Wasco Startet 27.August.2009 Del på Facebook Startet 27.August.2009 Jeg er en forholdsvis nyettablert båteier, med alt det innebærer. Men jeg har da etter hvert lært meg en del av de maritime begrepene. Men hvorfor er det så vitig å vite at det heter styrbord og babord og ikke høyre og venstre? Hvorfor snakke om skottet og ikke kalle det en vegg? Hvorfor skal vi måtte si dørk, når vi egentlig mener gulv? Hvorfor snakke om garnering, når jeg egentlig mener panel? Hvorfor må jeg si pøs, når jeg egentlig mener bøtte? Hvorfor må jeg si bysse eller pentry når jeg mener kjøkken? Forresten hvor mange er det som vet forskjellen på bysse og pentry? Lista kunne fortsatt i det uendlige... Legger merke til at det en noen som liker å hovere litt over nykommere som ikke kjenner denne terminologien enda.. Bruker vi disse uttrykkene for liksom å vise at her er gutta som har lang fartstid.. Her er gutta med salt i sjegget og sjøvann i bloårene? Eller er dette ganske enkelt en tradisjon som det er viktig å videreføre? Eller er dette bare jåleri? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
OT-flyktning Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Når det gjelder mye som foregår nede i boavdelingen så kunne jeg være enig med deg. Men: Det er en forskjell mellom babord og venstre - du har for eksempel ikke noe babord-hånd, men en venstre hånd. Og står du på fordekket og ser bakover og ser noe på båtens styrbordside, så er det ikke det samme om du ser det på din høyre side. Og en langsgående vegg i båten er ikke noe skott (svjv). Og når det gjelder ting som det ikke finnes tilsvarende betegnelser fra det landbaserte dagliglivet er det jo helt tåpelig å bruke/oppfinne andre ord. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Og, om jeg hadde hatt en 50 mm tykk garnering i båten min, synes jeg at betegnelsen 'panel' på sett og vis ikke er betegnende. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 (redigert) Og en langsgående vegg i båten er ikke noe skott (svjv).Og når det gjelder ting som det ikke finnes tilsvarende betegnelser fra det landbaserte dagliglivet er det jo helt tåpelig å bruke/oppfinne andre ord. Så blir det jo enda mer "tullete" En tverrrående vegg heter altså skott...men hva heter så en langsgående vegg? Problemet er jo ikke de tingene som det ikke finnes tilsvarende betegnelser for. Men hvis jeg har ei vanlig vakebøtte...så skal den pluttselig skifte navn til pøs, bare fordi den er ombord i båten?? Og, om jeg hadde hatt en 50 mm tykk garnering i båten min, synes jeg at betegnelsen 'panel' på sett og vis ikke er betegnende. Så det er tykkelsen det kommer ann på altså... Forøvrig - har du noen eksempler på båter hvor det er brukt 50 mm tykk garnering? Redigert 27.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Ruby Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Når man ferdes på sjøen må man kunne forskjell på styrbord og babord. Dette er uttrykk som brukes bl.a i regelverk for ferdsel til sjøs, og misforståelser kan lett oppstå hvis man ikke har dette klart for seg.... Og når det gjelder ting som det ikke finnes tilsvarende betegnelser fra det landbaserte dagliglivet er det jo helt tåpelig å bruke/oppfinne andre ord. Enig. Men ellers kan du kalle det hva du vil, syns jeg. Om noen hoverer og korrigerer deg fordi du sier kjøkken,- so what...? Og, om jeg hadde hatt en 50 mm tykk garnering i båten min, synes jeg at betegnelsen 'panel' på sett og vis ikke er betegnende. Nei, men du ville skjønt hva han mente hvis han sa "panel"? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Maritim uttrykk er en fin tradisjon vi bør ta vare på Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 Enig. Men ellers kan du kalle det hva du vil, syns jeg. Om noen hoverer og korrigerer deg fordi du sier kjøkken,- so what...? Og hvis jeg sier kjøkke...so what? Alle som snakker norsk vet hva et kjøkken er.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Ruby Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 (redigert) Og hvis jeg sier kjøkke...so what?Alle som snakker norsk vet hva et kjøkken er.... Ja, det er det jeg mener....og hvis de ikke skjønner norsk hjelper det jo heller ikke om du sier bysse.... Redigert 27.August.2009 av Ruby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Når du er i skogen å plukker bær! driver du da med innhøsting eller er du på bærtur. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 50 mm garnering har jeg sett på de gamle ishavsskutene. Føringsbåter for sild hadde også tykk garnering. Vet ikke hva vi skulle kalle dette ellers. Jeg synes at det er viktig å ta vare på maritime tradisjoner, men at det kanskje er litt jåleri med i bildet er vel ganske sikkert. Det er vel ikke nødvendig å rette på nykommere når alle forstår hva de mener likevel. Forresten, har dere husket å mate kjølsvinet i dagmorges? Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Forresten, har dere husket å mate kjølsvinet i dagmorges? Eller reven i seilet? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 - og dørk og dekk er to helt forskjellige ting, og er nyttige å holde fra hverandre - og derfor beholder man de uttrykkene og sier ikke "golv". Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
trikkern Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Da måtte vi vel slutte å si: "han gikk i dørken" hvis det skjer på land. Viktig å holde land og sjø fra hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Wasco Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 Gamle ishavsskuter er vel ikke den type båter vi forholder oss til sånn til daglig... Selvsagt synes jeg det er koselig å lære seg disse uttrykkene, og jeg har jo etter hvert lært meg en del av dem. Men jeg må jo innrømme at da jeg begynte å "vanke" her inne på forumet for litt over et år siden, så var et mye som for meg var rene tungetale Det jeg tror er at de fleste som skaffer seg båt og begynner å ommgåes andre båtfolk, etter hvert vil tilegne seg disse begrepene. Det jeg synes er dumt er når garva sjøfolk eller båtfolk later som om de ikke skjønner hva du mener når du ser kjøkken og ikke bysse, vegg og ikke skott. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 - og dørk og dekk er to helt forskjellige ting, og er nyttige å holde fra hverandre - og derfor beholder man de uttrykkene og sier ikke "golv". Det er da ikke verre en at dørk er innvendig gulv og dekk er utvendig gulv... På samme måte som du har gulv i stua og gulv på verandaen Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
OT-flyktning Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 - og dørk og dekk er to helt forskjellige ting, og er nyttige å holde fra hverandre - og derfor beholder man de uttrykkene og sier ikke "golv". Dørk og dekk ble vel heller ikke diskutert. Men hva skiller dørk og gulv bortsett fra at førstnevnte er på en båt? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Det er da ikke verre en at dørk er innvendig gulv og dekk er utvendig gulv... Nei, dekk angir også 'etasjen' i båten. Du sier vel heller ikke hjemme 'jeg er på overgulvet' Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 Det stemer det... Men kunne en ikke like godt ha snakket om etasjer på en båt .... det hadde da vært mye enklere Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trikkern Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Her på Stord skal det arrangeres "VERVEDAGER" på det gamle verftet i Sagvåg førstkommende lørdag. (Sagvåg Kystlag arrangerer dette hvert år). Der holdes maritime tradisjoner høyt i hevd. Der kan man få se gamle trebåtbyggemetoder, tjærekoking, repslager, osv., og gamle uttrykk svirrer i luften. Det blir også samling for gamle og nye trebåter. Der er dere velkommen til en maritim prat over en kopp kaffe. Tar du turen, Wasco? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 (redigert) Jeg synes vi skal verne om denne delen av kulturen vår. Det er nok forsøpling av språket andre steder. Jfr. tråden "Ultimate ungdomsbåt". Redigert 27.August.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Når rørlegger`n bruker ordet "fittings" Ja det kan sikkert misforstås, men for han er det helt naturlig. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Så blir det jo enda mer "tullete" En tverrrående vegg heter altså skott...men hva heter så en langsgående vegg? Men hvis jeg har ei vanlig vakebøtte...så skal den pluttselig skifte navn til pøs, bare fordi den er ombord i båten?? (sitat kortet noe ned, håper meningen ikke ble endret) OK - pøs vs bøtte, det er det samme, så her synder jeg selv. Det samme med bysse vs kjøkken. Det blir som du skrev ovenfor, det er ikke alt jeg husker å skifte navn på fordi om jeg tar det med ombord. Men enkelte ting finnes bare i båten, og de forsøker jeg å bruke riktig navn på. Ombord i krysseren hvor jeg tilbringer endel tid, har vi: Garnering, spant og hud. ( 2 tomm + 8 tomm+ 2,5 tomm), samt: Panel, stendere og kledning. Dette er ikke det samme som garnering, spant og hud. Stedvis er det f. eks panelt utenpå garneringen. Skroget består av garnering, spant og hud, mens styrhuset delvis er satt opp av stenderverk, med kledning på utsiden og panel på innsiden. Jeg synes det er hensiktsmessig å skille dem fra hverandre ved å kalle alt ved sitt riktige navn. Styrhuset har også fire vegger og et tak. Veggene går fra dekket og helt opp til styrhustaket. Mens mellom maskinrommet og lasterommet, og mellom lasterommet og lugaren har vi skott. Skottene går fra dørken og helt oppunder dekk. Da skulle vel forvirringen være komplett Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Ruby Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Hvis man har flybridge, skal man da kalle det øverste dekk? Blir det helt feil å si at man sitter på loftet, eller på hemsen...? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 Der er dere velkommen til en maritim prat over en kopp kaffe. Tar du turen, Wasco? Takk for innvitasjonen. Det hørtes veldig spennende ut. Skal se om jeg ikke får tatt meg en tur. Men det bli nok landeveien i så fall... Det er nok forsøpling av språket andre steder.Jfr. tråden "Ultimate ungdomsbåt". Dette synes jeg er et velkomment undommelig pust inn i båtmiljøet Bare vent til de begynner å si; Balja mi æ spa esse' Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.