Er du sikker? Det tror ikke jeg. Men det kan bero på manglende kunnskap hos meg. Er egentlig litt nysgjerrig på svaret..... Selvfølgelig..... Putter du ballasten oppi båten får du vekten i luft som effektiv ballast. Skrur du den fast under båten må du trekke fra oppdriften. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Men hvordan forklarer dere at de nye 25kg sekkene føles like tunge som de gamle 40kg sekkene. Det skjønner ihvertfall ikke jeg noe av... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
KenBjork Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Fordi du er blitt pussling det Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Honduras Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Badevekten påstår noe annet Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
index Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Badevekten påstår noe annet For mye ballast! Da går nyttelasten ned . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.