Jump to content

Enda lengre tur, Ormen Lange på tokt til Bergen..: )


moosewine

Recommended Posts

Inspirert av Ulv1 starter jeg denne tråden.

 

Ormen Lange er en staselig båt fra 1980, 44 fot lang 2,55m bred. Hun har vesentlige mangler når det gjelder sikkerhetsutstyr , men er en solid farkost som tåler det meste av vær.

 

Turen går fra Arendal via Grimstad(hvor jeg er nå) til Bergen hvor jeg må være fremme senest tirsdag kveld. Problemet er at jeg kan ikke dra fra Grimstad før søndag morgen grunnet jobb, men etter litt finregning skal det holde...: ) Vi blir 2 stykker ombord, jeg og Bjørn som normalt er kaptein på den klassiske treseileren Solgang og bror til Finn som seiler Rx2 oppe i nord.

 

Ombord har vi kartplotter uten kart, men den gir i hvertfall posisjon : ) Papirkart for det meste av turen og Pc med kartplotter med kart : )

 

Det er også redningsvester ombord + en gul hestesko som henger bakpå rekka(har lurt på å fjerne den for den står ikke i stil til båten). Vi har ikke AIS, Epirb eller slikt, men har en VHF som virker av og til.

 

Skal prøve å holde dere oppdatert utover i turen!

 

Tror dette blir bra, er det noe jeg ikke har tenkt på?

.

Link to post
Share on other sites

Uten å på noen måte henge ut noen, så er det rart/morsomt å se hvor forskjellig folk planlegger langturer/lengre turer: Ulv 1's tur til hovedstaden

Uansett er vel planlegginger riktig når de som gjennomfører turen føler seg trygg, det være seg om turen er detaljplanlagt eller bortimot går på lykke og fromme (slik det ble gjort i gamledager).

God tur uansett, turen er jo flott og jeg må vel si at Hansastaden er et bedre valg enn hovedstaden... :lol:

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Du kan jo spøre dine barn eller aller nærmeste om de synes det er OK at du drar ut på havet med defekt Vhf og ett par redningsvester. Det kan være ungene faktisk vil ha deg rundt dørene i noen år til. Vi er forskjellige, og personlig liker jeg tanken på at jeg har utstyr som gjør at jeg faktisk kan overleve en time eller to i vannet. Hvis ikke er det vel like greit å hive av redningsvesten også, da det bare representerer seigpining.

Link to post
Share on other sites

jeg må vel si at Hansastaden er et bedre valg enn hovedstaden... :lol:

 

:flag: TrondT

 

Jeg har bestilt hornmusikk og buekorps ved ankomst : ) Og så håper jeg å møte på noen båtplassen folk, blir liggende utenfor Havariet mer eller mindre i 14 dager. Så hvis dere ser den lange tømmerstokken er det bare å slå av en prat!

 

Gleder meg veldig til å oppleve vestlandsnatur fra båten, blir første gang jeg seiler på de kanter!

.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo spøre dine barn eller aller nærmeste om de synes det er OK at du drar ut på havet med defekt Vhf og ett par redningsvester. Det kan være ungene faktisk vil ha deg rundt dørene i noen år til. Vi er forskjellige, og personlig liker jeg tanken på at jeg har utstyr som gjør at jeg faktisk kan overleve en time eller to i vannet. Hvis ikke er det vel like greit å hive av redningsvesten også, da det bare representerer seigpining.

 

Rolig nå! Den er jo ment litt humoristisk denne tråden...(har en bærbar som virker) og vil påstå at vi vet litt hva vi driver med :cheers:

.

Link to post
Share on other sites

Ombord har vi kartplotter uten kart, men den gir i hvertfall posisjon : ) Papirkart for det meste av turen og Pc med kartplotter med kart : )

...

Tror dette blir bra, er det noe jeg ikke har tenkt på?

Hva med NAF veibok?

 

Spøk til side, jeg så dere liggende innerst i gjestehavna i Grimstad for et par timer siden. Fin båt som så absålutt står til navnet sitt. Pass bare på at det ikke går med dere som det gikk med originalen :nonod:

Bare sørg for at dere holder dere unna Svolder.

 

Forøvrig: lykke til med turen :sailing:

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbudet Ask, men planen er å ligge utenfor Zachen da jeg skal underholde fulle Bergensere der i 14 dager...lettere å få damene ombord da :yesnod:

 

Det er godt du har trua på oss Honduras!

 

Takk for tips TrondT, men tviler på at det blir tid til så mye sightseeing på vei opp, men på hjemturen har jeg i øyeblikket 4 uker fri, så da!

.

Link to post
Share on other sites

Vi har ikke AIS, Epirb eller slikt, men har en VHF som virker av og til.

 

Skal prøve å holde dere oppdatert utover i turen!

 

Tror dette blir bra, er det noe jeg ikke har tenkt på?

 

Aaahhh........godt å se at noen drar på tur og satser på kunnskap istedenfor utstyr som ingen hadde hørt om en gang kun for kort tid tilbake.........

 

God tur. :wink:

Link to post
Share on other sites

Har du tid så gå nyleia/Austevoll i istedenfor Langenuen. Myye mer interressant og severdig

 

TrondT

 

 

Takk for tips TrondT, men tviler på at det blir tid til så mye sightseeing på vei opp, men på hjemturen har jeg i øyeblikket 4 uker fri, så da!

 

Ehh, det er raskere gå nyeleia/austevoll enn langenuen. Så her får du i pose og sekk. Men det raskeste hvis vinden er gunstig eller uteblir er å gå på utsiden av bømlo, inn stolmasundet og videre gjennom austevoll.

 

Langenuen er ihvertfall det lengste og kjedeligste alternativet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Her er farkosten vi bruker, bilde tatt i Gøteborg ifjor. Jobber med å laste ned noe sonyericsson software for å kunne legge ut bilder fra turen : ) Regner med at det ordner seg snart!

 

jpp.jpg

 

Ok Sun Flyer skal kikke litt på kartet, vet ikke hvor denne Lagenuen er men finner vel ut av det!

.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...