Jump to content

Enda lengre tur, Ormen Lange på tokt til Bergen..: )


moosewine

Recommended Posts

Han levde tydeligvis kun på hermetikk, han tok ikke sjansen på å fiske, var visst redd for dårlig/giftig fisk. Spurte om det var dager som var tyngre enn andre, men det var det ikke, han hadde ikke en eneste dårlig dag! Til det så la han til at det var viktig med hva slags forventninger man har til neste dag.

 

Han hadde ikke watermaker, men samlet regnvann i cockpit som han førte ned i en av vanntankene.

 

Det som jeg synes var litt spesielt var at fra han dro fra Southampton først så land ved Kanariøyene, neste gang han så land var ved Kapp Horn! Og da hadde han rundet Kapp det gode håp og seilt imellom Australia og Tasmania, mente han sa det gikk 5 mnd uten å se land. Ville ikke vært noe for meg, jeg som liker å seile fra Pub til Pub...: )

.

Link to post
Share on other sites

Det lengste strekket jeg har vært alene er 56 døgn og det er interessant hvordan en takler syken uten å se annet enn hav og atter hav. Og det gjør noe med en for resten av livet. Hermetikk av forskjellige utgaver. Konserverte egg, agurker, løk, plommer, samt innsamling av vann via en seilduk rett ned i tanken. Menneske kan makte det meste.

 

Fem måneder uten landkjenning er noe til bragd :flag_bp:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vi kom oss tilbake ja, beklager hvis noen har vært bekymret!

 

Jeg kom meg ikke helt ut av båtmodus, men har flyttet på land igjen nå : )

 

Vi kom oss avgårde forrige lørdag fra Lerwick, rolig vær over nordsjøen, på grensen til kjedelig, platt lens med gamle dønninger imot...Men så kom kulingen når vi nærmet oss gamlelandet og det ble skikkelig gøy! Planen var å gå helt hjem i et strekk, men når vinden økte på på mandagskvelden samt et forferdelig regnvær tok til gikk vi inn til Kristiansand for natten. Innseilingen til Vestergapet ble litt for spennende i mørket men gikk heldigvis bra. Skulle ha hvit sektor i rompa til neste hvite kom til babord, problemet var at den hvite bak ble lenger og lenger unna og forsvant ofte i de 2-3 meter bølgene, neste sektor drøyde med å dukke opp og så åpnet himmelen seg og alt ble svart. Da var det bare å holde kurs og håpe at neste sektor dukket opp og det gjorde den heldigvis. Det var skikkelig spennende, skimtet konturene av holmene på innsiden samtidig som vi gjorde 8-9 knop for seil innimellom staker og skjær. hadde jeg gjort noe feil der hadde vi blitt slått til pinneved, men det gikk heldigvis bra!

 

Stod opp 0630 på tirsdagen, tøffet motor innaskjærs via blindleia før vi gikk ut ved Lillesand og seilte hjem til Arendal. Egg og bacon i Blindleia i strålende solskinn, kuling bakfra når vi kom utpå gjorde det til en kjempeflott avslutning på turen, tilogmed et par timer i bar overkropp : ) Ankom Arendal kl 1400, godt å være trygt i havn nok en gang!

 

Ellers kan jeg nevne at det første som skjedde ut fra Lerwick var at blokka som er festet i bommen til storseilskjøte røk pga materialtretthet, fikk fikset det midlertidlig med noe hyssing som faktisk holdt hele veien hjem med vind opp i kuling med full stor oppe. Hyssingen røyk etter 5 min på forrige onsdagseilas i mye mindre vind...men det var det eneste som gikk istykker på hele turen så det var ikke så gær'nt : )

 

Så til dere som slutter å bruke båten etter fellesferien, det er fortsatt veldig mye sommer igjen i august og september!

.

Link to post
Share on other sites

Da venter vi på bildene, du slipper ikke så lett,

Og høstseilas er flott, seilte selv fra Egersund og opp til Hufsetufseneset (austevoll) forrige uke i en flott stiv kuling.

Så nå er det kontrahering på gang.

 

Ang Jawiks 56 døgn alene på havet, (da har vi forklaringen :lol::eek:

Visste det var noe, kunne bare ikke sette fingeren på det :seeya:

Redigert av NOR_Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Må få oss en ny mast :headbang: Livet er hardt med meg når en slipper Admiralen til ved roret :saint: Lang historie og mange tilfeldigheter fikk konsekvenser i år.

 

 

En ting er sikkert. Seil ikke inne i fjorder med høye fjell og i hvertfall ikke kloss opp til land :lol: :lol:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Var oppe å skar løs øverste del av storen (ny form for reving av seil) da jeg oppdaget at masta holdt på å gå av ved saligen. Dette var ved kai i Måløy med seilet hengende som ei fille rundt masta. At vi havnet i Måløy er en annen historie, siden kursen opprinnelig var satt vestsydvest fra Stad mot djevelens dansegulv med fin bør. Så en kan si at vi hadde flaks i uhell eller var det uhell i flaks siden masta hadde gått over til Neptun ved neste kuling. Godt at Neptun holder sin gaffel over oss trofaste tilhengere.

 

Masta står ennå på kjølen og er strippet for all belastning. Nå vurderer jeg på hva som skal gjøres. Opererer i mellomtiden som cabinkruser med pinne og krane :lol:

 

Cruseren

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...