Nemizz Startet 25.August.2009 Link til dette innlegget Startet 25.August.2009 Jeg har gått til innkjøp av treskjekte! Det er min første trebåt, så jeg trenger litt råd og hjelp Jeg kjøpte den i Tønsberg og bestemte meg for å kjøre den til Risør, siden det selvfølgelig er veldig mye billigere enn og ta den på lastebil, og selvfølgelig for turen sin del da Den har en 6-8hk sabb disel, 67 model tror jeg. Treværket ser fint ut på utsiden, men det er ikke vedlikeholdt inni på noen år. Naglene er slipt endel ned, men jeg tror ikke det vil bli noe problem. Her er noen bilder: Den er ikke så rød i treværket, første bildet har best farger! På veien fra Tønsberg til Risør måtte vi stoppe og overnatte i stavern pga. 3-4 meter bølger. Når vi kjørte i disse bølgene er jeg redd vi presset inn noen av de "taubitene" som ligger mellom plankene i bauen. Noe jeg merket ved at den begynte og pumpe, med bare et par sekunder mellom øktene. Trygt hjemme i Risør (som forøvrig var en fin tur ) la jeg båten i båtplassen og fant ut at jeg skulle prøve å tette "hullene" med fett fra utsiden. Jeg dro den såvidt opp på en henger, og smurte tykt på der det var nødvendig. Dette var suksess på babor side av båten, andre siden lakk fortsatt like mye. Tidlig om morra'n dagen etter dro jeg ned for å se til båten, den lå faretruende lavt i vannet! Vannet hadde nådd helt opp til dørken før pappa kom unnsettende med vannpumpa til brannvesenet. Vannet kom helt opp til midten av frikoblinga, og et stykke opp på svinghjulet. Nå lurer jeg på hva jeg burde gjøre!? Motoren har ellers litt motor trøbbel, men det tar jeg senere. Nå må jeg ned å se til at den har det bra! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Det er en 8hk Sabb G du har, ikke 6-8hk! Siden du har hatt spass mye vann i den ville jeg ha skiftet olje på den før neste start. Skru opp veivluka på siden av motoren, så kommer du til og får tørket ut alle rester av vann og gammel olje. Deretter er det bare å fylle på ny olje og starte opp igjen. Dette er fantastiske motorer, tåler nesten hva det skulle være... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Hei og velkommen til baatplassen..... Kjempefin båt du har fått deg.... Det gleder en gammel trebåtentusiast å se ungdommer som sattser på trebåt. Her har du virkelig noe å glede deg over. Ut fra bildene å dømme ser jo båten kjempeflott ut. Lys og fin i treeverket og ikke anntydning til blåmann...det er jo kjempebra. Synes den ser fin ut innvendig også...ikke mye som skal til der. Men jeg skjønner ikke riktig hva du mener med dette du skriver; På veien fra Tønsberg til Risør måtte vi stoppe og overnatte i stavern pga. 3-4 meter bølger. Når vi kjørte i disse bølgene er jeg redd vi presset inn noen av de "taubitene" som ligger mellom plankene i bauen. Noe jeg merket ved at den begynte og pumpe, med bare et par sekunder mellom øktene Hvilke taubiter er det snakk om? Hvem/hva var det som begynte å pumpe? Motoren har jeg ikke så godt kjennskap til, men vet jo at Sabb er noe av det beste du kan ha i ei snekke. Men hvordan går det med lekkasjen. Tar den fortsatt inn mye vann Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trikkern Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Hei! Flott båt, dette. Den kan du være stolt av. De "taubitene" du nevner er nok tetningen mellom bordene. (kan være bommullsgarn eller hamp). Hvis disse ble presset inn av bølgene, kan det tyde på at naglene er noe løse. Dette fikser du med å legge inn nytt bommullsgarn der det gliper, og så klinke naglene forsiktig. Mulig at du må bytte noen nagler hvis de er svært løse. Lykke til med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Javell...det er snakk om det vi på vestlandet kaller "Drev" Har jo hørt at en ikke skal bruke tjæredrev til å tette klinka båter med. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
vivvi Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Hei! og gratulerer med flott båt! Den ser da utrolig fin ut, og får du skikk på sprekkene som er under vannlinjen så båten blir tett får du nok mange gode turer på sjøen. Motoren fikser du lett som bare det, er bare å følge oppskriften til index så er nok det problemet løst Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
trikkern Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Hei, Wasco! Nei, ikke tjæredrev som blir "drevet inn" mellom bordene i kravellbygget båt. Bommullsgarnet ble brukt tørt og lagt mellom bordene mens man klinket av noen båtbyggere. Jeg hadde en snekke som dette var gjort på, men etter hvert som årene gikk og treolje trakk inn i bommullsgarnet ble garnet tørt og sprøtt og kunne pirkes ut. Men ikke alle båtbyggere brukte denne metoden. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Ok...så har jeg lært noe nytt i dag også... Alltid noe nytt å lære her på BP... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Nemizz Svart 26.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Takk til alle Wasco, det var kanskje dårlig formulert, men det var lensepumpa som gikk nesten konstant. Vet dere om noen steder hvor det er mulig å få tak i reservedeler eller overhalete deler til min 8hk Sabb G. Det er vannpumpa til eksosen som er gåen. Antar det går og bytte ut med noe som ikke er orginalt... Kjørte forresten på "tørr eksos" hele veien, men holdt et relativt lavt turtall. Kan dette ha ført til noen skader på eksosen, første delen ble ganske varm? Eksosen er lagd av "ikke-metall" typen, aner ikke hva det heter, men ser ut til at det er lagd av noe bilbelte lignende materiale. Har hørt at den kan kollapse inni eller lignende. Tror dette gikk greit, siden jeg merker ikke noen forandringer på verken ekosrør eller motor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Har du ikke hatt kjøling på eksosen, ja da har du ikke hatt det på motoren heller! Så det har den garantert ikke hatt godt av. Men hvorfor vil du bygge om til noe uoriginalt leamikk så lenge det originale er mye bedre samt har fungert fint i over 40 år? Reservedeler får du hos Sabb i Bergen eller hos en lokal forhandler. Regner med at du trenger en ny membran til pumpa. Den varer mange år, men ikke evig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
eysteind Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Mulig han har kjørerør under båten til kjøling av motor, og egen pumpe til kjøling av eksos? Sitér dette innlegget Link to post
Nemizz Svart 26.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Hmm, da tror jeg ikke jeg har en 8hk Sabb G, etter som jeg kan huske lå gikk vannet bare rett ned i eksosen via en slange. Og tempraturen ble heller ikke så veldig høy. Men nå skal jeg ihvertfall ned å se på olja, så kan jeg ta noen bilder også.. Jeg hadde aldri planer om å bygge om til noe uoriginalt, hvis det fantes originale og få tak i! Skal skjekke med en lokal sabbforhandler! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Det er vel svært sannsynlig at du har kjølerør ja, det er det vanligste på disse motorene. Tenkte ikke på den løsningen! Da har du en dobbeltpumpe, der den ene delen pumper ferskvann gjennom kjølesløyfa og motoren og den andre kun leverer sjøvann til eksosen. Hver pumpedel har en tykk gummimembran som pumper vannet, og to vannventiler som gjør at vannet kun går en vei. Feilen ligger nok enten i defekt membran eller i at en av ventilene er utslitt eller at det har lagt seg et fremmedlegeme i den slik at den ikke stenger. Det største problemet er å få pumpa fra hverandre, boltene pleier å være ganske rustne!. Spray det hele med rustløser et par ganger til dagen i noen dager fremover, før du forsiktig prøver å demontere pumpen. Eksosslangen er av gummi, med metallspiral innvendig. Om gummien fortsatt kjennes "gummiaktig" ut er alt OK, om den er blitt hard og sprø av varmen bør nok slangen byttes. prøv å sammenligne enden nær motoren med motsatt ende, ved manglende kjøling blir det varmest nær motoren. Med litt flaks kan slangen fortsatt brukes. Disse koster 5-700,- pr meter, så man kjøper ikke ny hvis man ikke må... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Toivo Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Nå er det vel sånn at det er en del sabber som kjører uten kjøling i eksosen, hvertfall mange jeg har hørt uten! Og hvis den ikke hadde fått kjøling så tror jeg nok at den hadde skjært seg for lenge siden... Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Hansi Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Gratulerer med en flott båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.