Jump to content

Hva er reglene for båthenger og klasse B førerkort

Gustav Mahler

Recommended Posts

Ja, flere tråder om dette.

Viktigst er å sjekke i vognkortet i bilen din, der står maks tillatt totalvekt på henger.

Ved klasse B førerkort, kan denne ikke overskride bilens egenvekt +fører (75 kg).

Også kan totalvekten for vogntoget ikke overskride 3500 kg.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Konklusjonen er altså...

Hvis man har førerkort klasse B så har man maks lov til å kjøre personbil med henger så lenge Bilens totalvekt (står i vognkortet) og hengerens totalvekt i øyeblikket ikke overstiger 3.500kg.

Hvis du feks som meg kjører en Touran 2.0TDI som kan trekke maks 1.600kg. (ifg. vognkortet) mens bilen har en totalvekt på 2200kg. så har man ikke lov til å trekke en så tung henger (hvis hengeren i øyeblikket veier 1.600kg. som totalvekt). 2.200kg. + 1600kg. blir 3.800kg.

Men hvis man kjører en henger med totalvekt (maks av det hengeren kan ta medberegnet egenvekten på hengeren) på 1.600kg. hvor egenvekten er feks. 300kg. Kan man i dette tillfellet laste hengeren med 1.000kg.

En 19 foter med 80-150 HK'er samt litt stæsj veier fort 1.000kg.

Min båt som er en Askeladden 535 (17fot) med 115 Optimax veier ca. 950kg. med motor. Legger man på full tank samt dregg/tauverk etc etc. så stiger vekten på båten kjapt over 1.000 kg.

MEN.... hvem bryr seg vel om noen få kg....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Det er en del regler som gjelder:

For å si det enkelt, så lenge hengeren med last har tillatt totalvekt på max 750kg er alt i orden.

Dersom tilhengerens tillatte totalvekt overstiger 750kg må den:

-Ikke ha høyere tillatt totalvekt enn bilens egenvekt med fører.

-Ikke ha såpass høy tillatt totalvekt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget (bil+tilhenger) er mer enn 3500kg.

Et eksempel fra virkeligheten:

Min bil har egenvekt med fører: 1470kg

Tillatt totalvekt: 1990kg

Maks tilhengervekt: 1800kg

Jeg har førerkort kl. B.

Det vil si at jeg kun kan henge på en tilhenger med tillatt totalvekt inntil 1470kg, selv om maks tilhengervekt er 1800.

Det er viktig å merke seg at man snakker om TILLATT totalvekt når man mangler E, men aktuell totalvekt når man har E.

Hadde jeg hatt E også i førerkortet kunne jeg hatt en tilhenger med tillatt totalvekt så mye jeg ville, så lenge aktuell totalvekt ikke overstiger 1800kg (maks tillatt tilhengervekt)

I tillegg må selvsagt tilhengeren ikke være overlastet, men det sier seg jo selv.

Så lenge ikke totalvekten av bil og henger med båt overstiger 3500 kg er du på den sikkre siden..

Dette er direkte feil.

Hvis man har førerkort klasse B så har man maks lov til å kjøre personbil med henger så lenge Bilens totalvekt (står i vognkortet) og hengerens totalvekt i øyeblikket ikke overstiger 3.500kg.

Hvis du feks som meg kjører en Touran 2.0TDI som kan trekke maks 1.600kg. (ifg. vognkortet) mens bilen har en totalvekt på 2200kg. så har man ikke lov til å trekke en så tung henger (hvis hengeren i øyeblikket veier 1.600kg. som totalvekt). 2.200kg. + 1600kg. blir 3.800kg.

MEN.... hvem bryr seg vel om noen få kg....

Hvorfor blander du inn vekten i øyeblikket? Aktuell vekt har null betydning med mindre det er en overlasting av tilhenger/bil.

Politiet bryr seg om noen få kg, jeg har en kompis som ble stoppet med 1450kg campingvogn (tillatt totalvekt) bak en bil han kun har lov til å trekke 1440kg med.. Det ble anmeldelse, campingvogna måtte stå igjen.

Legg tanken, dreggen og annet som veier i bilen om det er slik du forklarer.

Bilens totalvekt (iflg vognkortet), blir neppe overskredet av det og da holder du hengerens "i øyeblikket" vekt på et minimum.

Med tanke på at aktuell totalvekt ikke har en dritt å si (med mindre det er overskridelse av tillatt totalvekt på tilhengeren) ser jeg ikke helt poenget.

For å koke dette ned til en konklusjon, så kan han kjøre denne ekvipasjen med sitt B førerkort...

En Skibsplast 19 veier ikke mer en 600 kg

Så du trodde det var så enkelt? :nonod:

Hvis båten veier 600 kg så kan han trekke hengeren med klasse B hvis

enten

1. hengeren har tillatt totalvekt inntil 750 kg (og henger + båt veier under 750 kg)

eller

2. hengerens tillatte totalvekt pluss bilens tillatte totalvekt er mindre enn 3500 kg OG hengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg) OG hengerens tillatte totalvekt ikke er større enn bilens tillatte hengervekt.

Som andre allerede har nevnt: har du bare klasse B (ikke BE) så har det ingen som helst betydning hva hengeren faktisk veier. Det som avgjør hva du har lov til å trekke er tillatte totalvekter. Naturligvis bortsett fra at det aldri er lov å overlaste verken henger eller bil.

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

OG.... hvis hengeren har brems er max hastighet 80km/t, har den ikke brems er det 60km/t

DET er det mange som synder i mot på E6 gjennom Østfold. Har blitt forbikjørt av bil med ubremset båthenger i rundt 120-125km/t. Da blir du fotgjenger veldig lenge...

(ja, jeg vet det er lov med 80 hvis hengerens totalvekt er under 325kg eller noe sånt, men det blir akademiski denne sammenhengen)

På denne tiden en slik diskusjon pågår, og med tanke på de konsekvenser og/eller kostnader som dukker opp om man skulle regne feil og bli stoppet, så er man langt på vei til å sitte på benken noen timer å få en E på sertifikatet. Det verken koster allverden, eller tar så uanmindelig lang tid :smiley: Så slipper man både utregninger å bekymringer neste gang man skal på kjøretur langs veien med båten, eller den store lånte hengeren osv.

For å koke dette ned til en konklusjon, så kan han kjøre denne ekvipasjen med sitt B førerkort...

En Skibsplast 19 veier ikke mer en 600 kg

Hva med motor, bensin og vekten av hengeren?Totalt blir vel det heller 12/1300kg? Har selv en båt/henger som til sammen veier 1300kg og jeg er den eneste i familien som kan kjøre hengeren med båt på med vår bil siden de andre bare har B.

Ser at Bjerkne mener man ikke skal bry seg om et par kg, ingen klok beslutning ved kontroll eller at "the shit hits the fan" på en eller annen måte vil jeg tro!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei!

Det er lettere å komme i konflikt med reglene enn de fleste tror. Jeg har nettopp måtte bite i det sure eplet å ta BE for å holde meg innenfor reglene, og jeg har ikke større båt enn deg (men jeg har en henger med tillatt totalvekt 1500kg).

Innlegg #11 summerer opp på en ryddig og god måte. Resten av innleggene over er kun delvis riktige eller delvis feil.

Nå kjenner jeg ikke dataene på Zafiren din, men hvis du har en diesel motor så er kanskje maks tillatt totalvekt ca. 2200kg?. Da kan du bare trekke en henger med maks tillatt totalvekt 1300kg (differansen opp til 3500kg).

Hvis båten din (de fleste har vel med motoren?) veier 950kg så må du sørge for at du har en henger som både har en nyttelast som er stor nok (e.g. 950kg) og en maks totalvekt som er liten nok (e.g 1300kg).

Hvis bilen din f.eks. har totalvekt 2205kg så kan du bare trekke 1295kg. De fleste båthengere tror jeg kommer i størrelser som 1100, 1300, 1500, 1800 etc. Da er du plutselig begrenset til 1100 kg klassen, og da tror jeg det kniper (fordi 950 er for mye).

Det ideell med klasse B er typisk en bil med 1500 i egenvekt og 2000 som totalvekt, slik at du kan trekke 1500 kg henger. Blir bilen større reduseres hengervekten du kan dra. Egentlig ikke særlig logisk, men slik er reglene. De fleste vil sikkert foretrekke en stor tung SUV til å trekke med, men da er det begrenset hva du kan dra med vanlig B førerkort.

Så du må først finne en tilhenger du har lov til å trekke og så se om den har nok nyttelast til å ta båten din. Det burde la seg gjøre, men det er også mulig å tråkke feil. Hva konsekvensen evt. er vet jeg ikke, men det er vel som å å kjøre uten gyldig førerkort (dvs. en eller annen bot, kanskje anmeldelse og å måtte sette igjen hengeren på stedet).

Hvis du kommer med eksakte tall på bil, henger og båt så er det kjapt å si hvilken side av loven du er på...

Hvorfor blander du inn vekten i øyeblikket? Aktuell vekt har null betydning med mindre det er en overlasting av tilhenger/bil.

Det jeg mener med "vekten i øyeblikket" er at det er hvor mye hengeren veier der og da som gjelder.

Selv om det står i hengerens vognkort "maks tillatte totalvekt 1600kg." så er det ikke denne vekten som automatisk blir regnet ved kontroll.

Hvis jeg feks. kjører en Mercedes Sprinter som har en tillatt totalvekt på over 3.500kg. så har jeg ikke lov til å kjøre denne bilen uansett med ett klasse B sertfikat. Med en henger så er det ikke slik.

Derfor så skriver jeg "vekten i øyeblikket"....

Laster man mer enn hengeren er godkjent for og eller overstiger totalvekten på 3.500kg. så kjører man uansett ulovlig. Mulig du missforsto meg eller jeg forklarte meg litt klossete...

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Det jeg mener med "vekten i øyeblikket" er at det er hvor mye hengeren veier der og da som gjelder.

Selv om det står i hengerens vognkort "maks tillatte totalvekt 1600kg." så er det ikke denne vekten som automatisk blir regnet ved kontroll.

Jo.

Det er akkurat det som blir regnet ved en kontroll, såfremt du ikke har en E bak førerkortklassen.

hvis bilen din har max lov å trekke 1590 kg for ikke å overstige 3500kg, så betyr det ingen ting om henger'n er tom så lenge den har tillatt totalvekt 1600kg.da blir det bot, og igjensetting av henger.

Redigert av Aloha II (see edit history)

Med vennlig hilsen

Henrik Nygaard

Du tar feil, feil, feil.

Aktuell vekt er noe som kun brukes der som du har førerkort for tilhenger i aktuell førerkortklasse.

Dersom du IKKE har dette er det TILLATT TOTALVEKT som brukes uansett, eneste unntak er ved overlessing av tilhenger så denne er lastet med mer enn den er konstruert for.

Hvis jeg feks. kjører en Mercedes Sprinter som har en tillatt totalvekt på over 3.500kg. så har jeg ikke lov til å kjøre denne bilen uansett med ett klasse B sertfikat. Med en henger så er det ikke slik.

Derfor så skriver jeg "vekten i øyeblikket"....

Vel, det er faktisk akkurat det samme som med denne sprinteren, så lenge du mangler E i førerkortet er det TILLATT TOTALVEKT som brukes som grunnlag.

Laster man mer enn hengeren er godkjent for og eller overstiger totalvekten på 3.500kg. så kjører man uansett ulovlig. Mulig du missforsto meg eller jeg forklarte meg litt klossete...

Det var nok mer at du rett og slett forklarte deg direkte feilaktig.

Aktuell vekt kan du bare glemme så lenge det ikke er en E med i førerkortet (eller tilhengeren er en tilhenger på under 350kg uten brems, men det er en litt annen sak)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...