Jump to content

Enda lengre tur, Ormen Lange på tokt til Bergen..: )


moosewine

Recommended Posts

Været er på vei ned.

 

Her på Gullfaks feltet (Tampen) som ligger ca. rett vest av Sognefjorden

 

blåser det nå 30 knop vestlig (240°), bølgehøyde signifikant 4m med max 7m.

 

I morges blåste det 45 knop og bølgehøyde var 6m (9m), sist natt var vinden oppe i ca 60 knop (sterk storm).

 

Lykke til :sailing:

Link to post
Share on other sites

Eller skal vi på RX II komme å hjelpe dere hjem :-))

God tur hjem, vi blir i Nome en stund.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Hei hei...

 

Vi ankom Egersund kl 0630 idag.

 

Nordsjøen viste seg nok en gang fra sin hyggelige side! Det blåste frisk bris/bitteliten kuling de første timene ut før det løyet til bris/frisk bris resten av turen. Det værste med været var at vi ble solbrente : )

 

Ikke så mye plattformer å se denne gangen, mest hav og fugler. Skipsornitologen og fotograf lilleBjørn kommer sikkert med et innlegg om fuglelivet til havs : )

 

Skuta har oppført seg eksemplarisk, hun seiler fantastisk bra, og har jeg ikke vært forelska i henne før elsker jeg henne nå : )

37 timer fra havn i Lerwick til havn i Egersund er ikke så gærn't, vi fikk til og med seilt spinnaker i går ettermiddag/kveld :sailing:

 

Nå skal vi ha et lite skipsråd om hva vi skal gjøre videre...lilleBjørn påstår at han har noen kvinnebekjentskaper i Kristiansand(det har vel forsåvidt jeg også) så det kan se ut som om vi legger kursen dit i kveld slik at vi får lørdagskvelden der.

.

Link to post
Share on other sites

Takk for sist! Vi forlot Egersund i 7 tiden i går og da så det ut som om dere var under dynene enda. Vi hadde deres gode medvind imot på veien mot Stavanger, men vi holdt vår marsjfart slik at vi var i havn før det begynte å blåse alvorlig. Både doktoren og jeg takker for en hyggelig aften og fin avslutning på den "tyske" restaurant. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Heisann Storø!

 

Det var meget hyggelig å treffe dere unge geriatrikere, sjelden jeg har møtt på så ungdomelige gamlinger : )

 

Dere var oppe så tidlig ja, vi kom oss ikke avgårde før nærmere kl 10. Bjørn hadde en tung natt grunnet noe av sjømaten på restauranten trodde han, så han var i shuttletrafikk mellom køya og Blaken hele natten. Det blåste friskt utpå og vi fosset fram, seilte inn etter Lindesnes fyr og seilte innaskjærs derfra. Utrolig gøy å seile innaskjærs mellom holmer og skjær, litt spennende igjen under Skjærnøybrua for seil, men vi kom under denne gangen også! På slutten gikk vi også gjennom Ny Hellesund, utrolig flott!

 

Nå går turen mot slutten, lille Bjørn har mønstret av så siste delen til Arendal tar jeg alene, må bare vente på litt medvind først...

.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig kommet hjem til Arendal! Siste legget fra Lillesand var det kun meg igjen om bord, Kristiansanderne forlot meg i formiddag. Nydelig dag på sjøen med blå himmel og sol, motvind nesten hele veien, men etter Grimstad fikk jeg stående vind helt til Arendal og kunne heise seil : ) Deilig å få skrudd av dieselbråket!

 

Det har vært en opplevelse å ha fått oppleve en sånn tur såpass sent på sesongen. Det frister veldig å utforske området der borte ved en senere annledning, Shetland var temmelig annerledes en svenskekysten som vi oppsøker ofte!

 

Håper jeg ikke har kjedet dere for mye med mine oppdateringer fra turen...: )

 

Neste tråd håper jeg får tittelen: Ormen Lange på tokt til Karibien!

.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...