Jump to content

Enda lengre tur, Ormen Lange på tokt til Bergen..: )


moosewine

Recommended Posts

Shetland, neste tre dager ...

 

WEDNESDAY 2nd: Though a light shower is possible - more likely over Shetland - most places will have a dry day with sunny periods. F3-4 SW'ly winds gradually backing SE'ly by evening.

Sea state - Moderate or slight with a 1 to 2 metre N'ly swell.

 

THURSDAY 3rd: Mostly dry though with thickening cloud, as F4 SE'ly winds - gradually backing NE'ly - steadily increase to be F6-7 by evening. By this time, outbreaks of rain are likely to be spreading from the southeast.

Sea state - Moderate or slight increasing moderate or rough, with a 1 to 2 metre N'ly swell becoming a 2 to 3 metre E'ly swell later.

 

http://www.northisles-weather.co.uk/#FORECAST

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Nå er Ormen Lange kommet frem :-) Godt jobbet gutter og godt å se at det gikk bra! Logget på akkurat i det de tok ned seilene på vei inn i havnen!

 

Hilsen Rolf (Jeg ser de på web kameraet i Lerwick Havn) http://www.visitshetland.com/60NTV/index.html#

 

Ps Takk for lånet av kontoen din lillebjørn :-)

Redigert av lillebj0rn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Inspirert av Ulv1 starter jeg denne tråden.

 

Ormen Lange er en staselig båt fra 1980, 44 fot lang 2,55m bred. Hun har vesentlige mangler når det gjelder sikkerhetsutstyr , men er en solid farkost som tåler det meste av vær.

 

Turen går fra Arendal via Grimstad(hvor jeg er nå) til Bergen hvor jeg må være fremme senest tirsdag kveld. Problemet er at jeg kan ikke dra fra Grimstad før søndag morgen grunnet jobb, men etter litt finregning skal det holde...: ) Vi blir 2 stykker ombord, jeg og Bjørn som normalt er kaptein på den klassiske treseileren Solgang og bror til Finn som seiler Rx2 oppe i nord.

 

Ombord har vi kartplotter uten kart, men den gir i hvertfall posisjon : ) Papirkart for det meste av turen og Pc med kartplotter med kart : )

 

Det er også redningsvester ombord + en gul hestesko som henger bakpå rekka(har lurt på å fjerne den for den står ikke i stil til båten). Vi har ikke AIS, Epirb eller slikt, men har en VHF som virker av og til.

 

Skal prøve å holde dere oppdatert utover i turen!

 

Tror dette blir bra, er det noe jeg ikke har tenkt på?

Du seilte gjennom solsvik sundet i Fjell Kommune onsdag, jeg holdt på med støping med sjødn når dere for forbi. Kjempe båt dere har som skiller seg ut i forhold til bavaria o.s.v. :yesnod: Jeg satte å tok meg en pause med en iskald pils når dere vinket... God tur videre....

Redigert av Linn Christina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Som dere har fått med dere er vi vel fremme i Lerwick :flag:

 

Det ble en fantastisk fin seilas, nordsjøen viste seg fra sin snille side! Sola skinnte stort sett hele veien, det var god vind, 20 knop vind i begynnelsen, minkende ned til ca 10 et par timer og økende til ca 23 knop siste timene. Vi fikk noen fine surfer inn mot Lerwick de siste timene og Bjørn så 13,6 knop på loggen : ) 30 timer brukte vi fra havn til havn.

 

Regner med at de er slitne. For det er ingen som svarer tlf. Hehe

 

Grunnen til at vi ikke svarte på tlf var nok noget annerledes... Fokkefallet kilte seg i toppen av masta så vi fikk ikke ned forseilet, det blåste noe helt for jævlig inne i havna og fokka piska alle veier så vi måtte gjøre et eller annet! Prøvde først å lage rullefokk :smiley: men det gikk ikke, så vi heiste lilleBjørn opp i masta hvor han etter litt knoting fikk løsnet det i toppen! Skal heise han opp igjen i dag etter at han har sovet av seg Guinnessen for å løsne fallet!

 

Gratulerer Moose, da ble det havseiler av deg å. og ikke bare kystseiler. :cheers:

 

Takk for det! Du har rett, bortsett fra Skagerak er dette det første skikkelige hav jeg har krysset, og det føles veldig bra!

 

Du seilte gjennom solsvik sundet i Fjell Kommune onsdag, jeg holdt på med støping med sjødn når dere for forbi. Kjempe båt dere har som skiller seg ut i forhold til bavaria o.s.v. :yesnod: Jeg satte å tok meg en pause med en iskald pils når dere vinket... God tur videre....

 

Den er litt annerledes enn Bavaria ja :lol:

 

Vi prøvde først å gå sundet nord for deg men brua der var bare 16 m høy, så vi var glad når Solsvik brua var 19!

 

Til galningen fra Askøy vil jeg si at jeg tror han er litt skrønete...Han sa vi bare skulle passere en platform, jeg så bortimot 10...Fjøslukt har jeg ikke kjent noe til, derimot synes jeg Lerwick er en veldig koselig, flott by med masse gamle flotte bygninger!

 

Vi har jo til og med allerede blitt tatt inn i varmen av de lokale damene, invitert på bursdag i morra kl 13, busstur rundt hele øya fra Pub til Pub, det blir gøy!

 

Mvh Tor

.

Link to post
Share on other sites

Vi har jo til og med allerede blitt tatt inn i varmen av de lokale damene, invitert på bursdag i morra kl 13, busstur rundt hele øya fra Pub til Pub, det blir gøy!

 

Mvh Tor

 

Ja, sånn kan det gå. da blir det ingen ankomst i Egersund på Søndag :smiley: blir vel heller langt uti uka, hvis damene steller pent med dere. :lol:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Fokkefallet kilte seg i toppen av masta så vi fikk ikke ned forseilet, det blåste noe helt for jævlig inne i havna og fokka piska alle veier så vi måtte gjøre et eller annet! Prøvde først å lage rullefokk :smiley: men det gikk ikke, så vi heiste lilleBjørn opp i masta hvor han etter litt knoting fikk løsnet det i toppen!

 

 

Godt dere ikke fikk den ute på åpent hav med økende vind og bølger - det viser at ingen grundig planlegging kan slå ren griseflaks :flag:

Link to post
Share on other sites

Godt dere ikke fikk den ute på åpent hav med økende vind og bølger - det viser at ingen grundig planlegging kan slå ren griseflaks :flag:

 

Det var egentlig aldri dramatisk, vi var ca halveis og skulle sette spinnakerda da vi fant ut at fokka ikke ville ned, hadde den minste fokka oppe og 3 rev å gå på i storen så vi bestemte oss for å seile videre og ordne det i havn.

 

LilleBjørn er veldig fyllesyk idag så han har ikke vært oppe og hentet fallet enda, men skal prøve å piske han opp litt senere :lol:

.

Link to post
Share on other sites

Ja, sånn kan det gå. da blir det ingen ankomst i Egersund på Søndag :smiley: blir vel heller langt uti uka, hvis damene steller pent med dere. :lol:

 

Tror du får rett Careka! Vi koser oss noe vannvittig og når vi først er på disse kanter tror jeg vi blir litt lenger! Skal visst ligge en øy mellom her og Orkenøyene som skal være veldig hyggelig, Faro øya eller noe sånt? :drink: :drink: :drink::cheers: :cheers: :cheers:

.

Link to post
Share on other sites

Fortsatt i Lerwick!

 

Var en tur på Yacht klubben idag for en dusj og vaske litt klær, kom i prat med de lokale medlemene og ble spandert på en haug med øl, veldig hyggelig! Så det er nok fare for at vi blir her noen dager til...Vinden kommer rett fra sør så Fair Isle blir det ikke noe av, puben der er stengt grunnet ombygging så da er det bedre her : )

 

Det skal komme mye vind de neste 2 dagene så vi satser på avreise onsdag!

 

Går det bra hjemme i gamlelandet?

.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...