Ronny_Spa Startet 31.August.2009 Del på Facebook Startet 31.August.2009 Hei, jeg og faren min har satt i gang et båtbyggingsprosjekt hvor vi skal bygge en 22-fots åpenbåt av glassfiberarmert epoxy som skal tåle hard sjø og samtidig være mest mulig sikker i høy fart. I utgangspunktet tenkte vi å dimensjonere den for opptil 200 utenbordshester, men nå vurderer vi 250 istedet ettersom de fleste 200-250-hestere har samme motorblokk og prisforskjellen mellom 200 og 250 ikke er mer enn rundt 20-25000, så hvorfor ikke ta i når man først er i gang liksom? Jeg tenker et en dyp V på rundt 22 grader akter kan være et godt utgangspunkt, men mye gjenstår når det kommer til skrogformen generelt. Antall, størrelse og plassering av steglister, lengde/bredde-forhold, bunnvinkel på baugen osv. Faren min har tidligere bygget en 16,5-fots skjærgårdsjeep på rundt 500 kilo med V-bunn på 22 grader, og den går like godt eller bedre (knop for knop) enn tilsvarende båter på markedet. Den er i tillegg svært sjødyktig og takler bølger som er opptil en halvmeter høyere enn båten (ser kun fjellene når båten er nedi bølgedalene). Ulempen er at ingen beregninger er gjort. Dimensjoner på skroget - inkludert steglister - er ca-mål og estimater hentet fra andre båter i samme klasse, og det sier seg jo selv at omtrentlige mål ikke nødvendigvis er så smart når det gjelder selvbygde båter som går i 50+ knop, ikke et par-og-tredve. Jeg har funnet lite materiale om båtbygging på nett (NBS-90 er selvsagt anskaffet) og lurer egentlig på hvor vi skal begynne. En dyp V er jo nesten en nødvendighet, og når det gjelder lengde/bredde-forholdet burde båten være relativt slank, men ikke så mye at det går ut over sjøegenskapene. Anytec 622SP har et L/B-forhold på 2,78, mens storebroren 750SP har 3,23. Jeppe 22 Sport er helt oppe i 3,4, så det er jo tydelig at det er mye å velge mellom og mange fallgruver her. Jo lengre en båt er, jo slankere kan den jo bli (til en viss grad), og en slank V-bunn skjærer jo bedre gjennom vannet enn en feit, men samtidig må det jo være så mye oppdrift i baugen at den ikke "ramler nedi" i et hardt treff. Steglistene er jo et kapittel for seg. En V-bunn i seg selv gir svært lite oppdrift i fart, og dette er hovedsakelig rollen til steglistene. De skal løfte skroget ut av vannet, men de skal også stabilisere det i høy fart samtidig så de ikke plutselig tar tak i krappe svinger. Jo større de er, jo bedre løfteevne og fartsegenskaper får skroget, men desto hardere slår det i bølger. Kompromiss på kompromiss med andre ord. Når det gjelder sikkerheten ved å ha en 250-hester på hekken av en 22-fots båt kan jeg ikke påstå at jeg er noen ekspert. Jeg vet bare at det er langt vanligere å ha slike kombinasjoner på andre siden av dammen enn her til lands. Til syvende og sist kan man ikke få i både pose og sekk. Vil jeg ha 250 hester på hekken må skroget dimensjoneres for det, og sjøegenskaper eller fart må gjerne ofres. Nå er sjøegenskapene viktigst for meg, men muligheten til å kunne dra på skikkelig lokker jo. Hvis noen av båtbyggerne her inne har innspill av hvilke som helst slag tar jeg imot med åpne armer. Alt jeg vet om båtbygging har jeg enten lært av faren min eller lest meg til, så jeg må bare anta at jeg ikke har alt rett. Opplys meg gjerne. Mvh Ronny Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Her er et forum som tar for seg det du spør om. http://www.boatdesign.net/ Lengde/breddeforhold er viktig. Snakket faktisk med en i går som hadde vært med på en lengre tur i en Anytec 622. Ikke nok med at Anytec båtene er relativt smale , de er også temmelig slanke i baugen. De fikk ikke vann innover baugen, men det var visst ikke langt unna mange ganger... For inspirasjon til båter i den størrelsen, som både er sjødyktige og som tåler relativt mye motor, (men som kanskje ikke gir like bra fart..) så ville jeg sett på amerikanske sportsfiskebåter av typen Grady White/Sea Ox. De brukes ofte på østkysten av USA i områder som er dårlig beskyttet av skjærgård, og med mye tidevannstrømmer osv så blir det ganske røffe forhold. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MagneO Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 (redigert) Vel du vet vel mer enn meg, men her skal det være mulig å få noen styrkedata på en enkel måte (hvis farten er under 45 knop): http://www.amazon.com/Elements-Boat-Streng...1488&sr=8-2 Jeg har ikke lest denne boken men har lekt med tanken på å kjøpe den. For øvrig, så finnes det noen amerikanske standarder: http://abyc.com/ Så er det jo artikkler i Proboat http://www.proboat.com/digital-issues.html For øvrig er jo dette er OK program (litt tungt å lære men OK): http://www.newavesys.com/ Jeg har billig versjonen (pilot3D.com) men den har ikke hydrostatiske funksjoner. Mvh Redigert 31.August.2009 av MagneO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 (redigert) Se på hva Smuggler gjorde på 70 og 80 tallet .... http://www.smuggler.se/ Se på hva Smuggler gjorde på 70 og 80 tallet .... http://www.smuggler.se/ Redigert 31.August.2009 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ronny_Spa Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Her er et forum som tar for seg det du spør om. http://www.boatdesign.net/ Lengde/breddeforhold er viktig. Snakket faktisk med en i går som hadde vært med på en lengre tur i en Anytec 622. Ikke nok med at Anytec båtene er relativt smale , de er også temmelig slanke i baugen. De fikk ikke vann innover baugen, men det var visst ikke langt unna mange ganger... For inspirasjon til båter i den størrelsen, som både er sjødyktige og som tåler relativt mye motor, (men som kanskje ikke gir like bra fart..) så ville jeg sett på amerikanske sportsfiskebåter av typen Grady White/Sea Ox. De brukes ofte på østkysten av USA i områder som er dårlig beskyttet av skjærgård, og med mye tidevannstrømmer osv så blir det ganske røffe forhold. Det er ingen tvil om at vi bør bruke en del tid på beregninger og behovs-vurderinger. Båten bør jo være rask, men "ploging" vil jeg i det lengste unngå. Anytec 622 er jo en del relativt bredere enn storebroren, og vår båt vil nok havne en plass mellom når det kommer til lengde/breddeforhold. Noe rundt 3:1 kanskje. Litt for tidlig å si. Tusen takk for linken forresten. Det ser ut til at forumet der kan være til stor hjelp i prosessen. Mvh Ronny Sitér dette innlegget Link to post
Ronny_Spa Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Vel du vet vel mer enn meg, men her skal det være mulig å få noen styrkedata på en enkel måte (hvis farten er under 45 knop):... .. . Takk så mye for linkene. Bestilte boka "The Elements of Boat Strength: For Builders, Designers, and Owners" på flekken, og slengte med "The Nature of Boats: Insights and Esoterica for the Nautically Obsessed" i samme slengen. Gleder meg til å lese gjennom dem. Det ser forresten ut til å være en del relevante artikler på Professional BoatBuilder-siden. Men det kommer jo til å ta evigheter å lese gjennom alle. Veldig godt tidsfordriv riktignok. :) I utgangspunktet tenkte jeg å bruke et Autodesk CAD-program, men når jeg så prisen på pro-utgaven at CAD-programmet du linket til og det faktum at det er beregnet for design av båter frister det egentlig å gi det en sjanse. Men det får bli etter at jeg har lest meg opp på båtbyggerstoff. Mvh Ronny Sitér dette innlegget Link to post
Ronny_Spa Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Se på hva Smuggler gjorde på 70 og 80 tallet .... http://www.smuggler.se/ ... .. . Hehe, skrogvinkel på nesten 27 grader blir kanskje litt i overkant for mitt bruk, og man bør vel dessuten ha tunga rett i munnen når man gjør beregninger på sånne skrog, ellers kan man raskt få en hjemmebygd dødsfelle. Men ingen skal vel beskylde Smuggler for å være konservativ. ;) Mvh Ronny Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Som "styggværbåt" så tenker jeg en båt som kan klare meget stor sjø og vind, hvor ikke fart er 1ste prioritet. Kanskje du burde kalle båten noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Hehe, skrogvinkel på nesten 27 grader blir kanskje litt i overkant for mitt bruk.... Vel.... vi har 20 + grader på en "litt" større båt .... noe som muligens er uvanlig i dag, men gir gode sjøegensaper .... men alt er jo et kompromiss... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Honduras Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Jeg har sjelden følt behovet for å finne opp kruttet på nytt, men vi er skrudd sammen forskjellig. Jeg kan se tilfredstillelsen ved å tegne sin egen båt, men personlig strekker jeg hendene i været og er fornøyd med å forsøke å bygge båt, og så får ekspertene ta seg av design. Hvis du har troen på at du ved å lese EN bok kan lykkes med ett høyhastighets-prosjekt på første forsøk så kjør iveg. Alternativt kan du jo kjøpe tegninger av båter som er bygget i mange eksemplarer, og som man vet fungerer bra. Sjekk på Glen-L sinde sider. Både Glen Whit og Ken Hankinson har mange fine design beregnet på hjemmebygging. Ta f,eks denne fra Ken H. Wildcat. Katamaranskrog. Kan bygges i både kryssfiner og Aluminium. Det siste hadde jo vært drømmen for en styggværsbåt. God plass til fiskeutstyr osv. Denne er på 22' Eller en skikkelig offshore-racer fra Glen Whit. Bandido Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Upnorth Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Proboat har to artiklar som tar for seg det du lurer på. Første artikkel du kan sjå på er 2007 10/11 - design av Destriero Den andre artikkelen handler om dimensjonering av steglister og finnast i ei eldre utgave av bladet. Denne artikkelen var svært lang, og den inneheld resultat frå prøver i testtank. Det som slo meg når eg las denne artikkelen var at små steglister har større effekt enn ein skulle tru. Eg har sjølv bygd ein offshore jeep på 21 fot med for store steglister. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Ronny_Spa Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Som "styggværbåt" så tenker jeg en båt som kan klare meget stor sjø og vind, hvor ikke fart er 1ste prioritet. Kanskje du burde kalle båten noe annet? Nå jeg sier stygt vær tenker jeg ikke "storm på åpent hav", men mer "stiv kuling ut fjorden". Jeg er oppvokst som fjording skjønner du. :) Jeg har ikke fart som førsteprioritet, men jeg ønsker å kunne dra på litt i smule farvann. Med opptil 250 hester og dyp V tror jeg ikke farten vil bli noe problem uansett, men jeg vil jo føle meg så trygg som mulig. Vel.... vi har 20 + grader på en "litt" større båt .... noe som muligens er uvanlig i dag, men gir gode sjøegensaper .... men alt er jo et kompromiss... Joda, opptil 22-23 grader burde gå greit uten større problemer, men skal man noe særlig over det blir kompromissene stadig mer omfattende. Tviler forresten ikke på at Navigatoren din er svært behagelig i hissig sjø, men i den størrelsen har du jo nærmest en perfekt båt for lavhastighets wakeboarding. :) Jeg har sjelden følt behovet for å finne opp kruttet på nytt, men vi er skrudd sammen forskjellig. Jeg kan se tilfredstillelsen ved å tegne sin egen båt, men personlig strekker jeg hendene i været og er fornøyd med å forsøke å bygge båt, og så får ekspertene ta seg av design. Hvis du har troen på at du ved å lese EN bok kan lykkes med ett høyhastighets-prosjekt på første forsøk så kjør iveg. Alternativt kan du jo kjøpe tegninger av båter som er bygget i mange eksemplarer, og som man vet fungerer bra. Sjekk på Glen-L sinde sider. Både Glen Whit og Ken Hankinson har mange fine design beregnet på hjemmebygging. Ta f,eks denne fra Ken H. Wildcat. Katamaranskrog. Kan bygges i både kryssfiner og Aluminium. Det siste hadde jo vært drømmen for en styggværsbåt. God plass til fiskeutstyr osv. Denne er på 22' Eller en skikkelig offshore-racer fra Glen Whit. Bandido Det er ikke det at jeg ønsker å finne opp kruttet på nytt, for det har jeg heller ikke noe behov for. Vi kommer sannsynligvis til å bruke et kjent skrog som utgangspunkt for designen, men faktorer som vekt, motorstørrelse etc. krever jo tilpasninger, og jeg ønsker så langt jeg kan å holde oss inne på rett spor. Noen garanti for at skroget blir perfekt kommer jeg aldri til å få - ikke før det er bygd og prøvekjørt i alle fall. Jeg regner heller ikke med at vi kommer til å treffe 100% der vi vil, men jeg tror oddsen for å komme nært nok absolutt vil være tilstede om vi gjør hva vi kan for å minimere "risikoen" for fiasko. For det er jo en reell risiko å kaste seg inn i et prosjekt som dette, men den potensielle gevinsten - stoltheten ved å kunne si at jeg har vært med på å lage en trygg og moro 22-foting fra grunnen av, design inkludert - er for meg mye større. Og dessuten får jeg jo muligheten til å utforme akkurat den 22-fotingen jeg vil ha for 50.000 +/-. Skjærgårdsjeepen faren min bygde (bildet under) havnet på rundt 25.000 totalt. Selve byggingen er jo som en hobby å regne. mvh Ronny Sitér dette innlegget Link to post
Ronny_Spa Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Proboat har to artiklar som tar for seg det du lurer på.Første artikkel du kan sjå på er 2007 10/11 - design av Destriero Den andre artikkelen handler om dimensjonering av steglister og finnast i ei eldre utgave av bladet. Denne artikkelen var svært lang, og den inneheld resultat frå prøver i testtank. Det som slo meg når eg las denne artikkelen var at små steglister har større effekt enn ein skulle tru. Eg har sjølv bygd ein offshore jeep på 21 fot med for store steglister. Lykke til! Tusen takk for tipset, Upnorth! Skal se nærmere på artiklene du viser til. Et par spørsmål bare: Designet du båten selv eller brukte du andre båter som "mal"? Hva ble konsekvensen av at steglistene var for store? At den slår for hardt i bølger? mvh Ronny Sitér dette innlegget Link to post
Ronny_Spa Svart 3.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2009 Har studert teori og forskjellige skrog opp og i mente nå, og jeg må så langt si meg fascinert av Smuggler 21-båtene, men jeg har ikke funnet så mye info om disse. Er det noen her som kan beskrive sjøegenskapene (planingsterskel, bølgebryting, stabilitet, toppfart) på disse skrogene? Endret forresten skrogdesignet seg fra de første Smuggler 21-båtene til f.eks 21 HT? Så langt virker det som en reell mulighet å ta utgangspunkt i en Smuggler. Greit, kanskje skrogvinkelen (Ligger alle skrogene over 25 grader?) er noe drøy for mitt bruk, men skrogformen generelt virker ganske enkel, og den er jo helt klart godt utprøvd. Om vi går for et Smuggler-skrog med redusert skrogvinkel kan jeg tenke meg at steglistene må smales inn noe for å unngå at det slår hardere, men her har jo vekt en del fingrer med i spillet. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Du har kanskje vært HER og kikket allerede. Smugglers hjemmeside. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Ronny_Spa Svart 4.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2009 Har vært der og sett, men det er lite relevant der annet enn en oversikt over de ulike typene og Smugglers histore etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.