Ruby Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 (redigert) Sannsynligvis har jeg bare oversett det, men kan noen fortelle meg hva en langsgående vegg heter ombord? Såvidt jeg har lest meg til kan det hende det heter vegg, rett og slett. I hvert fall hvis det er over dekk.... Under dekk vet jeg ikke, men ser ikke noen grunn til at det bare er de tversgående som får lov til å hete skott,.... Redigert 27.August.2009 av Ruby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 (redigert) Sannsynligvis har jeg bare oversett det, men kan noen fortelle meg hva en langsgående vegg heter ombord? Det heter skott om det går tverrskips eller langskips. Skott er en rom-inndeler og beskriver i seg selv ikke retningen på denne (annet enn at slike inndelere alltid er vertikal, og under værdekket). I min verden (bygging og klassifisering av skip) så består alltid et skott av stål eller aluminium. Er det lagd av annet material f.eks tre så heter det bare skillevegg. På engelsk heter det forøvrig 'transversal bulkhead' og 'longitudinal bulkhead', evt. 'partition' for skillevegg. Redigert 27.August.2009 av chryztaal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Jeg har aldri hørt annet et langsgående skott og tverrgående skott eller skott mot ditt eller datt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 å gå på taket Å gå på taket med en seilbåt er en relativt drastisk manøver. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Lært noe nytt angående skott. Men kan man da si at skott er strukturell en del av skroget? Mens skillevegger ikke er det? Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Å gå på taket med en seilbåt er en relativt drastisk manøver. med motorbåt også.... Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 (redigert) Lært noe nytt angående skott. Men kan man da si at skott er strukturell en del av skroget? Mens skillevegger ikke er det? Ja, det kan man si for de primære intensjonene til skott er hovedsaklig å dele opp skipet i mindre deler slik at man hindrer fri flyt av vann og spredning av brann. Dette kommer jo selvfølgelig i tillegg til det strukturelle bidraget skottet gjør. ---------------- Fra min engelske maritime ordbok: 'bulkhead' - a barrier between separate compartments inside a ship. 'barrier' - an obstacele that prevents movement. Redigert 27.August.2009 av chryztaal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Å gå på taket med en seilbåt er en relativt drastisk manøver. Å gå på taket med seilbåt, heter vel å kullseile... som når en bil går på taket... Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Den samme betegnelsen for dekk og dørk gjelder når en båt har flere dekkshøyder (dekk oppe på hverandre. Det er forresten ingen ting som heter flere "dørkshøyder") Ute heter det dekk og inne heter det dørk. Men står man inne og snakker om etasjer, så heter det dekk feks. "Han er oppe på båtdekk" Han står altså på dørken på batdekket.(men dette er litt upresist - se ganger nedenfor) En mann som står inne på broa, står på dørken på brodekk. Det er ingen ting som heter brodørk eller båtdørk, men det heter "Vask dørken på broa eller vask dekket på båtdekk. Og for å gjøre det enklere, hvis du står på dørken på hoveddekk, så står du enegntlig i mannskapsgangen. På dekket over, ofte poopdekk, kan det være at du står i offisersgangen. Disse betegnelsene er viktige for å unngå misforståelser. Men, i maskin rommet heter det "Rister" og dørker. Topp rist og mellom rist når det henger fast på motoren. Dørker når det henger fast i skutesiden. Nederst heter det manøverdørk og bakdørk. Og bak hovedmaskinen heter det "tunellen, selv om det ikke er noen tunell der. Og bakken er helt forrut. Sånn. Da skulle det være klart. (Gjett om førstereisgutter får gjennomgå ) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 . (Gjett om førstereisgutter får gjennomgå ) Hvorfor skulle de det? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hekksjø Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 (...) Så da at denne selvutnevnte admiralen av en sjøstjerne reagerte på at jeg sa rygge og ikke bakke. Bare minner om her at det vi i Norge kaller å rygge med en bil, heter bakke på dansk og backa på svensk. (Det ser i denne sammenhengen også ut til at de som alltid oversetter "bakspeil" på dansk og "backspegel" på svensk til bakspeil på norsk, heller ikke har fått med seg betydningen av de utenlandske ordene. Bakspeil høres jo faktisk litt smør-på-flesk ut - hvis det da ikke er rumpespeil de mener ... ) Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Wasco Svart 27.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 (redigert) Sånn. Da skulle det være klart. (Gjett om førstereisgutter får gjennomgå ) Dette var vel vanlig blandt sjøfolk før i tiden....mulig det er det enda. Men jeg velger å tro at tonen er litt neddempet blandt fritidsbåt folket. Selv om det sikkert vekker litt munterhet når en kaller fendere for "ballonga" Og kaller fordekket for panser.... Men la gå - det er sikkert ikke vondt ment.(fra de som ler av slike uttalelser) Men personlig tror jeg at ettersom fritidsflåten vokser og vokser, samtidig med at den tradisjonelle sjømann er en utdøende rase...så tror jeg dessverre også at fagspråket kommer til å dø ut. Om 30-40 år heter det nok panseret på en båt... Og fendere heter kanskje ballonger...hvem vet... Her på Karmøy kalles forøvrig en fendere for "ei blåsa"....og det samme begrepet brukes om ballonger. Å blåse opp en ballong...på karmøydialekt; Å blesa opp ei blåsa! Redigert 27.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Hvorfor skulle de det? Enig med deg. Skulle ha skrevet: "Gjett om førstereisgutter fikk gjennomgå?" Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Hva er de får "gjennomgå"? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 består alltid et skott av stål eller aluminium. Er det lagd av annet material f.eks tre så heter det bare skillevegg. Akterplikten på båten min er vanntett adskilt fra resten av båten. Jeg hevder retten til å kalle dette et vanntett skott. Selv om det er bygget i kompositter. Likeledes tillater jeg meg å betegne den vanntette avdelingen under køya i forpiggen, som går godt over vannlinja, for et kollisjonskott. Selv om den også er bygget i kompositter. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 27.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 De får gjennomå en del mobbing fordi de ikke forstår og kjenner disse maritime uttrykkene.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Her på Karmøy kalles forøvrig en fendere for "ei blåsa"....og det samme begrepet brukes om ballonger.Å blåse opp en ballong...på karmøydialekt; Å blesa opp ei blåsa! Når var det dere fikk bro inn til fastlandet? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 27.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Når var det dere fikk bro inn til fastlandet? Den brua er akkurat like gammal som meg.... Den ble åpnet 22 oktober 1955. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Jonette Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Det jeg lurer litt på hvordan det gikk med bestikk og skaffetøy historisk sett. Hvorfor ble det sånn som det er? Vet ikke, men bestikket har man i hvertfall ikke i skuffen i byssa. De måtte finne opp ett nytt ord for verktøyet man spiser med...? Sitér dette innlegget /MS Link to post
marexkaren Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 (redigert) Er det eit maritimt utrykk for vaffeljern og. Tenkte eg skulle montere eit slikt i båten ser du Redigert 27.August.2009 av trehesten (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 27.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Kjenner ikke til noe maritimt uttrykk for vaffeljern.... Men du må være nøye med å beskrive hvor du skal plassere jernet. I pentryen, eller byssa styrbord, akter om skottet.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
OT-flyktning Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Men du må være nøye med å beskrive hvor du skal plassere jernet.... byssa styrbord, .... Spørs hvis båten har byssa både på styrbord og babord, ja. Hvis du mener på venstre side i byssa eller på høyre side, så er dette ikke feil heller Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Akterplikten på båten min er vanntett adskilt fra resten av båten. Jeg hevder retten til å kalle dette et vanntett skott. Selv om det er bygget i kompositter. Likeledes tillater jeg meg å betegne den vanntette avdelingen under køya i forpiggen, som går godt over vannlinja, for et kollisjonskott. Selv om den også er bygget i kompositter. Det står du helt fritt til. Du skjønner hva du sier og jeg forstår hva du mener så da er vi vel alle happy :D Jeg jobber stort sett bare med skip bygget av stål derfor faller det naturlig at skottet her er av samme materiale. Kan vel bare anta at det samme gjelder for kompositt og GRP-båter... Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Er et stort ordforråd jålete eller kultivert? Presise ord holder hodet i trim! Ethvert miljø har sine uttrykk. Det er en del av sjarmen å lære seg sjargongen (eller var det talemåten, eller lingoet?) Men er dette jålete, kultivert eller bare dumt: - Legen: "Det kan gjøre vondt i øvre og nedre ekstremiteter." - Pasienten: ???? - Legen: Ja, ja - armer og ben, da! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 27.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 I dette eksemplet du gav om legen er det rent jåleri.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.