Jump to content

Maritime uttrykk, er det bare jåleri?

Wasco

Recommended Posts

Nynorsk, er jo som navnet tilsier et forholdsvis "nytt" språk

Tja, som skriftspråk er det vel formelt sett eldre enn bokmål, som ikke eksisterte før rettskrivningsnormen i 1907. Før det var det dansk rettskrivning som gjaldt.

Mange maritime uttrykk stammer nok heller fra tysk, nederlands og til en viss grad fra engelsk. Pluss en del gammle norske ord og begrep.

De fleste av de uttrykkene som ikke er overlevert fra gammelnorsk er lånt inn fra hollandsk på 16-1700-tallet, og senere hovedsakelig fra engelsk. Tror ikke vi har så mye fra tysk (understreker tror...)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Dette er selvsagt en påstand som med letthet kan motbevises...

Nynorsk, er jo som navnet tilsier et forholdsvis "nytt" språk

Navnet lyger naturligvis (eller er bare en halv sannhet); språket er gjenoppbygd fra det som lot seg redde etter noenhundreårs utenlandsk språkpåvirkning særlig fra danske embetsfolk.

Men dette blir ihvertfall offtopic i denne gruppa og på åpent forum.

De fleste maritime uttrykk i europeiske språk går igjen og har kommet inn i sjøfartsnasjoner fra andre sjøfartsnasjoner; nedertysk, nederlandsk, frisisk, engelsk og de nordiske språkene har vel bidratt alle sammen. Sikkert flere også.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Helt fra jeg gikk i barneskolen har jeg slitt med dobbelkonsonanter.

Husker at læreren førsøkte å lære meg forskjellen på "sprettord" og "draaaaaord" Den stakkars læreren brukte en ball og en syltestrikk i et tappert forsøk på å lære meg forskjellen.

:giggle:

Ser ut til at vi hadde samme lærer, eller at lærerene våre gikk på samme lærerskole. :yesnod::giggle:

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...