Jump to content

Håndholdt VHF fra BT, noen som har testet den?


Wasco

Recommended Posts

ka i svarte det skal bety da? eg lurte på det samme som trådstarter om dette apparatet var brukende og fant en masse pjatt om alt og intet som ikkje hadde noe med saken og gjøre. Så mitt svar i tråden var et siste skrik om fleire svar på det tråden handlet om.

Link to post
Share on other sites

fant en masse pjatt om alt og intet som ikkje hadde noe med saken og gjøre.

Det kalles diskusjon, Korsnes, men dette forstår du åpenbart ikke.

Dra og kjøp apparatet, du. Du blir sikkert fornøyd.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Siden det var jeg som startet denne tråden, så får vel også jeg komme med en sluttkommentar.

Jeg synes jeg har fått svar på det jeg spurte om.

 

Konklusjon.

Ja, VHF'en fra BT er helt grei. Den fungerr bra. Men bør ikke være enste VHF ombord.

Jeg fikk litt mer forståelse omkring forholdet mellom watt-styrke og funksjonalitet.

 

Så jeg er fornøyd med den info jeg har fått gjennom denne tråden.

 

Takk til alle som tok seg bryet med å komme med meninger og synspunkter :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Uteffekten är egentligen inte det allra viktigaste. För att få dubbel räckvidd måste effekten fyrdubblas, rent teoretiskt. Om en 5W når 10km i en viss situation, kommer en 2W fortfarande att nå nästan 7 km i samma läge (fortfarande teoretiskt :crazy: ).

 

Den största skillnaden är istället antennen. En fullängdsantenn placerad uppe på taket (eller t.o.m. i masten) jämfört med den förkortade lilla pinnen som sitter påbyggd på handapparaten - det är mycket större skillnad än lite olika sändaruteffekt. Den skall ju komma ut i luften också. Dessutom förbättras även mottagningen med en bra antenn.

 

BT:s VHF lär enligt uppgift vara densamma som Nexus apparat. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha den som enda VHF och t.o.m. ersätta en stationär, men bara om det går att skruva av antennen och ansluta en kabel upp till en fast monterad antenn. Men som "extra-VHF" eller om man inte har möjlighet att skaffa en större stationär fungerar den säkert utmärkt.

 

Men inte heller jag har testat den. Än.....

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

...Den största skillnaden är istället antennen. En fullängdsantenn placerad uppe på taket (eller t.o.m. i masten) jämfört med den förkortade lilla pinnen som sitter påbyggd på handapparaten - det är mycket större skillnad än lite olika sändaruteffekt. Den skall ju komma ut i luften också. Dessutom förbättras även mottagningen med en bra antenn.

Just presis!! :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Så var ikke konklusjonen endelig allikevel... :lol:

 

Et spørsmål.

Finnes det på markedet en slags "ikke analog" antenneforbindelse?

 

Jeg tenker meg da at jeg fester en antenne i toppen av masten på min båt. Så går det en ledning fra den og ned til en digetal stasjon i fek styrhuset. Og fra denne digitale stasjonen sendes signalene til min håndholdte VHF.

 

Finnes det noe slikt?

Link to post
Share on other sites

Hva er reglene for slik apparater med begrenset effekt. Må man fortsatt ha VHF-sertifikat for å bruke dem. Det står ingenting på BTs sider om reglene.

Jeg mener å ha fått med meg reglene etter litt lesing her på BP, men brorparten av BTs kunder er nok aldri inne på BP.

Det er fristende å sende med guttungen en slik når han skal ut på tur med jolla, som en sikkerhetsløsning i stedenfor bare mobiltelefon som han har i dag. Med den prisen blir det fort kjøpt ett par apparater her.

Når BT begynner å selge disse til såpass lav pris er det nok bare ett tidsspørsmål før hver eneste guttunge på sjøen har en slik, og skravlingen i VHF-båndet vil bli omfattende.

 

Hva er lovlig, og hva er sanksjonsmulighetene dersom hundre ungdommer kjører "twitter-kommunikasjon" over vhf-bandet.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:smiley: Du kan jo bygge en repeater, men det blir nok litt overkill (i tillegg til at det er snakk om utstyr til marin VHF, og ikke til radioamatørbruk, så det må typegodkjennes/CE-merkes).

Sjekk antennetilkoplinga på BT-radioen, og så kan du sjekke med radiobutikker om de har overgang til UHF-kontakt eller BNC-kontakt.

 

(red: Dette var til # 32)

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Må jeg til å montere utvendige høytalere da?

Det gjør nok mange.

Enkelte VHFer har også mulighet for betjening fra en ekstraenhet med mikrofon/høyttaler og kanalvalg mv., med kontakt som kan monteres i cockpit. Jeg har ikke hatt noen slik, men har ønsket meg det...

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Vår handholdte har en ladekassett som VHFen kan settes ned i. Den virker på batteripakka med oppladbare batterier (ikke AA). Kassetten kan drives fra et adapter som plugges i lysnettkontakten, og den kan drives med 12 V fra båtens nett. Dessuten kan batteriet byttes ut med en batterikassett (uten ladekontakter) som kan fylles med AA-celler, uansett om det er alkaliske eller andre, dvs også oppladbare. Men med oppladbare AA-celler så må du ha separat lader for disse.

 

Og hva er det du har? Høres ut som et bra produkt, i alle fall batterimessig.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Jeg har en cirka 10 år gammel ICOM; kanalvalg og volum på toppen. Skal se når jeg kommer hjem hva slags antennekontakt den har.

Batteriboksen for løse celler kjøpte jeg på Permo, det er samme geometri i batteriboksen som for en rekke av ICOMs håndapparater for amatørradio.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et bra produkt, i alle fall batterimessig.

Beskrivelsen passer mange håndholdte kvalitets-VHFer,bl a de fleste (alle?) ICOM og Standard Horizon apparater, også min Standard Horizon HX750E, som i tillegg flyter om du mister den på havet.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det kalles diskusjon, Korsnes, men dette forstår du åpenbart ikke.

Dra og kjøp apparatet, du. Du blir sikkert fornøyd.

å er det det det kalles. Nei dette var helt nytt for meg. Aldri hørt om. Bare synd det var en diskusjon om heilt andre ting.

Hva i helvete er problemet ditt?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en cirka 10 år gammel ICOM; kanalvalg og volum på toppen. Skal se når jeg kommer hjem hva slags antennekontakt den har.

Det er en IC-M10E. Den har BNC-antennekopling, og da kan man kople til separat antenne som kan settes oppe i en mast e.l. og ha kabel (RG58) med BNC-kontakt på enden.

Jeg har en vanlig ICOM mic/høyttaler koplet til.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

...Et spørsmål.

Finnes det på markedet en slags "ikke analog" antenneforbindelse?

 

Finnes det noe slikt?

Nei.

 

...Dere som har VHF. Har dere den stående på hele tiden?

Er det noen regler om at den skal stå på hele tiden?

Tenker da på at du som eier av en VHF alltid skal kunne plukke opp eventuelle nødsignaler fra båter i havsnød?

Ja. Og værvarsler. Og andre i nærheten som kanskje trenger litt assistanse. Behøver jo ikke alltid å være "NØD"...

 

...Må jeg til å montere utvendige høytalere da?

Ja.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har dere den stående på hele tiden?

Er det noen regler om at den skal stå på hele tiden?

 

Det er lyttePLIKT medan du er undervegs. Du MÅ ikkje ha han på i hamn, men det er heller ikkje forbode.

Eg pleier å slå han av når eg slår av motoren, med mindre eg ventar på kjente og vil ha kontakt på VHF. Pleier også ofte å høyra vermeldinga på VHF medan eg ligg i hamn.

Link to post
Share on other sites

Er jeg innom båten for en oppsjekk, slår jeg på VHF-en. Det KAN jo hende at en intr. melding dukker opp :yesnod:

 

Før start slåes alt på:

VHF, lodd, foroverseende lodd, GPS, autopilot, forbruksmåler, TelChart +++.

Radar slåes på ved behov eller for trening.

AIS står alltid på. (Kan sjekke på nettet at skuta ER der den skal være.)

SÅåhh, hvis noen ser et AIS-signal i 35 knop langs E39 og RV707, er det bare jeg som sleper båten til betongburkaen for vinteropplag :cool:

Har tenkt på et håndholdt VHF-apparat i båten i tillegg til den faste, men har ikke bestemt meg for type enda. Skal vente til våren; Kommer sikkert nye fancy modeller da :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...