Sjøtunga Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Nynorsk, er jo som navnet tilsier et forholdsvis "nytt" språk Tja, som skriftspråk er det vel formelt sett eldre enn bokmål, som ikke eksisterte før rettskrivningsnormen i 1907. Før det var det dansk rettskrivning som gjaldt. Mange maritime uttrykk stammer nok heller fra tysk, nederlands og til en viss grad fra engelsk. Pluss en del gammle norske ord og begrep. De fleste av de uttrykkene som ikke er overlevert fra gammelnorsk er lånt inn fra hollandsk på 16-1700-tallet, og senere hovedsakelig fra engelsk. Tror ikke vi har så mye fra tysk (understreker tror...) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Salt Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Dette er selvsagt en påstand som med letthet kan motbevises...Nynorsk, er jo som navnet tilsier et forholdsvis "nytt" språk Navnet lyger naturligvis (eller er bare en halv sannhet); språket er gjenoppbygd fra det som lot seg redde etter noenhundreårs utenlandsk språkpåvirkning særlig fra danske embetsfolk. Men dette blir ihvertfall offtopic i denne gruppa og på åpent forum. De fleste maritime uttrykk i europeiske språk går igjen og har kommet inn i sjøfartsnasjoner fra andre sjøfartsnasjoner; nedertysk, nederlandsk, frisisk, engelsk og de nordiske språkene har vel bidratt alle sammen. Sikkert flere også. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Wasco Svart 31.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Er klar over at min lek med begrepet "nynorsk" var en ironisk spissformulering... Men vi får overlate til OT forumet for videre debatt.... Noen som vil ta opp den tråden i OT? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
jandrea Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Helt fra jeg gikk i barneskolen har jeg slitt med dobbelkonsonanter.Husker at læreren førsøkte å lære meg forskjellen på "sprettord" og "draaaaaord" Den stakkars læreren brukte en ball og en syltestrikk i et tappert forsøk på å lære meg forskjellen. Ser ut til at vi hadde samme lærer, eller at lærerene våre gikk på samme lærerskole. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Orca74 Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Dette er selvsagt en påstand som med letthet kan motbevises...Nynorsk, er jo som navnet tilsier et forholdsvis "nytt" språk Nytt i skriften ja men ikke i tale Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 31.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Som sagt, vi tar ikke debatten omking nynorsk i denne tråden. Men jeg vil bare si at jeg er dypt uenig med deg i denne påstanden Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.