Jump to content

Hva slags båt har dere?

Ki@

Recommended Posts

Her har du tent lunta på en kraftig dynamitt.... :giggle:

ALLE synes selvsagt at akkurat den båten de har er den beste i verden.

Selv sverger jeg til gamle trebåter....

Men for å være helt ærlig. Gamle trebåter er for spessielt intreserte.

Klikk på linken "Hils på Sophie" så får du vite litt om båten min

Redigert av Wasco (see edit history)

Her er min båt:

Askeladden 535 Bowrider m/Mercury Optimax 115HK'er

Kjøpte båten helt ny hos Båtholm AS i Halden nå i sommer.

Jeg er veldig fornøyd med båten!

Hadde litt problemer med motoren til å begynne med, men dette ble raskt fikset av forhandler. Motoren fungerer nå helt utmerket.

Jeg begynner vel litt å få symptomene til 3-fot syken, da jeg allerede er litt på utkikk etter større båt. Blir vel en Daycruiser ala Ibiza 21 Touring neste gang med toppfart over 40 knop.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Vi er på jakt etter ny båt, men jeg synes det er vanskelig å orientere seg i denne båt-jungelen.

En av grunnene til at folk stadig skifter båt er 3' syken og trangen til stadig nye og mere duppeditter. 3' syken slår gjerne til midt i fellesferien og er slettes ikke til å spøke med sies det av de som har gjennomgått prosessen. Symptomer er gjerne at skriveren er gått tom for blekk, mye surfing på Finn til langt på natt, haugevis med båtblader slengt rundt forbi over alt.

Er det noen som har lyst til å fortelle litt om båten sin. Merke/årsmodell/motor/utstyr osv. Hva er du fornøyd med og hva kunne du evt. ønske å endre på?

Vi er på jakt etter ny båt, men jeg synes det er vanskelig å orientere seg i denne båt-jungelen.

Jeg har en Bayliner 275,2005 mod.

Dette er en båt som er meget billig i forhold til størrelsen.Det er mange som ikke liker disse "billigbåtene", men man får mye båt for pengene.Min båt er forøvrig til salgs, som følge av den ovennevnte sykdom.

Lykke til med båtjakten. :wink:

img_7211.jpg

Buster XL med 100Hk yamaha.

Passer utmerket til det vi bruker båten til: Fisketurer det meste av året, turer med øyhopping, strandhogg og kos i fjæra på sommeren. Praktisk talt vedlikeholdsfri, kun på land en tur vår og høst (for spyling, bunnstoff (hvert andre år) og periodisk service på motoren). Kalesjen er kraftig og med liten avstand mellom stengene, slik at den takler vinteren godt på vannet. Marsjfart på rundt 30knop gjør at man kommer seg bra av gårde på ikke alt for lang tid. Samtidig takler den dårlig vær bra hvis man avpasser farten etter forholdene.

Utstyrt med det man trenger men ikke noe mer: sjøkart, kompass, kartplotter, ekkolodd (to-frekvens), kikkert, drivanker, et par anker, mye tau, juksahjul (fiskehjul), litt sikkerhetsutstyr og etter hvert VHF.

Hvis vi i framtiden av en eller annen grunn skulle få lyst på campingtur til havs uten å måtte gå på land med telt, er den helt uegnet. Båten er 3 år gammel, men det er ingen tegn til at vi kommer til å oppgradere.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Vi har en Rana 17 DC Lux fra 1984 med en 30hk Mariner påhengsmotor med el-start fra rundt 1986. Vi kjøpte båten for rundt en måned siden og den er vår første båt. Den er fin til dagsturer i rimelig godt vær, og vi har brukt den til koseturer i nærområdet så langt. Tenkte også å bruke den til litt fiske etterhvert, men førstepri enn så lenge har vært å bli kjent med båten ved å kjøre rundt på sightseeing.

Den klarer bølger greit og er grei størrelse for vårt farvann som er indre Oslofjord med opp til 6-7 stk ombord. Den er tilbøyelig til å være rank, så en må tenke litt på vektfordelingen.

Rana 17 er en halvplaner og gjør ca 16-17 knop med en person ombord, 14-15 knop med to og elleve knop med seks stykker med gjeldende motorisering. Av utstyr finnes det svært lite enn så lenge. Vi går med planer om å skaffe oss en VHF som sikkerhetsutstyr og jeg tok nettopp SRC/VHF-lappen for å muliggjøre dette (lovlig). I tillegg funderer vi på å anskaffe en Garmin 525s kartplotter/ekkolodd. Nå bruker jeg en håndholdt GPS med sjøkart i tillegg til papirkartene, men vil gjerne ha en kartplotter/GPS vi kan koble til VHF-en vi skal kjøpe. Den mangler også kompass og lanterner, noe jeg satser på å få montert ganske snart. Ellers er den utstyrt med en kaffedregg og mye tauverk.

Dette er som sagt vår første båt og passet budsjettet vårt uten å måtte låne penger nå. Var rimelig klar for egen båt og klarte ikke vente lenger. Legger ikke skjul på at den er en stepping-stone for en større båt i framtiden. Kommer til å bruke denne til vi kan få realisert drømmen om en hytte på sjøen med god bokomfort etterhvert. Og til det bruket fungerer den utmerket.

Legger ved ett bilde av eksteriøret og ett av (noe av) interiøret:

rana-550x412.jpgbaaten_interior-550x412.jpg

Go ahead, make my kernel!

Besøk båtsiden min på http://baat.taske.no/

Sverger som andre inne på dette forumet til gamle trebåter. Hvis du klikker på linkene under i signaturen min, finner du både vivvi og spjærøyprosjektet mitt. Dette er to båter som jeg liker veldig godt, særlig fasongmessig.

Redigert av vivvi (see edit history)

Jeg må si jeg er imponert over dere med trebåt-prosjekter. Min morfar var en ivrig trebåt entusiast og det er ikke få båter han har pusset og fixet på opp gjennom årene. Jeg vet litt om hvilket arbeid som ligger bak. Ingen ting er som en trebåt - den har sjel. Når jeg blir pensjonist skal jeg vurdere et slikt oppussings-prosjekt. En annen drøm er å lære å seile.

I mellomtiden får vi satse på en cabincruiser. Er usikker på både størrelse og merke.

Det beste med de enkle halvplanende båtene i 17 fot ++ som folk viser til her er at de er lette og ukompliserte , inkludert motorene.

De gir relativt mye plass for pengene men har moderate egenskaper i mange henseender. Altså ikke noen typisk skryte-båt, men kanskje tilsvarende mye trivsel?

Med en gang båtbunnen blir en dyp V-bunn for mer fart i krapp sjø trenges vesentlig mer krefter og penger. Så også på planende day/cabin-cruisere. Kikk på tråder her som inneholder f.eks "Draco 20" så ser du litt av problematikken rundt motor, som (dessverre) er sentralt tema.

Seiling er sport, mens motorbåt bare er transport?

Å starte med seilbåt i 19-23 fotsklassen er jo artig da. Der kan du få litt båt for i 50.000-kroners klassen.

Så kan du kanskje ha liten passbåt som Pioner 13/15 på tilhenger? 15-foteren er en utrolig stødig båt og helt bekymringsfri. Dessverre er den kun i åpen variant.

Når jeg blir pensjonist skal jeg vurdere et slikt oppussings-prosjekt.

Husk, det du ikke får gjort i dag blir det kansje aldrig noe av.

Har 2 båter.

En Fjord 24 Attache fra 1982.

Meget praktisk båt for en liten familie på 5 fra 13 til 43. Ser ut som en camping vogn men har kjempe stor plass til kun å være 24fot.

Dette er min første båt og vi har truffet bra. Det fine med den er at den var billig (56.000) og jeg tør å bruke den da den alt har mange riper.

Problemet var at den hadde gammel bensin motor som raskt ble byttet ut med en pent brukt VP KAD43 med DPE drev fra 1999 (150.000)

DU MÅ kunne stole på en motor i en båt og bensin er kun for utenbordsmotor.

Kan kjøre i 3.5 - 5.5 knop som blir litt sakte eller i plan fra ca 17 til 33 knop (B4 prop). Båten liker seg veldig godt i 22-26knop.

Min båt koster meg ca 9.000 i båtplass/opplag og forsikkring + diesel og fine ting fra båtbua.

baat_fjord24_sommer_2009_2.jpg

baat_fjord24_sommer_2009_1.jpg

Sjekk / finn deg båtplass før du kjøper båt om du ikke skal ha den kun på henger da.

Min andre båt er helt gratis og endrer seg helt av seg selv etter mine ønsker. Ulempen er at min familie ikke nyter den da den kun fins i min fantasi. :lol:

Eg har ein Mørebas 9400 som eg har bygt om til lukka sjøllensande. Det står ein Perkins 4.236 frå 1985 i den. Overbygget er støypt etter sandwichmetoden med Divinycell som kjerne. Bortsett frå motoren er alt teknisk nytt. Fin hobbyfiskebåt. Er litt trang som turbåt. I tillegg er vi ei høg familie - minstemann er 193 og eg sjølv 185. Vi er på utkikk etter seglbåt, så om nokon vil bytte er vi klar.

mb9400800.jpg

mb9400600.jpg

mb9400400.jpg

Heisann!

Jeg har en Draco 18 DC. Båt og motor er fra 1986 =) Det gode 80-tallet.

Har nesten akkurat kjøpt den så har ikke fått så veldig mye erfaring med Draco enda. Men kan jo begynne med det positive om båten:

- Utrolig god båt i all type sjø! Veldig positivt overrasket!

- Vanvittig solide båter

- Motor er sprek og går godt og bruker samtidig lite drivstoff til å være en eldre bensinmotor på 170 hk

- Synes Draco båtene alltid har vært spreke båter

- Veldig god plassutnyttelse både ute og i kabin

- Gode båter å kjøre

- Fine overnattingsbåter til nybegynnere eller for folk som bare vil ut på sjøen for å kose seg

- Solid badeplattform med stige

Det negative:

- telefleksstyring. Rotasjonskreftene fra propellen forplanter seg i styresystemet og fører til at båten vil dreie mot babord. Følgelig må man bruke en del krefter på å holde rett kurs og det kan være direkte farlig å slippe rattet når båten går i plan.

- Båtene og motorene begynner jo å dra på årene, så man skal være litt obs på slitedeler og defekter.

- Min har slitt kalesje, så dette er jo et minus i og med at den MÅ byttes

Dette var litt om min erfaring med Draco. Bilder av båten min har jeg desverre ikke fått tatt enda. Men om du lurer på hvordan den ser ut er det bare å gå på google og søke på: Draco 18 DC, eller Draco 1800 DC som den egentlig heter :flag:

imgp0894.jpg

'Amalie' 29 fot herlig treverk. Bygget i Fredrikstad i 1955, og påsatt doghouse for ca. 25 år siden. Bestykket med en BMC Commander 2.52 og vridbar treblads propell.

matilda.jpg

'Waltzing Matilda' er snaut 24 fot. Også en Østfoldbåt med en herlig og rund "panserrumpe". Hun er bestykket med en Sabb type G, ensylindret diesel med vridbar propell. Hun blir sannsynligvis bygget om til åpen sjekte med tiden.

Må forøvrig si meg enig med Wasco; Trebåt er herlig, men forbeholdt oss få som blir blanke i øynene av å se blankt treverk.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...