Leven Startet 31.August.2009 Del på Facebook Startet 31.August.2009 Starter en tråd her da jeg skal igang med oppussing/ombygging av båten min. Kommer til å legge ut bilder av alt jeg skal gjøre i løpet av høsten og vinteren. Forhåpentligvis vil alt være klart til neste vår. Setter stor pris på innspill fra andre som har hatt lignende prosjekter eller har gode råd/tips å komme med. Båten er en Nordkapp 16 fra 1979. Jeg har kjøpt båten på sensommeren komplett med henger og motor for en billig penge. Motoren var en 1979 Evinrude 55hk. Denne solgte jeg da jeg ville ha en motor som ikke brukte så mye krefter på å komme i plan. Har i mellomtiden prøvd båten med en 70hk Chrysler fra 1972 som var et råsterkt beist som var veldig tørst. Har nå landet på et flott eksemplar av en 1978 Mercury 80hk. Her er planene for oppussingen. - Hele båten skal ribbes for interiør, vindskjerm, pullere, osv.. - Den skal så pusses ned/mattes for å bi lakkert. Fargene er enda ikke bestemt men foreløpig ser det ut som vi lander på klassisk hvit med en svart stripe under fenderlista. - Dørken skal ut og alt gammelt flyteskum skal vekk. Dette arbeid er påbegynt fra tidligere eier. - Ny dørk skal legges. Vi skal ha heldekkende teppe i båten. - Det skal bygges en benk bakerst i stedenfor de to langsgående som finnes i det originale interiøret. - Alle puter og flater som i dag er trukket med det "lekreste" brune skaien fra 70tallet skal trekkes om i svart og grå skai.' - Motoren er meget fin som den er men det blir vel kanskje en demontering av topp for å gjøre rent stempelhoder og diverse annet småplukk. - Montere nye instrumenter. Ser for meg at det blir turteller, tempratur ,knopmåler, samt batterimåler. - Nytt ratt er allerede på plass:-) - Kalesje er forholdsvis hel, men har noe jordslag her og der, så denne skal vaskes og settes inn, samt noe smålapping her og der. BÅTEN ER NAVNLØS FOR ØYEBLIKKET SÅ FORSLAG TAS IMOT MED TAKK. Bilder skal bli lagt ut fortløpende. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 flekk ut noen bilder av båden da Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Vi elsker prosjekttråder her på BP... Så vi gleder oss til å følge med i fremdriftetn av prosjektet ditt. Har dessverre ingen erfaring med denne type båter. Men det er det sikker andre her på BP som har. Lykke til Vi venter med spenning på bilder... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Leven Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Her følger noen bilder av slik den var da jeg hentet den. Her sitter Evinrude 55 på den. Den er da solgt og den "nye" 80 hk mercuryen er satt på. Som dere ser blir jeg nok ikke arbeidsledig med det første Ingen Blomst som dere ser, men skroget er helt og fint. Båten har opprinnelig vært rød, men er blitt lakkert i en "lekker" brunfarge tidlig på 80 tallet. Hva er det disse menneskene tenkte på?? Men men.. Vedrørende fargevalg så har jeg sett mange fine prosjekter her. Men jeg tror jeg velger en hvitfarge med en eller annen form for enkel dekor.. Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Ser frem til fortsettelsen. Har selv en rød en jeg oppfatter som et meget vellykket fargevalg. Send meg en IM om du vil ha et bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Leven Svart 2.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2009 Da de fire gamle slangene til powertrimmen var brukket i koblingene ved sylinderene til stammen har jeg vært på jakt etter nye. Nå viste dette seg å bli ganske dyrt. litt under 2000,- pr slange! Så jeg bestemte meg i går for å prøve på et eller annet finurlig vis å fikse de selv. Så med noen timer med kapping og valsing av rør fikk jeg de gamle koblingene til å passe. Disse ble satt inn med epoxylim før de ble skrudd på pumpen som sitter inne i båten. .De fikk også et lag med epoxy smurt rundt hele koblingen etter at de var skrudd fast.De koblingene som satt i pumpeenden tidligere, fikk nå plassen bak på sylinderene på stammen, så hvis jeg nå skal ta av PT igjen er eneste muligheten å skru av slangene på stammen. Men det ser jeg ikke på som noe problem. Nå virker jo PT igjen Sitér dette innlegget Link to post
Bjartn Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Skjer det noe med prosjektet ditt? Sitér dette innlegget Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha! Min prosjekttråd her på BP Link to post
Novo Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 (redigert) Har kjøpt denne båten, og skal få henta den så fort vintern har roa seg litt. Så det blir nok ikke noen fler oppdaternger i denne oppussingstråden Har tenkt å pusse den opp litt selv på vårparten. Ett stempel må byttes i motoren. Båten er absolutt i bruksstand (har kanskje litt lavere krav enn tidligere eieren her), men den kan godt lakkes om, putene kan trekkes om, kalesjen bør lappes og impregneres og det er litt forskjellige ting som skal gjøres. Så når jeg har fått båten ned på hytta, fått tak i deler til motor og bestemt meg for ny farge osv blir det nok en ny oppussingstråd her. Ser ialfall ut som en veldig bra båt, gleder meg til å få den på vannet Redigert 8.Mars.2010 av Novo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjartn Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Da gleder vi oss til det! Denne typen båter er artige å følge oppussingen av. Det kan gjøres så utrolig mye med relativt beskjedne midler. Sitér dette innlegget Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha! Min prosjekttråd her på BP Link to post
Novo Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Har kommet ned på hytta og begynt å se på båten nå. Tidligere eier har tatt ut noe av flyteskummet i dobbeltbunnen, og skroget virker ganske slitent. Det flekser mye når man hopper/sparker i det, og ser ganske svakt ut. Har fått båten billig, og har ikke tenkt å gi opp enda. Så lurer på om folk her har noe tips til hva jeg bør gjøre for å fikse skroget. Har tenkt å kutte ut mesteparten av dørken og fjerne alt skum, og så sjekke hvor svakt skroget virker. Har sett at mange har fjerna flyteskum og lagt inn avstivere, for så å støpe ny dørk oppå det. Men problemet her er at båten har blitt brukt uten skum eller avstivere, og at skroget derfor har blitt svakt og veldig fleksibelt. Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Vil bare anbefale deg å ikke lage tverrbenk bak, det har blitt gjort i min og jeg ser nesten bare bakdeler med det. Det verste er at når vi er 5 voksne karer, dvs 3 på benken bak og 2 foran, og jeg har 50 liter bensin og 2 batterier under benken, så sliter båten med å komme i plan selv med 70 hk 2t, blir rett og slett veldig baktung. Med 4 stk går det fint. Med langsgående benker har du plass til 8 stk i stedet for 5, og fjerner du seteryggene har du soveplass til 2. Og båten er veldig fin med det originale interiøret med noen moderne farger. Lykke til med båten, kan dessverre ikke hjelpe med spørsmålene dine om stivhet, men jeg lurer selv siden jeg har lik båt og ser for meg at skummet er vått etter 37 år. Kommer til å følge denne tråden :) Min er også blitt svak i framdekket, tenker å få stivet av der til vinteren og gjerne dele båten året etter. Spørs på penger og hvor lenge vi skal ha båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.